اتحاد <قاره سیاه> علیه مستأجر <کاخ سفید>



گروه جهان /  55 کشور آفریقایی عضو سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و جامعه بین‌الملل یکصدا خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ از مردم قاره‌آفریقا و مردم سراسر جهان شدند و این در حالی است که او پیش از این گفته بود «امریکا را دوباره بزرگ خواهد کرد» اما در عمل امریکا را یک بار دیگر بی‌آبرو کرده است و جهان این روزها درباره رئیس‌جمهوری از امریکا سخن می‌گوید که با «چاه مستراح» خطاب کردن کشورهای آفریقایی، نه تنها مردم یک قاره را به مبارزه طلبیده بلکه موج سرزنش‌ها و نگاه‌های تحقیرآمیز از سراسر جهان را روانه امریکا کرده است.
به گزارش «ایران» به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، روز جمعه نمایندگان 55 کشور آفریقایی عضو سازمان ملل متحد در پایان نشست 4 ساعته فوق‌العاده‌ای درباره اظهارات ناپسند ترامپ علیه آفریقایی‌ها از جمله هائیتی و السالوادور، با صدور بیانیه مشترک شدید اللحنی، این سخنان را محکوم کرده و خواستار عذرخواهی او از مردم قاره آفریقا و سراسر جهان شدند. در این بیانیه مشترک همچنین نسبت به موضع نژادپرستانه دولت امریکا که در مدت یک سال حضور ترامپ در کاخ سفید بارها و بارها مصداق عینی پیدا کرده، ابراز نگرانی شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین بار است که کشورهای آفریقایی بیانیه تندی علیه امریکا صادر می‌کنند. علاوه بر این، کشورهای عضو اتحادیه آفریقا نیز به سخنان نژادپرستانه ترامپ واکنش نشان داده و خواستار عذرخواهی او شده‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه اتحادیه آفریقا آمده است: هیأت اتحادیه آفریقا این اظهارات ترامپ را شدیداً محکوم می‌کند و خواستار پس گرفتن این سخنان و همچنین عذرخواهی ترامپ نه فقط از آفریقایی‌ها بلکه از تمام آفریقایی تبارهای سراسر جهان شده است. موسی فکی محمد، رئیس‌ کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز با ابراز تأسف از سخنان ترامپ گفت: عمیقاً ناامید شدم زیرا امریکا یک نمونه «خاص» از توزیع مهاجران براساس ارزش‌های تنوع، تحمل و فرصت بوده است.
احضار سفرای امریکا
شماری از کشورهای آفریقایی به‌بیانیه صادر شده اکتفا نکردند و با احضار سفیر امریکا در کشور خود نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند. دولت بوتسوانا که اظهارات ترامپ را «سزاوار سرزنش و نژادپرستانه» خوانده، سفیر امریکا را برای ادای توضیحات احضار کرد. دو کشور آفریقایی سنگال و هائیتی نیز سفرای امریکا در پایتخت‌های خود را احضار کردند. دولت السالوادور هم در یادداشت اعتراضی به امریکا شدیداً اظهارات ترامپ را محکوم کرده و خواستار احترام به مردم شجاع و شریف خود شده است. رأس‌مبارک، یک قانونگذار اپوزیسیون در غنا هم از کشورهای در حال توسعه خواست امریکا را تا زمانی که ترامپ از این سمت کنار نرفته است، بایکوت کنند.
رسانه‌های امریکایی نیز بشدت به ترامپ و اظهارات بی‌شرمانه‌اش واکنش نشان دادند و نشریه نیویورکر عکس روی جلد خود را به طرحی از یک چاه [مستراح] که ترامپ در آن فرو رفته و تنها موهایش از دهانه چاه مشخص است، اختصاص داد.
