وقتی امیدها همچون شعله های نفتکش سانچی فروکش می کنند دل نگرانی برای قربانیان «پلاسکو» دریایی

بر اساس اخباری که روزگذشته از نفتکش ایرانی حادثه دیده در آب های چین به دست آمده است، حریق کشتی از بین رفته و دو پیکر از اجساد مفقودین نیز در عرشه پیدا شده‌است.
علی ربیعی، مسئول کمیته پیگیری سانچی که در حال حاضر در چین مستقر شده‌است، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ روز شنبه با اشاره به اعزام تکاوران ایرانی به محل حادثه گفت: تکاوران ایرانی با نیروهای چینی ترکیب شدند و به سمت نفتکش آتش گرفته اعزام شده‌اند.
مسئول رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی در مورد وضعیت تیم عملیاتی اطفای حریق توضیح داد: در حال حاضر دو کشتی ژاپنی در منطقه مستقر شده‌اند و ژاپن نیز اعلام کرده دو کشتی دیگر نیز به محل اعزام می‌کند. یک کشتی کره‌ای نیز در محل قرار دارد. علاوه بر این سه کشتی ایرانی که برای این منظور توسط ایران اجاره‌شده‌اند، در محل مستقر شده‌اند و سه کشتی دیگر نیز برای پشتیبانی اجاره شده‌اند.
ربیعی با اشاره به پیدا شدن دو پیکر صبح روز گذشته در موتورخانه نفتکش گفت: این دو پیکر برای تشخیص هویت به سمت شانگهای در حال انتقال هستند و باید آزمایش DNA برای تشخیص هویت آنها گرفته شوند.


وی به این سوال که چه میزان احتمال زنده بودن سایر پرسنل کشتی وجود دارد، پاسخ داد: کارشناسان معتقدند نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی از وضعیت پرسنل ارائه کرد. مشخص نیست فردا با چه وضعی روبرو خواهیم شد. احتمالا امروز ۸۰ درصد مسائل روشن خواهد شد.
همچنین روز گذشته سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه وزارت امور خارجه کشورمان، آخرین فعالیت‌ها و پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور در ارتباط با وضعیت سرنشینان نفتکش سانچی را تشریح کرد.
بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز تاسف از حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی و همچنین سرنشینان آن در آب‌های چین رخ داده است، اظهار کرد: از همان روز نخست این اتفاق در وزارت امور خارجه ستادی مرتبط با آن تشکیل شد، دوشنبه گذشته در نشست خبری نیز اعلام کردم که دستورات لازم در این ارتباط به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نمایندگی کشورمان در شانگهای داده شده‌است.
وی با بیان این‌که نمایندگی کشورمان در چین در طول این مدت به صورت مکرر با مقامات چین برای پیگیری این موضوع در تماس بوده است، تصریح کرد: ‌از ابتدای این حادثه تلخ در خود چین نیز برای این موضوع ستاد بحرانی تشکیل شد و طی روزهای اخیر یک خط تماس دائمی بین تهران و پکن برقرار بوده است.
وی با بیان این‌که ما به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که از هر طریق ممکن که می‌توانند تلاش بیشتری را به عمل آورند، در عین حال گفت: دولت چین به ما اطمینان داده‌است که با تمام توان در این زمینه در حال تلاش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران با سازمان آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) نیز رایزنی‌هایی داشته است.
وی همچنین اضافه کرد: همانگونه که در خبرها آمد؛ دکتر ظریف با وزیر خارجه چین در این ارتباط به صورت مفصل صحبت کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه چین گزارشی از اقدامات انجام شده برای خاموش کردن حریق ایجاد شده و تعیین سرنوشت وضعیت سرنشینان این نفتکش ارائه و اطمینان داد که دولت چین با تمام توان به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا هر چه زودتر وضعیت این نفتکش و سرنشینان آن مشخص شود.
وی افزود: علاوه بر تماس‌های مستمر با مقامات چینی طی روزهای گذشته و حضور برخی از مقامات و مسئولان ذی ربط ایرانی در چین، نیروهای ویژه عملیات امداد و نجات کشورمان به سمت محل حادثه اعزام شده‌اند تا بتوانند در یک اقدام جمعی در جهت مقابله با آتش و اطفای حریق اقدام کند که امیدواریم در صورت عدم وقوع هرگونه حادثه غیرمترقبه، نیروهای مشترک ویژه امداد و نجات بتوانند تا یکشنبه وارد نفتکش ایرانی شوند.
