پا بر جام

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۴ شخص و نهاد ایرانی و مرتبط با ایران را تحریم کرد.
به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس اطلاعیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود قرار داده فهرست جدیدی از افراد و نهادهای ایرانی و مرتبط با ایران را به لیست تحریم های دفتر کنترل امور دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه اضافه کرد.
بر این اساس، ۱۴ فرد و نهاد ایرانی به دلیل آنچه واشنگتن نقض حقوق بشر می‌خواند و سانسور در ایران هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران،


مرتضی رضوی ، رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج( گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)
غلامرضا ضیایی، مدیر زندان رجایی‌شهر
یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از چین
به علاوه شرکت سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای ،
شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور،
صنایع هواپیمایی ایران،
شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران،
سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،
مرکز ملی فضای سایبری،
شرکت پردازان سیستم نماد آرمان،
زندان رجایی‌شهر و
شورای عالی فضای مجازی
افراد و نهادهایی هستند که در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار دارند.
دیشب رییس جمهور آمریکا بار ديگر به تمديد تعليق‌ها و پايبندي به برجام تمكين كرد و به تعلیق تحریم ها رای داد. حالا همه چیز درباره برجام ، بر جای خود قرار دارد و فقط چند تحریم جدید عليه اشخاص حقيقي و حقوقي توسط آمريكا صورت گرفت.برخی از کارشناسان و ناظران از مدتی پیش، نگران تصمیم های کودکانه و مبتدیانه دونالد ترامپ در مورد مهم‌ترین سند هسته‌ای قرن بودند اما دست آخر مشخص شد که رییس جمهور ایالات متحده آن‌قدرها هم خام و بی فکر نیست که بخواهد هزاران فرصت شغلی در آمریکاکه از ثمرات برجام هست، یک‌شبه از بین ببرد؛ به‌خصوص آنکه ترامپ به‌خاطر همین شعارهای اشتغال‌گرایانه به قدرت رسید.
تحریم های جدید
دیروز جمعه، وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانسی خبری در محل کاخ سفید، این‌طور از اعمال تحریم های جدید خبر داد: « ما همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهیم. ما این تحریم‌ها را ارائه کرده ایم و فکر می‌کنم می‌توانید انتظار داشته باشید تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود».
منوچین افزود: « دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد که اشخاص و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار خواهد داد».
دفاع اروپا از ایران
اتحادیه اروپا و در رأس آن‌ها، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از حدود یک ماه پیش، دفاعی از برجام و ایران را شروع كردند و به طورمدام در مناسبت های مختلف از توافق هسته‌ای وین حمایت کردند. شاید برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر باشد که سران قاره سبز این‌گونه یکپارچه و یک‌دست، پشت ایران ایستاده‌اند. یک ایستادگی به قیمت منزوی‌کردن ایالات متحده تمام شده است؛ از آن سوی داستان شاید برای نخسین‌بار باشد که رییس‌جمهوري در آمریکا آن‌قدر بد عمل کرده که باعث شده اروپایی‌ها که در طي تاریخ متحد سنتی واشنگتن محسوب می‌شدند، حالا در یک موضوع بسیار مهم و استراتژیک، طرف ایران بگیرند.دیروزمشاور ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره جوسازی های رسانه ای علیه ایران، این‌گونه موضع گیری کرد: «رسانه‌های بین‌المللی تلاش کردند مساله‌ای نه‌چندان مهم را به عنوان تحول بزرگ سیاسی در ایران جلوه دهند».
ناتالی تاچی در صفحه توییتر خود نوشت: «ارزیابی من بر اساس واقعیت‌های صرف است. پوشش رسانه‌ای باعث شد این‌طور به نظر برسد که ایران در آستانه یک انقلاب قرار دارد اما واقعیت بسیار با این فاصله داشت».
