دریچه


تسليحات و مواد شيميايي نظامي‌ليبي امحا شد
 سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي از پايان يافتن روند امحاي آخرين بخش از سلاح‌هاي شيميايي ليبي خبر داده و اين اقدام را "zفرصتي تاريخي براي ايجاد جهاني امن‌تر" دانست.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه خبري روسيا اليوم، سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي اعلام کرد، امحاي نهايي حدود ۵۰۰ متريک تن از توليدات شيميايي ليبي در تاسيسات ويژه اين کار در شهر مونستر آلمان "فرصتي تاريخي براي امنيت جهاني و خلع سلاح" است.احمد ازومجو، مدير اين سازمان طي بيانيه‌اي اعلام کرد، اين امر پايان عمليات خلع سلاح شيميايي ليبي را مژده مي‌دهد و گامي‌ديگر به سوي تحقق هدف اصلي کشورهاي عضو اين سازمان يعني نابودي کامل و دائم تمامي‌سلاح‌هاي شيميايي است.يک کشتي دانمارکي در تاريخ ۳۰ اوت سال گذشته ميلادي با نظارت سازمان ملل، محموله‌اي شميايي شامل ۲۳ مخزن موادشيميايي را از بندر مصراته ليبي بارگيري کرده و اين موادشيميايي در سپتامبر ۲۰۱۶ به تاسيساتي ويژه انهدام سلاح‌هاي شيميايي در آلمان منتقل شدند.سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي روز پنجشنبه در جشني در مونستر در غرب آلمان امحاي کامل سلاح‌هاي شيميايي ليبي در تاريخ 23 نوامبر سال گذشته را اعلام کرد. البته رهايي کامل از سلاح‌هاي شيميايي باقي مانده در ليبي منوط به نابودي گروه تروريستي داعش در اين کشور است که از زمان سرنگوني معمر قذافي، ديکتاتور سابق ليبي در اين کشور فعاليت داشته و آشوب ايجاد مي‌کنند. برخي از انبارهاي سلاح شيميايي ليبي به دست داعش افتاده است.
 
هشدار تاسک درباره احتمال خروج لهستان از اتحاديه اروپا
رييس اتحاديه اروپا هشدار داد، اگر روزي مشارکت مالي لهستان در بودجه اتحاديه اروپا از مبلغ دريافتي‌اش بيشتر باشد، اين کشور رويه انگليس را پيش خواهد گرفت و اتحاديه اروپا را ترک مي‌کند.به گزارش خبرگزاري راشاتودي، دونالد تاسک، رييس اتحاديه اروپا، نخست وزير سابق لهستان و مخالف حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) در اين کشور اظهار کرد: شکي ندارم که يکي از اهداف حزب قانون و عدالت، رها کردن لهستان از بندهاي اتحاديه اروپا است.وي افزود: براي حزب قانون و عدالت، بدون در نظر گرفتن منافعي همچون بازار مشترک، اجراي قانون و امنيت تضمين شده، سود ماندن در اتحاديه اروپا کمتر از مبلغ دريافتي از جانب اين اتحاديه است. تا زماني که ما مشارکت درخور و مناسبي نداشته باشيم، حضور در اتحاديه اروپا به صرفه نيست.لهستان با دريافت مبلغ 10 ميليارد يورو به طور سالانه، بزرگ‌ترين دريافت‌کننده مالي اتحاديه اروپا است اما اين امر مي‌تواند به دنبال کاهش هزينه‌هاي اتحاديه اروپا در بودجه سال‌هاي 2020 تا 2027 يا دستور کميسيون اروپا به اعضايش براي مشارکت بيشتر، تغيير کند. 

جولين آسانژ شهروند رسمي‌اکوادور شد
دولت اکوادور جولين آسانژ را به عنوان شهروند خود پذيرفته و به او تابعيت اکوادور داده است. اين درخواست از دولت بريتانيا که به آسانژ موقعيت ديپلماتيک اعطا کند، از سوي لندن رد شده است.خانم ماريا فرناندا اسپينوزا، وزير خارجه اکوادور، در اين باره گفت که آسانژ در تاريخ ۱۲ دسامبر سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) تابعيت اکوادور را به دست آورده است. خبرگزاري فرانسه گزارش داد که دولت اکوادور پس از اين اقدام از دولت بريتانيا خواسته است آسانژ را به عنوان ديپلمات اکوادور قبول کند و از اين راه براي او مصونيت ديپلماتيک قائل شود. گفته مي‌شود که دولت بريتانيا با اين درخواست دولت اکوادور مخالفت کرده است. در صورت موافقت بريتانيا آسانژ مي‌توانست با پايان دادن به دوران پناهندگي خود در سفارت اکوادور، با مصونيت ديپلماتيک خاک بريتانيا را ترک کند و دستگير نشود.





مدل تازه انرژي براي جهان درحال توسعه
زماني که بحث درباره مبارزه با آلودگي هوا و تضمين توسعه پايدار اقتصادي چين خود را دريک دوراهي مي‌بيند. به خصوص به اين دليل که اصلاحات در ساختار انرژي و تغيير استفاده از زغال سنگ به جاي انرژي پاک و تغييرات اقتصادي مطرح است. چين ميزان بالايي از انرژي را در ده‌هاي اخير به دليل جمعيت گسترده مصرف کرده است و در آينده با رشد اقتصادي به انرژي بيشتر نياز دارد. درکنار عدم توازن در توزيع منابع در جنوب و شمال و شرق و غرب چين ، تاکيد بر استفاده درست مناطق داراي منابع محدود انرژي بيشتر است و تطبيق تجربه غربي در انرژي تازه را مشکل مي‌کند.درعين حال قابليت انرژي باد و برق چين اين امکان را ايجاد ميکند که مشکلاتي چون هزينه‌هاي بالاي انرژي تازه حل شود. با توجه به شرکت‌هاي صنعتي چيني ، بخش توليد چين قادر است هزينه‌هاي سنگين را برطرف کنند و مدل‌هاي انرژي را شکل دهند. تجربه چين در توسعه منابع تازه انرژي نشانگر آن است که انرژي تازه نه تنها در اختيار ثروتمندان است بلکه نيازمند مقادير بالاي يارانه است اما در متن چين نمونه خوبي براي کشورهاي درحال توسعه چون هند است که از سطح بالاي آلودگي هواي رنج مي‌برند و قادر به توليد انرژي پاک نيستند.
ترجمه: فاطمه مهتدي