امید در آتش انتظار


فریبا خان احمدی
 هشت روز از حادثه آتش سوزی نفتکش «سانچی» می‌گذرد و هنوز خبری از سرنوشت 29 خدمه آن در دست نیست.  هشت روز گذشت، هشت روز برزخی که خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی بین امید و یأس در تقلا بودند. نفتکش ایرانی هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از آب‌های کشورمان می‌سوزد و آدم‌های اینجا در خود آتش گرفته‌اند.آیا خبر خوشی می‌رسد؟ به آنها خبر خواهد رسید که شوهر و همسر و فرزندتان زنده‌اند؟
«حسن رومیایی» کجاست تا ببیند مادر و برادرش از شدت نگرانی رنگ به رخسار ندارند و یک پایشان ساختمان ملی نفتکش است و یک پایشان بیمارستان. ای کاش «حسین جهانی» برگردد تا بی‌تابی  مادرش تمام شود؛ آنها یک هفته است شب و روز ندارند و تنها چیزی که آرام‌شان می‌کند دیدن عکس‌های اوست. چگونه می‌توان نوشت از حزن و اندوه و نگرانی خانواده‌هایی که دل توی دل‌شان نیست و از چشمانشان غم و بی‌تابی می‌بارد.


ساختمان شماره 2 شرکت ملی نفتکش ایران این روزها میزبان آدم‌هایی است که در برزخ امید و یأس روزگار می‌گذرانند. از عزیزان شان یک هفته‌ای است خبر ندارند. خانواده‌ها از شدت نگرانی داخل لابی بی‌اختیار راه می‌روند. اتاق دیگری هم است که ورود خبرنگاران به آن ممنوع است؛ اتاق استراحت که مادران و همسران افسران دریانورد که حالشان خوب نیست، زیر سرم هستند. عده‌ای هم بیرون از اتاق دور هم حلقه زده‌اند و چشم به گوشی‌های تلفن همراه شان دوخته‌اند. می‌گویند دریا دلان زنده‌اند. هر چند از برخی کاستی‌ها و حرف‌های ضد و نقیض برخی رسانه‌ها گلایه مندند اما  دلشان قرص و محکم است. امیدشان لحظه‌ای قطع نمی‌شود می‌دانند افسران کارکشته ایرانی مدیریت را بلدند و تصمیم اشتباه نمی‌گیرند.
فرید محبی سه ماه و نیم پیش بود که از خانه‌اش در مشهد خارج شد و به خارک رفت، بعد از آن هم با نفتکش سانچی سفرش را آغاز کرد. سفری که تا الآن بازگشتی نداشته و «الیا» همسر جوانش همچنان امید به دست‌های امدادگران و تکاوران نیروی دریایی ارتش بسته است. حالا یک هفته‌ای است از شرکت ملی نفتکش  تکان نخورده است. او اول آذرماه در جزیره خارک از کشتی پیاده شد. فرید به او قول داده بود
20 روز دیگر تحمل کند به محض اینکه از کشتی پیاده شد بر می‌گردد. الیا خبر انفجار سانچی را از همسر کاپیتان کشتی شنید. همه خبرها ضد و نقیض بود اصلاً معلوم نبود چه بلایی سر کشتی آمده است. بعضی‌ها می‌گفتند خدمه سوار قایق نجات شده‌اند این یعنی آخرین گزینه برای خدمه کشتی ای که غرق می‌شود. امکان نداشت نفتکش غرق شود. هیچ جا ننوشته بود نفتکش منفجر شده بعد شنیدم سانچی با یک کشتی برخورد کرده‌ است. می گوید: آن روز تنها چند ساعت قبل از آتش سوزی با فرید حرف زده بودم قول داده بود 48 ساعت بعد به مشهد می‌رسد. برای برگشتن او خانه تکانی می‌کردم. از سر کار رسیدم خانه یکهو تلفن‌ها شروع کردند به زنگ خوردن هنوز نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. ظاهراً ساعت 8 شب جمعه کشتی منفجر شده است 3 بعد از ظهر روز حادثه تلفنی با فرید حرف زدیم، وضعیت دریا خیلی خراب بود گفت که  همه بچه‌ها کلافه شده‌اند آنقدر به آنها بد گذشته که بیشترشان می‌خواهند مأموریت‌های بعدی به کره را باطل کنند. »
