پلاسكويي در اقيانوس

قانون پلاس: 6 روز از حادثه آتش‌سوزی نفتکش سانچی می‌گذرد و معلوم نیست چه بر سر 31خدمه آن آمده‌است. یک افسر ارشد نیروی دریایی کشورمان، زنده ماندن خدمه این نفتکش را فقط معجزه می‌داند؛چراکه به نظر او باید یکی از این خدمه به هر ترتیبی خود را به پل فرماندهی یا وسیله ارتباطی می‌رساند و پیامی از زنده‌بودن‌شان مخابره می‌کرد.
سانچی راهش را درست گرفته‌بود و به سمت کره‌جنوبی مي‌رفت. هوا تاریک و چند ساعتی بیشتر به صبح نمانده بود. مشخص نیست کشتی باری چینی یک‌دفعه از کجا پیدایش شده و یک راست توی شکم نفتکش غول‌پیکر آمد! در کمتر از چند لحظه با انفجار یکی از منبع‌های ذخیره میعانات گازی، آتش سوزی شدیدی رخ می‌دهد.
ساعتی بعد ،تیم‌های نجات چینی سر می‌رسند و خدمه کشتی باری را نجات می‌دهند و لی جز پیدا شدن پیکر یکی از خدمه سانچی از بقیه خدمه این نفتکش خبری نمی‌شود. با رایزنی‌های صورت گرفته، چینی‌ها بيان می‌کنند كه نمی‌توانند به دلیل توفانی بودن هوا و شعاع گرما و دود سمی حاصل از سوختن به نفتكش نزدیک شوند.
با گذشت چند روز اهمال‌کاری چینی‌ها به ادعای مسئولان ایرانی در چند عملیات سعی می‌شود آتش مهیب سانچی را خاموش کنند ولی انگار زور آب‌پاش‌هاي چند کشتی امدادی به دیو سرخ نمی‌رسد. روز پنجم نيز بی‌نتیجه به پایان می‌رسد.


روز چهارشنبه هفته گذشته مراتب اعتراض کشورمان از سوی ربیعی، وزیر کار به سفیر چین ابلاغ می‌شود و در ادامه برای یافتن ردی از سرنوشت 31 خدمه که خانواده‌های‌شان در نگرانی شدید به‌سر می‌بردند، تیم خبره‌اي از تکاوران دریایی کشورمان به چین اعزام می‌شوند. تیمی که بارها موفق شده‌بودند کشتی‌های غول‌پیکر و حتی نفتکش‌هاي سرقتی را از دست دزدان دریایی نجات دهند.
تکاوران به بندر «شانگهای» می‌رسند ولی در اتفاقی عجیب وزش باد نفتکش را به‌سوی آب‌های ژاپن می‌راند!
یکی از افسران ارشد نیروی دریایی که می‌خواهد اسمی از او در این گزارش برده نشود به ما گفت که امیدوارند خدمه این نفتکش زنده باشند ولی تجارب نشان داده که وقتی در طول چند روز گذشته کسی نتوانسته هیچ ارتباطی با خارج از نفتکش بگیرد، احتمال زنده بودن آن‌ها منفی است. این حجم از آتش و گرما که حتی کشتی‌های دیگر نمی‌توانند برای کمک به آن نزدیک شوند، خود گواه این ادعاست.
نزدیک شدن اطفای حریق «سانچی» به مراحل پایانی
اما روز گذشته هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات اطفای آتش‌سوزی نفتکش «سانچی» از بامداد روز جمعه خبر داد و بيان کرد عملیات اصلی مهار آتش با حضور تیم تجسس نجات این سازمان و آتشخوارهای ژاپنی انجام می شود.
وی درباره آخرین اخبار نفتکش «سانچی» گفت:« عملیات اصلی با حضور دومین یدک‌کش آتشخوار ژاپن در محل حادثه و همکاری چینی‌ها امروز انجام می‌شود و تیم تجسس سازمان بنادر و دریانوری تلاش خواهد کرد وارد نفتکش شود». به گفته او اگر کشتی موتور نداشته باشد، با وزش باد حرکت می‌کند. اما این‌گونه نیست که وارد آب‌های ژاپن شده باشد بلکه به سمت جزیره اوکیناوا ژاپن یعنی به سمت جنوب شرقی در حال حركت است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری اینکه در روز نخست حادثه (شنبه، ۱۶ دی) این کشتی در ۱۵۸ مایلی شانگهای قرار داشت، افزود: هم اکنون این کشتی در ۲۷۰ مایلی شانگهای و ۱۹۰ مایلی اوکیناوا قرار گرفته است که با توجه به اینکه یدکش آتشخوار ژاپن نیز در این مسیر قرار گرفته است، به نفع ماست.
حق شناس با تاکید بر اینکه فرماندهی مهار آتش نفتکش «سانچی» همچنان با مرکز تجسس نجات بندر شانگهای (MRCC) است تصریح کرد: هم اکنون تیم مشاور فنی هلند و هیات دو نفره کارشناسان فنی پاناما نیز در کنار این مرکز قرار گرفتند.
