FBI مقابل ترامپ

تنها چند ساعت بعد از درخواست کاخ سفید از کنگره برای بررسی سوءاستفاده احتمالی رییس‌جمهور سابق آمریکا از قدرت، دو مقام ارشد اطلاعاتی قبلی و فعلی آمریکا ادعای دونالد ترامپ مبنی بر شنود مکالمات او توسط دولت اوباما را به شدت رد کردند.
رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، رییس پلیس فدرال آن کشور از وزارت دادگستری خواسته‌است گفته‌های مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ، در مورد شنود مکالمات تلفنی‌اش به دستور باراک اوباما را رد کند چرا‌که این اتهام این برداشت غیرواقعی را ایجاد می‌کند که FBI قانون را زیر پا گذاشته‌ است.
به گزارش نیویورک تایمز، جیمز کومی، رییس پلیس FBI، یکشنبه گذشته از وزارت دادگستری آمریکا خواست اظهارات ترامپ درباره شنود مکالماتش توسط دولت اوباما را تکذیب کند.
آسوشیتدپرس هم به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرده گزارش مشابهی را در مورد درخواست جیمز کومی منتشر کرد. فاکس هم گزارشی را در همین مورد از سوی منابع خبری خود منتشر کرده‌ و می‌گوید به گفته آنها، پیش از انتشار پست‌های توئیتری رییس‌جمهوری، با مشاوران ارشد مشورت نشده بود.


FBI در حوزه قضایی وزارت دادگستری فعالیت می‌کند. وزارت دادگستری هیچ بیانیه‌ای در این مورد صادر نکرده و سخنگوی آن، همچنین FBI از ارائه نظر در مورد این موضوع خودداری کرده‌اند.
کاخ سفید یکشنبه گذشته به طور رسمی از کنگره آمریکا خواست که سوءاستفاده از قدرت دولت اوباما را در روند انتخابات سال ۲۰۱۶ بررسی کند. شنبه گذشته دونالد ترامپ در چند توئیت باراک اوباما را به شنود ارتباطات ستاد انتخاباتی‌اش در مراحل آخر رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته متهم کرد. یک سخنگوی اوباما این ادعا را رد کرد.
یکشنبه شب گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد جیمز کومی رییس FBI با رد ادعای ترامپ گفت این اظهارات کاملا نادرست است و باید تصحیح شود. به گفته او، هیچ مدرکی نیست و نقض قانونی صورت نگرفته است.
این دومین مقامی است که ادعای ترامپ را رد کرد. گفتنی است پیشتر جیمز کلپر، رییس پیشین آژانس ملی اطلاعات آمریکا در گفت‌و‌گو با NBC اتهام جاسوسی از ترامپ را تکذیب کرد. وی گفت آژانس ملی اطلاعات آمریکا تحت نظر من اداره می‌شد و در این سازمان هیچ‌گونه شنود تلفنی علیه ترامپ به عنوان رییس‌جمهور منتخب یا نامزد ریاست‌جمهوری یا ستاد انتخاباتی وی انجام نشد.
کلپر که از زمان روی کار آمدن ترامپ از سمت خود کناره‌گیری کرد، حتی گفت اگر دادگاه رصد اطلاعات خارجی رای داده باشد، او مطلع می‌شد اما چنین اقدامی صورت نگرفته است.
دادگاه رصد اطلاعات خارجی، نهاد قضایی فدرال است که در سال ۱۹۷۸ تشکیل شد و وظیفه آن صدور مجوز شنود مکالمات کسانی است که احتمال می‌رود جاسوس خارجی‌ها در خاک آمریکا باشند. به نوشته ABC، حدود چهاردهه گذشته این دادگاه بیش از 30 هزار بار مجوز شنود اتباع آمریکایی را صادر کرده است.
ادعای ترامپ، تکذیب اوباما
ترامپ شنبه گذشته در پیامی توئیتری حین ابراز انزجار از شنود ارتباطاتش در برج ترامپ در آخرین مراحل رقابت‌های انتخاباتی گفت: اوباما در شنود ارتباطات من طی فرآیند مقدس انتخابات، خودش را کوچک کرده است. دونالد ترامپ در توئیتی دیگر پرسید که آیا شنود ارتباطات مربوط رقابت‌های انتخاباتی از سوی یک رییس‌جمهور قانونی است یا نه؟
ساعتی بعد از ادعای ترامپ، یکی از سخنگویان باراک اوباما این ادعا را رد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، کوین لوئیس، سخنگوی اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد، نه باراک اوباما و نه کاخ سفید دستوری برای شنود هیچ یک از شهروندان آمریکا نداده‌اند و هر ادعایی در این ارتباط کذب محض است.
ترامپ هنوز شواهدی برای اثبات این اتهام ارائه نداده است. با این حال یکشنبه گذشته، کاخ سفید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از این پس ترامپ و دیگر مسوولان کاخ سفید درباره این موضوع اظهارنظر نمی‌کنند. این دومین بار در هفته اخیر است که ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا را متهم می‌کند. اواخر هفته پیش هم ترامپ، باراک اوباما را متهم کرده بود که پشت صحنه اعتراض‌ها به دولت او است.
