در انتظار معجزه!

آفتاب اقتصادی – الهام علائی: حدود یک هفته از حادثه دردناکی که برای نفتکش ایرانی سانچی اتفاق افتاد، می‌گذرد، اما همچنان خبری از سرنوشت هم‌وطنان دریانوردمان در دسترس نیست. آخرین خبر درباره نفتکش حاکی است که تا این لحظه هنوز اطلاعات جدیدی از سرنوشت دریانوردان در دست نیست. سیروس کیان ارثی، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران که هم اکنون در چین به سر می‌برد، با اعلام اینکه تمرکز آتش‌خوارها رسیدن به قسمت عقبی نفتکش و پایین آوردن دمای آن جهت دسترسی به خدمه است، اظهار داشت: «به زودی دو آتش خوار ژاپنی به تیم اطفای حریق سانچی می‌پیوندند. تمام تلاش‌ها بر این است که به قسمت عقبی کشتی دسترسی پیدا کنند تا از سرنشینان اطلاعات درستی به دست آید اما تا این لحظه هنوز اطلاعات جدیدی از سرنوشت دریانوردان در دسترس نیست. تمام تلاش تیم اطفا دسترسی به قسمت موتورخانه کشتی است.»
از سوی دیگر اعلام شده است که قایق‌های جستجو و نجات تلاش برای یافتن بازماندگان نفتکش ایران را ازسرگرفتند. دولت چین اعلام کرد تلاش برای نجات بازماندگان احتمالی حادثه برخورد نفتکش «سانچی» با یک کشتی باری چینی، ازسرگرفته شده است. هنوز دلیل اصلی برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی مشخص نشده، اما تحقیقات روی بدنه کشتی چینی از روز گذشته و با ورود این کشتی به بندر چین آغاز شده است.
این در حالی است که عملیات اطفای حریق نفتکش از 20 دی ماه آغاز شده است. به گفته علیرضا ایروش، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی در آب‌های دریای چین از روز چهارشنبه 20 دی ماه آغاز شده است. مقامات چینی می‌گویند سه کشور آمریکا، کره جنوبی و چین در حال اجرای عملیات اطفا حریق و همچنین جستجو برای یافتن خدمه ایرانی این کشتی هستند. همچنین تیم‌های متخصص ایرانی از روز دوشنبه 18 دی ماه وارد شانگهای شده‌اند.
ساعت 19:50 جمعه شب به وقت چین یک کشتی فله بر هنگ کنگی به نام کریستال با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان جه جیانگ چین حاوی 64 هزار تن غله که از آمریکا بارگیری شده بود به مقصد استان گوانگ دونگ در جنوب چین در حرکت بود که در بین راه به یک کشتی نفتکش با نام سانچی با مالکیت شرکت برایت از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد. این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شده و از 32سرنشین آن شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی خبری نیست؛ روز دوشنبه پیکر یکی از خدمه ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. تانکر سانچی با پرچم پاناما در حال حمل 136 هزار تن میعانات ایران به کره جنوبی بود این رقم معادل حدود یک میلیون بشکه میعانات به ارزش حدودا 60 میلیون دلار است. همچنین کشتی باری چینی ای که حامل غلات آمریکایی بوده، آسیب جزئی دیده و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته‌اند.



اسامی دریانوردان ایرانی نفتکش
اسامی 32 پرسنل فداکار و زحمتکش این کشتی نفتکش به شرح ذیل است: 1.مجید قصابی عروجی، کاپیتان؛ 2. فرید محبی، سرمهندس؛
3. مجید نقیان، افسر اول؛ 4. حسین جهانی هل آباد، افسر دوم؛ 5.احسان ابولی قاسم آبادی، افسر دوم؛
6. میلاد عنایتی، افسر سوم؛ 7. حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم؛ 8. محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم؛ 9. مهدی سادگی، مهندس سوم؛ 10. حسن رومیانی، مهندس چهارم؛
11. محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات؛
12. بهرام اتحاد، افسر برق؛ 13. عبدالغنی سامری، سرملوان؛ 14. ابوذر نظامی، کمک سر ملوان؛
15. سیدجواد حیدری، ملوان یکم؛ 16. محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم؛‌ 17. محمدهارون راشید، ملوان یکم؛ 18. علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم؛ 19. علی حیدریه کهن، ملوان دوم؛ 20. بهرام پوریانی، تعمیرکار؛ 21. یاور افشاری، روغن کار؛
22. میلاد آروی، روغن کار؛ 23. مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار؛ 24. عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز؛
25. امید ضیایی، کمک سرآشپز؛ 26. ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار؛ 27. احسان فرجی، مهماندار؛
28. سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ؛‌ 29. پوریا عیدی پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ؛ 30. سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ؛ 31. محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد؛ 32. ساغی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد.

