نه به واكنش سريع!

يك سال از روي كار آمدن دولتي در ايالات متحده مي‌گذرد كه با وعده اعتبار بخشيددن به آرمان‌هاي اين كشور در جهان وارد ميدان شد ولي بيش از تمام دولت‌هاي آمريكا سبب زير سوال رفتن قدرت آن شد. مردم آمريكا با تمام دلايلي كه در ذهن داشتند، دونالد‌ترامپ اين «شومن» را انتخاب كردند ولي شايد تصور نداشتند كه روزگاري اين‌گونه حيثيت ايالات را زير سوال ببرد و اقداماتي را در دستور كار قرار دهد كه تمام زحمات دولت‌هاي قبل از خود را از بين ببرد. براي مثال مي‌توان به موضوع برنامه جامع اقدام مشترك يا همان برجام اشاره كرد. پرونده‌اي كه سال‌ها براي آن زحمت كشيده شد ولي با روي كار آمدن دولت جديد آمريكا، تهديدهاي فراواني حيات آن را به خطر انداخته است. حال مدتي است كه ترامپ با بهانه و بي‌بهانه تلاش دارد تا با نقض برجام، جايگاه بين‌المللي آن را خراب كند. اقدامي كه توسط تمام طرف‌هاي درگير در آن نكوهش شده است. مسئولان ايراني نيز به اين اقدام ترامپ انتقاد دارند و سعي مي‌كنند تا نگذارند به اين برنامه جامع خدشه‌اي وارد شود. در همين راستا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز تلاش‌هاي ايالات متحده براي ضربه زدن به برجام را غيرقابل قبول دانستند كه در ادامه به بخشي از اين انتقادات اشاره مي‌كنيم.
محمدرضا نجفی
عضو فراکسیون امید مجلس
در خصوص ارزیابی‌های پیرامون تصمیم آمریکا درباره تمدید یا ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بايد بگويم كه احتمال خروج واقعی و عملی آمریکا از برجام با مشخصات و مولفه‌های خود قابل توجه است اما یک بازی باخت-باخت برای همه طرف‌های مذاکره خواهد بود، همان‌گونه که برجام بازی برد-برد برای همه بود و می‌توانست منافع عمومی همه کشورها را به گونه‌ای مطلوب و برای بلند مدت تامین کند. خروج آمریکا از برجام اسباب گرفتاری برای همه طرف‌های مذاکره را فراهم می‌کند. تصمیم اشتباه ترامپ درباره برجام، اعتبار گفت‌وگوها و قراردادهای بین‌المللی را از بین می‌برد بنابراين نقطه آسیب برای تعامل‌های بین‌المللی آتی خواهد بود. جمهوری اسلامی باید برای تحقق سیاست‌ها و اهداف بالادستی کشور تلاش کند. سند چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه از جمله اسناد بالادستی است که اتکا به آن‌ها موجب ثبات، قوام و استحکام جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی و سیاسی خواهد شد. در چنین شرایطی استراتژی راهبردی دولت یعنی تنش‌زدایی، توسعه روابط بین‌الملل و کاهش اختلافات داخلی باید در همه سطوح دنبال شود زیرا از رهگذر تلاش و کوشش برای کاهش تنش‌‎ها نه تنها فرصت‌های جدید برای کشور و مردم خلق شده بلکه تهدید‌ها و مخاطرات هم دفع می‌شود بنابراین با توسعه ارتباطات باید کشوری که برای دوره‌ای بنای ناسازگاری با جمهوری اسلامی دارد را مدیریت کرد.


