خرج بودجه شهرداري در انتخابات 96


گروه اجتماعي: روز گذشته محمدعلي نجفي، شهردار تهران براي ارائه گزارش تحويل و تحول شهرداري به صحن شورا آمد تا گزارش خود را قرائت کند. گزارشي که به ادعاي نجفي در حد ۹۵ درصد دقت داشت. شهردار تهران در صحبت‌هاي ديروز خود از فرصت‌هاي زيادي که طي ۱۲ سال گذشته از دست رفته سخن گفت. او اشاره‌اي به ميزان بدهي‌هاي شهرداري داشت و اعلام کرد که براساس تحقيقات صورت گرفته شهرداري داراي ۲۹ هزار و ۵۱۰ ميليارد تومان بدهي ثبت شده، ۲۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي تقريباً قطعي و ۸ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي احتمالي است، يعني جمعاً ۵۲ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بدهي که سه برابر بودجه سال ۹۶ است. نجفي ادامه داد: در حال حاضر شهرداري براي اتمام و پيشرفت پروژه‌هاي عمراني نياز به ۳۴ هزار ميليارد تومان اعتبار دارد. پس با حساب بدهي‌ها مجموعه تعهدات شهرداري ۸۶ هزار ميليارد تومان است. شهردار تهران تصريح کرد: بين ۴۰ تا ۵۰ هزار ساعت کار براي تهيه گزارش وقت صرف شده و اين گزارش ۵۰۰ صفحه دارد و يک سند استثنايي محسوب مي‌شود‌ و ۹۵ درصد دقت و اطلاعات آن کافي است. همچنين خطاهاي محاسباتي زيادي براي تعيين ميزان هزينه پروژه‌هايي همچون صدر و توحيد صورت گرفته است.
رد پاي انتخابات در قرارداد شهرداري گذشته
نجفي با اشاره به اينکه در ۱۲ سال گذشته شهرداري ضعف‌هاي عملکردي و مديريتي فراواني داشته است ادامه داد: در مواقعي سوءاستفاده تا حدي بوده که بايد آن را به مراجع قضايي اعلام مي‌کرديم اما خوشبختانه فرق اين شورا با شوراي قبلي عزم براي مبارزه با فساد بوده است. من به صورت مصداقي به دو مورد اشاره مي‌کنم که براي مجموعه‌اي که ادعاي مديريت جهادي مي‌کند بعيد است. او ادامه داد: براي مثال با فردي قراردادي يک ميليارد توماني براي تدوين شاخص ارزيابي عملکرد منعقد کردند که ارزش آن فقط ۱۰ ميليون تومان بوده است. او با بيان اينکه ۷۵۰ ميليون تومان براي اين پروژه بعد از انتخابات در مرداد ۹۶ پرداخت شده، افزود: دوم مرداد ۹۶ دوباره با همين آقا قراردادي به ارزش ۷۳۰ ميليون تومان بسته شده که‌‌ همان روز قرارداد پول رابه او پرداخت کردند و اکنون اين آقا مدعي است که از اين ۱۳۴۴ ميليارد تومان فقط ۱۷۰ ميليارد را خودش برداشته و بقيه به حساب رئيس دفتر يکي از معاونين شهردار ريخته شده که او هم پول را صرف خرج انتخابات کرده است. او ادامه داد: رئيس دفتر معاون نيز از اين پول را مقداري براي خودش برداشته و بقيه را براي هزينه‌هاي عام‌المنفعه انتخابات خرج کرده است. به غير از اين مورد موارد متعدد ديگري هم وجود دارد و بعد از مطالعات و ارزيابي درخواهيم يافت که راه مديريت شهر تهران با چه معضلاتي روبرو است.
اداره مالي شهرداري ديمي‌بوده است
نجفي با بيان اينکه سازمان سرمايه‌گذاري و مشارکت‌هاي شهرداري فقط در نقش يک کارگزار عمل مي‌کرده، گفت: اين سازمان به دنبال پيدا کردن سرمايه‌گذار خارجي و يا برنامه‌هاي جديد توسعه شهري نبوده است کارش اين بوده که املاک و مستغلات را گرفته و به صورت مشارکتي ساخت و ساز کند. او در ادامه به سازمان املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: هيچ اطلاعات دقيق و سندي از ارزش املاک اختصاصي شهرداري تهران و وضعيت ثبتي آنها در دست نيست. اينکه چقدر از اين املاک سند دارد و يا ارزش آن‌ها چقدر است. ۶۴۷ متر غالباً در اختيار نهاد‌ها قرار گرفته و بحث املاک نجومي‌شامل اين امر نمي‌شود البته املاک نجومي‌اصلاً در سيستم ثبت نشده است. او گفت: متاسفم که اينگونه صحبت مي‌کنم، اما اداره مالي شهرداري ديمي‌بوده است يک جايي ۷ درصد و يک جايي ۲۵ درصد درآمد پايدار داشته است.
استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات
نجفي ادامه داد: ۱۶ هزار پست در شهرداري داريم، اما ۶٨ هزار نفر کارمند داريم يعني به ازاي هر۴٢۶ نفر يک پست سازماني در شهرداري وجود دارد. شهردار تهران با اشاره به اينکه در سال ٩۵ تعدادپرسنل ۵۵ هزار نفر بود اما در عرض سه ماه، ١٣ هزار نفر به نيروي انساني اضافه شد گفت: برخي افراد حتي سابقه يک روز فعاليت در شرکت‌هاي پيماني نداشتند. وي افزود: در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداري ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که مستمر حقوق مي‌گرفتند. طي سه چهار ماه مانده به انتخابات ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداري اضافه شدند به اسم اينکه عده‌اي کارگر پيمانکاران هستند و مي‌خواهيم کارمند شهرداري کنيم.
اقدام خيانت آميز در صندوق بازنشستگي شهرداري
شهردار تهران گفت: متاسفانه ٨۵ درصد دارايي صندوق بازنشستگي در بخش املاک بلوکه شده و ٧٠ درصد در پروژه ساريتاي کيش سرمايه گذاري شده که به قاطعيت مي‌گويم فساد دارد و يک کار خيانت آميز در صندوق بازنشستگي شهرداري است. شهردار تهران گفت: در سال‌هاي ٩٢ تا ٩۵، صد و نه هکتار از باغات تخريب و به منازل تبديل شده است. نجفي گفت: در شهرداري کارمندي با مدرک کار‌شناسي داريم که يک ميليون ۴۰۰ هزار حقوق مي‌گيرد و کارمند ديگري با‌‌ همان سابقه کار حدود پنج و نيم ميليون حقوي مي‌گيرد يعني کاملا غيرعادلانه است و هيچ ضابطه‌اي نيست. وي افزود: روند مقايسه‌اي تعداد کسور پردازان به تعداد بازنشستگان نشان مي‌دهد که تعداد بازنشستگان پيشي گرفته و اين يعني شکست صندوق بازنشتگي شهرداري در بلندمدت. نجفي در ادامه گفت: ۸۵ درصد دارايي‌هاي صندوق ذخيره کارکنان شهرداري را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالي که قرار بوده اين صندوق در بورس و مسايل اقتصادي سرمايه‌گذاري‌هايي کند. وي افزود: از اين رقم ۷۰ درصد در پروژه‌اي تحت عنان سارينا کيش سرمايه گذاري شده است که در آن فساد مالي وجود داشت و با فشاري که آورديم بخشي از پول را برگرداندند. واقعا يک کار خيانت آميز صورت گفته است.
زورمان به هيات مديره همشهري نمي‌رسد
نجفي همچنين ادامه داد: ميزان برگشتي برخي از مجلات همشهري بيش از ۴۰ درصد است. سال‌ها پول داديم اين نشريات و مجلات را در همشهري منتشر کرديم. البته ما چهار نشريه را تعطيل کرديم و بقيه هم فعلا زورمان به هيات مديره همشهري نمي‌رسد که يک مقدار انقلابي‌تر عمل کند. وي افزود: در همشهري هم وضعيت مالي افتضاحي وجود دارد. در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، حمايت‌هاي شهرداري بيش از ۴ برابر شده است که ۶۴ درصد بودجه‌هاي حمايتي به فعاليت‌هاي مذهبي و بقيه به ساير فعاليت‌ها اختصاص يافته است.  نجفي گفت؛ نسبت تفکيک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است يعني ۸۷ درصد تفکيک نمي‌شود. از اين ۱۳ درصد هم تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام مي‌دهيم و ۱۰ درصد را کساني که در زباله‌ها مي‌گردند تفکيک مي‌کنند. در واقع عملکرد شهرداري درباره تفکيک از مبدا زباله ۳ درصد است.