بورس ایران بعد از تصمیم ترامپ

تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، پیغام ثبات در مناسبات سیاسی کشور را دارد و بر این اساس به نظر می‌رسد بازار سرمایه به روند متعادل خود ادامه دهد. ابراهیم خلیلی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایبنا، در خصوص تاثیر تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای توسط ایالات متحده گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه نه تنها به این موضوع واکنش منفی از خود نشان ندهد، بلکه این موضوع می‌تواند پیغام مثبتی را برای اقتصاد و بازار سهام کشور به همراه داشته باشد که این پیغام ثبات در مناسبات سیاسی کشور است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریسک‌های سیاسی همواره یکی از موضوعات مورد توجه برای فعالان اقتصادی و معامله‌گران در بورس است، افزود: بدون شک امنیت یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در تصمیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اقتصاد کشور است؛ بنابراین زمانی که صحبت از ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای به میان می‌آید این موضوع بدین معنی است که در خصوص موضوعات مربوط به اجرای برجام و مذاکرات هسته‌ای کماکان تهدیدی مواجه سرمایه‌ها در اقتصاد نیست.
ادامه آرامش فعلی
وی ادامه داد: بر این اساس باید از فرصت تعلیق تحریم‌ها استفاده و در سایه ادامه آرامش به وجود آمده در خصوص مسایل هسته‌ای، حداکثر استفاده را از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد و بازار سهام را کرد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمانی که اقتصاد یک کشور بزرگ‌تر شده و سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور بیشتری دارند، مخالفت‌ها برای تحریم و ایجاد مانع برای آن اقتصاد در ابعاد خارجی نیز بیشتر خواهد شد، اذعان داشت: بر این اساس در صورتی که مراودات بیشتری با اقتصادهای پیشرو داشته باشیم، علاوه بر اینکه اعمال تحریم و محدودیت‌ها بر اقتصاد کشورمان سخت‌تر می‌شود، می‌توانیم همگام با سایر اقتصادهای دنیا رشد و توسعه پیدا کنیم. وی گفت: در این راستا توسعه اقتصاد کشور تاثیرات مثبت خود را بر بازار سرمایه و صنایع مختلف نیز خواهد داشت. خلیلی همچنین در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا انتهای سال گفت: با توجه به اینکه ابهامات و تهدیدات مربوط به موضوعات هسته‌ای و ادامه برجام از بالای سر تالار شیشه‌ای گذر کرده است، بنابراین مولفه‌هایی دیگر می‌توانند سمت و سوی معاملات بازار سهام را در مدت باقی مانده از سال تعیین کنند. وی در خصوص این مولفه‌ها گفت: به دلیل اینکه رشد جهانی قیمت نفت و کالاها در ماه‌های گذشته یکی از عوامل رشد قیمت برخی سهام شرکت‌ها و همچنین رکوردشکنی‌های شاخص بورس مطرح بوده، پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت مناسب این دو مولفه‌ تا پایان امسال از این جهت بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری کند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر نرخ ارز هم در چند ماه گذشته که با افزایش همراه بوده است موجب شده تا شاخص بورس و قیمت‌ها از تاثیرپذیری مثبتی از این موضوع برخوردار باشد. بنابراین از این جهت نیز پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار تا پایان سال در همین محدوده باقی بماند که از این جنبه نیز می‌تواند روند معاملات بازار سرمایه را مناسب ارزیابی کرد. وی ادامه داد: البته یکی از مهم‌ترین تهدیدهای پیشروی معامله‌گران تا پایان سال موضوع پرداخت حقوق و عیدی توسط شرکت‌های بزرگ از جمله صندوق‌های بازنشستگی در بورس است که موجب می‌شود در هفته‌های پایانی سال شاهد افزایش فشار عرضه بر تقاضا باشیم که البته این موضوع نیز موقتی و کوتاه‌مدت خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه به معامله‌گران توصیه کرد: به دور از هر گونه هیجان و تنها با توجه به مسایل بنیادی شرکت‌ها و همچنین در نظر گرفتن شرایط صنایع مختلف در داخل و جهان اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سهام کنند.
سررسید یک صکوک اجاره
از سوی‌ دیگر، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اعلام کرد‌: صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل «صایتل» که با حجم سه هزار میلیارد ریال در دی‌ماه ۱۳۹۲ منتشر شده بود، سررسید شد. غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: شرکت خدمات ارتباطی رایتل (سهامی خاص) تاکنون سه بار از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه مجموعا به ارزش هشت هزار میلیارد ریال اقدام به تامین مالی کرده است. اولین صکوک شرکت یاد شده در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ جهت خرید تجهیزات سایت‌های Access-Neمنتشر شده بود که پس از پرداخت آخرین قسط و مبلغ اصل اوراق در تاریخ ۲۲ دی ۹۶ سررسید شد. همچنین مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم (با مسوولیت محدود) صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل را با نماد «صایتل» و نرخ اجاره‌بهای سالانه ۲۰ درصد از طریق فرابورس عرضه کرد. بر اساس این گزارش، این اوراق، چهار ساله، بانام و قابل معامله در فرابورس بود که اجاره‌‌بهای آن ماهانه در مواعد مقرر به حساب خریداران واریز می‌شد. وی افزود: مبلغ اصل اوراق و اجاره‌‌بهای چهل و هشتم (آخرین اجاره‌‌بها) از صکوک رایتل مجموعا به مبلغ 049/3 میلیارد ریال توسط شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم دریافت و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان این اوراق واریز شد. ابوترابی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۹ صکوک در بازار سرمایه در حال معامله هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای انتشار صکوک در بازار سرمایه ایران یعنی از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۸ مورد از انواع صکوک منتشره مجموعا به ارزش بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال سررسید شده که همگی در مواعد مقرر تسویه شده‌اند. وی در خصوص انتشارهای پیش رو اعلام کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ایران‌خودرو، شرکت آدوراطب و شرکت تجارت کوشش سپاهان قصد دارند منابع مورد نیاز خود را مجموعا به حجم 968/10 میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تامین کنند که موافقت اصولی‌های مربوطه صادر شده و هم‌اکنون در حال طی اقدامات لازم جهت کسب مجوز انتشار هستند.