مقابل تحریم‌ها قوی نیستیم

امیر واعظی‌آشتیانی* - دونالد ترامپ از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران به عنوان «آخرین شانس» یاد کرده است. او اظهار کرده است هر زمانی دستیابی به توافق برای بهبود برجام را ممکن نبیند تصمیم به خروج آمریکا از این توافق خواهد گرفت. در عین حال از متحدان اروپایی آمریکا خواسته است برای «حل مشکلات جدی توافق هسته‌ای با ایران و مبارزه با تهاجم این کشور و حمایت از مردم ایران «به ایالات متحده» ملحق شوند.»
البته مسلم بود مهره‌گردانان ایالات متحده به سرکردگی ترامپ به دنبال آن هستند که تحریم‌های جدید را به شرایطی نزدیک کنند تا تهران با واشنگتن سازش کند هر چند از ابتدا غیر‌قابل پیش‌بینی بودن ایالات متحده واضح بود و در روزهای ابتدایی امضای برجام بر غیر‌قابل اعتماد بودن این دولت نیز تاکید می‌شد. رفتار سیاسی آمریکا برای اروپا نیز روشن است و اروپا خوب می‌داند که امریکا در شرایط مختلف به دنبال حفظ منافع بیشتر صرفا برای خود است.تحریم‌های آمریکا علیه ایران به گونه‌های مختلف ادامه دارد و حتی در مواردی افزایش نیز یافته است. این در حالی است که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود چند تحریم باقیمانده در لیست تحریم‌های ایران را لغو می‌کند. آنچه از دولت روحانی انتظار می‌رفت، آن بود که در بخش‌های مختلف به شکلی قدرتمند ظاهر شویم که دیگر مشکلی جدی حتی در صورت تشدید تحریم‌ها گریبانگیرمان نشود.این در حالی است که امروز تاثیر‌گذاری تحریم‌ها را نمی‌توان کتمان کرد و باید باور کنیم به دلیل ضعف در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و تکنولوژیکی، تحریم‌های اخیر اقتصاد کشور را دچار مشکل خواهد کرد. راهکار مناسب برای کنترل چنین وضعیتی پذیرش همه مشکلات از سوی دولت و نشان دادن شجاعت کافی برای حذف حواشی است تا امکان بهسازی شرایط فعلی فراهم شود.
نمی‌توان منکر تاثیرات تحریم علیه اقتصاد کشورها بود‌ اما آنچه از آسیب‌های این تحریم‌ها می‌کاهد قدرتمند بودن اقتصاد است. اگر در طول دولت‌های مختلف اقتصاد آن طور که باید تقویت و بر اساس اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی انجام می‌شد دیگر با مشکلاتی جدی مواجه نمی‌شدیم. امروز اما نمی‌توان در مقابل تحریم‌ها آن طور که باید قدرتمند ظاهر شد.
همچنین از دیگر دلایل تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران ناآرامی‌هایی بود که در یک ماه اخیر در شهرهای مختلف شاهد آن بوده‌ایم. این موضوع خود دلیلی شد تا ایالات متحده مسایل مربوط به حقوق بشر را نیز مستمسک قرار داده و تحریم‌ها را نیز تمدید کند. از سویی دیگر مصوبه کنگره آمریکا نشان از عناد ریشه‌دار آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دارد و پر‌واضح است تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران وجود دارد ایالات متحده آمریکا نیز عنادورزی خود را به پایان نخواهد رساند.


*رییس سابق
شرکت شهرک‌های صنعتی
v.ashtiani37i@yahoo.com