افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالا

گروه بورس- راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا یکی از راههای جهانی شدن دوباره این محصول است و روز گذشته با راه‌اندازی معاملات پسته به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور است در بورس کالا، شاهد پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در آیین راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا گفت: پسته یکی از مزیت‌های بخش کشاورزی در کشور ماست و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی مطرح بوده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه شاهد پیوند بین بازار سرمایه کشور و بخش کشاورزی هستیم، تاکید کرد: بازار سرمایه و بخش کشاورزی هر دو نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور بازی می‌کنند و ما در فرآیند ایجاد اشتغال برای جوانان کشور، ارتقای فناوری و مقابله با فقر مجبور هستیم که تمرکز را بر بخش کشاورزی افزایش دهیم. وی با تاکید بر اینکه که بخش کشاورزی دارای ویژگی‌های مهمی است که در همه کشورها شناخته شده است، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی از لحاظ ایجاد اشتغال و مقابله با فقر و نداری و ایجاد درآمد برای گروه‌های گسترده مردم، به خصوص مناطق روستایی، نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند. همچنین امنیت غذایی که امنیت و استقلال کشور نقش بسیار مهمی دارد، مرهون بخش کشاورزی است. وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌ها و محصولات عمده کشور ما تولید پسته است، گفت: راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا یکی از مسیرهای مهم برای جهانی شدن محصولات عمده بخش کشاورزی ما به ویژه پسته است. وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از محصولات عمده در بازارهای جهانی پسته است، افزود: شکل‌گیری بازار منسجم در بورس کالا برای معاملات پسته به فرآیند کشف قیمت در بازاری شفاف و رقابتی براساس استاندارهای بین‌المللی منجر می‌شود و قطعا گامی بزرگ به سمت جلو است تا شاهدعرضه پسته در بازارهای جهانی باشیم. وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: امیدوارم در آینده شاهد تعمیم راه‌اندازی معاملات پسته به کالاهای مهم دیگر در بخش کشاورزی باشیم تا به جهانی شدن محصولات، افزایش صادرات، بهبود کیفیت، افزایش تولید و توسعه اشتغال کمک شود. وی گفت: در سال‌های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه در حوزه‌های مختلف هستیم، از زمانی که قانون جدید بازار سرمایه به تصویب رسید و شرایطی فراهم شد تا بتوانیم بورس‌های متفاوت داشته باشیم و فقط به بورس اوراق بهادار محدود نشویم، از زمانی که برمبنای این قانون امکان معرفی ابزارهای نوین مالی و نهادهای جدید مالی فراهم شد، ما شاهد گسترش همه‌جانبه بازار سرمایه در کشور بودیم.
کشف قیمت واقعی و لحظه‌ای پسته در بورس کالا
افزون بر این مدیرعامل شرکت بورس کالا در مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالا از کشف قیمت لحظه‌ای و واقعی پسته ایرانی با ورود به بورس کالا خبر داد. در این مراسم مدیرعامل بورس کالا گفت: معاملات پسته در بورس کالا به ارتقای برند پسته ایرانی کمک کرده و با توجه به انتشار اطلاعات قیمت‌ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سطح کشور و دنیا، امکان حضور مستقیم خریداران بین‌المللی را فراهم خواهد کرد. بنابراین باتوجه به سهم 40 درصدی ایران در بازار پسته دنیا، باید در زمینه کشف قیمت این محصول نقش آفرینی کنیم که بازار‌های مشتقه کمک می‌کند تا به راحتی از این مسیر عبور کنیم. وی در ادامه به تشریح عملکرد و برنامه‌های بورس کشاورزی طی سال 95 پرداخت و افزود: نگاهی به آمار معاملات بورس کالا طی سال‌جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا 13 اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در اکثر حوزه‌ها با رشد حجم و ارزش معاملات رو‌به‌رو بوده‌ایم و در این مدت بخش کشاورزی به مدد وزیر جهاد کشاورزی جایگاه قابل ملاحظه‌ای در بورس کالا پیدا کرده است. وی در این خصوص اضافه کرد: در سال گذشته 753 هزار تن محصول در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که در سال 95 این عدد به دو میلیون و 360 هزار تن رسید که نشان می‌دهد حجم محصولات کشاورزی درصد قابل قبولی افزایش پیدا کرده است. همچنین طی این مدت اقدامات بسیار جدی نیز در این حوزه انجام شد تا شاهد رشد 213 درصدی حجم و 189 درصدی ارزش معاملات باشیم. به گفته سلطانی‌نژاد حجم تجارت کشاورزی عددی بالغ بر 270 میلیارد تومان است که این رقم نشان می‌دهد پتانسیل بخش کشاورزی بسیار بالا بوده و باید در این مسیر بیشتر کوشا باشیم. سلطانی نژاد با اشاره به کمبودهای بخش کشاورزی در خصوص کیفیت محصول و مکانیسم کشف قیمت در بازار ادامه داد: در حقیقت بازاری شدن محصولات کشاورزی می‌تواند در بستر بورس کالا اتفاق افتد که در این راستا ماده «33» قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در سال 94 و 95 در مورد برخی محصولات اجرایی شد و نتیجه آن بسیار روشن بود به طوری که محصولاتی که به کمیت و کیفیت آن توجه نمی‌شد مورد اعتنا قرار گرفتند و از طرفی نیز از بار مالی دولت به شدت کاسته شد. وی افزود: در واقع با اجرای ماده «۳۳» قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی روی دو محصول جو و ذرت، رقمی بالغ بر یک میلیون و150 هزار تن محصول جو و عددی نزدیک به ۶۰۰ هزار تن ذرت مورد معامله قرار گرفت که عدد قابل توجهی به شمار می‌رود.
تنظیم بازار


سلطانی‌نژاد یکی از کارکردهای بورس کالا را تنظیم بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان ما همواره نگران هستند که محصولات خود را چگونه و به چه شکلی به فروش برسانند زیرا بعضا شاهد آن هستیم که واسطه‌ها، محصول مورد نظر خود را را با قیمت پایین‌تری از کشاورز خریداری می‌کند و سود فروش به جیب واسطه‌گر می‌رود، این در حالی است که باید بازار منسجمی وجود داشته باشد تا کشاورز در یک ساختار منظم بتواند محصول خود را عرضه کند. مدیر عامل بورس کالا در ادامه به مزیت قراردادهای بلندمدت روی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تنظیم بازار محصولاتی مانند ذرت، جو، گندم و مرغ می‌تواند با قراردادهای بلندمدت در ساختار بورس اتفاق افتد. برای مثال تنظیم قراردادهای سلف شکر از چند ماه قبل در بستر بورس کالا می‌تواند علاوه بر آسان شدن کنترل بازار، برآوردی از میزان مصرف این محصول را نشان دهد. وی بورس‌ها را مکان مناسبی برای قراردادهای آینده نگر دانست و گفت: قراردادهای بلندمدت قراردادهایی هستند که به مدیریت تامین معاش در کشور
کمک می‌کند.