محمدرضا تابش از لزوم رایزنی‌های سه جانبه برای بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها خبر داد

کاغذبازی با اوین
همدلی| گروه سیاسی: یک روز پس از آن‌که محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران از نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی برای تشکیل هیئتی جهت تحقیق پیرامون فوت برخی بازداشت‌شدگان خبر داد، حالا خبرهایی منتشر شده است مبنی بر رد این درخواست. در بخشی از این نامه که به امضای «بیش از 40 نماینده» رسیده آمده است:«چنانچه استحضار دارید دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، یکی به نام آقای سینا قنبری در بازداشتگاه اوین و دیگری به نام آقای وحید حیدری در کلانتری شهرستان اراک فوت کرده‌اند. مسئولان ذی‌ربط علت فوت را خودکشی اعلام کرده‌اند لکن بعضی از بستگان و شهود عینی این ادعا را موردتردید قرار می‌دهند، همچنین خبرهای تایید نشده‌ای حاکی از فوت تعداد بیشتری از بازداشت‌شدگان است.»
در همین رابطه علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس و از اعضای فراکسیون امید گفته است:«فراکسیون امید درخواست بازدید از بازداشتگاه اوین را داشته است اما ظاهرا این درخواست هنوز به‌جایی نرسیده است هرچند اگر هیئتی از طرف هیئت‌رئیسه مجلس مامور شود، همراهی خواهند کرد.» محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم گفته است:«خواهش من از دستگاه‌های ذی‌ربط، به‌خصوص قوه قضائیه، این است که سریع‌تر همکاری کنند تا این بازدید انجام شود.»
اما گویا روایت محمدرضا تابش با دو روایت قبل متفاوت است. روز گذشته نائب رئیس فراکسیون امید به ایسنا گفت:«در رایزنی‌هایی که با رابط پارلمانی قوه قضائیه، رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات داشتیم آنها با اصل بازدید موافق بودند.» او ادامه داد:«قرار است رابط پارلمانی قوه قضائیه موضوع را به رئیس قوه منتقل کند و رئیس مجلس هم رایزنی‌هایی در این زمینه با آقای آملی لاریجانی داشته باشد و معاون وزیر اطلاعات نیز موضوع را از کانال خودشان دنبال کنند.» این بیان البته به این معناست که فرایند بازدید از اوین، از جمله پیچیده‌ترین بروکراسی‌های کشور است.


پارسایی: مسئولان ذی‌ربط وعده‌های شفاهی داده‌اند
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به انتشار اخباری پیرامون مخالفت با درخواست برخی اعضای فراکسیون امید برای بازدید از زندان‌ها گفت: اولا بازدید از اماکنی همچون زندان‌ها و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی بخشی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس است و این در حالی است که اساسا هنگام انتشار این خبر، فراکسیون امید رسما و به‌صورت کتبی درخواستی ارائه نکرده بود. او افزود: با این حال نمایندگان عضو فراکسیون امید از نخستین روزهای بالا گرفتن ناآرامی‌های اخیر پیگیر وضعیت بازداشت‌شدگان و دیگر مسائل مربوط به این وقایع بودند و به‌طور شفاهی نیز در مقاطعی خواستار بازدید از زندان‌ها شده بودند که تاکنون هیچ‌گونه مخالفتی با این درخواست‌ها صورت نگرفته است.
این نماینده اصلاح‌طلب شیراز با تاکید بر این‌که نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و بازدید از اماکنی همچون زندان‌ها ازجمله وظایف نمایندگان است، اظهار کرد: این مسئله به صراحت در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته و اساسا نمی‌تواند هیچ منعی برای بازدید نمایندگان از زندان‌ها وجود داشته باشد. سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر ادامه پیگیری‌های اعضای این فراکسیون برای بازدید از وضعیت بازداشت‌شدگان گفت: فراکسیون حقوق شهروندی نخستین بار در نامه‌ای خطاب به وزیر دادگستری، درخواست خود را به‌صورت کتبی و قانونی برای بازدید از زندان‌ها اعلام کرد و همچنان هم پیگیری‌ها برای انجام این بازدیدها ادامه دارد. پارسایی یادآور شد: تاکنون نه‌تنها هیچ پاسخ منفی نسبت به درخواست مکتوب فراکسیون حقوق شهروندی ارائه نشده، بلکه وعده‌هایی البته به‌صورت شفاهی داده شده و مسئولان مربوطه قول همکاری داده‌اند. پارسایی ادامه داد: اعضای فراکسیون امید از همان روزهای نخست به‌صورت شفاهی پیگیری‌هایی برای انجام بازدید از زندان‌ها داشتند و بعد از ظهر یکشنبه گذشته هم تعدادی از اعضای این فراکسیون درخواست کتبی خود را در این راستا ارائه کردند.