پیگیری سرنوشت سرنشینان نفتکش
صرف نظر از همه مسائل، ابعاد عاطفی این سانحه دردناک جای بسی تامل دارد. یک روی فاجعه مربوط به بی خبری از سرنوشت دریانوردان کشورمان است و روی دیگر آن به خانواده‌های آنان و رنجی که متحمل می‌شوند مرتبط است. در این راستا رئیس‌جمهور دستورات لازم را برای به کارگیری همه توان ملی و منطقه ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش صادر کرده است. حسن روحانی تاکید کرد که مهمترین موضوع در مرحله کنونی تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش و خانواده‌های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری‌های لازم حقوقی برای جبران خسارات وارده انجام گیرد. همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک از تلاش این دانشگاه برای اطلاع از سرنوشت نامعلوم دانشجویان واحد خارک در حادثه نفتکش ایرانی خبر داد. حسین سهولی‌زاده گفت: «طبق اطلاعات به‌دست آمده، سه نفر از خدمه ایرانی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارک هستند. دانشجویان رشته مهندسی دریانوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک به نام‌های سعید دهقان، پوریا عیدی و سجاد عبدالهی به عنوان بورسیه در شرکت ملی نفتکش ایران مشغول کار بوده و متاسفانه در این نفتکش حضور داشته‌اند. تاکنون هیچ خبر قطعی از وضعیت سلامت خدمه ایرانی به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در دست نیست و ما همچنان مشغول تلاش برای کسب اطلاعات هستیم.»

شرایط روحی دردناک خانواده‌های دریانوردان
همه اینها در حالی است که خانواده این عزیزان دریانورد، در شرایط بسیار سخت روحی به سر می‌برند و چشم انتظار حمایت‌های داخلی و بین المللی هستند. شکوفه عبدالله زاده، همسر احسان ابولی قاسم آبادی می‌گوید: «احسان به عنوان افسر دوم حدود 33ماه سی تایم داشت، او یک نابغه بود، جزو استعدادهای درخشان بوده و در دبیرستان تیزهوشان تحصیل کرده است، به زبان روسی و انگلیسی مسلط بود، او یک نخبه بود حیف است با دنیایی از آرزوهای کوچک، حبس شود. قرار بود دو سه روز دیگر به کره برسد و حدود سه هفته بعد در خارگ باشد، آخرین تماسش یک ساعت قبل از حادثه بود و گفت خسته ام، لحظه شماری می‎کنم که برگردم. گفته بود اگر برگردد قرار است اتفاقات خوبی بیفتد، همان اتفاقاتی که آرزوهای کوچکش بود.»
همسر احسان ابولی قاسم آبادی می‌گوید: «ما به سختی زندگی مان را شروع کرده بودیم از هیچی زندگی مان را ساختیم الان که باید نتیجه می‌گرفتیم حالا او ناپدید شده با همه آرزوهایش و من نمی‎توانم کاری کنم، اگر او نباشد چه کسی پشتیبان من است؟ من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ امیدوارم نیروی دریایی ارتش کاری کند. ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می‌شود چینی‌ها کم کاری می‌کنند؛ ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی‌ها اهمیتی نمی‌دهد.»
شکوفه عبدالله زاده ادامه می‌دهد: « از اینکه دیر به من خبر داده‌اند ناراحتم و از صدا و سیما گله‌مند هستم. همکار همسرم ساعت 10 صبح با من تماس گرفت و گفت احسان کجاست؟ گفتم چرا به من زنگ زده ای؟ گفت: می‌خواستم حالش را بپرسم، تعجب کردم. برادر همسرم با من تماس گرفت گفت که از یک شبکه خارجی شنیدم که کشتی احسان تصادف کرده؛ خودم را به شرکت ملی نفتکش رساندم، شرکت ملی نفتکش با ما همکاری و همدردی می‎کند ولی مسئولین باید زودتر به دادشان می‌رسیدند اگر آنها در موتورخانه خفه شوند فقط مسئولین کشور باید پاسخگو باشند. به ما گفتند کشور چین همکاری نمی‎کند گفتم: چه باید کرد؟ می‌گویند باید دعا کنیم، گفتم من دیگر نمی‌توانم دعا کنم مرا به آنجا ببرید خودم همسرم را نجات می‌دهم. گفته‎ام اگر چینی‎ها روی کشتی نمی‎روند من می‎روم، اگر احسان بیاید به او چه بگویم؟ بگویم فقط گریه کردم و کاری نکردم؟ باید معجزه شود، همه اینها مظلومند، نباید در آتش بسوزند، باید نجات پیدا کنند. اگر او نباشد من هم نیستم.»
