فروش 15 میلیارد تومانی <حراج تهران>



گروه فرهنگ و هنر: حراج تهران در حالی جمعه شب 22 دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که این رویداد بازار هنر به دور از هیجانات ادوار گذشته روندی منطقی را پشت سر گذاشت. در این حراجی که به آثار هنرمندان معاصر اختصاص داشت 120 اثر چکش خوردند و در پایان برنامه رقم 14 میلیارد و 952 میلیون تومان فروش به‌ثبت رسید. رقمی که نشانگر این مسأله است که بدون حضور چهره‌های اصلی بازار هنر ایران همچون سهراب سپهری، بهمن محصص، پرویز تناولی، محمد احصایی و... هنرمندان جوان نیز می‌توانند از بازار هنری داخلی خوبی برخوردار باشند. از نکات قابل توجه این حراج باید به رشد 2 میلیاردی تومانی این رویداد نسبت به حراج مشابه سال گذشته که به هنر معاصر اختصاص داشت اشاره کرد.
هشتمین حراج تهران و دومین حراج «هنر معاصر» رکورد‌های تازه‌ای را به ثبت رساند. در هر دو دوره یک صد و بیست اثر به حراج گذاشته شد، برخلاف دوره قبل که یکصد و هجد ه اثر فروش رفت در این دوره همه آثار فروخته شد. در این دوره پانزده میلیارد تومان رقم کل فروش بود در حالی که در دوره نخست حراج «هنر معاصر»  مجموع رقم فروش 12 میلیارد و سیصد و چهل و چهار میلیون تومان  بود.


اما هشتمین حراج تهران با رکوردی که به‌دست آورد به تناسب حراج سال گذشته هنر معاصر که حدود 12 میلیارد تومان بود، رشدی 2 میلیاردی را تجربه کرد. بیشتر آثار هشتمین حراج تهران بر اساس قیمت کمینه و بیشینه که در کاتالوگ حراج درج شده بود به فروش رسیدند که نشان دهنده این موضوع است که آثار با قیمت‌های واقعی عرضه شده بودند و تمامی آثار حراج نیز به فروش رسیدند.
فرصتی برای جوان‌ترها
در این دوره از حراج هنرمندان بسیاری برای نخستین بار آثارشان در این مارکت عرضه شده و فروش کلیه آثار این حراج نشان می‌دهد که جریان اقتصادی هنر کشور به هنرمندان جوان‌تر نیز توجه ویژه‌ای دارد. 24 هنرمند از 110 هنرمند حاضر در حراج برای نخستین بار در این رویداد حضور داشتند که نشان می‌دهد یک پنجم هنرمندان این رویداد برای مارکت هنر کمتر شناخته شده بودند. این حراج یک تجربه قابل توجه داشت که این رویداد را از حراج‌های مشابه متمایز می‌کرد. در عرصه مارکت هنر کمتر اتفاق افتاده که رکورددار یک حراج از میان هنرمندان زن باشد، اما در حراج هشتم تهران یک بانوی نقاش رکورددارشد. منیر فرمانفرماییان با اثر بدون عنوان خود از مجموعه آیینه کاری‌هایش به فروش یک میلیارد و 300 میلیونی دست پیدا کرد و رکورددار هشتمین حراج تهران شد.
یکی از نکات مثبت حراج‌های هنری آثاری است که با قیمت‌های پایه کم عرضه و بر اساس رقابت خریداران با رشد قیمت مواجه و هیجان خاصی را به این رویدادها می‌بخشند. در هشتمین حراج تهران هم این موضوع با اثری از 8 سال دفاع مقدس رقم خورد که مسأله‌ای قابل توجه به شمار می‌آید. اثر سعید صادقی از عملیات کربلای پنج با قیمت پایه 20 میلیون به صحنه آمد و در پایان
55 میلیون تومان چکش خورد.
