استرس سازي براي قهرمانان

المپيك زمستاني 2018 حدود يك ماه ديگر آغاز مي‌شود و ورزشكاران در بزرگ‌ترين جشنواره زمستاني جهان بايد در پيونگ چانگ كره‌جنوبي با يكديگر به رقابت بپردازند. هرچند كه پيش از اين سيد عبدي افتخاري، رييس فدراسيون اسكي و سرپرست كاروان ايران در المپيك زمستاني پيش از اين بيان كرده بود كه يك كاروان سبك و در بهترين حالت 6 نفره را عازم رقابت‌ها خواهد كرد اما نكته جالب اينجاست كه هنوز اسامي اين افراد اعلام نشده و مشخص نيست ورزشكاران چگونه بايد از نظر رواني آماده رقابت‌ها شوند. از روز گذشته شايعاتي درباره قطعي شدن حضور فروغ عباسي،‌ بانوي ملي‌پوش اسكي آلپاين در اين رقابت‌ها منتشر شده بود اما در سايت فدراسيون خبري درباره قطعي بودن حضور ورزشكاران در اين مسابقات منتشر نشده و همين موضوع تعجب بسياري از كارشناسان را در پي داشته است. سيد عبدي افتخاري، رييس فدراسيون اسكي در اين باره به «قانون» گفت: «نه تنها فروغ عباسي بلكه حضور هيچ يك از ورزشكاران در المپيك زمستاني قطعي نشده است و پس از مشورت با كميته ملي المپيك در اين‌باره نظر نهايي خواهيم داد». او درباره شايعات مطرح شده ،گفت: «نمي دانم منشأ چنين شايعاتي از كجاست اما نمي‌توان گفت فروغ عباسي سهميه المپيك را كسب كرده است. او اگر اين سهميه را گرفته بود نمي‌توانستيم خبرش را پنهان كنيم و بدون شك اعلام مي‌كرديم اما همان‌طور كه در جريان اخبار هستيد، نامي از اين ورزشكار به عنوان شخصي كه سهميه المپيك را كسب كرده منتشر نشده و اين نشان مي‌دهد او به طور قطعي سهميه نگرفته است».
دو طلا گرفتم اما حضورم قطعي نيست
فروغ عباسي عملكرد درخشاني در مسابقات اسكي آلپاين داشته و مي‌تواند نماينده شايسته‌اي براي كشورمان در مسابقات المپيك باشد. او درباره عملكردش در رقابت‌هاي انتخابي به «قانون» گفت: «هنوز خبر قطعي كسب سهميه المپيك را به من اعلام نكرده‌اند اما آنچه در فدراسيون مصوب شده بود را انجام دادم و اميدوارم به عنوان نماينده ايران در مسابقات شركت كنم. فدراسيون اعلام كرد شخصي كه بتواند در بخش پوئن فيز و عملكرد، بهترين باشد به المپيك اعزام خواهد شد و من نيز موفق شدم در هر دو بخش بهترين رتبه را كسب كنم. نمي‌دانم در ادامه چه اتفاقي رخ مي‌دهد اما اينكه سهميه قطعي گرفته‌ام يا خير را هنوز نمي‌دانم. گفته بودند اگر در سه مسابقه‌اي كه برگزار مي‌شود دست كم دو طلا بگيرم به المپيك اعزام خواهم شد؛ من در دو مسابقه طلا گرفتم و در مسابقه سوم نقره را كسب كردم. در اصل بايد به المپيك اعزام شوم اما نمي‌دانم به چه دليلي راهي اين مسابقات نمي‌شوم». عباسي در واكنش به اظهارات افتخاري مبني بر عدم كسب سهميه المپيك بيان كرد: «نمي‌دانم بايد چه كار كنم كه به مسابقات اعزام شوم اما بايد صبر كنيم تا خودشان در اين زمينه اظهارنظر كنند. ما در رشته مارپيچ بزرگ سهميه‌اي نداريم و فقط در مارپيچ كوچك سهميه گرفته‌ايم. من در اين بخش بهترين پوئن فيز را كسب كرده‌ام و منتظرم نامم را به عنوان نماينده كشورمان اعلام كنند. يك هفته است كه نه غذا خورده و نه خوابيده‌ام زيرا استرس دارم و منتظرم هرچه سريع‌تر نام نماينده ايران را براي حضور در المپيك اعلام كنند اما تصور مي‌كنم اين روند تا 11 روز ديگر ادامه داشته باشد و بعد از گذشت اين زمان، فدراسيون به صورت رسمي نام ورزشكار اعزامي را اعلام كند».