جالب اینجاست که روزنامه فایننشال‌تایمز نیز در این باره نوشت: «نتیجه‌گیری تاچی از سفر اخیرش به ایران، نشانه خوبی از طرز فکر در بروکسل و پایتخت‌های اروپای در زمينه تحولات ایران است».این روزنامه در ادامه آورده است: تاچی در توییتر خود چنین نوشته است که «ناهمخوانی نگران‌کنننده ای» بین پوشش رسانه‌ای بین المللی از اعتراضات و «اوضاع میدانی» وجود دارد.تاچی نوشت که حوادث «قطعا ارزش توجهی را که در رسانه‌های بین المللی شاهدش بودیم، نداشته است. این پوشش این‌طور نشان می‌داد که ایران در آستانه یک رویداد بزرگ سیاسی است». روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) فرصت ۶۰ روزه منقضی شد، بدون اینکه کنگره حرکتی از خود نشان دهد. حتی پیش‌نویس یک طرح هم در این زمینه تهیه نشد، چرا که با وجود مخالفت دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان، ممکن نبود طرحی در سنا رای بیاورد (این طرح چون اصلاحیه یک قانون قبلی یعنی « اینارا»ست، برای تصویب به ۶۰ رای نیاز داشت که جمهوری‌خواهان ۵۲ رای بیشتر نداشتند).دو ماه پیش، قصد آقای ترامپ از عدم تایید پایبندی ایران این بود که کنگره را به اعمال تحریم‌هایی علیه ایران ترغیب کند و به این ترتیب یا برجام فرو بپاشد و یا همه طرف‌ها، ازجمله پنج قدرت جهانی و ایران، حاضر شوند دوباره به سر میز مذاکره بازگردند و شرایط مد نظر آقای ترامپ در توافق گنجانده شود.از آنجا که اتحادیه اروپا، چین و روسیه به‌طور به طوریکپارچه با لغو برجام مخالفند، هدف آقای ترامپ این بود که از خود رفع مسئولیت کند و کنگره را جلو بیندازد.
این روزها تجارت اروپا با ایران رو به افزایش است و اروپا به سادگی دست از بازار تازه باز‌شده ایران نخواهد کشید. حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا در 6 ماهه اول سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو بوده که دو برابر دوره مشابه سال قبل از آن بوده است.علاوه بر این شرکت‌های متعدد اروپایی وارد پروژه‌های نسبتا بزرگ و سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند؛ از جمله می‌توان از شرکت انگلیسی کِرکِس در زمینه انرژی خورشیدی، شرکت‌ فرانسوی رنو، توتال فرانسه با همکاری شرکت ملی نفت چین برای توسعه پارس‌جنوبی، مسی سوئیس در زمینه انرژی بادی، پژو- سیتروئن از فرانسه، ایرباس، آلستوم فرانسه برای ساخت مترو، زیمنس آلمان برای ساخت واگن‌های مدرن و ارتقاي خطوط ‌آهن و قراردادهای فاینانس با بانک های اتریش و دانمارک نام برد.
چنددستگی در کنگره و کاخ سفید درباره برجام
در حالی که دموکرات‌ها در کنگره تقریبا به صورت یکپارچه مدافع برجام هستند، تعدادی از جمهوری‌خواهان از سیاست ترامپ درباره خروج از برجام صحبت می‌کردند.اعضای تندروي کنگره، به‌ویژه از حزب جمهوری‌خواه (حزب رییس‌جمهوری ) خواستار خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های فلج کننده اقتصادی علیه ایران بودند. به گفته آنان، چنین تحریم‌هایی برای وادارکردن ایران به تغییر سیاست خارجی و داخلی خود ضرورت دارد.
البته در راهروهای کاخ سفید نیز مشاوران ترامپ نظراتی متفاوت داشتند؛ عده ای از آن‌ها، نظر بر خروج از توافق هسته ای با ایران داشته و عده‌ای دیگر نیز به ترامپ گوشزد می‌کردندکه خروج از برجام، بي شك به سود آمریکا نخواهد بود و باعث انزوای واشنگتن در آن‌سوی اقیانوس آتلانتیک خواهد شد.دست آخر هم ترامپ با اکراه پذیرفت که برجام همچنان باقی بماند اما برای اینکه خودش و همراهانی چون نتانیاهو و ملک سلمان را راضی نگه دارد، چند تحریم جدید را چاشنی کارش کرد!البته نکته مهم این است که ترامپ مایل است قوانین مربوط به تحریم‌ها به نحوی تغییر یابد که ريیس جمهوری ملزم نباشد هر ٩٠ روز یکبار برجام را تایید کند.
