اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با «ابتکار» به مداخله کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت در بودجه 97 انتقاد کردند

پای «مجمع» در کفش «مجلس»
معصومه معظمی
کمیسیون تلفیق بودجه 97 به روزهای پایانی کار خود نزدیک می‌شود و به گفته علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی این کمیسیون تا آخر هفته کار بررسی بودجه 97 به اتمام می‌رسد و گزارش نهایی کمیسیون تلفیق به همت همه اعضای آن در حال نهایی شدن است. او تاکید کرد که از هفته آینده مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد مواد و بندهای آن را مو به مو در صحن علنی پس از بررسی به رای بگذارد و نسبت به بودجه 97 تعیین تکلیف کند.
این حرف به آن معناست که هنوز کار بررسی بودجه 97 در کمیسیون تلفیق به اتمام نرسیده و هنوز نمایندگان مجلس در صحن علنی مصوبات کمیسیون تلفیق را بررسی نکرده و به رای نگذاشته‌اند و درباره آنها تصمیم‌گیری نکرده‌اند. در حالی که بر خلاف قانون و روال سابق؛ روز گذشته کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست محسن رضایی و با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و اعضای کمیسیون تشکیل جلسه داده است. به گزارش ایلنا؛ در این نشست گزارش هیات انطباق حقوقی کمیسیون نظارت در خصوص مغایرت تعدادی از بندهای لایحه بودجه ۹۷ کشور با سیاست‌های کلی نظام ارائه شده است.


گفتنی است؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه نظارتی، نقش مجمع را در این خصوص بسیار مهم دانسته و در این باره سخنانی را بیان کرده است. او اعلام کرده است: «حسب دستور مقام معظم رهبری، مجمع می‌بایست نظارت خود بر نحوه اجرایی شدن سیاست‌های کلی را اعمال نماید که با توجه به اهمیت قانون بودجه کشور، بررسی میزان انطباق لایحه‌ پیشنهادی دولت با این سیاست‌ها مورد توجه جدی و در دستور کار مجمع قرار گرفته است.» رضایی همچنین نگاه مجمع به مقدورات و مضایق دولت را واقع‌بینانه و با رویکرد گره‌گشایی در چارچوب اسناد بالادستی کشور دانسته و تاکید کرده است: «در راستای مراقبت و عدم انحراف قانون بودجه سال آتی، مواردی که پس از توضیحات دولت، به عنوان مغایرت با سیاست‌های کلی به تصویب مجمع تشخیص برسد، به شورای محترم نگهبان ارسال خواهد شد.» این در حالی است که طبق قانون پیش از اتمام کار مجلس و به رای گذاشتن مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی و اینکه میزان موافقت و مخالفت نمایندگان با مصوبات کمیسیون تلفیق هنوز روشن نشده است، مجمع تشخیص نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.
ورود زودهنگام مجمع تشخیص به موضوع بودجه 97 وجاهتی ندارد
به گفته عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 که با «ابتکار» سخن می‌گفت عنوان کرد: هنوز معلوم نیست چه میزان از مصوبات کمیسیون تلفیق مورد تایید و تصویب نمایندگان در صحن علنی قرار می‌گیرد و چه میزان آن رد می‌شود. این نماینده چند دوره مجلس تاکید کرد: «مجمع تشخیص در حال حاضر اجازه ورود به این موضوع را نداشته و این رفتار آن نادرست است. مهرداد لاهوتی، دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 نیز ضمن ابراز تعجب و شگفتی از این اقدام مجمع تشخیص مصلح نظام، ورود زودهنگام و عجولانه مجمع به بحث بودجه سال آینده را در حالی که هنوز از کمیسیون تلفیق خارج نشده و در حال چکش‌کاری و تغییر است غیرمنطقی و عجولانه دانست. او در گفت‌وگو با «ابتکار» تصریح کرد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال حاضر حق ورود به این موضوع را ندارد و زمانی که مجلس کارش در این باره تمام شود و دولت و مجلس در این باره اختلاف نظری داشته باشند، مجمع تشخیص می‌تواند نسبت به آن موضوع ورود کند. ولی در حال حاضر که هنوز کار مجلس درباره بودجه 97 تمام نشده است ورودش بی‌معنا است.» یوسفیان ملا همچنین تاکید کرد:‌« درصورتی که مصوبات مجلس مغایر برنامه پنج ساله یا سیاست‌های کلی ابلاغی باشد، طبق قانون در شورای نگهبان این موارد مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین مجمع تشخیص مصلحت از پیش نمی‌تواند به این موارد ورود کند.»
