جعبه سیاه «سانچی» پیدا شد


تاکید ربیعی به چینی‌ها؛ بکارگیری تمام توان برای نجات جان ملوانان ایرانی
معاون سازمان بنادر و دريانوردي کشور از پيدا شدن جعبه سياه نفتکش ايراني خبر داد و گفت: دو پيکر جديد نيز در پل فرماندهي (بالاترين نقطه کشتي) پيدا شدند.
هادي حق‌شناس در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ادامه عمليات اطفاء حريق نفتکش سانچي، اظهار کرد: تيم چيني ساعتي قبل (صبح شنبه) براي تجسس وارد نفتکش شد و جعبه سياه نفتکش را همراه دو پيکر پيدا کرد.
وي با بيان اين‌که تيم ايراني هنوز به محل حادثه نرسيده‌اند، افزود: به علت زياد بودن گازهاي سمي‌و نبود اکسيژن کافي نيروهاي چيني فقط نيم ساعت در نفتکش حضور يافتند و خارج شدند.
روز شنبه ۱۶ دي‌ماه يک نفتکش ايراني با کشتي چيني در آبهاي نزديک به اين کشور برخورد کرد که باعث حريق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن شد. تاکنون پيکر سه پرسنل پيدا شده است.
تاکيد ربيعي به چيني‌ها: لزوم بکارگيري تمام توان براي نجات جان ملوانان ايراني
رييس کميته ويژه رسيدگي به وضعيت نفتکش حادثه ديده ايراني سانچي در شانگهاي گفت: خواستار اين هستم که طرف چيني ضمن بکارگيري تمام توان خود براي نجات دريانوردان ايراني، در اجراي عمليات امداد و نجات جديت ورزند. علي ربيعي با بيان اينکه به دليل ضرورت موضوع بدون هماهنگي با دولت چين به شانگهاي آمدم، تصريح کرد: سختي کار را درک مي‌کنم و مي‌دانم زحمت کشيديد اما انتظار مردم ايران اين بود که هرچه در توان بود براي اين کشتي بکار گرفته شود.
او با بيان اينکه براي خريد فوم جهت اطفاي حريق هيچ مشکلي نداريم و از هر سازمان و شرکتي که دارد درخواست خريد کنيد، اظهار کرد: اميدوارم تيم نجات ايراني صبح يکشنبه روي کشتي باشند و هر نتيجه‌اي براي روشن شدن موضوع براي ما مهم است.
ربيعي اظهار کرد: از بين رفتن و غرق شدن کشتي مصادف با از بين رفتن اميد مطلق است بنابراين خواسته ما جديت در اجراي عمليات امداد و نجات است.
وي تاکيد کرد: خاطره ملت ايران نسبت به اين موضوع تاريخي خواهد بود و در اذهان ملت ايران خواهد ماند لذا ما مي‌خواهيم هر چه از دستمان بر مي‌آيد را انجام دهيم.
ربيعي تصريح کرد: همکاران ما از مجلس و دولت در کنار مردم، نگران اين موضوع هستند و با جديت آن را دنبال مي‌کنند.
رييس کميته ويژه رسيدگي به وضعيت نفتکش حادثه ديده ايراني سانچي با بيان اينکه من احساسات خودم و انتظاري که مردم دارند را يادآور مي‌شوم، گفت: به دليل ضرورت موضوع بدون هماهنگي با دولت چين به شانگهاي آمدم.
وي ادامه داد: ما خواهان آن هستيم که همکاران من از کشتي کريستال بازديد و با خدمه آن مصاحبه کنند تا با مصاحبه با آنها اطمينان بخشي به مردم بدهيم.
ربيعي اظهار کرد: هدف ما از اين کار اين نيست که دنبال مقصر باشيم بلکه هدف اين است موضوع روشن شود. ربيعي خطاب به فرمانده چيني گفت: در چهره شما جديت و آرامش را ديدم که براي من آرام بخش بود. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و رييس کميته ويژه رسيدگي به وضعيت نفتکش حادثه ديده ايراني سانچي روز شنبه به منظور پيگيري آخرين وضعيت اين نفتکش وارد شانگهاي شد. نفتکش ايراني حامل 136 هزار تن ميعانات گازي صادراتي ايران به کره جنوبي عصر شانزدهم دي ماه پس از برخورد يک کشتي باري با آن، طعمه حريق شد.