 الیا هم مثل خانواده‌های دیگر از رفتار مسئولان و رسانه‌ها گلایه‌مند است:«جان 29 افسر و مهندس دریا در خطر است ولی هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. یک روز می‌گویند تکاوران وارد کشتی شده‌اند فردایش باز می‌شنویم امدادگران امکان ورود به سانچی را نداشتند. رسانه‌ها هم که هر روز می‌گویند امروز امدادگران وارد کشتی شدند باز فردا می‌شنویم که وارد نشده‌اند.شاید اگر رسانه‌ها از روز اول داغ دل خانواده‌ها را در همه دنیا مخابره می‌کردند امدادرسانی زودتر انجام می‌شد.مگر مبادله کالا انجام می‌شود که یکسره به ما می‌گویند مذاکره می‌کنیم. چین کشور دوست و همسایه ما است. یعنی چه که نمی‌گذارند کمک کنیم. به همه چی شک دارم. چرا نمی‌گذارند ژاپنی‌ها یا خود ایران کمک کنند امدادگر که می‌تواند برود. تیم امدادونجات چین نه به قصد ورود به موتورخانه بلکه برای پیدا کردن جعبه سیاه وارد کشتی شدند. جعبه سیاه مهم‌تر از نجات جان خدمه بود؟»
او اگرچه به خودش مسلط است اما خشم و دلهره روی صورتش می‌نشیند و می‌گوید: «سانچی 3 نفر افسر بالا داشت. از طرفی رادار کشتی از 100 کیلومتری قایق ماهیگیری را نشان می‌دهد حتی اگر فرض کنیم یکی از افسران خواب بوده و رادار کشتی قطع شده اما چرا کشتی باری بوق نزده؟ چطور 22 خدمه کشتی چینی را همان ابتدا نجات داده‌اند حداقل چند ساعت طول می‌کشد مصدومان را از آب بیرون بکشند.»
همسر فرید محبی زنان و پدرانی را که دورش حلقه زده‌اند دلداری می‌دهد: همه این افسران آدم‌های خونسردی‌اند همه چیز را مدیریت می‌کنند نباید امیدمان قطع شود.شاید خودم را گول می‌زنم اما ایمان دارم با آموزش‌هایی که دیده‌اند زنده بیرون می‌آیند حتی اگر اتفاقی هم بیفتد به خاطر تعلل بوده که آنقدر امدادرسانی طولانی شده است.
رحیم جهانی پدر حسین جهانی و پدر شوهر ساقی فعال تنها بانوی کشتی سانچی هم ادامه حرف‌های الیا را می‌گیرد و می‌گوید: پسرم دیوانه وار عاشق میهنش بود.حسین با پول کارگری درس خواند همه سرمایه زندگی من و مادرش است. پسرم افسر دوم سانچی بود و در زمانی که ایران در تحریم به سر می‌برد اقتصاد مملکت را تأمین می‌کرد، در این زمانی که جنگ اقتصادی است آنها با عشق و علاقه از جان شان گذشتند. اینها آدم‌های عادی نیستند، اینها فقط اقیانوس و آب را دیده‌اند کسی نبود ازشان کمک بخواهند نباید در نجات آنها کوتاهی شود. دولت چین هم کارشکنی کرد چرا بعد از چند وقت اجازه نمی‌دهد تکاوران ما آنجا وارد شوند. نیروهایی که توانسته‌اند چاه‌های نفت را مهار کنند چرا نباید بتوانند این شعله‌ها را خاموش کنند.


