انتقاد شديد روحاني از توهين به مردم


رئيس جمهور با اشاره به اظهارات اخير امام جمعه موقت تهران گفت: اين چه نوع حرف زدني است که هرکسي که درخيابان حرف مي‌زند يا خس و خاشاک هستند يا گاو و گوساله يا آشغال؟ چرا با توهين بي ادبانه با جامعه خود برخورد مي‌کنيد؟
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره بين‌المللي فارابي که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکيد بر اينکه آمريکايي‌ها در ماه‌هاي اخير هم در مسئله داخلي ايران و هم در برجام متحمل شکست شدند، اظهار کرد: طي يکي دو هفته اخير آمريکايي‌ها متحمل دو شکست بزرگ شدند. يکي آنجايي بود که آنها خواستند در برابر افکار عمومي‌جهان بايستند و تعهدات بين‌المللي را زير پا بگذارند؛ اما موفق نشدند.
وي با تاکيد بر اينکه تعهدات بين‌المللي يا از جنس سياسي يا از جنس حقوقي يا از جنس اخلاقي هستند که همگي در مجموعه علوم انساني تعريف مي‌شوند، گفت: آمريکايي‌ها مي‌خواستند در چند روز گذشته تعهد بين‌المللي خود در برجام را زير پاي بگذارند، اما دنيا در برابر آنها ايستاد و ما صف مقابل آمريکايي‌ها را مشاهده کرديم و ديديم که تمام کشورهاي جهان و به استثناي يکي دو کشور و يک رژيم منفور، همه يکپارچه در مقابل آمريکا قرار گرفتند.
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه اگر به تعهد و قرارداد احترام گذاشته نشود، بايد فاتحه تمدن در جهان خوانده شود، افزود: اگر يک دولت پيوستگي تعهد دولت قبل را زير پاي بگذارد، ديگر هيچ قراردادي منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادي باقي نمي‌ماند؛ اعتماد زماني باقي مي‌ماند که دولت بعدي به تعهدات دولت پيشين خود متعهد بماند و اگر اين اصل برداشته شود سنگ زيربناي روابط جامعه بين‌الملل به هم ريخته خواهد شد.
روحاني با بيان اينکه در برجام موفقيتهاي بسياري کسب کرده‌ايم که هيچگاه از بين نخواهد رفت، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران در برجام به دنيا گفت که يک معضل منطقه‌اي و حتي بين‌المللي پاي ميز مذاکره قابل حل و فصل است.ما ثابت کرديم که پاي ميز مذاکره گره‌هاي کور بين‌المللي قابل باز کردن است. ما همچنين در برجام ثابت کرديم که ايران راستگو است و دشمنان ما دروغ گفته‌اند.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي‌ايران در برجام کاري کرد که دنيا بپذيرد ايران حق دارد تحقيق و توسعه در فناوري هسته‌اي که قبلا مي‌گفتند ايران حق آن را ندارد، ادامه دهد.
روحاني با بيان اينکه برخي هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده اند، تصريح کرد: برجام آثاري دارد که تا قيامت باقي مي‌ماند. همچنين آثاري دارد که ممکن است از بين برود. در اين راستا طي حدود دو سال اجراي برجام درآمدهاي کشور از محل فروش نفت و ميعانات دو برابر شده که اين اثر از بين نخواهد رفت. همچنين صدها مورد سرمايه‌گذاري خارجي به داخل کشور آمده و به بنگاه اقتصادي، نيروگاه و هواپيما تبديل شده که از بين نخواهد رفت.
وي با بيان اينکه ممکن است در برجام ايراداتي وجود داشته باشد، تصريح کرد: ديپلمات‌هاي ما قراردادي نوشته‌اند که ترامپ يک سال خود را به در و ديوار ميزند تا آن را برهم بزند اما تاکنون در اين زمينه موفق نشده است. اين به معناي پيروزي تعهدات بين‌المللي و پيروزي حقوق بر ديکتاتوري است؛ آمريکايي‌ها نتوانستند با استکبار و ديکتاتوري با خود بزرگ بيني خود، افکار عمومي‌جهان را زير پا بگذارندکه اين يک پيروزي بزرگ براي علوم انساني محسوب مي‌شود.
