پاسخ ابهام‌هاي سانچي در جعبه سياه

احتمال صدمات ناشی از حریق سانچی به اکوسیستم دریایی:
پاسخ ابهام‌هاي سانچي در جعبه سياه
پلمپ جعبه سیاه سانچی!
معاون سازمان بنادر: زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست


آرمان: نفتکش ایرانی سانچی با 32 خدمه روز شنبه هفته گذشته به دلیل برخورد با یک کشتی باری چینی در سواحل شرقی چین دچار آتش‌سوزی شد که پس از 8 روز عملیات امداد که به دلیل ابعاد گسترده آتش ناموفق ماند، سرانجام غرق شد و همه خدمه آن که 30 تن از آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند، جان باختند. پس از این حادثه ناگوار، این نگرانی وجود دارد که لکه سیاه نفتی بر جای مانده از کشتی سانچی افزایش یافته و آثار ناشی از آن صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی را به دنبال داشته باشد. بر این اساس، روز گذشته شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین اعلام کرد نفتکش سانچی که روز یکشنبه در دریای چین شرقی غرق شد، در بدترین فاجعه یک کشتی نفتی در دهه‌های اخیر، یک لکه نفتی به وسعت 10 مایل، حدود 16 کیلومتر از خود برجای گذاشت. از سویی معاون سازمان بنادر و دریانوردی هادی حق‌شناس با بیان اینکه زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست، گفت: مراحل قانونی انتقال پیکرها در سفارتخانه ایران در پکن و شانگهای در حال انجام است. همچنین گفتنی است روزگذشته وزارت خارجه چین طی پیامی حادثه تلخ جان باختگان سانچی را به ایران تسلیت گفت و افزود: پاک‌سازی آب‌های این منطقه در حال حاضر تمرکز اصلی چین است تا از وقوع حادثه دیگر جلوگیری شود.
جعبه سیاه پلمپ شد
جعبه سیاه کشتی نفتکش ایرانی پس از انتقال به شانگهای پلمپ شد. قرار است پلمپ جعبه سیاه تا یک ماه دیگر با حضور مراجع قانونی و نمایندگان آنها باز و بررسی شود. همچنین پیکر دو نفر از ملوانان این نفتکش به شانگهای رسید.
صدور دستور پیگیری
دیروز دادستان کشور با تسلیت به مردم و خانواده‌های جانباختگان کشتی نفتکش سانچی با صدور دستوری به معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، خواستار بررسی و پیگیری علت بروز این حادثه شد. متن کامل پیام و دستور حجت‌الاسلام منتظری به شرح زیر است: «با ابراز تاسف از حادثه دلخراش نفتکش سانچی که به جان باختن شهادت گونه پرسنل آن منجرشد و موجبات تالم و تاثر همگان را فراهم آورد، با عرض تسلیت به مردم عزیز کشورمان و خانواده‌های محترم و داغدیده جان باختگان و آرزوی صبر برای آنان و غفران الهی برای عزیزان جانباخته، لازم است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط، پیگیری لازم به منظور بررسی علت بروز حادثه و استیفای حقوق ملت ایران و خانواده‌های داغدار به عمل آید و نتیجه اقدامات نیز به اینجانب ارائه شود.»
تلاش برای یافتن اجساد
سخنگوی وزارت خارجه دیروز عنوان کرد که تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری‌جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند. بهرام قاسمی در عین حال بیان کرد: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند. وی بیان کرد که وزارت خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.
نگرانی محیط‌زیستی
به نقل از رویترز، شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین اعلام کرد لکه نفتی سانچی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشته و از روز یکشنبه لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می‌شود که نگرانی‌هایی را نسبت به صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است. این لکه در شرق مکانی کشف شده است که نفتکش سانچی روز یکشنبه غرق شد. تلاش‌های پاکسازی سطح دریا آغاز شده و تیم‌های امداد توقف جست‌وجوی گسترده برای بازماندگان را اعلام و آن را به فعالیت‌های عادی تقلیل دادند. این نفتکش دچار حریق که حامل ۱۳۶‌هزار تن معادل یک‌میلیون بشکه میعانات به مقصد کره‌جنوبی بود، پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را تضعیف کرد، روزیکشنبه غرق شد. نفتکش سانچی پس از اینکه ششم ژانویه (شنبه گذشته) با کشتی باری سی‌اف کریستال برخورد کرد، بلافاصله دچار حریق شد. بادهای شدید این کشتی را از سواحل چین که برخورد در آنجا اتفاق افتاده بود دور کرده و به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن نزدیک کرده بود. اداره اقیانوسیه دولتی چین روز یکشنبه اعلام کرد به دلیل انفجارهایی که بدنه کشتی را تکه تکه کردند، میزان زیادی نفت در آب‌های اطراف کشتی در حال سوختن است.
تشکیل کمیته بین‌المللی
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست، توضیح داد: زمان تقریبی که برای آن اعلام شده، یک ماه است اما ممکن است بیشتر یا کمتر شود. هادی حق‌شناس در مورد مشخص نبودن زمان مورد نیاز برای بازخوانی جعبه سیاه اظهار کرد: بازخوانی جعبه سیاه مراحل قانونی خاص خود را دارد. برای رمز‌خوانی آن همه ذینفعان باید حضور داشته باشند. به عبارتی دیگر ایران، چین، پاناما، هنگ‌کنگ، بنگلادش و ملیت کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرده است، باید حضور داشته باشند. همچنین باید یک کمیته حقوقی بین‌المللی تشکیل شود. او در مورد فرایند انتقال پیکرهای پیدا شده به ایران نیز گفت: مراحل قانونی انتقال پیکرها در سفارتخانه ایران در پکن و شانگهای در حال انجام است.
حمله آمریکا به سانچی!
به نقل از تابناک، همزمان با خبرغرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرارگرفته است! روزگذشته در راهرو‌های مجلس، شایعه‌ای از زبان برخی نمایندگان مجلس شنیده شد که حکایت ازحمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی داشت. روایتی که بر پایه آن، محموله سانچی قرار بوده به کره‌شمالی منتقل شود، نه کره‌جنوبی و آمریکایی‌ها برای ممانعت از این کار، ترجیح داده‌اند به این نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند. این روایت که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند، در بولتن‌های محرمانه نیز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰‌هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیما‌های آمریکایی ذکر می‌کند! شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین، رصد شناور‌ها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.