پیشنهادات افزایش دستمزد ۹۶ کارگران در راه شورای‌عالی کار؛

گروه صنعت- نمایندگان کارگری وکارفرمایی پیشنهادات مزدی خود را در جلسه آینده شورای‌عالی کار در هفته آینده ارائه خواهند داد. در نخستین جلسه رسمی این شورا دولت به نمایندگان کارفرمایی اعلام کرد پیشنهاد خود را مبنی بر میزان افزایش حداقل دستمزد ۹۶ اعلام کنند. همچنین قرار شد گروه‌های کارگری پیشنهاد و انتظار خود را از میزان افزایش حداقل دستمزد در جلسه آتی این شورا ارائه دهند. در این جلسه همچنین پیشنهاد شد دولت به منظور جبران هزینه‌های تولید، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار کارفرمایان قرار دهد که این موضوع باید به تایید دولت برسد.
نخستین جلسه شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد سال 96کارگران با حضور نمایندگان دولتی، کارفرمایی و کارگری عضو شورای‌عالی کار در حالی برگزار شد که در ابتدای جلسه گزارش و نتایج اجمالی توافق‌شده شرکای اجتماعی در جلسه ستاد مزد به اعضا ارائه شد.
دولت رقم سبد معیشت توافقی را به شورای‌عالی کار ارائه داد
در این جلسه گزارش نهایی کارگروه مزد مبنی بر تعیین رقم دو میلیون و ۴۸۹ هزار تومان به عنوان حداقل سبد معاش یک خانواده سه و نیم نفری توسط دولت به شورای‌عالی کار ارائه شد.


در این جلسه همچنین پیشنهاد شد دولت به منظور جبران هزینه‌های تولید، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار کارفرمایان قرار دهد که این موضوع باید به تایید دولت برسد. عضو کارگری شورای‌عالی کار در این خصوص گفت: در جلسه شورای‌عالی کار مقرر شد نمایندگان کارگری و کارفرمایی پیشنهادات خود را از میزان افزایش دستمزد در جلسه هفته آینده ارائه دهند.
وی درباره جلسات مزدی گفت: در این جلسه گزارش نتایج اجمالی در مورد سبد معیشت ارائه و درباره آن توافق حاصل شد. ابوالفضل فتح‌اللهی در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به جزییات نخستین جلسه شورای‌عالی کار با دستور کار تعیین حداقل دستمزد ۹۶ گفت: در ابتدای این جلسه که با حضور نمایندگان دولتی، کارفرمایی و کارگری عضو شورای‌عالی کار آغاز شد گزارش و نتایج اجمالی توافق شده شرکای اجتماعی در جلسه ستاد مزد به اعضا ارائه شد.
کارفرمایان هفته دیگر پیشنهاد مزدی خود را ارائه می‌دهند
عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه در این جلسه گزارش، جداول و محاسبات ستاد مزد از گروه‌های هزینه‌ای معیشت خانوار سه‌و‌نیم نفره به عنوان یک سبد معتبر از سوی اعضای شورا پذیرفته شد، گفت: در این جلسه دولت به کارفرمایان اعلام کرد پیشنهاد خود را مبنی بر میزان افزایش حداقل دستمزد ۹۶ اعلام کنند.
کارگران هم پیشنهاد مزدی خود را می‌گویند
فتح‌اللهی با بیان اینکه همچنین قرار شد گروه‌های کارگری پیشنهاد و انتظار خود را از میزان افزایش حداقل دستمزد ارائه دهند، گفت: هر دو گروه کارفرمایی و کارگری باید در جلسه هفته آینده شورای‌عالی کار نرخ یا درصد پیشنهادی خود را برای حداقل دستمزد سال آینده اعلام کنند.
عضو کارگری شورای‌عالی کار افزود: در این جلسه همچنین پیشنهاد شد دولت به منظور جبران هزینه‌های تولید، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار کارفرمایان قرار دهد که این موضوع باید به تایید دولت برسد.
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با بیان اینکه عدد و رقم دستمزد ۹۶ هفته آینده اعلام می‌شود، گفت: انتظار داریم بند «۲» ماده «۴۱» قانون کار و توجه به سبد معیشت خانوارهای کارگری امسال مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
علی خدایی، مسوول کارگروه مزد کارگری نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مهم‌ترین موضوع این جلسه بحث بر سر چگونگی ترمیم دستمزد کارگران بود. وی با بیان اینکه در این جلسه گزارش نهایی کارگروه مزد مبنی بر تعیین رقم دو میلیون ۴۸۹ هزار تومان به عنوان حداقل سبد معاش یک خانواده سه و نیم نفری توسط دولت به شورای‌عالی کار ارائه شد.
مسوول تیم کارگری کارگروه افزایش مزد سال ۹۶ متذکر شد: این رقم مورد قبول تمام نمایندگان سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت قرار گرفت.
خدایی با بیان اینکه در این جلسه بحث‌های زیادی درباره نحوه افزایش و ترمیم مزد سال ۹۶ به استناد محاسبات انجام‌شده صورت گرفت، گفت: در نهایت نتیجه مشخصی از این جلسه به‌دست نیامد و این جلسه بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.
او همچنین متذکر شد: ادامه بررسی چگونگی افزایش دستمزد کارگران در جلسه بعدی شورای‌عالی کار که هنوز زمان آن مشخص نیست، ادامه خواهد یافت.
لازم به ذکر است این جلسه به ریاست سیدحسن هفده‌تن، مسوول اجرایی شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد 96، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.