گفت‌وگوي ملي تنها راه

آرمان: «کشور به تقویت وحدت نیاز دارد.» این جمله‌ای است که بسیار و به‌ویژه پس از ناآرامی‌های اخیر کشور بیش از همیشه از سوی دلسوزان و مسئولان بیان می‌شود. موضوعات مختلفی در طی هفته‌های اخیر پیش آمده است که هر کدام جز با تدبیر دولت و همراهی جامعه قابل بی‌اثر شدن نبود، مانند تجمعات اعتراضی که نمونه‌ای از این اتفاقات بود. نکته قابل تامل آنجاست که برخی مدعیان دلسوزی در روزهای سخت کشور به‌جای تدبیر برای آرامش بخشی به جامعه اقدام به تحریک دیگران می‌کردند که تلاش‌های آنان در نهایت نتیجه مثبتی برایشان نداشت و مردم کشورمان زمانی که پی به سوءاستفاده بدخواهان بردند از ادامه اعتراضات خودداری کردند تا آرامش به کشور بازگشت. در سوی دیگر اما ترامپ و برجام بود که جامعه جهانی را مشغول به خود کرد اما در نهایت آمریکا مجبور شد سر تعظیم در برابر بقا در برجام پایین آورد و زمانی که متوجه وحدت و آرامش در ایران شد چاره‌ای جز پذیرش راهکار درست در پیش روی خود ندید. بی‌تردید دولت روحانی از زمان آغاز فعالیتش با بحران‌آفرینی‌های زیادی مواجه شده است به‌نحوی که اگر ادعا شد دولت اصلاحات در هر 9 روز با یک بحران مواجه بود می‌توان تاکید کرد که دولت روحانی در زمان بسیار کمتری با چالش‌هایی مواجه می‌شود که از سوی مخالفان داخلی و بدخواهان خارجی تحمیل می‌شود. صبوری یکی از ویژگی‌های مردان دولت است و اسحاق جهانگیری در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور دارای سطح بالای صبوری و تدبیر است چنان‌که از ابتدای دولت بارها مورد هجمه مخالفان قرار گرفت اما با سکوت خود نگذاشت خدشه‌ای به دولت وارد شود. جهانگیری در مسیر وحدت آفرینی در جامعه تلاش زیادی دارد و موضوع با اهمیت آنجاست که میانه‌‌روهای هر دو جناح کشور به تدابیر او اعتقاد راسخ دارند. او دیروز بر گفت‌وگوی ملی تاکید کرد و آن را راهکار مشکلات نامید؛ راهکاری که بسیاری از سیاسیون کشور با آن موافق هستند.از سوی دیگر جهانگیری مانند روحانی ابایی از انتقاد از خود ندارد و بر این اعتقاد است که انتقاد سبب کاهش مشکلات و پیشرفت می‌شود.
تقویت وحدت
دیروز معاون اول رئیس‌جمهور در جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی به پشت تریبون رفت و بار دیگر بر لزوم وحدت در کشور تاکید کرد. اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه راه‌حل مسائل کشور وحدت، انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است، ابراز داشت: «هیچ جریانی قادر نیست جریان دیگر را حذف کند زیرا وقتی یک فرد حذف شود فرد دیگری از آن جریان جای او می‌‌ایستد. عقل حکم می‌‌کند که همه دست‌به‌دست هم دهیم چراکه وقت برای پرداختن به گله‌ها، مشکلات و نقدها زیاد است اما در حال حاضر نیازمند نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل کشور هستیم.» وی افزود: «ایران فرصت‌های استثنایی و نیروی انسانی توانمندی دارد و با به‌کارگیری این ظرفیت‌ها قادر خواهیم بود مشکلات خود را حل کنیم؛ البته مدیران کشور نیز باید با جدیت پای کار بیایند و در وهله نخست مدیران سطح ملی باید حضور جدی و فعالیت تمام وقت و ۲۴ ساعته داشته باشند و مدیران سطوح دیگر نیز به‌دنبال مدیران ملی کشور حرکت کنند و هر کس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد بهتر است که میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد.»
بازگشتن


جهانگیری در بخشی هم وزیر بهداشت را خطاب قرار داد و گفت: «البته مدیران نیز باید با انگیزه باشند و جدا روی کار بیایند. آقای هاشمی وزیر بهداشت در دولت یازدهم با فعالیت‌های خود دیگران را به وجد می‌آورد. او باید به هاشمی دولت یازدهم بازگردد. مدیران سطح ملی باید فعالیت تمام وقت داشته باشند و پای کار بایستند. کسی هم که احساس می‌کند مدیر این شرایط نیست باید جای خود را به کسی واگذار کند که انگیزه و امید دارد. جهانگیری در بخش دیگری از این مراسم به برجام پرداخت و اظهار داشت: کشور با مسائل و تنگناهای مختلفی روبه‌روست ولی همه می‌دانیم که فرصت‌های بسیار خوبی هم در اختیار ماست که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم به دلایلی که من نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور که در داخل آمریکا درباره او می‌گویند به خاطر عدم تعادل باید به مراکز درمانی مراجعه کند، سعی کرده است به ایران فشار وارد کند. وی افزود: آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها تلاش می‌کند به ایران فشار وارد کند اما تمام این فشارها و برنامه‌ها شکست خورده است. برای مثال نارضایتی‌های داخل ایران را به شورای امنیت برد در حالی که سایر تجمعات که با جمعیت بیش از ده برابری نسبت به تجمعات ایران در سایر کشورها رخ می‌دهد در مجامع بین‌المللی مطرح نمی‌شود اما آمریکا این اقدام را انجام داد و جلسه شورای امنیت به جلسه‌ای علیه این کشور تبدیل شد. وی با بیان اینکه در برجام آمریکا تلاش می‌کند فضای ایران را نامطمئن برای کار جلوه دهد، تصریح کرد: آمریکا می‌داند مساله اصلی ما معیشت، درآمد و رفاه مردم است و می‌داند که راهکار مساله بیکاری، ایجاد آرامش، ثبات و امنیت در کشور است و اینکه سرمایه‌گذاری و تولید انجام شود. سرمایه‌گذار بیش از آنکه به مسائل مادی نیاز داشته باشد، به فضای آرام برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد. وی ادامه داد: ما باید سالی ۶۵‌میلیارد دلار منابع خارجی جذب کنیم و هزاران‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم اما رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد زهر خود را بریزد و بگوید این کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست، اما راهکاری که من سراغ دارم نمایش وحدت انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی است، زیرا هیچ‌کس یا جریانی قادر نیست دیگری را حذف کند. فردی که حذف می‌شود، نفر دیگری از همان جریان جایش می‌آید.