بیم و امید داریم
علی ربیعی، وزیرکار ، روز پنج‌شنبه در گفت و گو با صدا و سیما بيان کرد: از چینی‌ها خواسته‌ایم شب‌ها برای ادامه اطفای حریق فعالیت داشته‌باشند وعملیات را تعطیل نکنند. چینی‌ها تلاش خودشان را انجام می‌دهند ولی انتظار ما تلاش بیشتر از این‌هاست.
ربیعی در تشریح فعالیت‌های صورت گرفته 48 ساعت گذشته چنین گفت: ما برای خاموش کردن این نفتکش و اطلاع از سرنوشت خدمه‌های آن آتش‌خواری اجاره کردیم و در ادامه سه کشتی خودمان را از مناطق مختلف فراخوان دادیم که خودشان را به سانچی برسانند.خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته چهار ایرانی در مرکز کنترل این عملیات حضور دارند و تیم 12 نفره‌ای نيز از ایران به چین رفته‌اند تا با رساندن خود به روی کشتی‌ها در عملیات‌ها مشارکت کنند و از 6 کشور خواستیم برای همکاری بيايند.
ربیعی در پایان گفت: تا این لحظه یعنی جمعه شب به من اطلاع داده‌اند که آتش در حال مهار است و امیدواریم انفجار جدیدی رخ ندهد تا بتوانیم به داخل نفتکش ورود کنیم.
گشتزنی کشتی‌های ایرانی تا شعاع 70 کیلومتری محل سانحه برای نجات
کاپیتان محمودپور، مدیرکل دفتر ایمنی، کیفیت و حفاظت کشتی‌های کشتیرانی از گشتزنی کشتی‌های متعلق به کشورمان تا شعاع بیش از 70 کیلومتری محل سانحه برای عملیات تجسس و نجات خبر داد و گفت تاکنون جز چند جلیقه نجات، شئ دیگری پیدا نشده‌است.
کاپیتان محمودپور با بیان اینکه از همان روز ابتدای سانحه کشتی نفتکش سانچی به سایر نهادها برای کمک رسانی و پشتیبانی اعلام آمادگی کردیم، گفت: در همان ساعات اولیه وقوع سانحه، یک کشتی متعلق به کشتیرانی تحت عنوان کشتی «دلنواز» از مسیر بازرگانی خارج شد و به سمت محل سانحه حرکت کرد؛ از طریق این کشتی در جریان آخرین وضعیت نفتکش سانچی هستیم.
مدیرکل دفتر ایمنی و کیفیت کشتی های کشتیرانی با بیان اینکه چند فروند از کشتی‌های کشتیرانی که مسیرشان در محدوده آب های شانگهای بود نيزخود را به محل سانحه رساندند و در عملیات گشتزنی شرکت کردند، گفت: گشتزنی کشتی دلنواز به همراه کشتی‌های گذری کشتیرانی تا شعاع بیش از 70 کیلومتری محل سانحه برای عملیات تجسس و نجات ادامه داشت اما به جز چند جلیقه نجات، در این مسیر نشانی از احتمال وجود دریانوردان پیدا نشد.
کاپیتان محمودپور تاکید کرد: البته احتمال اینکه این جلیقه ها برای خدمه کشتی‌های دیگری باشند بسیار زیاد است چراکه این مسیر عبور کشتی‌های بسیار زیادی است و نمی‌توان آن را به خدمه کشتی نفتکش سانچی نسبت داد.
وی گفت: اگر دریانوردان لباس غوطه وری مخصوص دریانوردان بر تن داشته باشند، می‌توانند حتی تا 20 روز در برابر درجه دمای پایین دریا مقاومت کنند.
مدیرکل دفتر ایمنی و کیفیت کشتی های کشتیرانی با ابراز امیدواری درباره سرنوشت خدمه کشتی نفتکش گفت: موتورخانه کشتی فضای بسیار وسیع در حد 6 الی هفت طبقه دارد که در برابر دما مقاوم است و خدمه کشتی دربرابر وقوع چنین سوانحی دوره دیده‌اند.