منصوره یحیایی همسر محمد کاووسی، افسر اول تدارکات کشتی سانچی هم از کارن پسرش می‎گوید که دوری پدر را دیگر تاب نمی‌آورد. او می‌گوید: «کارن شش ساله نمی‌داند چه اتفاقی برای پدرش افتاده است، زمانی که پدرش در ماموریت است یک ماه زمان می‌برد نرمال شود تا یک ماه شب بیداری دارد، در خواب می‌ترسد، ماه دوم حالش خوب می‌شود از ماه سوم دوباره به هم می‌ریزد، اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد، حساس می‌شود، آن زمان من می‌فهمم که محمد باید برگردد انگار نبضش در دریا می‌تپد.»
او از بی مهری‌های برخی رسانه‌ها می‌گوید که روز اول با احساساتش بازی کردند، می‌گوید یکبار در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی گفتند پرسنل کشتی زنده‌اند و ما را امیدوار کردند اما خبرشان تکذیب شد. وی از صدا و سیما انتقاد می‎کند و می‌گوید: «این فاجعه خیلی بدتر از پلاسکو است چرا اینها گفته نمی‌شود؟ صدا و سیما چکار می‎کند؟ چرا به زیرنویس اکتفا کرده؟ سکوت شان چه معنایی دارد؟ مهمترین خبر این چند روز کشور کدام است؟ در صدا و سیما باید مرتب راجع به این موضوع صحبت شود تا توجه جهانی جلب شود. مگر نه این است که اگر نفت کشور توسط همین نفتکش‌ها حمل نشود کشور درآمدی نخواهد داشت؟ اگر ابعاد رسانه ای گسترده باشد کشورهای دیگر هم کمک می‌کنند و دریانوردان را نجات می‎دهند. پنج روز است که کشتی می‎سوزد چرا کسی کمک نمی‎کند؟ چرا نیرو از دیگر کشورها نمی‌آید؟ روز اول طوفان و دود بود چینی‌ها همکاری نکردند روز دوم چرا کاری نکردند؟ چرا فشار بین المللی وارد نمی‌شود؟ کشورهای اطراف چرا وارد عمل نمی‌شوند؟ این فاجعه خیلی گسترده است. آیا فقط یک کشور می‎تواند آن را مدیریت کند و کار را انجام دهد ؟»
منصوره یحیایی همسر محمد کاووسی می‎گوید: «دریانوردی شغلی جهانی است، IMO مگر جهانی نیست؟ چرا تلاش نمی‎کنند؟ ما همه انسانیم، همه حق زندگی داریم باید کمک کنند. مگر زلزله اتفاق می‎افتد از صلیب سرخ نمی‌آیند ؟ 31 نفر حبس شده‌اند، چرا کمک جهانی و بین المللی نمی‎رسد؟ از تمام دنیا خواهش می‌کنیم، کمک کنند اگر این اتفاق برای آنها می‌افتاد ما حتما کمک می‎کردیم دریانورد غیرت دارد، همانگونه که کشتی نفتکش ایرانی کنار سانچی ایستاده است و اعلام کرده اگر منفجر هم شود، می‌مانم.»

اقدامات چین
از سوی دیگر، همانگونه که در اخبار شنیده می‌شود، در این حادثه کشورهایی مانند چین و ژاپن به ایران کمک می‌کنند. چین چهار کشتی نجات و سه قایق پاکسازی، کره جنوبی یک کشتی و یک بالگرد و آمریکا نیز یک فروند هواپیمای پی 8 از پایگاه اوکیناوا در ژاپن به این منطقه اعزام کرده است و در عملیات شرکت دارند. وزارت حمل و نقل چین در یک بیانیه اعلام کرد که 13 کشتی امداد و نجات مساحتی به میزان 900 مایل دریایی را تحت پوشش قرار داده‌اند تا از سرنشینان مفقود نفتکش ایرانی اطلاعی به دست آورند.
هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره گفت: «طبق کنوانسیون بین المللی دریایی هر شناوری در آب‌های یک کشور دچار سانحه شود، مرکز تجسس و نجات (MRCC) آن کشور فورا موظف به رسیدگی به این حادثه است. در این کنوانسیون دریایی اگر این کشور نتوانست به هر دلیلی اقدامات مورد نیاز را برای رسیدگی به سانحه دریایی انجام دهد، فورا باید از کشورهای همجوار درخواست کمک کند. انتظار داریم چین در خصوص سانحه نفتکش ایرانی به تعهدات بین المللی خود عمل کند. انتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد و هنوز امکانات به کار گرفته شده، موثر نبوده‌اند.»
در همین حال، شی کوان وی، فرمانده چینی عملیات اطفا و نجات نفتکش ایرانی با اشاره به ادامه عملیات اطفا نفتکش ایرانی گفته است: «چین تمام تلاش خود را برای اطفا نفتکش و نجات ملوانان به کار گرفته و از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. چین افزون بر 13 کشتی امداد و نجات و اطفا حریق برای اطفای این نفتکش به کار گرفته است اما به دلیل شرایط نفتکش بیشتر از سه کشتی همزمان نمی‌توانند در عملیات شرکت کنند. قلب ملت چین در این حادثه با ملت ایران است و همه ما هم از این رویداد ناراحت هستیم و تلاش خود را برای اطفا نفتکش و نجات جان ملوانان به کار گرفته ایم.»

اقدامات ژاپن
هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشتی ژاپنی برای عملیات اطفای حریق به کمک به محل سانحه رسیده است، ادامه داد: «عملیات اطفای حریق جدی تر شده است و در حال حاضر 9 کشتی برای اطفای حریق در کنار کشتی در حال فعالیت هستند که البته هر 9کشتی به صورت همزمان عملیات اطفای حریق را نمی‌توانند انجام دهند. چراکه عرض کشتی زیاد است و به دلیل وزش باد نمی‌توانند همزمان به سمت آتش حمله ور شوند.»

اقدمات ایران
در ادامه این گزارش به مجموعه اقدامات مسئولین و سازمان‌های کشورمان در ارتباط با این حادثه می‌پردازیم.
1. ارتباط با مرکز امداد چین
حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: «از آنجا که مالک و کارکنان این شناور ایرانی هستند، از طرف سازمان بنادر از مرکز تجسس و نجات بندرعباس با مرکز تجسس و نجات بندرشانگهای چین ارتباط برقرار شده و پیگیر وضعیت عملیات این کشتی ایرانی هستیم. با این حال ما به این اقدامات بسنده نکردیم و به کره جنوبی، استرالیا، پاناما، ترکیه و سایر کشورهای همجوار و کشتی‌های عبوری نیز اطلاع داده ایم و طبیعتا چین تا شعاع چند مایلی به علت خطرات موجود و گازهای سمی اجازه تردد به هیچ شناوری را نمی‌دهد.»
2. حضور مدیرکل دریایی سازمان بنادر در محل حادثه
حق شناس افزود: «برای حل این مسئله و امدادرسانی حداکثری برای نجات خدمه این شناور، علاوه بر ارتباط با مرکز امداد و نجات بندر شانگهای چین، از طریق سفیر ایران در پکن، کنسولگری در شانگهای، وزارت نفت، وزارت راه، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در شانگهای، نماینده دائم مقیم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی دریانوردی در لندن نیز رایزنی‌های مورد نیاز انجام شده است و مدیرکل دریایی سازمان بنادر و نماینده شرکت ملی نفتکش در محل حضور دارند.»
3. سفر مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به چین
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به منظور بررسی وضعیت نفتکش حادثه دیده کشورمان در دریای چین به شانگهای سفر کرده و از نزدیک عملیات اطفای نفتکش ایرانی و جستجوی خدمه را پیگیری می‌کند. سیروس کیان ارثی روز پنجشنبه 21 دی ماه، با حضور در شانگهای ضمن شرکت در کمیته بحران عملیات امداد و اطفای نفتکش حادثه دیده کشورمان، از نزدیک در جریان عملیات امداد و نجات نفتکش آتش گرفته کشورمان توسط چینی‌ها قرار گرفت.
او گفت: «یک تیم از متخصصان کشورمان در حوزه عملیات امداد و نجات به شانگهای سفر کرده‌اند. با هماهنگی لازم با سفیر کشورمان در چین، گروه‌های متخصص اعزامی به چین، در کمیته بحران شرکت خواهند کرد. این کار علاوه بر اینکه سرعت عمل را بالا خواهد برد، در امداد رسانی و کمک رسانی به افرادی که امکان دارد در کشتی باشند تاثیر زیادی دارد.»