عقب نشینی ترامپ
موج اعتراض‌ها به عبارت «چاه مستراح» که ترامپ علیه برخی کشورهای آفریقایی به کار برده است، از روز پنجشنبه از سوی نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه امریکا، سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها آغاز شد و ترامپ که شاید تصور نمی‌کرد با چنین رسوایی بزرگی مواجه شود، جمعه شب به وقت امریکا در یک پیام توئیتری، استفاده از این عبارت را رد کرد و نوشت، در نشست پنجشنبه با نمایندگان برای بررسی قوانین مهاجرتی لحنش در خطاب قرار دادن برخی کشورهای آفریقایی «بسیار تند» بوده اما از عبارت «چاه مستراح» استفاده نکرده است. این در حالی است که چندین نماینده امریکایی تأکید کرده‌اند که ترامپ در این نشست چندین بار از این عبارت استفاده کرده است. بویژه اینکه رئیس‌جمهوری امریکا در یک سال اخیر نشان داده است ابایی از استفاده از کلمات رکیک و فحاشی کردن ندارد. او تابستان گذشته در دو توئیت جداگانه به میکا برژینسکی و جو اسکاربورو، دو خبرنگار شبکه‌ ام اس ان بی‌سی امریکا فحاشی کرد و میکا را «دیوانه با بهره هوشی پایین» و جو را «بیمار روانی» نامید. در آگوست 2017 نیز خبرنگاران را «آدم‌های بیمار» توصیف کرد. در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز مهاجران مکزیکی را «یک مشت جانی و خلافکار» خطاب کرد. حدود 10 روز قبل نیز  ترامپ مهاجران اهل هائیتی را «مبتلایان به ایدز» معرفی کرده بود.
ترامپ  پیش‌به سوی جنگ هسته‌ای
در شرایطی که تقریباً تمام رسانه‌های امریکا و جهان بر قیام قاره آفریقا علیه رئیس جمهوری امریکا متمرکز شده بودند، دو روزنامه هافینگتون پست از پیش‌نویس یک سند استراتژیک متعلق به دولت ترامپ خبر داد که به موجب آن و در صورت نهایی شدن آن، احتمال وقوع جنگ هسته‌ای در جهان افزایش می‌یابد. به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه «هافینگتون پست»، در پیش‌نویس این سند استراتژیک دست امریکا برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود باز گذاشته شده و بهانه این توسعه تسلیحات هسته‌ای نیز روسیه، چین و کره شمالی که در حال توسعه توان هسته‌ای خود هستند، نوشته شده است. به عقیده تحلیلگر هافینگتون‌پست، ترامپ در سند استراتژی امنیت ملی خود نیز با به‌کار بردن عباراتی نظیر «جهان فوق‌العاده خطرناک» و نام بردن از چین و روسیه به‌عنوان دو «رقیب بسیار خطرناک»، تلویحاً از اهداف توسعه نظامی خود پرده برداشته بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورتی که سند فاش شده توسط هافینگتون پست در کنگره تصویب شود و به امضای ترامپ درآید، خطر رویارویی هسته‌ای در جهان افزایش می‌یابد.

برش
افشای رابطه جنسی ترامپ با بازیگر فیلم‌های مستهجن
«روزنامه وال استریت ژورنال» در گزارشی فاش کرد، در اکتبر 2016 یعنی در اوج رقابت‌های انتخاباتی امریکا یکی از وکلای ترامپ برای اینکه استفانی کلیفورد، بازیگر فیلم‌های مستهجن در مورد رابطه‌اش با ترامپ سکوت کند، ۱۳۰ هزار دلار به او باج داده است. این رشوه درست در زمانی داده شده که رئیس جمهوری امریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی با اتهام‌های متعدد سوء رفتار جنسی با زنان روبه‌رو بود. در همان دوران فایلی صوتی هم از اعتراف‌های ترامپ به رفتار نامناسب خود با زنان
 و ارتباط نامشروع با آنان منتشر شد که جنجال بسیاری به پا کرد. بنا براین گزارش، رابطه ترامپ با استفانی کلیفورد مربوط به سال 2006 یعنی
 یک سال پس از ازدواج ترامپ با ملانیا بوده است.