۶۰۰ منطقه قاچاق آزاد!

نظارت دائم و را شايد بتوان يكي از واژگان مهجور اين روزهاي كشور دانست. موضوع مهمي كه اگر به آن توجه شود مي‌توان بسياري از مشكلات ايران را حل كرد. بي‌شك اگر نظارتي دقيق بر مسائل مختلف برقرار باشد، اختلاس، قاچاق، رانت و ده‌ها منكر اجتماعي ديگر ريشه‌كن مي شوند و ديگر اثري از آن‌ها باقي نخواهد ماند. براي مثال در موضوع قاچاق، ساليانه هزاران ميليارد تومان جنس قاچاق وارد ايران مي‌شود و ضربات فراواني به اقتصاد كشور مي‌زند. نبود نظارت كافي سبب شده تا اين اقدامات به روندي آسان تبديل شود و براي بانيان انجام آن هيچ واهمه‌اي وجود نداشته باشد. سوالي كه در اين زمينه همواره اذهان عمومي را به خود درگير كرده،‌ اين است كه چگونه مي شود اين حجم از قاچاق وارد كشور مي‌شود و هيچ نهادي از آن اطلاع پيدا نكند؟! مگر اين حجم از قاچاق را با چمدان و وانت وارد مي‌كنند كه نظر دستگاه‌هاي نظارتي را جلب نمي‌كند؟! با كمي تامل در اين موضوع مي‌توان از حقيقت ماجرا آگاه شد و مسئولان براي آنكه اعتماد مردم به نظام از بين نرود بايد جلوي اين نوع اقدامات را بگيرند.
مسير هموار قاچاق!
اما گويي تلاشي براي مقابله با اين پديده شوم وجود ندارد زيرا سعید باستانی مي‌گويد: نزدیک به 600 اسکله و بندر فاقد نظارت در كشور هستند! سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس كه از تهیه گزارش کمیسیون متبوعش درباره حجم قاچاق و قرائت آن در صحن علنی خبر داد با اشاره به ارائه آمار قاچاق به کشور گفت: آمار قاچاقی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده 12.8 میلیارد دلار است که اگر میزان واقعی قاچاق همین عدد باشد باز هم زیاد است، اما آماری که ما داریم و ناشی از آمار سازمان گمرکات جهانی است رقم دیگری را نشان می دهد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس آمار گمرکات جهانی باید برای میزان مصرف و وارداتی که به کشور انجام شده 10 میلیارد دلار روی ارقام اعلامی از سوی سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشته شود، افزود: براساس آمار گمرکات جهانی حجم قاچاق حدود 23 میلیارد دلار است، از سوی دیگر ما حدود 9 الی 10 میلیون نفر مسافر در سال داریم که به طور متوسط اگر محاسبه شود هر یک از این مسافرها با خود حداقل 500 دلار جنس وارد می کنند که مجموع اجناس وارد شده 5 میلیارد دلار است. وی ادامه داد: البته وارداتی توسط مسافران قاچاق نیست اما جزوکالاهایی است که بدون حساب و کتاب وارد کشور می شود، بنابراین کدام تولید قادر است با 27 الی 28 میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند، بجنگد و سرپا بایستد. باستانی با بیان اینکه اگر از این 27 الی 28 میلیارد دلار 10 درصد شامل کفش یا پوشاک شود، تمام تولیدی های داخل کشور با مشکل مواجه می شوند، یادآور شد: ناچار هستیم این حجم قاچاق را جدی بگیریم و نظارت بر کالاهای وارداتی چه از طریق مرزهای رسمی و چه مرزهای غیررسمی بدون ناظر باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه 860 اسکله و بندر در کشور وجود دارد، افزود: نزدیک به 600 اسکله و بندر فاقد نظارت هستند که این به معنای ورود و خروج از این مبادی است و در همین اوضاع در گمرکات کشور بحث تغییر تعرفه‌ها و عدم شناسایی دقیق جنس و کالا وجود دارد که این‌ها مواردی بوده که باید به آن پرداخته شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 28 میلیارد دلار حجم قاچاق در کشور کم نیست که باید به آن جدی پرداخته شود، ادامه داد: راهکارهایی در گزارش کمیسیون صنایع درباره کاهش قاچاق پیشنهاد شده که این گزارش در صحن علنی قرائت می شود و افردادی که فکر می کنند که این عدد حجم واقعی قاچاق نیست، اثبات کنند که میزان قاچاق این عدد نیست و باید جدی درباره آن فکر کرد.
چرا بي‌توجهي؟


رهبر معظم انقلاب نيز در بيانات‌شان به اين پديده شوم اشاره كرده‌اند، آن راز ير سوال برده‌اند و فرمودند:« مبارزه‌ جدی با قاچاق( همین مساله‌ انهدام کالای قاچاق) بسیار مهم است؛ البته بعضی از مرتبطان با این مسائل، به ما گفتند که بعضی از این اقلام را می‌شود بازصادر کرد، [یعنی] برگرداند و صادر کرد؛ بسيار خب، این را حرفی ندارم، یعنی من این را الان اعلام می‌کنم. اینکه ما گفتیم منهدم کنند جنس را، جنس قاچاق را، این شامل آن قاچاق‌های جزئی و شامل این کولبرها و مانند این‌ها نیست؛ ما باندهای قاچاق و کارهای بزرگ [را می‌گوییم]، این‌هایی که بازار کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد». حال چرا به اين توصيه‌ها توجهي نمي‌شود، بايد مسئولان نظارتي پاسخگو باشند ولي بي شك رويه موجود مي‌توان ضربه بزرگي به اعتماد مردم و اقتصاد كشور وارد كند. دستگاه‌هايي كه وظيفه‌نظارتي در اين زمينه را دارند بايد اهتمام بيشتري براي حل بحران قاچاق داشته باشند و با معرفي آن‌هايي كه به قاچاقچيان در كشور كمك مي‌كنند، اين موضوع را تقبيح كرده و نگذارند تا عده‌اي سودجو از مجاري كه وجود دارد به راحتي استفاده كنند و چرخ اقتصادي اين كشور را از كار بيندازند.