قاسمی افزود: وزارت امور خارجه طی روزهای اخیر علاوه بر چین با دولت ژاپن و کره جنوبی نیز در تماس مستمر بوده است و ژاپن علاوه بر همکاری‌های که تاکنون صورت گرفته، قرار است با اعزام تجهیزات لازم و مورد نیاز و تیم‌های امداد و نجات در این عملیات مشترک مشارکت لازم را داشته‌باشد.
وی همچنین افزود: علاوه بر وزارت امور خارجه در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه نیز ستادهایی در این ارتباط تشکیل شده‌است و آن‌ها نیز در حال انجام وظایف محوله خود هستند.
وی با اشاره به نگرانی خانواده‌های سرنشینان نفتکش سانچی و با ابراز همدردی با آن‌ها تاکید کرد: شرایط سخت روحی خانواده‌های این عزیزان برای ما کاملا محسوس و قابل درک است و از همان ابتدای وقوع این ماجرا وزیر امور خارجه شدیدا نسبت به سرنوشت پرسنل این نفتکش نگران بوده و دستورات لازم به بخش های مختلف وزارت امور خارجه برای پی‌گیری وضعیت این هموطنان را صادر کرده و بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه را مکلف کرده علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و سیاسی لازم، با تمام توان و در حد امکان همکاری‌های لازم را با سایر دستگاه‌های ذی ربط به‌عمل آورند.
آغاز فرآیند اخذ DNA از خانواده‌های مفقودین نفتکش ایرانی
روز گذشته سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی و مفقود شدن ۳۲ پرسنل نفتکش اظهار کرد: فرآیند اخذ DNA از خانواده‌های مفقودین نفتکش به صورت رسمی به زودی آغاز می‌شود.
محسن بهرامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز مشخص نیست هویت جسد پیدا شده ایرانی است یا بنگلادشی، افزود: هویت پیکر پیدا شده همچنان مجهول است. متاسفانه روند بروکراسی در چین برای تشخصی هویت بسیار طولانی است اما این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.
وی از آغاز فرآیند اخذ DNA از خانواده‌های مفقودین نفتکش خبر داد و گفت: از خانواده‌ها دعوت شده برای اخذ نمونه ‌DNA بیایند و هنگامی که اینکار به صورت رسمی آغاز شود، فرآیند به صورت رسمی انجام شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات با اشاره به ناآرامی های اخیر: باید برای التیام زخم‌ها گام برداریم «ابتکار» از علل و تبعات ادامه فضای انتخاباتی در ایران گزارش می‌دهد عاقبت تلخ هیجان زدگی سیاسی «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین تئاتر فجر گزارش می دهد دهن کجی ایموجی ها روی صحنه تئاتر جهانبخش محبی نیا آسیب شناسی بودجه بندی در ایران سرنوشت ادبیات با ننوشتن چه خواهد شد؟ مرگ خاطره های کاغذی لای سطور صفر و یک «ابتکار» از فراز و نشیب‌های 3سال اجرای طرح تحول نظام سلامت گزارش می‌دهد مرثیه ای برای یک طرح خوب اجتماعی سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای پیوند سنت و مدرنیته در ایران خانه‌‌ را ایرانی بنا کن اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با «ابتکار» به مداخله کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت در بودجه 97 انتقاد کردند بعد از حدود دو هفته ایجاد محدودیت در دسترسی تلگرام رفع فیلتر شد وقتی امیدها همچون شعله های نفتکش سانچی فروکش می کنند دل نگرانی برای قربانیان «پلاسکو» دریایی لس‌آنجلس تایمز کشورهای اروپایی به اولتیماتوم ترامپ در مورد ایران عمل خواهند کرد؟ احزاب کاغذی؛ چرا شکل می گیرند؟ بعد از حدود دو هفته ایجاد محدودیت در دسترسی تلگرام رفع فیلتر شد برجام و لزوم گفت‌وگوی دوجانبه