گفتنی است که مجمع تشخیص با ورود زودهنگام به موضوع بودجه‌ای که هنوز در حال بررسی و کم و زیاد شدن تبصره‌ها و پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی در کمیسیون تلفیق است و هنوز به رای نمایندگان در صحن علنی گذاشته نشده است، تعجب نمایندگان و اعتراض اعضای کمیسیون تلفیق را به همراه داشته است. به حدی که لاهوتی می گوید: «احتمالا این رفتار مجمع تشخیص خیرخواهانه بوده است، ولی فعلا حق ورد به موضوع را نداشته و این رفتارش رسمیت ندارد. ما در کمیسیون تلفیق فعلا در حال بررسی بندها و تغییر و بررسی آنها هستیم، چطور ممکن است مجمع تشخیص نسبت به مواردی که هنوز به قطعیت مجلس نرسیده است، زودهنگام ورود کرده و نظر بدهد ؟» او افزود: «باید مجلس موضوع را رسیدگی کند و اگر موارد اعتراضی و اختلافی دولت با مجلس وجود داشته باشد، بعد مجمع تشخیص می‌تواند به آن ورود کند.» یوسفیان ملا هم در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» با بیان این نکته که «اظهار نظرها و مصوبات کمیسیون تلفیق ممکن است در صحن علنی رای نیاورد»، گفت: «در صورتی که موادی از آن هم رای بیاورد به شورای نگهبان می‌رود و اگر شورای نگهبان هم این مصوبات را تایید کرد، دیگر مجمع تشخیص حق اظهار نظر و مداخله در آن را ندارد. ولی اگر شورای نگهبان مواردی را رد کرد و مجلس بر نظر قبلی خود پافشاری کند، درباره آن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می‌شود. ولی در حال حاضر دلیلی برای ورود مجمع تشخیص وجود ندارد.» بنابراین طبق اظهارات این اعضای کمیسیون تلفیق مجلس که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم هستند، تشکیل جلسه و بررسی انطباق لایحه بودجه سال ۹۷ با سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت زودهنگام و عجولانه است و در زمان فعلی وجاهتی ندارد.
خودمان حواسمان به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری هست
بنابراین لاهوتی با بیان اینکه «خیلی موارد بودجه با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری مغایرت دارد و ما خودمان حواسمان به این نکات هست»، به «ابتکار» گفت: «مثلا دولت درباره تبصره 6 میلیارد دلار پیشنهاد داده است و چون خلاف سیاست کلی ابلاغی رهبری است، ما خودمان آن را کنارگذاشته‌ایم و نیازی به تذکر مجمع تشخیص در این باره نیست.» او به تشریح بیشتر این موضوع پرداخت و به «ابتکار» گفت: «دولت پیشنهاد داده که 5 و 8 دهم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشته شود و سهم 32 درصد صندوق توسعه ملی را به 20 درصد برساند، ولی چون خلاف سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است ما اعضای کمیسیون تلفیق خودمان متوجه موضوع بودیم و آن را کنارگذاشته ایم و اگر اجازه‌ای از رهبری در این مورد به مجلس برسد خودمان آن را لحاظ می‌کنیم و نیازی نیست مجمع تشخیص آن را به ما تذکر بدهد. بنابراین در صورتی که ما این موارد را پس از رسیدگی رعایت نکردیم، مجمع می‌تواند آن نکته را به ما تذکر بدهد.» نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» خاطرنشان کرد:‌« همچنین موضوع خرید خدمت سربازی از حدود اختیارات رهبری است و باید آن را کنار بگذاریم. رهبری در این باره گفته‌اند من با این موضوع مخالفم ولی اگر دولت در مضیقه است در مجلس مطرح کند و اگر مجلس موافقت کرد، من هم با آن موافقم. ما هم این موضوع را در مجلس مطرح و به رای گذاشتیم و نمایندگان با آن موافقت کردند. پس جایی که مخالف و مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است، ما نمایندگان بدون اجازه ایشان کاری انجام نمی‌دهیم و ورود زودهنگام مجمع تشخیص به این موارد و ایجاد فضاسازی در جامعه به صلاح نیست.»
