بازيافت توهين

حواشي اعتراضات دي 96 همچنان ادامه دارد. در همين راستا روز گذشته كاظم‌صديقي، خطيب موقت نماز جمعه تهران در سخناني با خطاب قراردادن معترضان روزهاي اخير آن‌ها را آشغال خواند. صدیقی در سخنراني‌اش گفت:«آنچه باید بگویم این است که ما بدهکار و سپاسگزار هستیم. این ملت صبور و نجیب و متدین وقتی ببیند که باید بیرون بیایند، با وجود همه فشارها و بداخلاقی‌های مسئولان بیرون می‌آیند. یاوه‌گویی‌هاي ريیس‌جمهوری را که دیوانگی دارد و روانشناسان‌شان می‌گویند تعادل ندارد، شنيديم. می‌گوید حکومت از مردم می‌ترسد، ولی مردم از حکومت حمایت می‌کنند و صاحبش هستند و هر کجا احساس خطر كنند، سینه سپر و انقلاب را قدم به قدم تصفیه کرده و آشغال‌ها را می‌برند».
تضاد عمل و كردار مدعيان
بي شك انقلابي‌گري با فحاشي، توهين، تندخويي و هزاران منكر ديگر هيچ‌رابطه‌اي ندارد ولي مشخص نيست چرا برخي در كشور ما براي آنكه خود را انقلابي و حامي نظام جمهوري اسلامي نشان دهند سعي مي‌كنند تا لحن سخنان خود را تند كرده و راه خود را با پرخاشگري پيش ببرند! آن‌هايي كه مدعي انقلابي‌گري هستند بي شك با توهين و فحاشي بيشترين ضربه را به كشور، نظام، انقلاب و اسلام مي‌زنند زيرا نه در دين مبين و آسماني ماچنين روحيات و اخلاقياتي توصيه شده‌است و نه در تمدن چندين‌ هزارساله كشور مي‌توان اين نوع منش را يافت. حال چه مي‌شود كه برخي اين‌گونه سعي مي‌كنند به نتيجه برسند، بايد تاملي در رفتارشان كنند.
نكوهش يك توهين


رفتاري كه حتي صداي هم‌طيفان آن‌ها را نيز بلند مي‌كند تا نسبت به اين لحن نامناسب اعتراض كنند. در همين راستا، عزت ا... ضرغامی، ريیس پیشین رسانه ملی به «آشغال» خواندن معترضان از سوی کاظم صدیقی در نماز جمعه واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت كه تعبیر کلی «آشغال» در مورد معترضان، مشابه «خس و خاشاک» هزینه ساز است. ضرغامی با بیان اینکه «کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است» گفت كه «راه‌حل معضلات فرهنگی - اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست! همان‌گونه كه شاهد هستيم نوع سخن اين فرد سبب اعتراض نزديكان‌سياسي وي نيز شد و بي‌شك اقدامي است كه غير از همفكران او، ساير جريان‌ها و اقشار نيز اين اقدام را زير سوال خواهند برد. زيرا همه مردم ميان كساني كه آسيب به امنيت ملي زدند و اماكن عمومي را تخريب كردند با آن‌هايي كه براي پيگيري خواسته‌هاي شان به خيابان‌ها آمدند، تفاوت قائلند و نبايد همه را به يك چشم ديد.
يادگاري از كلام احمدي‌نژاد
اين اتفاق بيشتر از هر موضوع ديگري سبب شد تا مردم ياد خاطرات سال 88 بيفتند. آن زماني كه يك فرد با به زبان آوردن سخناني ناشايست و بدون تفكر، مردمي را كه براي بيان خواسته‌هاي‌شان به خيابان‌ها آمده‌ بودند خس و خاشاك خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد. اميدواريم اين فرد مانند احمدي‌نژاد و يارانش كه در سال‌هاي پسا 88 بارها سعي كردند دامان خود را از توهين به مردم پاك كنند، به اشتباه خود پي‌ ببرد و به راحتي با بازي باكلمات، مردم معترض و ساير جريان‌ها را با يك چوب نراند. از سوي ديگر با توجه به اينكه رهبرمعظم انقلاب در اقدامي رييس‌شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه را تعويض كردند، انتظار مي‌رود تا سياست‌هاي قديمي وناكارآمدي كه در اين فضا حاكم بود با تدابيري جديد جابه‌جا شوند كه ديگر شاهد بيان اين نوع اظهارات و توهين‌ها از تريبون نماز جمعه نباشيم؛ تريبوني كه مبناي تشكيلش وحدت و ايستادگي مقابل دشمن بود، اين روزها محفلي براي دلزده كردن برخي اقشار جامعه و حمله به ساير جريان‌هاي ديگر شده است. بايد منتظر ماند و ديد كه اين تريبون شاهد تغييرات مبنايي و محتوايي خواهد بود يا همانند گذشته در جذب حداكثري ضعيف عمل مي‌كند.