4. دعوت از شش کشور برای همکاری در مهار آتش نفتکش
محمد راستاد، سخنگوی کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی گفت: «وزیر امورخارجه ایران بلافاصله پس از وقوع حادثه، در تماس با مقام‌های چینی خواستار رسیدگی سریع به وضعیت این نفتکش و خدمه آن شد و قرار است که از شش کشور برای پیوستن به عملیات مهار آتش نفتکش سانچی، دعوت شود. عملیات مهار این آتش سوزی با قدرت ادامه دارد. بلافاصله پس از وقوع این حادثه در روز شنبه، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با همتای چینی خود تماس گرفته و خواستار اقدام در رسیدگی به این سانحه شد. وزیر امور خارجه چین نیز دستور تمرکز دولت چین برای رسیدگی و حل این مسئله را صادر کرد.»
5. اعزام تیم سازمان بنادر هرمزگان به چین
با توجه به عدم مهار حریق نفتکش ایرانى توسط خارجى‌ها، تیمى به سرپرستى معاون امور دریایى اداره کل بنادر و دریانوردى هرمزگان عازم کشور چین شد. در این خصوص هیئتی متشکل از کارشناسان امداد و نجات سازمان بنادر و دریانوردی به سرپرستى کاپیتان مهدى نوفرستی، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردى هرمزگان به منظور نظارت و مدیریت حادثه نفتکش ایرانی در آب‌های خاور دور عازم محل حادثه شده است. نوفرستی در این راستا گفت: «تیم اعزامى امداد و نجات دریایى ایران یک تیم بین المللی و دارای تجربه و سابقه موفق در مدیریت حوادث و سوانح دریایی است.»
6. ارسال نامه از طرف وزیر کار به وزیر منابع انسانی
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با دستور رئیس جمهوری مسئول کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن شده است، در نامه‎ای پیگیری مناسب نیروی دریایی، وزارت حمل و نقل و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط چین را در حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی در آب‌های چین خواستار شد.
7. برنامه‌ریزی برای ورود به نفتکش سانچی
کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: «عملیات ورود به نفتکش در صورتی که شرایط آب و هوایی مهیا باشد، انجام می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها روی نقشه با تمام جزییات آماده اجرا است. از ساعت 8.30 صبح روز جمعه 22 دی ماه، تیم تخصصی و بحرانی در محل حاضر شده و در حال خاموش کردن آتش هستیم. البته در ساعت 10 صبح انفجار کوچکی رخ داد، اما امیدواریم شرایط بهتر شود. حرارت خیلی بالاست و باید سعی شود تا کشتی سرد شود. برای هلی‌برد، تجهیزات آماده شده و باید از ارتش درخواست کنیم تا به ما کمک کند و دو کشتی به صورت موازی در فاصله‌های مختلف قرار گیرند. ما از ژاپن درخواست می‌کنیم تا بتوانیم از هلی‌کوپترهای آنها استفاده کنیم.»
8. رایزنی با سازمان بین‌المللی دریانوردی
سفیر کشورمان در لندن از رایزنی با مقامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در جهت تلاش برای تسریع در روند اطفای حریق نفتکش سانچی خبر داد. حمید بعیدی‌نژاد در توییتر خود نوشت: «با بحث‌هایی که با مقامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) درلندن انجام شده، آنها نیز تلاش خود را جهت ترغیب کشورهای منطقه به تسریع در روند اطفای حریق نفتکش سانچی به کار گرفته‌اند.»
9. حضور ارتش برای انجام عملیات تجسس
هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «ارتش برای انجام عملیات تجسس پس از اتمام عملیات اطفای حریق به محل سانحه اعزام می‌شود و در حال انجام مراحل اداری برای اعزام به محل هستند.»
کاپیتان محسن بهرامی نیز در همین راستا گفت: «تیمی از متخصصان و تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای امداد و نجات خدمه نفتکش سانچی جهت انجام عملیات هلی برن عازم چین می‌شود. این تیم تجهیزات مورد نیاز را از چین تامین می‌کند و احتمالا حدود 10 تا 12 نفر از تکاوران ارتش اعزام خواهند شد.»