خدا کند این کابوس تمام شود
ساختمان شماره دو شرکت ملی نفتکش، این روزها میزبان خانواده دریانوردانی است که با نگرانی نشسته‌اند تا خبری از عزیران‌شان بشنوند. سالن انتظاری که خانواده‌ها حضور دارند پر است از بغض و گریه و ضجه مادران و همسرانی که هر کدام از لحظاتی می‌گویند که برای آخرین بار با عزیران‌شان صحبت کرده‌اند. «شکوفه عبدا... زاده» همسر احسان ابولی قاسم آبادی تلفن همراهش را به بقیه نشان می‌دهد و با گریه می‌گوید:« نیم ساعت قبل از این حادثه با من صحبت کرد. گفت خسته شده و می‌خواهد هر چه زودتربه خانه برگردد. احسان همیشه می‌گفت که من روی بمب ساعتی هستم و من همیشه به او می‌خندیدم. مگر می‌شود برای یک کشتی با این عظمت اتفاقی بیفتد؟ باورم نمی‌شود اتفاقی که می‌گفت، به این زودی افتاده باشد».خانم عبدا...زاده در ادامه حرف‌هایش مي‌گويد: «‌احسان به عنوان افسر دوم حدود 33 ماه تجربه داشت، او یک نابغه و جزو استعدادهای درخشان بود و در دبیرستان تیزهوشان تحصیل کرده است. به زبان روسی و انگلیسی مسلط بود.او یک نخبه بود؛ حیف است با دنیایی از آرزوهای کوچک، حبس شود. ما به سختی زندگی مان را شروع کرده بودیم از هیچی زندگی‌مان را ساختیم حالاکه باید نتیجه می‌گرفتیم، او با همه آرزوهایش ناپدید شده و من نمی‎توانم کاری کنم. اگر او نباشد چه کسی پشتیبان من است؟ من چه کاری می توانم انجام دهم؟»می‎گوید:« زمانی که من با او در کشتی بودم به چشم خود می‌ديدم که چقدر منضبط و به فکر کارش است و نسبت به کارش غیرت و وجدان دارد. می‌گفت وقتی همه خوابند من باید مراقب کشتی باشم، حالا مراقبش باشید. کشتی او مقصر نبود کشتی چینی با آن‌ها تصادف کرد».
اوگریه می‌كند و می‌گوید مطمئن است که احسان زنده‌است و به زودی به خانه بازمی‌گردد.
روی صندلی دیگری مادری که گرد پیری روی چهره‌اش نشسته، دست به دعا شده؛ چند روز است که بی‌قراری می‌کند. هر روز به اینجا می‌آید تا بگویند پسرش زنده مانده. او مادر «مهدی سادگی»، مهندس سوم کشتی سانچی است. مادر مهدی درباره این حادثه به ما می‌گوید:« این حادثه وحشتناک برای کسی پوشیده نیست. متاسفانه این خبر کمرنگ بيان شده است. بچه‌هاي ما آنجا گیر افتاده‌اند. از جوامع بین‌المللی می‌خواهیم کمک کنند. آن‌ها به این کمک نيازمند هستند. جان 31 انسان بی‌گناه در میان است. خدا کند این روزهای بد با شنیدن خبرهای خوب تمام شود». خواهر همسر « سیدجواد حیدری» از صبح آمده تا ببیند چه خبري می‌شود. خواهرش از شدت ناراحتی و شوک عصبی توی بیمارستان بستری است. او مي‌گويد:« همه کسانی که اینجا هستند، منتظرند خبر خوبی از چین بشنوند. چینی‌ها اگر همکاری می‌کردند، شاید زودتر از این‌ها آتش خاموش می‌شد. از زمانی که این اتفاق افتاده شب و روز نداریم. خانه‌مان عزاخانه شده است. خانواده‌ها منتظر برگشتن عزیزان‌شان هستند. باید خبر خوشی را به خواهرم برسانم. وضع روحی‌مان خوب نيست. خدا کند این کابوس تمام شود».
منصوره یحیایی، همسر «محمد کاوسی» افسر اول تدارکات کشتی سانچی هم از «کارن» پسرش می‎گوید که دوری پدر را دیگر تاب نمی‌آورد. می‌گوید:«کارن 6 ساله نمی‌داند چه اتفاقی برای پدرش افتاده، زمانی که پدرش در ماموریت است یک ماه زمان می‌برد نرمال شود تا یک ماه شب بیداری دارد. در خواب می‌ترسد، ماه دوم حالش خوب می‌شود از ماه سوم دوباره بهم می‌ریزد، اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد، حساس می‌شود، آن زمان می‌فهمم که محمد باید برگردد. انگار نبضش در دریا می تپد».
او از بی مهری‌های برخی رسانه‌ها می‌گوید که روز اول با احساساتش بازی کردند، می‌گوید یک‌بار در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی گفتند پرسنل کشتی زنده‌اند و ما را امیدوار کردند اما خبرشان تکذیب شد.
از صدا و سیما انتقاد می‌کند و مي‌گويد:« این فاجعه خیلی بدتر از پلاسکو است. صدا و سیما چه‌کار می‌کند؟ چرا به زیرنویس اکتفا کرده؟سکوت‌شان چه معنایی دارد؟ توی صدا و سیما باید مرتب راجع به این موضوع صحبت كنند تا توجه جهانی جلب شود. مگر نه اينکه اگر نفت کشور توسط همین نفتکش‌ها حمل نشود، کشور درآمدی نخواهد داشت؟ اگر ابعاد رسانه‌ای گسترده شود، کشورهای دیگر هم کمک می‌کنند و دریانوردان را نجات می‌دهند».
بنابراین گزارش و با توجه به اینکه عملیات اطفای حریق از سوی امدادگران چین و ژاپن و کشورمان ادامه دارد؛ بنابر پیش‌بینی مسئولان این آتش‌سوزی تا ظهر امروز مهار خواهد شد و هر زمان موقعیت ورود نیروها به داخل نفتکش وجود داشته‌باشد، نیروهای متخصص بلافاصله وارد عمل می‌شوند.