فراكسيون اميد همين هفته از اوين بازديد مي‌کند

شرق، آمنه شيرافکن: نامه مکتوب فراکسيون حقوق شهروندي فراکسيون اميد هفته پيش به‌دست وزير دادگستري و مسئولان قوه قضائيه رسيد. پاسخ رسيده از وزارت دادگستري و معاون حقوقي و مجلس قوه قضائيه مساعد است و پيش‌بيني بهرام پارسايي، رئيس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس اين است که «بر اساس پاسخ ارائه‌شده از سوي مسئولان ذي‌ربط همين هفته از زندان اوين بازديد خواهيم کرد تا گزارشي در اين زمينه تهيه شود. اعتماد مردم به نظام بزرگ‌ترين سرمايه اجتماعي است و ارائه گزارش‌ها و بازديدهاي به‌موقع مي‌تواند به افزايش ضريب اعتماد مردم به حکومت کمک کند». اوايل هفته پيش بود که فراکسيون حقوق شهروندي در نامه‌ای به وزير دادگستري خواستار بازديد از زندان اوين شد. چهارشنبه هفته گذشته نيز محمدرضاعارف، رئيس فراکسيون اميد، خبر داد که اين فراکسيون خواستار بازديد از زندان اوين است.
حالا بهرام پارسايي درباره نتايج پيگيري‌هاي صورت‌گرفته در فراکسيون شهروندي به «شرق» مي‌گويد: «جناب آقاي آوايي، وزير دادگستري، در اين مدت همکاري لازم را با فراکسيون داشتند و نظرشان براي اين بازديد مساعد است. در‌همين‌حال، در‌اين‌مدت با معاون حقوقي پارلماني قوه قضائيه نيز در ارتباط بوديم که جمع‌بندي سخن ايشان نيز نظر مساعد قوه‌قضائيه براي انجام اين بازديد بود».
پيگير مرگ سينا قنبري خواهيم بود
طيبه سياوشي، ديگر عضو فراکسيون اميد مجلس، چندي پيش از فوت سينا قنبري، جوان ۲۲ساله، در زندان اوين خبر داد. او به ايلنا گفته بود: «اين موضوع را از وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي پيگيري کردم که اعلام شد اين جوان ۲۲ساله ديپلمه‌اي بود که به‌دست نيروي انتظامي بازداشت و تحويل دستگاه قضائي شد. طبق اطلاعي که به من داده شده، اين فرد در زندان خودکشي کرده است».


بهرام پارسايي درباره اين سؤال «شرق» که آيا فراکسيون حقوق شهروندي به‌دنبال تشکيل کميته حقيقت‌ياب در موضوع فوت سينا قنبري هست يا نه نيز مي‌گويد: «ابتدا بايد از زندان بازديد کنيم. اما موضوع بررسي مرگ اين جوان در زندان اوين و به‌دست‌آوردن اطلاعات جزئي‌تر نيز بخشي از هدف اين بازديد است».
به گزارش «ميزان»، حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري، دادستان کل کشور، درباره خودکشي فردي در زندان اوين گفته است: «اين فرد معتاد بوده و خودکشي کرده است و فيلم آن هم موجود است و در‌عين‌حال در حال ادامه تحقيق هستيم».
منتظري درباره فردي که در زندان اراک بوده و گفته‌ شده او هم خودکشي کرده نيز تأکيد دارد: «فرد اراکي در زندان نيروي انتظامي بوده. پزشکي قانوني در حال تحقيقات است و بنا بر گزارش‌ها، او هم خودکشي کرده است». او همچنين خبر خودکشي يک فرد ديگر در زندان دزفول را جعلي بيان کرد.
8 دانشجو در بازداشت مانده‌اند
الياس حضرتي، نماينده عضو فراکسيون اميد مجلس، نيز به «شرق» گفته است: «فراکسيون اميد مجلس پيگيرانه برگزاري جلسه‌هايي با مسئولان نهادهاي امنيتي و انتظامي را در دستور کار دارد. خوشبختانه رويکرد آقايان در اين زمينه مثبت است و توافق‌هاي ضمني براي آزادي بخش عمده بازداشتي‌ها صورت گرفته به‌جز افرادي که اطلاعاتی کافي درباره همکاري‌شان با شبکه‌هاي ضدانقلاب يا سرويس‌هاي جاسوسي وجود داشته باشد».
او همچنين درباره آخرين اخبار مرتبط با آزادي‌ها نيز گفته است: «خوشبختانه تا جايي که مطلع شده‌ايم، اغلب دانشجويان بازداشتي در ناآرامي‌هاي اخير آزاد شده‌‌اند به جز هشت دانشجوي ديگر که آزادي آنها نيز در دستور کار است».
غلامرضا حيدري نيز درباره آخرين پيگيري‌هاي فراکسيون اميد درباره بازداشتي‌هاي اخير به «شرق» مي‌گويد: «واقعيتش نمي‌توان دقيق درباره آمار بازداشتي‌ها حرف زد. چون مراجع بازداشتي و روند آزادي‌ها، استان به استان و شهر به شهر متفاوت است. اما پيگير روندها هستيم؛ چه در تهران و چه در شهرهاي ديگر». او همچنين تأکيد کرده است: «فراکسيون اميد علاوه بر بازديد از اوين، خواستار ملاقات با بازداشتي‌ها بوده و اميدواريم اين مسئله هرچه سريع‌تر مهيا شود». بهرام پارسايي نيز به نامه‌نگاري و مکاتبه‌هاي فراکسيون حقوق شهروندي مجلس دهم با مراجع ذي‌ربط اشاره دارد: «از طرف وزارت دادگستري با فراکسيون حقوق شهروندي تماس داشتند و قول‌هاي مساعدي دادند. پيرو مکاتبه با وزارت دادگستري نيز با قوه قضائيه و اداره زندان‌ها مکاتبه داشتيم. آنها هم قول داده‌‌اند مسئله هرچه سريع‌تر رفع شود و به‌ويژه زمينه بازديد نمايندگان از مجلس در اين هفته ميسر شود».
بازديد کليدي از اوين
او درباره اينکه علاوه‌بر زندان اوين، تکليف رسيدگي به وضعيت بازداشتي‌ها در ديگر زندان‌ها چه مي‌شود نيز به «شرق» گفته است: «بازداشت‌ها در سراسر کشور صورت گرفته است. از اوين که بازديد کنيم، آنجا مي‌توانيم در ديدار با مسئولان سازمان زندان‌ها خواستار رسيدگي به روند آزادي‌ها در ساير زندان‌ها باشيم. به همين دلیل بازديد ما از اوين کليدي و مهم است».
ادامه در صفحه 15