10. برگزاری جلسه با حضور ریاست جمهوری
راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: روز چهارشنبه 20 دی ماه، کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی به ریاست نماینده ویژه رئیس جمهور (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با حضور مدیرشرق آسیای وزارت امور خارجه و نمایندگان وزارت راه وشهرسازی، وزارت نفت، شرکت ملی نفتکش جلسه ای برگزار شد و در این جلسه، آخرین وضعیت این سانحه مورد پیگیری قرار گرفت.
11. تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت کارکنان نفتکش ایرانی
در پی دستور رئیس جمهوری به سه وزارتخانه خارجه، نفت و راه به منظور رسیدگی به وضعیت کارکنان نفتکش ایرانی و خانواده آنان، کمیته ویژه ای متشکل از نمایندگان این سه وزارتخانه و شرکت ملی نفتکش تشکیل شد. نمایندگان دستگاه‌های مربوطه، اولین جلسه این کمیته را به منظور بررسی آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در آب‌های چین و با هدف تسریع در پیگیری امور، ایجاد هماهنگی‌های لازم میان مسئولان ایرانی و چینی و ایجاد مرکزیت واحد در اتخاد تصمیم گیری‌های مقتضی برگزار کردند.
12. ورود نیروی دریایی ایران برای اطفای حریق نفتکش
اسد‌اله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مذاکره امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سیاری با نیروی دریایی چین درباره آتش‌سوزی نفتکش ایرانی خبر داد و گفت: «آتش نفتکش تاکنون مهار نشده اما با توجه به اینکه هوا و جو در منطقه مساعد شده امکان اطفای حریق فراهم شده است. امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش با نیروی دریایی چین وارد مذاکره شده‌اند و تیمی هم از سوی نیروی دریایی ایران به محل حادثه اعزام می‌شوند. احتمال زیادی وجود دارد که خدمه و ملوانان در قسمت‌های زیرین نفتکش محبوس شده باشند، بنابراین احتمال زنده ماندنشان وجود دارد.»
با همه آنچه که گفته شد، امید است که به زودی خبرهای خوشی در ارتباط با دریانوردان عزیز کشورمان بشنویم تا شادی و مسرت به خانه‌های آنها و همه مردم ایران که چشم انتظارشان هستند، بازگردد.
***رخشان بنی اعتماد : چشم به راهتان هستیم
رخشان بنی اعتماد کار گردان سینمای ایران به حادثه نفتکش سانچی واکنش نشان داد. بنی اعتماد در اینستاگرام خود نوشت : «چشم به راهتان هستیم... براى ٣٠ نفتکش سانچى دعا کنیم، ٣٠ قهرمانى که در اتاقکى درون نفتکشى سوزان روى دریا حبس شده‌اند... کاش کسى کارى کند، به روایتى فقط ۴٨ ساعت فرصت براى نجاتشان هست کارى که فقط شاید از دولت چین ساخته باشد به خاطر دسترسى به منطقه از سازمان ملل و دولت چین درخواست رسیدگى فورى به مسئله را داریم!»
رامبد جوان: منتظر شما هستیم
پس از حادثه تلخ و تاسف بار حریق نفتکش ایرانی و مفقود شدن تعدادی از دریانوردان ایرانی ، رامبد جوان در اینستاگرام خود نوشت: «چند روز از حادثه تلخی که برای نفتکش سانچی رخ داده گذشته و هنوز خبری از ٣١ هموطن عزیزمان نیست. قلب همه ایران برای شما دریانوردان عزیز می‌تپد و دستهایمان رو به آسمان است تا خبری از شما برسد. هشتاد میلیون نفر منتظر شما هستند.»
فاطمه معتمدآریا: نگذارید فاجعه‌ای دیگر رخ دهد
فاطمه معتمدآریا که سفیر مهر جامعه دریانوردان ایران است، در یادداشتی نوشته است: «حدود یک هفته است که دریانوردان از جان گذشته ایرانی در میان شعله‌های آتش محبوس شده‌اند؛ به عنوان سفیر مهر جامعه دریانوردان ایرانی همراه با خانواده نگران آنان از همه مسئولان می‌خواهم که اجازه ندهند فاجعه‌ای دیگر، آتش دیگری بر جان و دل مردم ایران بزند. این زلزله نیست، آتشی است که برای فرو نشاندنش لحظه‌ها را باید شمرد. مردم شریف و دانای ما شایسته و نیازمند لبخند و شادی هستند. با نجات دریانوردان گرفتار در آتش شادی را به خانواده آنان و همه مردم ایران باز گردانید.»