مأموریت ویژه  کماندوهای ایرانی در چین

گزارش: زهره صفاری
گروه حوادث/ هشتمین روز عملیات جست و جو برای یافتن سرنشینان نفتکش ایرانی از صبح دیروز    با حضورعلی ربیعی نماینده رئیس جمهوری و رئیس کمیته رسیدگی ویژه به نفتکش حادثه دیده «سانچی» در رأس هیأت ویژه اعزامی به شانگهای وارد مرحله تازه‌ای شد. چند نفر از نیروهای عملیاتی نیز دیروز برای دقایقی وارد کشتی شده و پیکرهای دو نفر دیگر از قربانیان را به بیرون انتقال دادند. همچنین جعبه سیاه نفتکش هم کشف و برای رمزگشایی به پاناما ارسال شد. از سوی دیگر تیم 12 نفره کماندوهای ایرانی نیز سوار بر یک کشتی، عصر دیروز به‌ وقت چین راهی محل حادثه شدند تا به محض آماده شدن شرایط  وارد کشتی شوند و به چند شبانه روز نگرانی و دلهره میلیون‌ها ایرانی پایان دهند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، شنبه 16 دی نفتکش «سانچی» حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی، پس از برخورد با کشتی فله بر هنگ کنگی «کریستال» طعمه حریق شد و 30 سرنشین ایرانی و دو خدمه بنگلادشی‌اش در دلتای  شانگهای و در جهنم آتش با سرنوشتی نامعلوم ناپدید شدند.  از آغازین ساعات این برخورد، به‌دلیل حجم بالای میعانات داخل نفتکش، انفجارهای متعدد و آتشی عظیم نفتکش را دربرگرفت و نزدیک شدن به آن را برای امدادگران با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد. درحالی که انتظار می‌رفت چینی‌ها با توجه به امکانات شان، عملیات گسترده تری را برای فرونشاندن زودهنگام آتش انجام دهند، سرانجام مسئولان عالی رتبه‌ای از کشورمان به سرپرستی علی ربیعی- وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی- برای رسیدگی به عملیات روانه شانگهای شدند و بامداد دیروز به چین رسیدند. این درحالی بود که 12 نفر از تکاوران متخصص «هلی برن» ارتش جمهوری اسلامی نیز پیشتر راهی چین شده بودند. تاکنون جسد سه سرنشین نفتکش پیدا شده است اما همچنان امیدها برای زنده ماندن دیگر سرنشینان نفتکش وجود دارد.

کشف جعبه سیاه
و دو پیکر روی عرشه ناوبری
هادی حق شناس- معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور-دیروز گفت: تیم‌های تجسس و نجات چینی برای دقایقی وارد کشتی شدند و دو پیکر کشف شده روی عرشه ناوبری را به بندر شانگهای منتقل کردند. با توجه به اینکه این اجساد قابل شناسایی نیستند اقدامات لازم برای انتقال آنها به پزشکی قانونی ایران و انجام آزمایش «دی ان ای» در حال انجام است.حق شناس با اشاره به کشف جعبه سیاه کشتی گفت: جعبه سیاه این نفتکش پیدا شده و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به کشور صاحب پرچم (پاناما) نفتکش منتقل شد. جعبه سیاه در کشف علت واقعی این برخورد و چگونگی برخورد دو کشتی با هم، کمک بزرگی به کارشناسان خواهد کرد. بر اساس قوانین بین‌المللی، ایران از پاناما درخواست خواهد کرد تا نتایج به دست آمده از جعبه سیاه به ایران ارسال شود.