اقدامی قانونی یا تخلف؟
این ادعای ترامپ با واکنش‌هایی مواجه شده است. بن کاردین سناتور دموکرات و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا درباره ادعای ترامپ گفت، اگر دولت اوباما فعالیت‌های ترامپ در برج ترامپ را شنود کرده باشد، باید از دادگاه فدرال موسوم به نظارت بر اطلاعات خارجی حکم گرفته باشد.
کاردین شنبه گذشته گفت، قوه اجرایی نمی‌تواند خودسرانه اقدام به شنود کند و به اجازه این دادگاه نیاز دارد. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران می‌گویند رییس‌جمهور در مواردی مجاز به صدور چنین دستوری است.
از جمله، جان شیندلر، تحلیلگر سابق در موسسه امنیت ملی و از کارشناسان ضد تروریسم نیز گفت ادعای ترامپ ممکن است به قانون سال ۱۹۷۸ موسوم به نظارت بر اطلاعات خارجی مربوط شود که بر پایه آن نظارت و جمع آوری قانونی اطلاعات مبادله شده بین کشورهای خارجی و مامورانشان را مجاز می‌کند.
دموکرات‌های آمریکا: ترامپ به دردسر افتاده
دموکرات‌های آمریکا می‌گویند، حرف‌های اخیر دونالد ترامپ درباره شنود مکالماتش در برج ترامپ نشان می‌دهد که باوجود درست یا غلط بودن این ادعاها او به دردسر افتاده است.
چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا گفت: به هر ترتیب باید گفت رییس‌جمهور آمریکا به دردسر افتاده است. شومر در گفت‌وگو با NBC گفت: اگر ترامپ عمدا اطلاعات دروغ درباره اتهام استراق سمع منتشر کرده باشد این کسر شان ریاست‌جمهوری خواهد بود. وی تاکید کرد: این چیزی است که واقعا دیدگاه مردم درباره دولت آمریکا را خراب خواهد کرد.
او اظهارنظرهای مشابه سناتور جمهوریخواه بن ساس را مطرح کرد. ساس هم یک روز قبل از آن گفته بود فضای سیاسی فعلی دچار یک بحران اساسی در زمینه اعتماد عمومی شده است.
شومر خاطر نشان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که رییس‌جمهور نمی‌داند چطور رفتار کند. وی ادامه داد: البته اگر اتهام‌های او درست هم بوده باشد کار حتی برای ترامپ بدتر خواهد بود زیرا معنای آن این است که یک قاضی فدرال که به طور مستقل انتخاب شده دلیل موجهی را پیدا کرده مبنی بر اینکه رییس‌جمهور یا کارکنانش احتمالا قانون را زیرپا گذاشته یا با یک مامور خارجی تعامل کرده‌اند. این یک اتهام جدی است. ترامپ هنوز توضیح نداده چه دلیلی برای انتشار این اتهامات در توئیتر داشته است.
تد لیو، نماینده کنگره از کالیفرنیا نیز حرف‌های مشابهی را مطرح کرده و گفت: آقای رییس‌جمهور، اگر در برج ترامپ استراق سمع شده معنای آن این است که یک قاضی فدرال دلیل موجهی برای وقوع جرم پیدا کرده و معنای آن این است که شما گند بالا آورده‌اید. او نیز گفت: رییس‌جمهور اکنون به دردسر افتاده است.
شومر نگفت که آیا در جریان اتهام‌های استراق سمع مطرح شده از سوی ترامپ قرار گرفته یا خیر و تاکید کرد: نمی‌تواند درباره یک جلسه محرمانه اظهارنظر کند. او با این حال مجددا تقاضا کرد یک دادستان ویژه به اتهام همکاری ترامپ با روسیه برای تاثیر گذاشتن بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منصوب شود. وی گفت: اتهام‌های شنودی که ترامپ مطرح کرده برای انحراف توجهات از این سوالات بوده است.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز ترامپ را متهم به استفاده از تاکتیک‌های مستبدانه با طرح ادعای بدون سند و مدرک درباره دستور باراک اوباما به شنود از او کرد. پلوسی در گفت‌وگو با C.N.N ترامپ را سردسته هوچی گرها و کسی که برای تغییر موضوع اصلی بحث هر کاری می‌کند، خواند. این نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا حرف‌های ترامپ را خنده‌دار و تهمت‌زنی توصیف کرد.
پلوسی خاطر نشان کرد: تاکتیک ترامپ این است که به یک باره چیزی را از جانب خود مطرح می‌کند تا مطبوعات درباره آن بنویسند و بعد می‌گوید، ببینید همه دارند درباره این اتهام مطلب می‌نویسند. این ابزار مورد استفاده مستبدهاست که شما را وادار به حرف زدن درباره چیزی که می‌خواهند کنند.رییس پیشین سیا، لئون پانتا هم عنوان کرده که طرح ادعای شنود مکالمات تلفنی ترامپ به قصد انحراف اذهان عمومی نسبت به تماس‌های مشاجره‌ برانگیز اعضای تیم ترامپ با روسیه صورت می‌گیرد.
پانتا در گفت‌وگو با شبکه CBS گفت: آنها تلاش دارند چیزی را پنهان کنند.