روحاني با تاکيد براينکه آمريکايي‌ها در مواجهه با مسائل داخلي ايران نيز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخير مردم در کشور اشاره کرد و گفت: عده‌اي در خيابان به حق يا ناحق اعتراضاتي مطرح مي‌کنند. در اين راستا من خواهش مي‌کنم که به مردم احترام بگذاريد. وي با اشاره به اظهارات اخير امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته مي‌شود که فردي از سمتي تحريک شده يا دستوراتي داشته يا اينکه جاسوس بوده، بگذاريد در يک دادگاه ثالث به اين موضوع رسيدگي شود؛ اين چه نوع حرف زدني است که هرکسي که درخيابان حرف مي‌زند يا خس و خاشاک هستند يا گاو و گوساله يا آشغال؟ چرا با توهين بي ادبانه با جامعه خود برخورد مي‌کنيد؟ مردم حرف دارند و براي همين به خيابان آمده‌اند؛ برخي حرفشان به حق است و برخي نيز از شرايط سوءاستفاده کردند؛ در همه جاي دنيا نيز اينگونه است و اگر فردا در لندن و نيويورک نيز تظاهرات شود عده‌اي پيدا مي‌شوند که شيشه‌ها را مي‌شکنند و چند مغازه را غارت مي‌کنند. رئيس‌جمهوري تصريح کرد: نبايد همه را به يک چوب برانيم، بلکه بايد به ويژه در تريبون‌هاي مقدس دقيق حرف بزنيم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگي هستند.
وي با اشاره به اداره ماجراي اعتراضات اخير در سطح کشور توسط نيروهاي امنيتي گفت: اگر اعتراضي بود تمام شد و اگر برخي نيز سوءاستفاده‌هايي کردند نيروهاي امنيتي به خوبي کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعي اساتيد و فرهيختگان حوزه علوم انساني آغاز شده است و آنها بايد مسائل را تحليل کنند.
روحاني با بيان اينکه اگر خدايي نکرده روزي ارزش‌هاي ديني و ملي‌مان نزد جوانان کمرنگ شود، مسئولان ، فرهيختگان و دانشگاهيان مقصر هستند، خاطرنشان کرد: علوم انساني قطب‌نماي مسائل اجتماعي در کشور است و بايد بگذاريم که اين قطب نما به درستي کار کند تا به آن نگاه کرده و از آن استفاده کنيم؛ با شعار شمال و جنوب اين قطب‌نما تغيير نمي‌کند؛ بلکه ما بايد به جهت آن نگاه کنيم و با بهره‌گيري از آن در مسير صحيح حرکت نماييم.
رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اهميت علوم انساني و تاثيرگذاري اين علوم در ساير عرصه‌هاي علمي‌و همچنين حل مشکلات مختلف اظهار کرد: علوم انساني جايگاه بسيار ارزشمندي دارد و چنانچه که بنا بر اين است که اصلاح اداري انجام شود يا برنامه‌ريزي حرکت براي کشور تدوين و يا تحولي در جامعه ايجاد شود، ابتدا بايد در حوزه علوم انساني و فرهنگ جامعه اين اتفاق بيفتد.
وي با اشاره به سابقه فيلترينگ در کشور ادامه داد: چنانچه که مي‌خواهيم فضاي مجازي براي مردم مفيد باشد نيز بايد از طريق علوم انساني در اين زمينه اقداماتي انجام دهيم. بايد ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به جوانان آموزش دهيم و بدانيم که با فيلتر کردن کار درست نمي‌شود.
روحاني با اشاره به تلاش رژيم گذشته براي جلوگيري از استفاده مردم از راديو گفت: در رژيم قبل روزي مي‌خواستند کسي راديو گوش نکند به همين دليل به جز تنها چند کانال راديويي ساير کانال‌ها پارازيت داشتند. در اين وضعيت آيا رژيم گذشته در پارازيت موفق بود؟ در کشور نيز روزي گفتيم که ماهواره ممنوع است اما آيا با گفتن ما امروز کسي از آن استفاده نمي‌کند؟ همچنين روزي گفتيم که فضاي مجازي بد است اما آيا اين فضا اصلاح شد؟
وي تاکيد کرد: مردم بيش از ما (مسئولان) يا اگر ما متکبر باشيم، به اندازه ما مي‌فهمند و حق انتخاب دارند؛ نبايد آنقدر خود را بزرگ و بلند فرض کنيم بلکه مردم ما بزرگ و فرهيخته‌اند. اگر در جامعه از ابزاري اشتباه استفاده مي‌شود بايد در مورد روشهاي صحيح استفاده از آن آموزش داده شود. در اين زمينه نيز بار مسئوليت بر دوش علوم انساني است و فرهيختگان و اساتيد و دانشگاهيان بايد به ميدان بيايند و روش استفاده از ابزارهاي مختلف توسط مردم براي رسيدن به مطلوب مورد نظر را آموزش دهند.