اعزام کلاه سبزها
برای نجات کارکنان نفتکش
گروه امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از 12 متخصص دوره دیده با هدف کمک به عملیات جست‌و‌جو و شناسایی دریانوردان ایرانی، اواخر هفته گذشته راهی چین شدند. پیش از این قرار بود عملیات ورود به نفتکش از طریق بالگرد و «راپل» انجام شود، اما به‌دلیل بدی آب‌وهوا و مساعد نبودن شرایط جوی، برنامه تغییر کرد و تکاوران ارتش با کشتی راهی منطقه شده‌اند.سخنگوی ارتش درخصوص امدادرسانی به نفتکش حادثه‌دیده کشورمان در این باره گفت: «یک تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش متشکل از کلاه سبزهای این نیرو که آموزش‌های خاص و ویژه برای این شرایط دیده‌اند، به چین اعزام شدند. قرار بود آنها از طریق راپل-از ارتفاع بالا- برای نجات خدمه به نفتکش نفوذ کنند که کار بسیار دشوار و خطرناکی است، اما تکاوران مسئولیت بزرگ این کار را پذیرفتند ولی به دلایل شرایط بد جوی آنها هنوز موفق به عملیات نشده‌اند.معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز دیروز گفت: تیم تجسس و نجات ایرانی شامل 12 نفر از نیروهای ویژه هلی برن ارتش (تکاوران) به شانگهای رسیده‌اند و عصر شنبه با شناورهای ارتش چین به‌ سمت نفتکش سانحه دیده اعزام شدند که حدود 20 ساعت بعد به آنجا خواهند رسید. قرار است در صورتی که شرایط مناسب باشد این گروه از تکاوران به همراه سایر اعضای گروه تجسس و نجات وارد موتورخانه نفتکش شوند.وی درباره روند عملیات تجسس نیز گفت: به علت ادامه آتش‌سوزی و دمای بالای نفتکش ایرانی، تیم تجسس و نجات که در منطقه حضور دارند پس از حدود نیم ساعت از کشتی خارج شدند و این تیم منتظر سرد شدن نفتکش هستند تا پس از کاهش دمای آن عملیات تجسس و نجات ادامه یابد.ضمن اینکه باید توجه داشت درجه حرارت کشتی فوق‌العاده بالا است و تیم تجسس و امداد چین پس از نیم ساعت مجبور به ترک نفتکش شدند. کشتی از نقطه اولی که دچار حریق شد حدود ۱۵۵ مایل دریایی با شانگهای فاصله داشت، اما به علت وزش بادهای شدید و طوفانی فاصله آن با شانگهای به حدود ۲۶۰ مایل رسیده است.

تداوم اطفای حریق
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعزام تیم ایرانی برای اطفای حریق نفتکش، گفت: تیم ایرانی سوار یدک‌کش شده‌اند و به‌ سمت محل انفجار در حرکتند. عملیات اطفای حریق این نفتکش از طریق مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین تحت کنترل لحظه به لحظه است، اما مشکل اصلی در اطفای حریق انفجارهای پیاپی در نفتکش است.متأسفانه هر بار که اطفای حریق رو به اتمام می‌رود، انفجار جدیدی اتفاق می‌افتد که کار را سخت می‌کند. از چینی‌ها خواسته‌ایم امکانات بیشتری را برای عملیات اطفای حریق اختصاص دهند چون به‌ احتمال زیاد خدمه نفتکش در داخل کشتی هستند.وی افزود: تا فاصله 80مایلی از کشتی‌های عبوری برای عملیات امداد و نجات کمک خواسته‌ایم. هم‌اکنون سه کشتی شامل دو فروند نفتکش و یک فروند شناور تجاری در حال جست‌وجو برای یافتن دریانوردان نفتکش ایرانی هستند. چینی‌ها نیز نگران آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند، چون حدود 115 هزار کاندنسیت (موادی بین گاز و بنزین) در نفتکش سانحه‌دیده است و نگرانی چینی‌ها بیشتر در این رابطه است.

دریافت نمونه ژنتیکی
از خانواده سرنشینان سانچی
دکتر مهرداد علی بخشی- مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشکی قانونی کشور-نیز گفت: در پی آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین و کشف جسد سه نفر از خدمه کشتی، سازمان پزشکی قانونی کشور با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی از روز پنجشنبه 21 دی ماه کار دریافت نمونه ژنتیکی از خانواده خدمه کشتی را آغاز کرده است. اطلاعات ما از تعداد خدمه و وضعیت نفتکش ایرانی مطابق با مواردی است که سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرده است.
وی با ابراز امیدواری از احتمال زنده بودن خدمه کشتی افزود: به منظور بررسی هویت سه جسد پیدا شده، ناچار به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده‌های (بستگان درجه یک) تمام خدمه کشتی هستیم که بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان بنادر و دریانوردی، خانواده‌ها به پزشکی قانونی تهران و فارس هدایت شدند. در استان تهران 12 خانواده و در استان فارس نیز چهار خانواده به مرکز پزشکی قانونی مراجعه و از آنان نمونه ژنتیکی دریافت شد.علی بخشی با تأکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه با وضعیت روحی خانواده‌های خدمه کشتی نمونه‌گیری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حفظ حرمت این عزیزان انجام داد، گفت: تاکنون از خانواده 16 نفر از خدمه کشتی نمونه ژنتیکی اخذ شده، بقیه خانواده‌ها نیز با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی برای نمونه‌گیری به سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی شدند.