آثار میلیاردی
هشتمین حراج تهران سه اثر میلیاردی داشت که جدا از اثر منیر فرمانفرماییان که رکورددار حراج شد، اثر فرهاد مشیری و کامران یوسف‌زاده هنرمند مقیم نیویورک با فروش یک میلیاردی روبه‌رو شدند. نکته قابل توجه فروش اثر کامران یوسف‌زاده است که برای نخستین بار اثری از این هنرمند در ایران عرضه شد و توانست نظر مجموعه‌داران هنری را به خود جلب کند. رکورد چهارم این دوره از حراج نیز به اثر دوم فرهاد مشیری اختصاص پیدا کرد و اثر کاسه سیاه کوچک این هنرمند 550 میلیون تومان چکش خورد. منوچهر یکتایی هنرمند پیشکسوت نیز با یک نقاشی آبستره بدون عنوان 500 میلیون تومان چکش خورد و از حیث فروش در جایگاه پنجم قرار گرفت. در شب هشتمین حراج تهران چهار اثر بالای 400 میلیون تومان ایستادند: سه اثر هر یک 460 میلیون تومان فروخته شدند: نقاشی زنده‌یاد فریده لاشایی از سری دکتر مصدق، تابلوی پیکار زرفام از رضا درخشانی و تابلوی بدون عنوان از حسین زنده‌رودی. نقاشی دو لته‌ای آیدین آغداشلو از سری خاطرات انهدام هم با فروش 440 میلیون تومانی بالانشین شد.
آثار کیارستمی و کلانتری
در این حراجی دوازده اثر هم بالای 200 میلیون تومان به فروش رسیدند: نقاشی از منصور قندریز 340 میلیون، کوروش شیشه‌گران 320 میلیون، سه اثر از قاسم حاجی‌زاده، فریده لاشایی و مجسمه از امیر مسعود اخوان جم هر یک 300 میلیون، سه اثر از محمد حسین عماد، منیر فرمانفرماییان و رضا درخشانی هر یک 280 میلیون، کاری از حسین زنده‌رودی 260 میلیون، نقاشی از پرویز کلانتری از مجموعه شبانه‌ها 220 میلیون و دو اثر از زنده یاد عباس کیارستمی و اثر بدون عنوان دیگری از زنده‌یاد پرویز کلانتری هر یک 200 میلیون تومان چکش خوردند. در این شب اثری از خسرو حسن‌زاده با عنوان یکصد تختی 180 میلیون، واحد خاکدان 180 میلیون، منصور قندریز 170 میلیون، دو اثر از شهریار احمدی و زنده‌یاد محمد علی ترقی جاه هر یک 160 میلیون، نقاشی پهلوان از قاسم حاجی‌زاده 150 میلیون، نقاشی از زنده‌یاد هانیبال الخاص 140 میلیون، نقاشیخط از صداقت جباری 130 میلیون، مجسمه‌ای از بهمن دادخواه 120 میلیون، دو اثر یکی نقاشیخط عین‌الدین صادق‌زاده و مجسمه زنده‌یاد ژازه تباتبایی هر یک 110 میلیون و سه اثر از افشین پیرهاشمی، سعید شهلاپور و نقاشی از ژازه تباتبایی هم هر یک یکصد میلیون تومان چکش خوردند. در هشتمین حراج تهران چهار اثر هر یک به قیمت 95 میلیون تومان فروخته شدند: پروانه اعتمادی، علیرضا اسپهبد، مارکو گریگوریان، آویش خبره‌زاده. سه اثر از ناصر اویسی، محمد بزرگی و فرناز ربیعی‌جاه هر یک 80 میلیون تومان، اثری از بهروز دارش 75 میلیون تومان، سه اثر یعقوب امدادیان، بهمن بروجنی و جلال شباهنگی هر یک 70 میلیون تومان، اثری از زنده‌یاد مهدی سحابی 65 میلیون، سه اثر از حسین محجوبی، هادی جمالی و منوچهر معتبر 60 میلیون تومان چکش خوردند.
در هشتمین حراج تهران چهره‌هایی مانند سید محمد بهشتی، مرتضی کاظمی، حجت‌الله ایوبی، بیتا فرهی، فرشته طائرپور، مهدی کرم‌پور، افشین هاشمی، روزبه نعمت الله... و نزدیک به 700 خریدار، هنرمند، خبرنگار و علاقه‌مندان هنر حضور داشتند.