رسمیت یافتن حضور زنان عربستانی در ورزشگاه‌ها؛

فاطمه رحیمی- از احقاق حقوق زنان ایرانی بارها نوشته شده، از تبعیض بارها گفته شده‌ اما گوش شنوایی نبوده. پای جنگیدن از حق زنان ایرانی که به میان می‌آید فقط به دادن شعار برای آرام کردن اذهان عمومی و در آخر پشت گوش انداختن بسنده می‌کنیم. حضور زنان عربستانی در ورزشگاه برای تماشای مسابقه فوتبال مردان وعده داده شد و خیلی زود هم به بار نشست. آنها هم برای رسیدن به این آرزو بسیار جنگیدند و بالاخره هم به آن دست یافتند. دومینوی تغییرات، عربستان را درنوردیده و ما هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌ایم.
هر ‌گاه خبری از گوشه و کنار جهان مبنی بر برابری حقوق زنان به میان می‌آید، مسوولان‌ تلنگری کوتاه می‌خورند و با یکی دو اظهار نظر و مصاحبه دوباره سر و تهش را هم می‌آورند. ما به اصطلاح هنوز اسیر کاغذ‌بازی و فراهم کردن زیر‌ساخت‌ها مانده‌ایم که این هم خود بهانه‌ای بیش نیست. پای دفاع از حقوق دیگر کشورها که به میان می‌آید، خوب اهل عملیم و در کمترین زمان ممکن، رفع محدودیت می‌کنیم‌ اما در مورد خودمان دریغ که لابه‌لای سیاست‌بازی‌ها گم شده است.
در کمتر از یک سال زنان عربستان شاهد اصلاحات قابل توجه اجتماعی هستند؛ آزادی رانندگی، تعیین سخنگوی زن برای سفارت عربستان در آمریکا، برگزاری برنامه موسیقی در 17 جشن برگزار شده به صورت مختلط به مناسبت روز ملی عربستان، آزادی صدور فتوا توسط زنان، لزوم تصویب قانون جلوگیری از تعرض جنسی به زنان، پخش موسیقی با صدای خوانندگان زن در شبکه دولتی عربستان و موارد زیاد دیگر از این دست هستند‌. از دادن حق رای، حق رانندگی، برگزاری کنسرت و... که بگذریم، آخرین اصلاحات دادن حق حضور در ورزشگاه‌ها برای زنان بود.
گفتنی است‌ عربستان ظرف سه ماه زیر‌ساخت حضور زنان را آماده کرد اما کشور ما هنوز نتوانسته‌ گامی مثبت در جهت عملی کردن این موضوع بردارد و تنها در حد مصاحبه و شعار مانده است. پیشتر‌ سخنگوی دولت از تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داده بود.


زنان عربستان با حضور رسمی در ورزشگاه، مرحله‌ تازه‌ای از حضور تماشاگران فوتبال کشورشان در استادیوم‌های ورزشی را رقم زدند. فدراسیون فوتبال عربستان چند هفته پیش قانونی را به تصویب رساند و به موجب آن اجازه داده شد زنان در این کشور هم به ورزشگاه بروند و بازی‌های تیم‌های مورد علاقه خود را از نزدیک تماشا کنند. حضور زنان عربستانی در ورزشگاه بازتاب زیادی در رسانه‌های جهانی داشت و بسیاری از رسانه‌ها از چنین روزی به عنوان تاریخی‌ترین روز فوتبال عربستان یاد کردند.
طبق اصلاحات اجتماعی اخیر در عربستان سعودی، زنان بدون همراهی مردان خانواده می‌توانند وارد استادیوم‌های ورزشی شوند. زنان سعودی جمعه گذشته در استادیوم ملک فهد در ریاض شاهد بازی دو تیم الاتحاد و الهلال بودند. باشگاه‌های فوتبال با صدور اطلاعیه‌هایی از زنان و خانواده‌ها دعوت کرده‌اند در ورزشگاه حضور یابند. براساس اصلاحات صورت‌گرفته در عربستان، زنان بدون همراهی مرد خانواده می‌توانند وارد استادیوم‌های ورزشی شوند. این تغییر در ادامه اصلاحات زیادی است که در ماه‌های اخیر صورت گرفته و به ولیعهد محمد بن سلمان نسبت داده می‌شود. پیشتر او گفته بود جامعه جوان عربستان خواستار تغییرات اجتماعی است. دیروز هم گروهی از زنان برای تماشای مسابقه فوتبال در جده در ورزشگاه حضور پیدا کردند. نکته جالب این بود که بازرس‌های گیت ورودی ورزشگاه هم زن بودند. علاوه بر این به زودی اولین مسابقه اسکواش زنان در عربستان برگزار خواهد شد.
اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۷ نیز ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان به فرمان ملک سلمان، پادشاه این کشور لغو شد. قرار است زنان سعودی از ماه ژوئن ۲۰۱۸ با اخذ گواهینامه اجازه رانندگی در خیابان‌های این کشور را داشته باشند. اغلب تشکل‌های بین‌المللی زنان از تصمیمات جدید مسوولان عربستان ابراز خشنودی کرده‌اند. در عربستان سعودی محدودیت‌های متفاوتی برای زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد که از این میان می‌توان به محدودیت در زمینه تحصیل و مسافرت اشاره کرد.
همزمان با شروع اصلاحات در امور زنان در عربستان، در سپتامبر ۲۰۱۷ تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه در مسابقه‌ای در تهران‌ در حالی به مصاف هم رفتند که بحث حضور تماشاچیان زن، محور اصلی بحث‌ها پیرامون آن مسابقه بود. در مسابقه یادشده به زنان ایرانی‌ای که از طریق اینترنت بلیت خریده بودند، اجازه حضور در ورزشگاه آزادی تهران داده نشد و آنها پشت درهای ورزشگاه تجمع اعتراضی کردند‌ اما در آن مسابقه به زنان سوری اجازه داده شده بود تیم خود را در داخل ورزشگاه تشویق کنند.
نبود زیرساخت‌های مناسب و ایمن برای زنان در ورزشگاه‌ها یکی از دلایل ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌هاست که مسوولان ورزش ایران سال‌هاست در توجیه این تبعیض جنسیتی به آن استناد می‌کنند. این در حالی است که از زمان اعلام رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در عربستان تا ورود رسمی آنان به ورزشگاه‌ها حدود سه ماه طول کشید.