سیاست‌های متناقض و تهدید آمیز علیه ایران برای همیشه باقی نخواهد ماند بنابراین به صورت مقطعی باید از طُرق دیگر به فرصت‌ها دست پیدا کرد تا ایام مدیریت روسای ناسازگار آمریکایی سپری شود، به نظر می‌رسد مدیریت این روزها با تدبیر، دوری از تنش‌های خارجی و داخلی، بهره‌وری از سرمایه‌ها، وفاق و وحدت امکان پذیر است، هرچند لاجرم خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم‌های هسته‌ای خسارات خاص خود را خواهد داشت. ادامه مذاکرات درباره برجام با کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا نیز تحت تاثیر عملکرد داخلی و نوع روابط ما با سایر کشورها است. رفتار جمهوری اسلامی دراقناع طرف‌های اروپایی مذاکرات برای ادامه برجام موثر است، به همین نسبت بیش از پیش باید بر دایره عقلانیت و مدیریت همه طرف‌ها تمرکز کنیم.
عزت ا... یوسفیان ملا
عضو فراکسیون مستقلین مجلس
ایران بنابر موضع اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا تصمیم خواهد گرفت. در خصوص ارزیابی‌های پیرامون تصمیم آمریکا درباره تمدید یا ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بايد بگويم كه آمریکایی‌ها مدام در حال افزایش فشار به جمهوری اسلامی هستند، براي مثال در روزهای اخیر به بهانه ناآرامی‌های داخلی ایران قطعنامه صادر کردند. بنابراين خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم‌های هسته‌ای یا تمدید ادامه تعلیق تحریم‌ها برای ما تفاوتی نخواهد داشت. آمریکایی‌ها در دوران پسابرجام نیز دست از رفتارهای تهدید آمیز علیه ایران برنداشتند و برجام تنها بهانه‌ای است و اروپایی‌ها هم به جهت تامین منافع خود نسبت به ادامه مذاکرات اصرار دارند اما بي‌شك با خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها نيز آن‌ها را همراهی خواهند کرد. ماندن یا خروج آمریکا تفاوتی در شرایط جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کند زیرا در مدت اخیر نیز شاهد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی بودیم. دولتمردان آمریکایی از سویی بر تحقق حقوق و آزادی بیان ملت ایران اصرار و از سوی دیگر نسبت به اعمال تحریم‌های جدید و تمدید قانون منع مهاجرت ایرانیان به آمریکا اقدام می‌کنند؛ حال آنکه بیشترین فشارها به مردم تحمیل می‌شود. در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی با تامل و بر اساس عقلانیت نسبت به مذاکره با سایر طرف‌های مقابل خواهد پرداخت و در صورت موافقت سایر اعضا نسبت به تمام تعهدات پایبند باقی خواهیم ماند. رفتار و موضع سایر طرف‌های1+5 بعد از خروج آمریکا از برجام مهم است هرچند انتظار بسیاری از اروپایی‌ها نمی‌رود اما جمهوری اسلامی با 6 کشور مذاکره کرده که آمریکا یکی از آن‌ها را شامل می‌شود بنابراين تصمیم آن‌ها به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت.
حشمت ا... فلاحت پیشه
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
ادامه همکاری‌های قبلی ایران با سازمان انرژی اتمی در گرو حفظ برجام است. کشورهای عضو قرارداد بین المللی برجام، همه بر حفظ این قرارداد نقطه‌نظر مشترک دارند و منافع ملی خود را در به نتیجه رساندن برجام می‌دانند. ترامپ از همان ابتدای روی کار آمدنش تلاش کرده تا به بهانه‌های مختلف از برجام خارج شود، اما دلیل منطقی برای این تصمیم خود ندارد. ريیس جمهور آمریکا در حالی مدعی عدم پایبندی ایران به برجام بوده که بارها سازمان ملل وفای به عهد کشور ما را تایید کرده است.
ما آمادگی این را داریم که در صورت هرگونه اقدام ضد برجامی ، رآکتورهای در حال تعلیق خود را به حالت اولیه برگردانیم و با سرعت بالاتری شروع به غنی‌سازی کنیم. اگر ترامپ به تعهدات خود عمل نکند، آمریکا نباید این انتظار را داشته باشد که ما با سازمان انرژی اتمی همکاری‌های قبل را به خوبی ادامه دهیم.