بدهی دولت افزایش نیافت

تفاهم – گروه گزارش: مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالای با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس کالا برگزار شد. بر اساس این گزارش، علی طیب نیا - وزیر اقتصاد در این مراسم طی سخنانی گفت: هم اکنون در بورس کالای ایران شاهد پیوند بین بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم که هر دو نقش مهمی ایفا می کنند. وی تصریح کرد: پسته یکی از مزیت های تولیدی بخش کشاورزی ما است و همیشه به عنوان یک محصول برتر در بازارجهانی مطرح بوده است. وزیر اقتصاد با اشاره به زمینه های ایجاد شده برای حضور بین المللی در بازارهای جهانی تاکید کرد: معاملات پسته در بورس کالای ایران در جهت جهانی شدن محصولات کشاورزی نقش مهمی ایفا می کند. طیب نیا با اشاره به اقتصاد مقاومتی به عنوان جهت گیری اصلی ما دراقتصاد کشورخاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بهره وری را در بخش تولید بالا ببریم و از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم راهی جز ارتقاء بهره وری و عرضه بین المللی نداریم.
رییس عالی شورای بورس، با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا، سبب ایجاد فضای رقابتی می شود، خاطر نشان کرد: با ایجاد فضای رقابتی چاره ای جز تلاش برای بهبود کیفیت و همچنین تلاش برای کاهش قیمت تمام شده نمی ماند.وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه هستیم و از زمانی که قانون جدید در بازار سرمایه به تصویب رسیده، شرایط بورس هم روند خوبی را در پیش گرفته و شاهد گسترش همه جانبه بازار سرمایه خواهیم بود.وزیر اقتصاد در همین زمینه ادامه داد: بازار سرمایه از ظرفیت های فراوانی برخوردار است. هدف راهبری دولت این است که از طریق ظرفیت های بازار سرمایه به رشد اقتصادی مستمر و پایدار و همچنین به ایجاد اشتغال برای جوانان دست یابد.وی بازار سرمایه را فضایی خواند که باید دارایی ها را به سرمایه تبدیل کند و تصریح کرد: یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه این است که از طرفی از دارایی های سرمایه گذاران نگهداری کند و از طرف دیگر برای بنگاه ها و فعالان اقتصاد تامین مالی داشته باشد. همچنین، بازار سرمایه مجرایی را فراهم می آورد تا ثروت از دارایی به سرمایه تبدیل شود؛ سرمایه ای که مولد است و در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.طیب نیا عنوان کرد: نظام مالی کشور پاسخگوی تأمین نیاز نیست و مشکل عمده ما در نظام تأمین مالی است که بانک محور است، پس باید بازار سرمایه را فعال کرده تا بتواند برنامه ای جامع را تدارک ببیند.وی همچنین در خصوص مشکلات تامین مالی نیز گفت: باید در جهت تسویه بدهی دولت برنامه داشته باشیم و اقداماتی در این مهم نیز لازم است که مطرح شود. اقداماتی موثر در جهت افزایش سرمایه بانک ها، تسویه بدهی دولت به نظام بانکی و حل و فصل مشکل مطالبات غیر جاری کشور از جمله این اقدامات است.وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: دولت یازدهم کمترین افزایش در بدهی را داشته است و سود بدهی های قبلی دلیل افزایش بدهی ها است. اصل بدهی دولت افزایش نداشته است و حتی روندی کاهشی را دارد. وی از تهاتر ۱۷ هزار میلیارد تومان از بدهی و طلب دولت خبرداد و افزود: عمده بدهی ها مربوط به دولت قبل است؛ نرخ سود بدهی در پایان هر دوره به اصل بدهی افزوده می شود؛ البته دولت بر اینکه یک بودجه متعادل داشته باشد و کسری نداشته باشد تاکید دارد.
این گزارش می افزاید، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا نیز در این مراسم گفت: رقابت خوبی بر سر محصولات کشاورزی با کیفیت در بورس کالا شکل گرفته و البته تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز از این طریق رخ داده است؛ این در حالی است که بازار منسجم باید وجود داشته باشد تا تولیدکننده وکشاورز مطمئن از فروش محصول خود باشند، بنابراین اگر قراردادهای سلف برای محصولات را داشته باشیم، می توان با استفاده از آن بازار را تنظیم کرد. وی افزود: بخش کشاورزی رونق قابل ملاحظه ای یافته به طوری که در سال ٩٥ رشد ٢١٣ درصدی از نظر وزن را تجربه کرد؛ این در حالی است که در سال جاری کل معاملات بورس کالا ٣٨ درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهای مشتقه بوده است. وی با اشاره به پیشی گرفتن ارزش بازار مشتقه از ارزش بازار نقدی اظهار کرد: رشد ۲۰درصدی در معاملات بازار مشتقه نسبت به بازار نقدی رخ داده است؛ پسته هم این پتانسیل را دارد که برای آینده بازار ٥ هزار میلیاردی تومان آن برنامه ریزی کنیم. وی خاطرنسان کرد: وقتی محصولی بخواهد بورسی شود باید انبارهای خوب داشته و صادراتی باشد و ایران نیز باید در کشف قیمت پسته در دنیا نقش داشته باشد.