یوسفیان ملا هم در این باره تاکید کرد:‌ «دولت حق دارد نگران باشد چرا که لایحه داده و پیگیری می‌کند که لایحه‌اش تغیرات اساسی نداشته باشد، ولی مجمع تشخیص فعلا حق ورود و اظهارنظر درباره بودجه را ندارد چون هنوز مجلس چیزی را تصویب و ابلاغ نکرده است و هنوز چیزی به تصویب صحن علنی نرسیده است. پس از اینکه بررسی کمیسیون تلفیق تا پایان هفته به پایان رسید و تکلیف بودجه 97 در صحن علنی با رای نمایندگان مشخص شد، بعد شورای نگهبان به موضوع ورود می کند و در صورت بروز اختلاف نظر بین این شورا و پافشاری مجلس بر نظر قبلی خود مجمع تشخیص می تواند خود را آماده ورود و اظهارنظر در این باره کند.»
بنابراین به نظر می‌رسد مجمع تشخیص مصلحت با ورود زودهنگام به مقوله بودجه 97 و تشکیل جلسه‌ نظارت به ریاست محسن رضایی و ارائه و بررسی گزارش هیات انطباق حقوقی کمیسیون نظارت درباره مغایرت تعدادی از بندهای لایحه بودجه ۹۷ کشور با سیاست‌های کلی نظام، زمینه اعتراض و واکنش اعضای کمیسیون تلفیق مجلس را فراهم کرده است. این اعضای تلفیق بر این عقیده اند که مجمع تشخیص حق ورود به این مقوله را در زمان فعلی نداشته و طبق قانون نمی تواند در شرایطی که هنوز چیزی به قطعیت و رای مجلس نرسیده است ورود کند. پس باید در این باره به محسن رضایی، رئیس کمیسیون نظارت مجمع گفت که درباره انطباق لایحه بودجه سال ۹۷ با سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت عجله نکند و تا تصمیم‌گیری مجلس در این باره صبر کند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات با اشاره به ناآرامی های اخیر: باید برای التیام زخم‌ها گام برداریم «ابتکار» از علل و تبعات ادامه فضای انتخاباتی در ایران گزارش می‌دهد عاقبت تلخ هیجان زدگی سیاسی «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین تئاتر فجر گزارش می دهد دهن کجی ایموجی ها روی صحنه تئاتر جهانبخش محبی نیا آسیب شناسی بودجه بندی در ایران سرنوشت ادبیات با ننوشتن چه خواهد شد؟ مرگ خاطره های کاغذی لای سطور صفر و یک «ابتکار» از فراز و نشیب‌های 3سال اجرای طرح تحول نظام سلامت گزارش می‌دهد مرثیه ای برای یک طرح خوب اجتماعی سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای پیوند سنت و مدرنیته در ایران خانه‌‌ را ایرانی بنا کن اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با «ابتکار» به مداخله کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت در بودجه 97 انتقاد کردند بعد از حدود دو هفته ایجاد محدودیت در دسترسی تلگرام رفع فیلتر شد وقتی امیدها همچون شعله های نفتکش سانچی فروکش می کنند دل نگرانی برای قربانیان «پلاسکو» دریایی لس‌آنجلس تایمز کشورهای اروپایی به اولتیماتوم ترامپ در مورد ایران عمل خواهند کرد؟ احزاب کاغذی؛ چرا شکل می گیرند؟ بعد از حدود دو هفته ایجاد محدودیت در دسترسی تلگرام رفع فیلتر شد برجام و لزوم گفت‌وگوی دوجانبه