به زنده بودن دخترم امید دارم و گریه نمی‌کنم
افسران این نفتکش به‌ دلیل طولانی بودن سفرها گاهی همسرانشان را با خود می‌بردند و این بار نیز یک نفر از آنها همسرش را با خود برده  بودند.مادر «ساغی فعال» همسر «حسین جهانی» از افسران این نفتکش گفت: «دخترم تنها خانمی است که در این کشتی حضور دارد. عصر جمعه برای آخرین بار صدای دخترم را شنیدم و بعد از آن دیگر خبری نداشتم. متأسفانه در دو روز اول کم کاری شد اما بعد از آن هم پوشش خبری افزایش یافت و هم خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بیشتر به آن پرداختند. من مطمئن هستم آنها زنده‌اند و هرگز گریه نکرده‌ام. من دو فرزندم را از خدا می‌خواهم و امیدوارم خدا آنها را به ما برساند.»

عملیات در گرمای 89 درجه
تیم 4 نفره امداد و نجات چینی که برای رسیدن به پناهگاه خدمه ناپدید شده کشتی در دمای 89 درجه سانتیگراد وارد نفتکش شده بودند،  عملیات این تیم پس از نیم ساعت به‌ دلیل تغییر جهت وزش باد و انتشار دود سمی غلیظ متوقف شد.از 30 خدمه ایرانی نفتکش، ۴ نفر دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی می‌گذراندند.

جان باختگان «سانچی»
در انفجارهای ابتدایی جان باختند
«شیه کوان وی»، فرمانده چینی عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی دیروز گفت: بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد دو دریانوردی که پیکر آنها روی عرشه ناوبری پیدا شده در همان دقایق نخست انفجار جان باخته‌اند.وی در جلسه‌ای که با حضور علی ربیعی برگزارشده بود گفت: پیکر این دو جان باخته و همچنین جعبه سیاه کشتی، روزیکشنبه برای بررسی بیشتر به شانگهای می‌رسد، ضمن اینکه صورت آنها سوخته و ارزیابی ما این است که شناسایی آنها بسیارسخت است.
فرمانده چینی درباره عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی هم اظهارداشت: نمی‌توان با قطعیت در مورد وضعیت کشتی از جمله زمان اطفای آن نظر داد. از تیم ایرانی خواسته‌ایم اگر کارشناس فنی دارند، ارزیابی هایشان را در اختیار ما بگذارند. در چند روز گذشته حجم زیادی از فوم برای اطفای حریق مصرف شده است و در حال حاضر حدود 260 تن فوم ذخیره داریم اما پیش‌بینی می‌کنیم به فوم بیشتری نیاز داشته باشیم. مهار آتش کشتی خیلی فنی و پیچیده است و کشتی ژاپنی نیز از دو روز پیش به جمع ظرفیت تیم اطفا در آمده است.«شیه کوان وی» در مورد دلیل استفاده نکردن از هواپیما برای خاموش کردن کشتی گفت: هواپیما تنها ظرفیت حمل سه تن فوم را دارد و به هیچ عنوان امکان بهره‌گیری از آن نیست،حتی با خلبانان مختلفی در مورد امکان استفاده از هواپیما صحبت شد که این کار را توصیه نکردند. در حال حاضر چهار کشتی مشغول کمک و سه کشتی دیگر هم در منطقه هستند. یک کشتی کره جنوبی، دو کشتی ژاپنی و هفت کشتی چینی دیگر هم بزودی حضور می یابند.

رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و چین
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیزدیروز در گفت‌و‌گوی تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی‌اش به بررسی وضعیت نفتکش آسیب دیده ایرانی پرداخت.به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه چین با ابراز تأسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی گفت: نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به‌ کار گرفته و به کمک‌های خود ادامه می دهند.
امیدواری برای ورود کماندوها و نجات خدمه
مدیرعامل سازمان بنادروکشتیرانی کشور نیز عصر دیروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با گروه حوادث «ایران» آخرین وضعیت اطفای حریق نفتکش ایرانی در دریای چین را تشریح کرد.محمد راستاد گفت: هم‌اکنون به همراه دکترربیعی- مسئول ویژه پیگیری پرونده نفتکش «سانچی»- و چند نفر دیگر از مسئولان مربوطه در ستاد عملیات کشتی ایرانی در شانگهای، چین هستیم. ساعتی قبل و پس از هماهنگی‌های لازم، تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران با یک کشتی راهی منطقه عملیاتی شدند. البته با توجه به اینکه نفتکش شعله‌ور حدود 600 کیلومتر با ساحل فاصله دارد آنها روز یکشنبه به منطقه عملیات خواهند رسید.
راستاد با بیان اینکه منطقه حریق حدود 20 ساعت از طریق شناور با ساحل، فاصله زمانی دارد در پاسخ به برخی انتقادها به عملکرد مسئولان چینی درعملیات اطفای حریق ونجات کشتی اظهارداشت: درباره اینکه چینی‌ها می‌خواهند تمام نفت بسوزد تا آلودگی ولکه نفتی ایجاد نشود باید بگویم چنین باوری ندارم. چرا که اطلاعات ما حاکی از آن است که دست اندرکاران مربوطه با تمام تلاش درحال عملیات هستند. ضمن اینکه با توجه به شرایط جوی بسیار نامساعد در محل حادثه، بی تردید نوسان‌هایی درعملیات وجود داشته است. ولی برای اینکه بتوانیم ارزیابی دقیقی از روند عملیات مذکورداشته باشیم باید منتظر پایان عملیات و بررسی‌های کارشناسی باشیم.وی گفت: امیدواریم با سرعت گرفتن روند عملیات اطفای حریق و کاهش شعله‌های آتش، هرچه زودتر شاهد ورود کماندوها و نیروهای امدادی به داخل کشتی باشیم.راستاد از مردم ایران اسلامی درخواست کرد برای زنده ماندن سایرخدمه کشتی دعا کنند.


تاکید روحانی بربسیج تمام امکانات برای دسترسی به خدمه نفتکش

رئیس جمهوری عصر دیروز در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن دریافت گزارش وی از آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفتکش سانچی تأکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریع تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی در تماس تلفنی با «علی ربیعی» که به نمایندگی از رئیس جمهوری مأمور رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن شده و هم اینک در چین حضور دارد، افزود: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریع تر و اطلاع از وضعیت خدمه نفتکش از کشورهای همجوار و تسریع همکاری های دولت چین به کار گرفته شود. رئیس جمهوری از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان یابد که در نخستین فرصت ممکن نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفتکش شوند.
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده سانچی نیز در این تماس تلفنی گزارشی را از نشست کمیته اضطراری رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در شانگهای چین ارائه کرد و گفت که به نمایندگی از دولت ایران از مقام های چینی خواسته است ضمن به‌کارگیری تمام توان خود برای نجات دریانوردان ایرانی، در اجرای عملیات امداد و نجات بر میزان تلاش هایشان بیفزایند. دکتر روحانی در نخستین روز پس از حادثه، ضمن تشکیل جلسه‌ای ویژه برای این حادثه دستورات لازم را به وزیران نفت، امور خارجه و راه و شهرسازی برای رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده و پیگیری جبران خسارت‌های وارده و بویژه رسیدگی به خانواده خدمه ایرانی نفتکش سانچی صادر کرده بود.همچنین علی ربیعی از سوی رئیس جمهوری مأموریت ویژه یافت تا بر روند رسیدگی به این حادثه رسیدگی کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز اول ستاد رسیدگی به بحران را تشکیل داد و پس از جلسه با خانواده کارکنان ایرانی نفتکش و نیز سفرای چین و ژاپن، برای هماهنگی و مدیریت مستقیم عملیات اطفای حریق راهی چین شد.در همین راستا ربیعی روز شنبه در اتاق مدیریت بحران حادثه در شانگهای حضور یافته است. وزارت امور خارجه نیز با فعال ساختن تمام مسیرهای دیپلماتیک، مشغول پشتیبانی لازم است و دکتر ظریف دیروز در تماس با همتای چینی خود آخرین هماهنگی‌ها را برای تسریع در همکاری‌های طرف چینی انجام داد.