پارسایی با تکذیب اخبار مربوط به رد درخواست این فراکسیون برای بازدید از زندان‌ها گفت: از همان روزهای نخست بالاگرفتن اعتراض‌های مردمی و بازداشت تعدادی از شهروندان اعم از دانشجویان و دانش‌آموزان، پیگیری‌های خود را آغاز کرده و هم در تهران و هم در دیگر نقاط کشور اوضاع را تحت نظر داشتیم. او خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده تشکیل شد که خوشبختانه نتایج پیگیری‌های صورت گرفته نیز بسیار مثبت بوده و بسیاری از این دانشجویان و دانش‌آموزان آزاد شدند اما پیگیری‌های ما صرفا محدود به دانشجویان و دانش‌آموزان نماند و وضعیت دیگر شهروندان را نیز دنبال کردیم. عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که در هر مورد که اعضای فراکسیون ورود کرده و موضوع را پیگیری کردند، با واکنش مثبتی ازسوی مسئولان روبرو شده و به نتایجی هم دست پیدا کردیم. پارسایی ادامه داد: همان‌طور که از روز نخست اعلام کردیم، پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان صرفا محدود به دانشجویان و دانش‌آموزان نبوده و معتقدیم نباید مردم را اغتشاشگر نامید.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس برای ارائه گزارش وضعیت اعتراض‌های اخیر در صحن علنی مجلس گفت: مسلما این مسائل در کمیته سیاسی فراکسیون امید دنبال می‌شود اما به هرحال نیاز است مجلس نیز ورود کند و علل و عوامل بروز این اعتراضات را ریشه‌یابی کند. پارسایی تصریح کرد: همچنین لازم است دولت و سایر بخش‌ها هم به این مسئله ورود کند و اساسا لازم است کل نظام با بررسی دقیق و موشکافی ماوقع، نسبت به ریشه‌یابی علل بروز آن اقدام کند؛ فراموش نکنیم که امروز دیگر اوضاع از وضعیت امنیتی روزهای نخست خارج شده و لازم است با نگاهی غیرامنیتی و کارشناسانه موضوع را بررسی کنیم.
تابش: علی لاریجانی و معاون وزیر اطلاعات موافق بازدید نمایندگان هستند
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رایزنی‌هایی که با رابط پارلمانی قوه قضائیه، رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات داشتیم آنها با اصل بازدید موافق بودند. او افزود: قرار است رابط پارلمانی قوه قضائیه موضوع را به رئیس قوه منتقل کند و رئیس مجلس هم رایزنی‌هایی در این زمینه با آقای آملی لاریجانی داشته باشد و معاون وزیر اطلاعات نیز موضوع را از کانال خودشان دنبال کنند. تابش ادامه: قرار شد در مورد ترکیب بازدید کنندگان بحث و بررسی انجام شود. البته نهایتا مرجع قضایی باید در این‌باره اعلام نظر کند. نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم بازدید نمایندگان از زندان اوین هر چه زودتر انجام شود چراکه این امر به نفع نظام است و پالس مثبت به افکار عمومی می دهد که از حقوقشان دفاع می شود. ضمن اینکه با انجام این کار مردم هم بر این باور خواهند بود که از مجاری قانونی مسائل را پیگیری کنند. در گزارشی دیگر، رویداد24 از این می‌گوید که محمدرضا تابش معتقد است بازدید از زندان اوین «باید توسط کمیسیون امنیت ملی انجام شود.»
