بزرگ‌ترين مشكل انفجارهاي جديد در هنگام اطفاي حريق است

متاسفانه در حادثه‌اي كه براي نفتكش ايراني پيش آمده، چند روزي است كه مردم و مسئولان كشورمان با بيم و اميدهايي براي اطفاي حريق و هميچنين نجات جان 31 نفر خدمه اين كشتي كه از همان ساعات ابتدايي حادثه مفقود شده‌اند، روبه‌رو هستند. درباره اين حادثه كه سخنگويي آن نيز از شركت ملي نفتكش به سازمان بنادر و دريانوردي كشور واگذار شده، قرار بر اين است كه آقاي راستاد به عنوان مدير سازمان يا بنده به عنوان معاون سازمان سخنگويي حادثه مربوط به نفتكش سانچي را عهده‌دار شويم. در مورد اين حادثه تلخ به زبان كاملا ساده و عاميانه اين طور مي‌توان تحليل كرد كه اطفاي حريق هنگامي كه به مراحل انتهايي خود نزديك مي‌شود، متاسفانه شاهد انفجارهاي جديد هستيم كه اين مساله نه‌تنها عمليات را بسيار سخت‌تر مي‌كند؛ بلكه باعث مي‌شود كار به تعويق بيفتد. مشكل ديگري كه به عمليات اطفاي حريق دامن مي‌زند، اين است كه در روزهاي گذشته در درياي چين ارتفاع موج به 6 و 7 متر مي‌رسيده است كه اين مساله نيز مشكل كوچكي براي ادامه عمليات نيست.
از سوي ديگر كشتي نفتكش ايراني در اين چند روزي كه از حادثه گذشته است به دليل جريان و جهت باد به سمت آب‌هاي ژاپن حركت كرده است و در حال حاضر وارد «اي‌زد» يا منطقه انحصاري كشور ژاپن شده است. كشور ايران درباره اين سانحه از سفير ژاپن و همچنين سفير چين و حتي مجامع بين‌المللي درخواست كمك كرده است و در حال حاضر همگي دست به دست هم داده‌اند تا عمليات اطفاي حريق انجام شود. در حال حاضر يك تيم 12 نفره تجسس و نجات به منطقه حادثه در شانگهاي اعزام شده است و اين تيم كاملا آماده و مجهز هستند كه به محض اتمام عمليات اطفاي حريق به منظور نجات جان ملوانان كشورمان وارد كشتي نفتكش شوند.
با اين اوصاف اكنون از هيچ كمكي براي اطفاي حريق و نجات جان هموطنان دريغ نشده است و آنچه در توان همه بخش‌هاي مربوطه چه در كشور ما و چه در كشورهاي چين و ژاپن بوده، انجام شده است. تنها اشتباهي كه در اين چند روز كشور چين انجام داده اين بوده است كه عمليات را به دوليل در شب متوقف كرده است. دليل اول بحث مسائل ايمني مربوط به تيم اطفاي حريق و دليل دوم بدي آب و هوا بوده است ولي در طول روز عمليات ادامه دارد. مسائل مربوط به نجات جان انسان‌ها جزو قوانين بين‌المللي است و مجامع بين‌المللي در چنين زمينه‌هايي مكلف به كمك هستند. در حال حاضر همان‌طور كه گفته شد چنانچه انفجار جديدي رخ ندهد، اطفاي حريق به زودي به پايان خواهد رسيد. در مورد زنده بودن خدمه هنوز اميدواريم كه بتوانيم آن‌ها را نجات دهيم؛ ولي متاسفانه در اين مورد هيچ چيزي قابل پيش‌بيني نيست.