دفاع مکرون از برجام
دیروز پیش از اینکه ترامپ درباره ماندن آمریکا در برجام صحبت کند، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور جوان فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای تراز اول اروپا به حمایت قاطعانه از توافق هسته ای پرداخت.کاخ الیزه دیروز اعلام کرد كه رییس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود، بر «اهمیت» حفظ برجام از سوی تمامی امضا‌کنندگان این توافق تاکید کرده است. فرانسه در طي چند وقت اخیر، پیوسته خواستار پایبندی ایالات ‌متحده آمریکا به توافق اتمی با ایران است.در بیانیه کاخ الیزه تصریح شد که فرانسه برای اجرای «کامل» این توافق تلاش خواهد کرد.
دفاع اروپا از برجام
پیشتر، اتحادیه اروپا نیز از آمریکا خواسته بود که به توافق اتمی با ایران پایبند بماند.
درخواست اتحادیه اروپا پس از نشست ویژه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به دعوت فدریکا موگرینی اعلام شد. پس از این نشست آلمان، بریتانیا و فرانسه از آمریکا خواستند باوجود مناقشه سیاسی با دولت ایران، به توافق هسته‌ای پایبند بماند.
حمایت روسیه از برجام
روز جمعه دميتري پسکوف، سخنگوي کرملين هم گفت: «کرملين درمورد ضرورت ادامه اجراي توافق‌هاي به دست آمده درمورد برنامه هسته اي ايران اطمينان دارد».
وي افزود: « ما متعهد به تلاش براي حفظ توافق‌هاي به دست آمده درمورد برنامه هسته‌اي ايران هستيم. هر کدام از طرف‌هاي امضا کننده موافقت‌نامه هسته اي ايران آزاد هستند اين سند را به شيوه خودشان ­ارزيابي کنند اما اين سند بازتاب اجماع بسياري از طرف‌هاست. اين موافقت‌نامه ممکن است نقص‌هايي داشته باشد اما تنها پايه و اساس براي اين اجماع است».پسکوف در مصاحبه با خبرنگاران تصريح کرد كه ادامه اجراي اين موافقت‌نامه، براي روسيه از اهميت بالايي برخوردار است.
خبرهای پشت‌پرده رویترز
در مورد آینده برجام
در حالی که در شرایط فعلی، آمریکا همچنان در برجام باقی مانده است، خبرگزاری رویترز بدون آن که نامی از یک مقام آمریکایی مطلع ببرد، نوشت که رییس جمهوری ایالات متحده به اعضای کنگره و نیز به متحدان اروپایی این کشور ضرب‌الاجلی داده تا در مورد «بهبود» متن برجام به نتیجه‌ای برسند.به گفته این مقام آگاه، ترامپ تصمیم دارد در صورتی که پس از تاریخ تعیین شده در ضرب‌الاجل نتیجه‌ای حاصل نشود، تهدید خود مبنی بر کنار‌گذاشتن برجام را عملی کند.این در حالی است که پیش از این یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده بود كه رییس جمهوری این کشور با وجود توصیه مشاورانش به تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، تمایلی به این کار ندارد. ظاهرا او این مطلب را در جریان نشستی با مشاوران ارشد خود در روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود.
درباره برجام‌ستیزی دولت جدید آمریکا
اینک یک سالی از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا می‌گذرد اما هنوز این دولت آن‌قدر پخته نشده که بتوان روی آن حساب کرد. بیشتر مشاورانی که دور و بر ترامپ را گرفته اند، آدم هایی تندرو و وابسته به لابی‌های صهیونیستی هستند که برای خدمت به تل‌آویو، با هم مسابقه گذاشته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان خردگرایی و یک برنامه‌ریزی و رفتار حرفه‌ای رادر کارهای این مشاوران و مدیران مشاهده کرد.همان طور که می دانید، شخص ترامپ نیز در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، برجام را توافقی بد خوانده و وعده بازنگری آن را داده بود. از زمانی هم که کارش را به عنوان رییس جمهوری آغاز کرد، این توافق را تمدید کرده؛ هرچند در موعد قبلی با ارسال آن به کنگره خواستار تصمیم‌گیری نمایندگان در این مورد شد. کنگره آمریکا نیز بار دیگر برجام را بدون تغییر برای تصمیم‌گیری به رییس‌جمهوری ارجاع کرد.