بادامچی: بازدید از اوین نباید حتما توسط کمیسیون امنیت ملی صورت گیرد
محمدرضا بادامچی عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اخبار منتشر شده پیرامون عدم موافقت قوه قضائیه برای بازدید از زندان اوین گفت: هنوز خبری دال بر عدم موافقت به دست اعضا نرسیده است. کمیته‌ای توسط فراکسیون تعیین‌شده که اعضا آن در حال پیگیری دریافت مجوز بازدید از زندان اوین هستند که آن‌هم سازوکار خود را دارد ولی تا این ساعت صراحتا صحبتی از مخالفت به میان نیامده است.
او در خصوص دلیل عدم پاسخ به نمایندگان مجلس از سوی قوه قضائیه توضیح داد: کسانی که در رابطه با بازدید از زندان اوین پیگیر هستند، ناامید نشدند زیرا چنین بازدیدی دارای سازوکار خود است. این عضو فراکسیون امید دلیل تصمیم برای بازدید از زندان اوین را چنین بیان کرد: نماینده‌ها باید دلیل بازداشتی‌های اخیر را بدانند زیرا نسبت به مردم پاسخگو هستند و نمی‌توانند نسبت به پرسش‌های که انجام می‌شود، بی‌تفاوت باقی بمانند.
بادامچی درباره وجود فیلم خودکشی سینا قنبری که دادستان کل کشور به آن اشاره‌کرده بود، اظهار داشت: بازبینی فیلم خودکشی یکی از بازداشتی‌ها سینا قنبری برای نمایندگان را درخواست کردیم و هنوز به اجرا درنیامده، در همین راستا نامه‌ای را هم روز یکشنبه به امضا درآوردیم که درباره آن توضیحات لازم داده شود.
او درباره بازدید از زندان اوین توسط کمیسیون امنیت ملی نیز ابراز کرد: بازدید از زندان اوین نباید حتما توسط کمیسیون امنیت ملی صورت گیرد، نمایندگان مجلس باید کار خود را انجام دهند و این ربطی به نوع فراکسیون یا کمیسیون ندارد. در چهارچوب قانون فراکسیون کار خود را پیگیری می‌کند و بر این اعتقاد هستیم به‌طور حتم بی‌نتیجه نخواهیم ماند زیرا راهکاری جز قانون در دست نماینده‌ها وجود ندارد.
بادامچی در رابطه با میزان امید برای موافقت جهت بازدید از زندان اوین از سوی قوه قضائیه یادآور شد: با تمام مصیبت‌ها و مشکلاتی که دیده می‌شود که بسیاری از آن‌هم به دولت سابق برمی‌گردد، این کار را پیگیری خواهیم کرد و قطعاً به نتیجه مطلوب خواهیم رسید، ولی در آن بحث زمان مطرح نیست و دراین‌باره نمی‌توان وعده‌ای داد.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا تابش از لزوم رایزنی‌های سه جانبه برای بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها خبر داد سانچی از شایعه تا واقعیت رو در رو با حسام الدین سراج از اوضاع موسیقی در ایران تا حضور در فجر؛ اجرا در افغانستان بهتر از اینجاست بررسی «همدلی» از عملکرد شهرداری تهران در دوران تصدی اصول‌گرایان، بعد از افشاگری نجفی گزارش «همدلی» از دلایل بانک‌ها درخصوص عدم تسهیلات‌دهی مناسب به‌مردم پول نداریم در چند دوره اخیر جشنواره تئاتر فجر، پوسترها از تئاترها خبرسازترند شوکه کننده‌تر از برق سه فاز! روایتی از آخرین روزهای حضور پهلوی دوم در ایران بر اساس خاطرات سالیوان آخرین سفیر‌ ایالات متحده در تهران وقتی مدرسه رسانه ملی دیر می‌شود اطلاعیه دفتر رئیس‌جمهور انتساب جمله «امام زمان(عج) هم قابل نقد است» به رئیس‌جمهور، کذب محض است جهانگیری: راهکار، راه اندازی گفت‌وگوی ملی است مدیرکل سابق مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست: انتقال پایتخت سیاسی بحران آب را برطرف می کند