گزارش به رئیس جمهوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصردیروز در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به نفتکش سانچی و تحولات مرتبط با کشتی نفتکش پرداخت. نماینده رئیس جمهوری و رئیس کمیته پیگیری ماجرای نفتکش در این گفت‌و‌گو به دیدارهای خود با مقامات چینی اشاره کرد و به روحانی اطمینان داد که تمام تلاش خود را برای تسریع امدادرسانی به‌ کار خواهد گرفت.

برش
درگفت وگوی اختصاصی ربیعی با « ایران» صورت گرفت:
گزارش نماینده ویژه رئیس جمهور از عملیات امداد و نجات

دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس کمیته ویژه رسیدگی به پرونده نفتکش «سانچی» که  با دستور  رئیس جمهوری روانه چین شده  صبح دیروز به محض ورود به شانگهای راهی جلسه کمیته ویژه اتاق بحران شد و  عصر دیروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار حوادث «ایران» به تشریح آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات پرداخت.

اولویت نخست، نجات خدمه است/ ربیعی گفت: «دکتر روحانی یک روز پس از این حادثه همزمان با تشکیل جلسه‌ای با حضور سه نفر از وزرا، دستورات لازم برای رسیدگی به این پرونده را صادرکردند. به محض ابلاغ حکم نیز راهی شانگهای شدیم. توصیه رئیس جمهوری سرعت بخشی، هماهنگی بیشتر روند امداد و نجات بود اما اولویت دکتر روحانی که برآن تأکید داشتند، نجات جان سرنشینان نفتکش بود. رئیس جمهوری مصرانه پیگیر این موضوع هستند و روزی دو بار گزارش آخرین وضعیت عملیات را به ایشان ارائه می‌دهم.»
وضعیت سرنشینان امروز مشخص می‌شود/ وی افزود: «عصر دیروز به وقت محلی چین، تیم 12 نفره تکاوران ایرانی به همراه تیم امداد و نجات چین یکی از جزایر شانگهای را با کشتی‌های تندرو به مقصد محل نفتکش ترک کردند. با توجه به اینکه شنبه هوا مساعد بود و پیش‌بینی شده یکشنبه نیز شرایط جوی مساعدی برقرار باشد و این تیم بتواند به عرشه کشتی برود، احتمال می‌دهیم در این عملیات تا حدود زیادی وضعیت خدمه کشتی مشخص شود.»
ربیعی با اشاره به کشف جعبه سیاه نفتکش و دو پیکر دیگر جانباختگان اظهار داشت: «صبح شنبه گروهی وارد عرشه کشتی شدند. پیکر دو سرنشین ایرانی و جعبه سیاه پیدا شد اما این نفتکش بین ما و کشور «پاناما» مشترک بود. اما با توجه به قوانین بین‌المللی، از آنجا که پرچم «پاناما» در آن افراشته بود، جعبه سیاه تحویل آنها شد. با هماهنگی‌های انجام گرفته با طرف پانامایی، قرار است جعبه سیاه با حضور ما بررسی شود.»وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم تیم امدادی 7 صبح یکشنبه به وقت محلی به محل حادثه برسند. براساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده قرار است به منظور تسهیل در شرایط امداد و نجات، شب تا صبح روی نفتکش آب سرد پاشیده شود تا با خنک شدن فضا و کاهش دما، شرایط برای ورود نیروها فراهم شود. دو کشتی ژاپنی هم  به عملیات اضافه شدند و دو کشتی دیگر نیز قرار است بزودی اضافه شوند.»رئیس کمیته ویژه  رسیدگی به ماجرای نفتکش «سانچی» در پاسخ به برخی انتقادها به عملکرد چینی‌ها درجریان عملیات امدادرسانی به نفتکش آتش گرفته  گفت: «خواست ما این بود که عملیات سریعتر انجام شود. اما آنها دلایل فنی داشتند. موضوعی که می‌توانم بگویم این است که از زمان حضورم در شانگهای سرعت کار بالا رفته و با رایزنی‌های انجام شده و همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و کره روند کار به خوبی پیش می‌رود.»
