تشریح سیاست‌های راهبردی مدیریت توزیع سوخت به روایت زنگنه:

طرح جدید دولت با نام برندینگ برای واگذاری جایگاه‌های سوخت به برخی شرکت‌های بزرگ و معتبر چندی است که بحث‌هایی را میان موافقان و مخالفان عملی شدن آن به راه انداخته است‌، براساس این طرح شرکت‌ها بنزین را از انبارها خریداری کرده و مالک سوخت می‌شوند‌‌.
در همین راستا وزیر نفت روز گذشته در گردهمایی مدیریت توزیع سوخت و تبیین سیاست‎های راهبردی با تشریح ابعاد مختلف طرح برندینگ تاکید کرد: مالکیت جایگاه هیچ ارتباطی به شرکت برند ندارد بلکه این‌گونه است که هر جایگاه مالک خصوصی دارد اما تحت مدیریت، هماهنگی و نظارت یک شرکت فعالیت می‌کند.
بیژن زنگنه گفت: برندسازی برای جایگاه‎های عرضه سوخت موجود اجباری نیست اما کاملا به نفع جایگاه‎داران است که تحت نظارت یک شرکت نشان‌دار فعالیت کنند‌‌.
وی با بیان اینکه دستورالعمل واحد مقررات ایمنی برای جایگاه‎های عرضه سوخت کشور طراحی شده است که ظرف مدت یک ماه به تایید دولت خواهد رسید، افزود: طبق این مقررات همه جایگاه‎ها باید مسوول واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‎اس‎‌ای) مسوول کیفی و آزمایشگاه طرف قرارداد داشته باشند‌‌.


وزیر نفت اظهار کرد: با این وصف آیا بهتر نیست به جای اینکه هر جایگاه به صورت انفرادی با کامیونداران، آزمایشگاه و‌‌.‌‌.. قرارداد ببندد، چند جایگاه به صورت یکجا با یک شرکت برند به منظور اجرای فعالیت‌های اینچنینی طرف باشند؟
زنگنه با بیان اینکه هیچ کشوری نیست که دولت آن با چند هزار جایگاه‌دار حقیقی طرف باشد، گفت: اگر برندسازی اجرا شود ما به جای چند هزار جایگاه با ۵٠ یا ٧٠ شرکت برند طرف خواهیم بود این در حالی است که شرکت‌های صاحب صلاحیت نیز با یکدیگر رقابت خواهند کرد و خدمات مناسب‌تری ارائه خواهند داد‌‌.
وی همچنین یادآوری کرد: از هم‌اکنون مجوز احداث جایگاه سوخت به اشخاص حقیقی داده نمی‌شود و مجوزها به اشخاص حقوقی اعطا خواهد شد‌‌.
وزیر نفت همچنین بر جلوگیری از انحصار در جریان برندسازی تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری و مقابله با ایجاد انحصار هر شرکت صاحب صلاحیت (برند) نباید از تعدادی کمتر و تعدادی بیشتر نازل داشته باشد‌‌.
به گفته زنگنه، شرکت‌های برند در نظام توزیع سوخت خارجی نیستند و تعدادی که در حال حاضر به تایید شرکت ملی پخش رسیده‎اند شرکت‌های ١٠٠ درصد ایرانی هستند‌‌.
به گفته وزیر نفت، در حالی که ٩٠ درصد خانوارهای کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، مصارف فرآورده‌های نفتی در کشور بسیار کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف نفت کوره نیز روز به روز کاهش می‌یابد بنابراین سه فرآورده بنزین، نفت گاز برای حمل و نقل و بخش کشاورزی و سوخت هواپیما در دستور کار شرکت ملی پخش باقی خواهد ماند که بر این اساس بهتر است ساختار شرکت ملی پخش بازنگری شود اما این به معنی نگرانی همکاران بابت از دست رفتن شغل نخواهد بود بلکه ما باید به فکر ایجاد شغل در زمینه‌های جدید باشیم‌‌.
