کاهش 50 درصدی خرید آجیل در آستانه عید؛

گروه بازرگانی- اگرچه به تازگی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اعلام کرده که آجیل و خشکبار شب عید و ایام نوروز تامین است و قیمت برخی اقلام آن نسبت به سال گذشته حدود 10درصد کاهش دارد اما گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که بازار آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال یکی از بی‌سر و سامان‌ترین بازارهاست به‌گونه‌ای که آجیل از شمال تا جنوب شهر به نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد که البته فروشندگان خشکبار دلیل اصلی اختلاف قیمت‌ها را ناشی از کیفیت اقلام می‌دانند.
در همین رابطع علیرضا ارزانی، رییس اتحادیه کشوری خشکبار درباره مشکل بازار آجیل گفت: در حال حاضرتنها مشکل در قیمت بادام هندی است که به دلیل ممنوعیت واردات قیمت آن نسبت به سال گذشته با افزایش صددرصدی (نرخ فعلی 75 تا 85 هزار تومان) روبه‌رو شده است، هستیم.
اما از سویی دیگر و با توجه به اظهارات رییس اتحادیه کشوری خشکبار رونق خرید آجیل نسبت به سال گذشته با وجود کاهش قیمت‌هایی که رخ داده فرقی نکرده است و حجم خرید نسبت به چند سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و نسبت به سال گذشته فرق چندانی نداشته و دلیل آن نیز کاهش توان خرید مردم است.
به گفته علیرضا ارزانی، درست است که می‌گویند بازار دچار رکود است ولی مردم نیز دچار رکود درآمدی هستند و همین موضوع در بازار نیز اثر گذاشته است بنابراین مجبورند هزینه‌های خود را مدیریت کنند.


اما آنطور که مسوولان اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد که با وجود وضعیت مناسب تولید خشکبار، نابسامانی‌ها بازار آجیل و خشکبار در آستانه نوروز ناشی از کمبود نظارت دستگاه‌های مربوطه است.
10 کیلو سرانه مصرف خشکبار در ایران
در همین راستا مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه ایران را از دیرباز تاکنون به محصولات خشکبار می‌شناسند، اظهار داشت: با وجود اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران می‌توان گفت که عمده محصولات خشکباری در کشور ما به دست می‌آید.
رمضان روئین‌تن افزود: با احتساب خرما جز محصولات خشکباری، سالانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن آن به انواع محصولات خشکباری و مابقی به خرما اختصاص دارد.
وی اظهار داشت: سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن انواع خشکبار صادر و مابقی به طور مستقیم و غیرمستقیم در کشور مصرف می‌شود که با توجه به جمعیت کشور میزان سرانه مصرف خشکبار در ایران به ۱۰ کیلو می‌رسد که این رقم چهار برابر میانگین جهانی است.
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه ۲۶۰ هزار تن پسته، ۱۶۰ هزار تن بادام، ۲۳۰ هزار تن گردو، ۲۳۰ هزار تن کشمش، ۲۵ هزار تن فندق، ۲۲ هزار تن توت، ۲۴ هزار تن انجیر و ۱۸ هزار تن بادام زمینی به‌عنوان مهم‌ترین اقلام در ایران تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در تامین و عرضه خشکبار و آجیل مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه نگهداری محصولات مختلف خشکبار آسان‌تر از محصولات تره‌بار است از این رو در تامین و عرضه آن مشکلی وجود ندارد به طوریکه در تمامی فصول سال در فروشگاه‌ها و‌هایپرمارکت‌ها فروخته می‌شود.
روئین‌تن درخصوص تاثیر ممنوعیت واردات بادام هندی و قیمت آن بر بازار بیان کرد: با توجه به تنوع و ارزش غذایی اقلام خشکبار نیازی به واردات نداریم.
قیمت بادام هندی سر به فلک کشید
علیرضا ارزانی‌ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور نیز در این زمینه گفت: با وجود افزایش قیمت میوه و شیرینی، ثبات نرخ آجیل و خشکبار در آستانه نوروز، پیش‌بینی می‌شود که با هجوم تقاضا برای خرید مواجه شویم.
وی افزود: تولید مناسب انواع محصولات خشکباری و عدم کمبود در بازار موجب می‌شود که شب عید آرامی را سپری کنیم.
ارزانی‌ممقانی از افزایش نرخ صددرصدی بادام هندی خبر داد و افزود: با وجود ممنوعیت واردات و کمبود آن در بازار با افزایش صددرصدی قیمت نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نرخ اقلام پرمصرف آجیل و خشکبار را به شرح زیر اعلام کرد و ادامه داد: قیمت هر کیلو پسته احمدآقایی ۴۳ تا ۴۵، پسته اکبری ۴۸ تا ۵۵، پسته فندقی ۳۵ تا ۴۰، تخمه کدو گوشتی ۲۲ تا ۲۵، تخمه ژاپنی ۱۵ تا ۲۰، فندق ۳۵ تا ۴۵، مغز بادام درختی ۴۲ تا ۵۵، بادام زمینی ۳۷، بادام هندی ۷۵ تا ۸۵، مغز گردو ۵۰ تا ۶۵، آجیل چهارمغز ۴۰ تا ۶۰ و گردو با پوست کاغذی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.
وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم خرید خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند تا همکاران بنده به سبب زمانبر بودن فرصت فرآوری محصول را داشته باشند.
ارزانی‌ممقانی یادآور شد: ضروری است که افراد از واحد‌های صنفی معتبر خرید خود را انجام دهند چراکه در روزهای پایانی سال برخی افراد اقدام به عرضه آجیل با رنگ مصنوعی در بازار می‌کنند.
90 درصد خشکبار کشور داخلی است
همچنین در ادامه رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: اکنون بین 80 تا 90 درصد آجیل و خشکبار مصرفی کشور از تولیدات داخلی است حتی بخشی از این تولیدات به کشورهای متقاضی صادر می‌شود.
مصطفی احمدی با بیان اینکه بر این باورم که هر ایرانی باید از کالای کیفی تولید داخل کشور خود استفاده کند، اظهار داشت: به دلیل کمبود تولیدات داخلی در برخی از اقلام آجیل و خشکبار چاره‌ای جز تامین نیاز کشور از مسیر واردات نداریم که این موضوع طبیعی است و ارتباط چندانی به دولت یا اتحادیه‌ها ندارد.
وی افزایش کیفی محصولات داخلی، کاهش هزینه‌های تولید داخل، ارائه محصولات با قیمت‌های متعادل و رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی نسبت به خارجی را از راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه حجم تولیدات داخلی باید به اندازه مصرف یا حتی بیش از آن باشد، تصریح کرد: تولید داخلی برخی از اقلام همچون گردو، بادام درختی و بادام زمینی نسبت به تقاضای داخلی کمتر است که همین امر می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود اما برای تعادل قیمت‌ها در بازار بخشی از نیاز کشور تامین و وارد می‌شود.
به گفته وی، در ایام پرمصرف سال مثل نوروز و ماه مبارک رمضان اگر بخشی از گردو مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین نشود، قیمت هرکیلو گردوی ایرانی به بیش از یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار ریال می‌رسد.
احمدی درباره وضعیت بازار بادام درختی افزود: اکنون تولید بادام درختی داخلی کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد اما به دلیل کیفی بودن این محصول با نرخی بین 100 تا 150 هزار ریال بالاتر از نوع خارجی عرضه می‌شود، این در حالی است که بادام خارجی به شکل فله‌ای و در سایز و اندازه‌های مناسب وارد می‌شود.
به گفته وی، تولید بادام زمینی (آستانه) در گذشته بخش عمده بازار داخلی را تامین می‌کرد درحالی که اکنون به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این منطقه تولید این محصول به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر بالابودن کیفیت اقلام آجیل و خشکبار ایرانی نسبت به خارجی آن، افزود: هر کیلو بادام زمینی آستانه هرکیلو با قیمت 260 هزار ریال (26 هزارتومان) عرضه می‌شود درحالی که جنس خارجی آن کیلویی یکصد هزار ریال است و این تفاوت قیمت صددرصدی منجر به افزایش مصرف محصولات خارجی می‌شود که به نفع تولیدکنندگان داخلی نیست.
احمدی اضافه کرد: در واقع افزایش قیمت محصولات خوراکی منجر به کاهش مصرف می‌شود که ضربه‌ای به تولید داخل به شمار می‌رود.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار معتقد است برای حمایت از تولید داخلی باید هزینه‌های تمام‌شده تولید کاهش یابد تا محصولات با قیمت‌های متعادل عرضه شوند.
این مقام مسوول افزود: در برخی اقلام آجیل و خشکبار کشور همانند بادام هندی تولید داخلی نداریم بنابراین به دلیل وجود تقاضای بالا چاره‌ای جز واردات رسمی این محصول نیست تا بازار آن تامین شود در غیر این صورت باید در انتظار ورود این محصول به شکل قاچاق و با قیمت‌های نامتعارف باشیم.
به گفته احمدی، برخی اقلام همچون تخمه آفتابگردان به میزان کافی در کشور تولید می‌شود. امسال متاسفانه تخمه آفتابگردان خوی روی دست کشاورزان ماند زیرا هزینه‌های تولید داخلی این محصول بالاتر از نمونه خارجی آن است. به طور مثال قیمت تخمه فله‌ای ایران بین 100 تا 130 هزار ریال است اما تخمه فله‌ای خارجی کیلویی 40 هزار ریال وارد می‌شود که در صورت فرآوری به نرخ 60 تا 80 هزار ریال می‌رسد بنابراین مشخص است خریدار جنس را با قیمت مناسب خریداری می‌کند. وی اضافه کرد: اکنون آنچه روی دست کشاورزان خوی مانده، باعث شده تولیدکنندگان برای سال آینده انگیزه‌ای برای تولید این محصول نداشته باشند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار به مردم توصیه کرد برای حمایت از تولید داخلی بهتر است حتی در صورت بالا بودن قیمت، انتخاب‌شان مصرف محصول کیفی ایرانی باشد.
احمدی تاکید کرد: در واقع با افزایش تولید، کاهش هزینه‌های تمام‌شده و ارائه محصولات با قیمت مناسب می‌توانیم محصولات ایرانی را به نسبت محصولات خارجی رقابت‌پذیر کنیم.