چینی‌ها مانع اعزام ما به محل حادثه نشدند/ ربیعی درباره شایعه ممانعت چینی‌ها از حضورش در محل حادثه نیز گفت: «به هیچ عنوان چنین موضوعی مطرح نبوده است. آنها منعی برای این سفر ایجاد نکردند اما با توجه به بعد مسافت و این‌که بالگرد باید در سه نقطه سوختگیری می‌کرد، با تاریکی هوا امکان این پرواز مهیا نشد. قرار بود من به همراه تیم تکاوران ارتش با بالگرد به محل اعزام شویم، اما شرایط جوی فراهم نشد. خوشبختانه در حال حاضر شرایط بهتری فراهم شده و با حضور در اتاق فرماندهی عملیات شانگهای می‌توانیم هماهنگی‌ها را به خوبی انجام دهیم.»
 وی افزود: «در حال حاضر درحال تهیه فوم های مورد نیازبرای عملیات اطفای حریق هستیم. به ژاپن و کره نامه زده و درخواست فوم داده‌ایم و خواستار اعزام کشتی هم شده‌ایم. در صورت نیاز به توکیو نیز سفر خواهم کرد تا این مشکل برطرف شود.»وزیر رفاه با اشاره به روند اطفای حریق به «ایران» گفت: «عملیات کولینگ (خنک سازی) قرار است آغاز شود اما به هر حال فوم پاشی باید گسترده باشد. در حال حاضر 4 تا 5 هزار تن فوم داریم. فوم‌ها در چین جمع‌آوری شده و همانطور که گفتم رایزنی‌هایی برای ارسال کمک از کره و ژاپن داشته‌ایم و از  سایر کشورهای دنیا هم نیاز باشد این درخواست را خواهیم داشت.»
اظهارنظر درباره سرنوشت سرنشینان کارشناسی نیست/ ربیعی گفت: «هیچ کارشناسی نمی‌تواند درباره سرنوشت سرنشینان این نفتکش نظری بدهد. حتی تیم‌های چینی هم نمی‌توانستند در این باره نظری بدهند. اما امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم از وضعیت این افراد اطلاع پیدا کنیم. با این حال دعا می‌کنیم که آنها زنده باشند و بار دیگر به آغوش ملت و خانواده‌هایشان بازگردند.»
خاطره این حادثه در ذهن ایرانیان ماندگار می‌شود/ علی ربیعی افزود: به طرف چینی اعلام کردیم از بین رفتن و غرق شدن کشتی به معنای از بین رفتن امید مطلق است. بنابراین خواسته ما جدیت در انجام عملیات امداد و نجات خواهد بود. خاطره ملت ایران نسبت به این موضوع تاریخی است و در اذهان ملت ایران می‌ماند و ما می‌خواهیم هر چه از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. همکاران ما از مجلس و دولت در کنار مردم نگران این موضوع هستند و با جدیت آن را تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال می‌کنند. ما خواهان آن هستیم که همکاران من از کشتی کریستال بازدید و با خدمه آن مصاحبه کنند تا اطمینان لازم را به مردم بدهیم. هدف ما از این کار این نیست که دنبال مقصر باشیم بلکه هدف این است موضوع روشن شود.