وقتي شرط‌بندان به جان هم مي‌افتند

فدراسيون سوارکاري در حالي هيئت سوارکاري گنبدکاووس را از برگزاري مسابقات کورس اسب‌دواني پاييزه در اين منطقه منع کرده که مسئولان اين هيئت، بي‌توجه به تصميم‌های گرفته‌شده، از ابتداي فصل تاکنون اين رقابت‌ها را برگزار کرده‌اند. حضور اسب‌هاي دوپينگي، قماربازي صاحبان اسب‌ها و ناديده‌گرفتن موارد قانوني لازم از جمله تخلفات انجام‌شده در کورس اسب‌دواني پاييزه گنبد است که فدراسيون سوارکاري از آنها اسم مي‌برد و اين رقابت‌ها را فاقد هرگونه وجاهت قانوني مي‌داند. مسئولان اين مسابقه مجموعه سوارکاري گنبد را از شرکت توسعه و تجهيز اماکن ورزشي استان گلستان اجاره کرده‌اند و مسابقه‌هاي کورس را خودشان برگزار مي‌کنند. کورس اسب‌دواني پاييزه گنبد که تا پيش از اين به‌صورت ملي و با حضور سوارکاراني از تمام کشور برگزار مي‌شد، اکنون به کورس بومي و محلي تغيير ماهيت داده است. کورسي که حالا به ميدان جنگ و خونريزي تبديل شده نه ميداني براي رقابت‌ها اسب‌ها. رقابت‌هاي اسب‌دواني کورس گنبد در شرايطي برگزار مي‌شود که کار از دست مسئولان فدراسيون سوارکاري خارج شده و به‌دلیل فساد مالي که در آن وجود دارد کار به اسلحه و چاقوکشي هم رسيده است.فدراسيون سوارکاري در حالي نتوانسته تاکنون برگزاري اين رقابت را متوقف کند که اکنون با تخلفات جدیدتري در اين کورس مواجه شده است. هفته هفدهم کورس پاييزه گنبد (پنجشنبه گذشته) شاهد اتفاقات بسيار بدي بود. جايي که درگيري شديدي ميان شرکت‌کنندگان رخ داد و با اسلحه شکاري و سلاح سرد (قمه و چماق) به يکديگر حمله کردند. درگيري به‌قدري بالا گرفت که حتي منجر به زخمي و مجروح‌شدن مأموران نيروي انتظامي شد و آنها را هم روانه بيمارستان کرد.
سرهنگ محمود عليفر، فرمانده نيروي انتظامي شهرستان گنبد، دراين‌باره به رسانه‌ها مي‌گويد: «چند نفر از قماربازان شهر تاتار و گنبدکاووس براي شرط‌‌بندي دچار اختلاف مي‌شوند و با قمه و چماق و ديگر سلاح‌های سرد با هم درگير مي‌شوند. مأموران نيروي انتظامي که براي امنيت سوارکاران در محل حاضر بودند براي برطرف‌کردن اختلاف و جلوگيري از درگيري وارد محل مي‌شوند که متأسفانه يکي از اين افراد با سلاح شکاري خود دو نفر از مأموران نيروي انتظامي را از قسمت‌هاي دست، بازو و کتف مجروح مي‌کند. اکنون حال عمومي مأموران و سایر افراد مجروح‌شده خوب است و در اين رابطه پنج نفر که در اين درگيري دخالت داشتند دستگير و به دستگاه قضائي تحويل داده شدند و تلاش براي دستگيري عامل اصلي شليک‌کننده به مأموران نيروي انتظامي ادامه دارد».
گفته مي‌شود در اين درگيري چهار نفر از قماربازان نيز مجروح شده‌اند که همراه دو مأمور نيروي انتظامي به بيمارستان منتقل و بستري مي‌شوند. يکي از شاهدان عيني در گفت‌وگو با «شرق» عنوان کرد اين افراد در کنار مسابقات سوارکاري قماربازي مي‌کنند و همين قماربازي منشأ درگيري بوده است.  مسعود خليلي، رئيس فدراسيون سوارکاري درباره اتفاقات به‌وجودآمده به «شرق» گفت: «واقعا نمي‌دانيم به کجا و به چه کسي شکايت کنيم تا جلوي برگزاري اين رقابت‌ها با حضور اسب‌هاي دوپينگي و قمار وحشتناک خيلي زودتر گرفته شود. فقط اميدواريم زودتر به اين موضوع پايان داده شود و جلوي برگزاري مسابقاتي که نه از طرف ما تأييد مي‌شود و نه وجهه قانوني دارد، گرفته شود. سال گذشته نماينده فدراسيون را به محل برگزاري رقابت‌ها فرستاديم، اما او را برگرداندند. اصلا نمي‌دانيم اين مسابقات را دقيقا چه کسي مديريت می‌کند، هرچه هست غيرقانوني است و باعث انحلال سوارکاري ايران مي‌شود، هيچ‌کس هم پاسخ‌گوي ما نيست. بارها به‌صورت مکتوب اين موضوع را به اداره ورزش استان گلستان اعلام کرده‌ايم، اما نتيجه نگرفته‌ايم».
تخلفات انجام‌شده در کورس اسب‌دواني گنبد به‌حدي شکل بدي به خود گرفته که به گفته خليلي، یک نهاد نظارتي دولتي هم براي پيگيري به اين قضيه ورود کرده‌ است: «ظاهرا نهادهاي نظارتي و حتي سازمان بازرسي کل کشور به اين مسئله ورود کرده‌اند. ضمن اينکه حدود يک ماه پيش نيز با پيگيري‌هاي انجام‌شده و با دستور وزير ورزش تيمي پنج‌نفره به استان گلستان اعزام شد و گزارشي از مجموع تخلفات آماده کرد. گزارش‌هاي مالي نيز آماده شده است و احتمالا بايد به اين زودي‌ها نتيجه آن مشخص شود». رئيس فدراسيون سوارکاري در توضيح دلايلي که برگزاري مسابقات کورس اسب‌دواني پاييزه گنبد را غيرقانوني کرده است، گفت: «هيئت سوارکاري گنبد برگزارکننده اين رقابت‌هاست، درحالي‌که رئيس اين هيئت سه، چهار ماه پيش به‌دليل تخلفات گسترده مالي و اداري برکنار شد. او با شناسه ملي فدراسيون اقدام به افتتاح حساب در بانک کرده بود، درحالي‌که روح ما از اين قضيه خبر نداشت. فدراسيون از طريق بازرس بانک در جريان موضوع قرار گرفت. برهمين‌اساس خردادماه گذشته در جلسه اوليه حکم برکناري صادر شد. البته او درخواست استيناف داد، اما رأي تجديدنظر هم بر برکناري او تأکيد می‌کرد. با همه اينها رئيس برکنارشده هيئت گنبدکاووس همچنان به کارش ادامه مي‌دهد. ظاهرا هم با مدير کل ورزش استان گلستان همکاري دارد. برگزاري رقابت‌هاي کورس اسب‌دواني پاييزه گنبد هم نتيجه همين ادامه همکاري است. مسابقاتي که اصلا وجهه قانوني ندارد و پيگيري آن به اسب‌دواني کشور خيلي زياد آسيب زده است».