وی همچنین بر اجرای برخی طرح‌ها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد و افزود: طرح پیمایش بسیار مفید بود که باید تکمیل شود‌‌.
وزیر نفت بر ایجاد جایگاه‌های تک تلمبه‌ها در شهرهای کشور نیز تاکید کرد و گفت: معتقدم برای ارائه نفت گاز (گازوییل) حتی برای چاه‎های کشاورزی نیز باید از سامانه سوخت و کارت هوشمند سوخت استفاده شود‌‌.
وزیر نفت تصریح کرد: از اواخر سال ٩۶ مصرف سوخت حرارتی نظیر ال‌پی‌جی و گازوییل نخواهیم داشت و این در حالی‎ است که مصرف نفت سفید در کشور هم تمام شده است‌‌.
وی ضمن تشکر از خدمات همکاران در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بهترین سیستم اطلاع‌رسانی توزیع و مصرف فرآورده در این شرکت وجود دارد‌‌.
وزیر نفت افزود: دقیق ترین آمار مصرف از انبارها تا جایگاه‎ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه می‌شود و این شرکت در زمینه این سیستم پیشرفت بسیار خوبی داشته است‌‌.
اصلاح ساختار شرکت ملی پخش متناسب با مسوولیت
زنگنه همچنین گفت: هم‌اکنون ساختار این شرکت متناسب با مسوولیت‌های جدید خود باید بازنگری شود و همکاران این شرکت باید جایگاه خود را درک کنند‌‌.
وی افزود: به دلیل کاهش مصرف بحث فرآورده‌هایی نظیر ال‌‌‌. ی‌‌. چی، نفت سفید و گازوئیل، از هم‌اکنون به بعد شرکت ملی پخش نیروی یدی کمتر و قدرت فکری بیشتری می‌طلبد‌‌.
افزایش تولید بنزین کشور حدود 16 میلیون لیتر در روز
به گزارش شانا،در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران نیز با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها شرکتی است که با ٣١ میلیون مشتری (خودرو و موتورسیکلت) به صورت آفلاین و غیربرخط در ارتباط است، گفت: نظام پیشین بازرسی‎های شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران هم‌اکنون جوابگو نیست زیرا روز به روز تعداد مشتریان و کاربران ما در حال افزایش است‌‌.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: در طول هشت سال گذشته تعداد مشتریان دو برابر شده و تعداد شکایات آنها از کیفیت و کمیت سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها نیز افزایش یافته است بنابراین باید هرچه زودتر روند اجرای برندسازی شتاب گیرد‌‌.
عباس کاظمی هدف اصلی از برندسازی را رقابت در بخش‌خصوصی و افزایش کیفیت خدمات عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح کارکنان نباید نگران آینده شغلی خود باشند‌‌.
وی همچنین بر اجرای سریع‌تر برخی طرح‌ها نظیر دیسپچینگ و طرح کهاب (جمع‌آوری و بازیافت بخارات بنزین) در شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران تاکید و اظهار کرد: در صورت نیاز به حمایت و همکاری ما در اجرای این طرح‌ها، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد‌‌.
به گفته کاظمی با راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همچنین پایان طرح‌های افزایش کمیت و کیفیت تولید بنزین پالایشگاه‎های بندرعباس و لاوان، روزانه ١۶ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده می‎شود‌‌.
وی با بیان اینکه از بهار سال ٩۶ تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آغاز و تا پایان این فصل تولید آن تثبیت خواهد شد، گفت: از زمستان سال آینده نیز فاز دوم بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی خواهد شد‌‌.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران اظهار کرد: تا پایان سال ١٣٩۶، بیش از ٨٠ درصد تولید بنزین کشور با استاندارد یورو ۴ خواهد بود‌‌.
کاظمی با تاکید بر ضرورت آمادگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در انتقال این مقدار بنزین یورو ۴ یادآوری کرد: خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور باید تقویت شود تا بتوانیم همه شهرهای با جمعیت بالای ١٠٠ هزار نفر را تحت پوشش بنزین یورو ۴ درآوریم‌‌.