کشتي فله‌بر هنگ کنگي به نام «کريستال» با مالکيت يک شرکت لجستيکي در استان «جه جيانگ» چين حاوي 64 هزار تن غله بود که از آمريکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چين مي‌رفت و در بين راه به کشتي نفتکش «سانچي» با مالکيت شرکت «برايت» از جمهوري اسلامي‌ايران برخورد کرد. اين حادثه سبب انفجار و آتش سوزي در کشتي نفتکش شد. روز شنبه معاون سازمان بنادر و دريانوردي کشور از پيدا شدن جعبه سياه نفتکش ايراني خبر داد و گفت: دو پيکر جديد نيز در پل فرماندهي (بالاترين نقطه کشتي) پيدا شدند.
اخذ نمونه ژنتيکي از خانواده‌هاي خدمه نفتکش سانچي
مديرکل مديريت بحران و پدافند غيرعامل سازمان پزشکي قانوني کشور گفت: در پي حادثه آتش سوزي نفتکش ايراني در آب‌هاي چين و يافتن جسد سه تن از خدمه اين کشتي، سازمان پزشکي قانوني کشور با هماهنگي سازمان بنادر و کشتيراني از روز پنجشنبه 21 دي ماه کار اخذ نمونه ژنتيکي از خانواده خدمه کشتي را آغاز کرد.
به گزارش ايسنا، دکتر مهرداد علي‌بخشي با بيان اين مطلب افزود: اطلاعات ما از تعداد خدمه و وضعيت نفتکش ايراني مطابق با مواردي است که سازمان بنادر و کشتيراني کشور اعلام کرده که بر اين اساس 32 خدمه (شامل 30 ايراني و 2 غير ايراني) در کشتي حضور داشتند. وي با اظهار اميدواري نسبت به زنده و سلامت بودن مابقي خدمه کشتي افزود: به منظور بررسي هويت سه جسد يافت شده از خدمه اين کشتي ناچار به اخذ نمونه ژنتيکي از خانواده‌هاي (بستگان درجه يک) تمام خدمه کشتي هستيم که بر اساس هماهنگي با سازمان بنادر و کشتيراني خانواده‌ها به پزشکي قانوني تهران و فارس هدايت شدند. بخشي تصريح کرد: نمونه گيري از اين خانواده‌ها از روز پنجشنبه در پزشکي قانوني تهران و فارس آغاز شده است و در استان تهران 12 خانواده و در استان فارس نيز 4 خانواده به مرکز پزشکي قانوني مراجعه و از آنان نمونه ژنتيکي اخذ شد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع رساني پزشک قانوني، وي با تأکيد بر اينکه سازمان پزشکي قانوني کشور با توجه با تألمات روحي خانواده‌هاي خدمه کشتي کار اخذ نمونه را در کوتاهترين زمان ممکن و با حفظ حرمت اين عزيزان انجام داد، اظهار کرد: تاکنون از خانواده 16 تن از خدمه کشتي نمونه ژنتيکي اخذ شده، مابقي خانواده‌ها نيز با هماهنگي سازمان بنادر و کشتراني براي نمونه گيري به سازمان پزشکي قانوني کشور معرفي خواهند شد.
آخرين وضعيت نفتکش ايراني از زبان ربيعي
مسئول رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي با بيان اينکه نيروهاي ايراني ساعت ۲:۳۰ به محل حريق نفتکش خواهند رسيد، اظهار کرد: احتمالا ۸۰ درصد مسائل روز يکشنبه روشن مي‌شود.
به نقل از ايسنا، علي ربيعي که در حال حاضر در چين مستقر شده است، در گفت‌وگو با بخش خبري ساعت ۱۴ با اشاره به اعزام تکاوران ايراني به محل حادثه گفت: تکاوران ايراني با نيروهاي چيني ترکيب شدند و به سمت نفتکش آتش گرفته اعزام شده‌اند. وي افزود: احتمالا از ساعت ۷ صبح به وقت محلي و ۲:۳۰ به وقت ايران به محل برسند. مسئول رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي در مورد وضعيت تيم عملياتي اطفاي حريق توضيح داد: در حال حاضر دو کشتي ژاپني در منطقه مستقر شده‌اند و ژاپن نيز اعلام کرده دو کشتي ديگر نيز به محل اعزام مي‌کند. يک کشتي کره‌اي نيز در محل قرار دارد.
علاوه بر اين سه کشتي ايراني که براي اين منظور توسط ايران اجاره‌ شده‌اند، در محل مستقر شده‌اند و سه کشتي ديگر نيز براي پشتيباني اجاره شده‌اند.
ربيعي با اشاره به پيدا شدن دو پيکر صبح شنبه در موتورخانه نفتکش گفت: اين دو پيکر براي تشخيص هويت به سمت شانگهاي منتقل شده‌اند و بايد آزمايش DNA براي تشخيص هويت آنها گرفته شود.