تاريخچه حضور ايراني‌ها در المپيك


اسکی ایران برای نخستین بار در سال 1956 در المپیک ایتالیا با سه نماینده حضور پیدا کرد. رضا بازرگان، محمود بگلو و بنیک امیریان سه اسکی باز ایرانی بودند که رقابت‌های المپیک زمستانی را تجربه می‌کردند. با وجود اینکه تیم ایران برای نخستین بار در چنین سطحی از مسابقات شرکت می کرد بعد از ژاپن قوی‌ترین تیم آسیا بود. المپیک 1964 در اتریش، دومین دوره ای بود که با حضور اسکی بازان ایرانی پیگیری شد. کریم آقاخان، لطف‌ا... کیاشمشکی، فیض‌ا... بندعلی و آوانس مگردونیان چهار نماینده ایران در اين رقابت‌ها بودند. تیم ایران با شرکت در هر سه رشته اسکی آلپاین به مقام پانزدهم تیمی در میان ۳۵ کشور شرکت کننده رسید. سومین دوره حضور ایران در المپیک زمستانی به سال ۱۹۶۸ فرانسه بازمی گردد. ایران با آوانس مگردون، فیض‌ا... بندعلی ، لطف‌ا... کیاشمشکی و علی ساوجی در این بازی‌ها شرکت کرد. تیم ایران در مجموع سه رشته تیم‌های بلغارستان، رومانی، ترکیه و یونان را پشت سر گذاشت. ایرانی‌ها برای چهارمین بار در سال ۱۹۷۲ به المپیک زمستانی رفتند. تیم ملی كشورمان متشكل از آوانس مگردون (مربی) ، لطف ا... کیاشمشکی ، فیض‌ا... بندعلی ، علی ساوجی و قربانعلی کلهر بودند. پنجمین حضور ایران به سال ۱۹۷۶ میلادی و المپیک اتریش بازمی گردد. تیم بسیار جوان ایران به سرپرستی آوانس مگردون و مربیگری فیلیپ ماتیس (مربی فرانسوی) متشکل از قربانعلی کلهر ۲۲ ساله ، محمد کلهر ۲۰ ساله ، محمدهادی کیاشمشکی ۲۰ ساله ، اکبر کلیکی ۱۹ ساله، محمدرضا خرمی ۱۸ ساله در این بازی‌ها شرکت کرد. اما اسکی ایران در سال ۱۹۹۸، پس از انقلاب اسلامی برای نخستین بار با یک ورزشکار در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کرد و او کسی نبود جز حسن شمشکی، اسکی باز رشته آلپاین که در مسابقات مارپیچ کوچک با حریفان زبده از 74 کشور جهان به رقابت پرداخت و پس از آن بود که اسکی ایران مسیر صعودی را در المپیک آغاز کرد. رقابتی که هر دوره سطح کمی و کیفی نسبت به دوره قبل بهتر می شد. هرچند اسکی ایران هيچ‌گاه به نتایج دلخواهش در المپیک نرسید ولی تلاش اسکی بازان كشورمان در این سال‌ها باعث شد وضعيت اسكي در ايران رو به پيشرفت باشد.
افزايش سهميه‌ها
در سال 2002 (المپیک زمستانی آمریکا) تعداد اسکی بازان ایرانی به دو نماینده افزایش پیدا کرد. باقر کلهر در مارپیچ کوچک و مصطفی میرهاشمی در صحرانوردی دو اسکی باز ایرانی بودند که المپیک را تجربه می کردند. سال 2006 و المپیک زمستانی ایتالیا دوباره با دو نماينده در المپيك شركت كرديم با این تفاوت که نماینده آلپاین ایران جواز حضور در دو بخش این رشته را پیدا کرده بود، هم مارپیچ بزرگ و هم مارپیچ کوچک. علیداد ساوه شمشکی و مجتبی میرهاشمی دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند. اسکی ایران برای المپیک ۲۰۱۰ کانادا جهش فوق العاده‌اي داشت. این‌بار سه نماینده آلپاین و یک نماینده در صحرانوردی. بزرگ‌ترین نقطه قوت اسکی ایران در المپیک تاریخی کانادا حضور اولین بانوی ایرانی در رقابت‌های المپیک زمستانی بود. مرجان کلهر با حضور خود در المپیک 2010 راه را برای حضور بانوان ایرانی در ادامه نیز هموارتر کرد. پوریا ساوه شمشکی، حسین ساوه شمشکی دیگر نمایندگان آلپاین بودند که به همراه سید ستار صید در رشته صحرانوردی ترکیب تیم چهار نفره ایران را تشکیل می دادند. آخرین دوره رقابت‌های المپیک که اسکی بازان ایرانی موفق به حضور در آن شدند، رقابت‌های المپیک زمستانی 2014 سوچی روسیه بود. این بار همان چهار سهمیه قبلی برای اسکی ایران كسب شده بود ضمن اينكه حضور یک نماینده بانوی دیگر، این بار در رشته صحرانوردی چشم‌ها را به سمت اين رشته دوخت. حسین ساوه شمشمکي، محمد کیادربندسری و فروغ عباسی در آلپاین و سید ستار صید و فرزانه رضا سلطانی در رشته صحرانوردی نمایندگان اسکی ایران در این مسابقات بودند. كمتر از يك ماه به آغاز المپيك زمستاني باقي مانده است اما هنوز هيچ ورزشكاري نمي‌داند نماينده ايران در اين رقابت‌ها خواهد بود يا خير. شنيده‌ها حاكي از آن است كه فدراسيون اسكي در انتظار انتخابات كميته ملي المپيك است و پس از آن درباره نمايندگان حاضر در اين مسابقات، تصميم‌گيري خواهد كرد.