تمام بهانه های دولت ترامپ این است که ایران روح برجام را نقض کرده است؛ این در حالی است که از روز اول، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر اجرای برجام، در تمام گزارش‌های خود به پایبندی مطلق ایران به مفادی که زیر آن را امضا کرده،اشاره کرده است.
دورهمی ایران و اروپا در بروکسل
پنجشنبه‌شب، نشست مشترک وزیر امورخارجه کشورمان با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و در این نشست، تداوم اجرای برجام مورد بحث قرار گرفت.طرفین در این نشست درباره اقدام های لازم در شرایط کنونی به منظور تداوم اجرا و پایبندی همه طرف های برجام، گفت و گو و تبادل نظر کردند.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف‌ها، به‌ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرایط کنونی تاکید کرد.فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان در این نشست به طور مشترک، بر تعهد اروپا و دولت‌های خود بر اجرای برجام، به عنوان یک دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چند جانبه تاکید کردند.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به طور جداگانه با وزیران امور خارجه کشورهای انگلستان، آلمان و خانم موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و در خصوص مسائل مورد نظر گفت‌و گو و تبادل نظر کرد.‌ظریف همچنین با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با محوریت برجام دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، وزیرخارجه کشورمان با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعالتر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار بر اهمیت اجرای برجام و عزم پاریس در این باره تاکید کرد. طرفین همچنین بر اهمیت ثبات و امنیت منطقه و پیشبرد راه های مسالمت آمیز حل بحران های منطقه ای از راه گفت و گو و رایزنی‌های سیاسی تاکید کردند.
توییت ظریف درباره نشست بروکسل
آنچه پیش از صحبت های ترامپ مهم بود، دورهمی استراتژیک ایران و اروپا در بروکسل بود. یک نشست قاطع و جذاب که پیامی سخت به واشنگتن داد. پیامی درباره اینکه اروپا و ایران در کنار هم و در مقابل ناعهدی های آمریکا ایستاده اند!پس از نشست بروکسل، ظریف دست به توییت شد و اینطور درباره میتینگ و دروهمی امنیتی سیاسی بروکسل، گزارش داد: «محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران در توئیتی درمورد نشست امروز - پنج شنبه -خود با مقامات اروپایی در بروکسل نوشت:
اجماع قوی امروز در بروکسل:
1) ایران به برجام پایبند است
2) مردم ایران کاملا حق دارند از مزایای برجام بهره مند شوند
3) هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیر قابل قبول است، سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا به خوبی آگاه اند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است.»
ماجرای گاو شیرده!
البته این طبیعی است که دولت ترامپ بخاطر دوشیدن گاو شیرده خاورمیانه با برخی جنگ های روانی، آنها را راضی نگهدارد اما خود ترامپ هم یک بیزینسمن هست، خیلی خوب می داند که برجام فقط در یک کارخانه بویینگ چند فرصت شغلی ایجاد کرده است.
چه آن گاو شیرده، تسلیحات آمریکایی را بخرد یا نه، این تسلیحات مشتریان خاص خود را دارد اما یک چیز را فراموش نکنیم، کارکنان کارخانه های سلاح سازی در آمریکا محدود هستند و نمی توان بیش از این، کارگری اضافه کرد؛ ضمن اینکه تخصص تمام کارگران آمریکایی نیز سلاح سازی نیست! عده ای از آنها در کارخانه های هواپیماسازی، عده ای در شرکت های دارویی و دیگر واحدهای تولیدی کار می کنند که در این بحران موجود مالی در این سو و آنسوی آتلانتیک، استخدام کارگران برای داد و ستد با ایران، چیزی شبیه معجزه می ماند!