وي به اين سوال که چه ميزان احتمال زنده بودن ساير پرسنل کشتي وجود دارد، پاسخ داد: کارشناسان معتقدند نمي‌توان هيچ پيش‌بيني دقيقي از وضعيت پرسنل ارائه کرد. مشخص نيست يکشنبه با چه وضعي روبرو خواهيم شد. احتمالا يکشنبه ۸۰ درصد مسائل روشن خواهد شد.
گفتگوي تلفني ظريف با همتاي چيني درباره نفتکش ايراني
وزير خارجه ايران در تماس تلفني با همتاي چيني خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق افتاده براي نفتکش ايراني تاکيد کرد.
به نقل از ايسنا، در اين تماس در خصوص اجراي برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نيز سانحه تاسف بار براي نفتکش ايراني گفت‌وگو شد.‌ وزير امور خارجه چين با ابراز تاسف از بروز سانحه براي نفتکش ايراني اعلام کرد: نيروهاي امدادي چيني همه تلاش خود را براي مهار آتش به کار گرفته و به کمک‌هاي خود ادامه خواهند داد.
فرمانده چيني اطفا حريق: دو ملوان ايراني در دقايق اوليه انفجار جان باختند
«شيه کوان وي» فرمانده چيني عمليات اطفا حريق نفتکش ايراني با اشاره به پيدا شدن پيکر دو دريانورد ديگر ايراني گفت: بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد اين دو عزيز که پيکر آنها روي عرشه پيدا شده است همان دقايق اوليه انفجار جان باختند.
به نقل از ايرنا، شيه کوان افزود: پيکر اين دو جان باخته و همچنين جعبه سياه کشتي فردا بعد از ظهر براي بررسي بيشتر به شانگهاي مي‌رسند.
او گفت: صورت اين عزيزان سوخته است و ارزيابي ما اين است شناسايي آنها از طريق آزمايشات پزشکي امکانپذير نيست.
فرمانده چيني عمليات اطفا حريق نفتکش ايراني با اشاره به وضعيت متغير نفتکش ايراني گفت: نمي‌توان با قطعيت در مورد وضعيت کشتي از جمله زمان اطفا آن نظر داد.
شيه کوان با اشاره به اينکه تلاش خود را براي مهار آتش بکار گرفته ايم،گفت: از تيم ايراني خواسته‌ايم اگر کارشناس فني دارند ،ارزيابي‌هايش را در اختيار ما بگذارد.
او با بيان اينکه در چند روز گذشته حجم زيادي از فوم براي اطفاء حريق مصرف شده است ، گفت: در حال حاضر حدود 260 تن فوم ذخيره داريم آما پيش بيني مي‌کنيم به فوم بيشتري نياز داشته باشيم. وي مهار آتش کشتي را خيلي فني و پيچيده عنوان کرد و گفت: کشتي ژاپني از دو روز پيش به جمع ظرفيت تيم اطفا در آمده است.
شيه در مورد دليل عدم استفاده از هواپيما براي خاموش کردن کشتي گفت: هواپيما تنها ظرفيت حمل سه تن فوم را دارد و اصلا امکان بهره گيري از آن نيست. وي تصريح کرد: با خلبانان مختلفي در مورد امکان استفاده از هواپيما صحبت شد که اين کار را توصيه نکردند. او با بيان اينکه در حال حاضر چهار کشتي مشغول کمک و سه کشتي ديگر هم در منطقه هستند ، اظهار داشت: يک کشتي کره جنوبي، دو کشتي ژاپني و هفت کشتي چيني ديگر هم حضور خواهند يافت. 
نفتکش ايراني حامل 136 هزار تن ميعانات گازي صادراتي ايران به کره جنوبي عصر شانزدهم دي ماه پس از برخورد يک کشتي باري با آن، طعمه حريق شد.  کشتي فله بر هنگ کنگي به نام «کريستال» با مالکيت يک شرکت لجستيکي در استان «جه جيانگ» چين حاوي 64 هزار تن غله بود که از آمريکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چين مي‌رفت و در بين راه به کشتي نفتکش «سانچي» با مالکيت شرکت «برايت» از جمهوري اسلامي‌ايران برخورد کرد. 
اين حادثه سبب انفجار و آتش سوزي در کشتي نفتکش شد و از 32 سرنشين آن شامل 30 نفر ايراني و 2 تن بنگلادشي خبري نيست.
همچنين رئيس جمهور در مکالمه تلفني با وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ضمن اخذ گزارش علي ربيعي از آخرين وضعيت مهار آتش سوزي نفتکش سانچي؛ تاکيد کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم براي اطلاع سريعتر از وضعيت و دسترسي به خدمه ايراني نفتکش بسيج شود.