امضای قرارداد بزرگ ترین فاینانس اروپایی ایران

بزرگ ترین قرارداد فاینانس با اروپایی ها به ارزش پنج میلیارد یورو بین ایران و ایتالیا امضا شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، قرارداد خط اعتباری فاینانس ۵ میلیارد یورویی (حدود شش میلیارد دلار)، بین بانک های ایرانی و موسسه Invitalia Global Investment، به منظور تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور، امضا شد. بر اساس این قرارداد که دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه، آن را امضا کرده‌اند و امکان الحاق دیگر بانک های ایرانی به آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده از تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
بانک مرکزی اعلام کرده که استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، به خصوص قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی میسر است. همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آن ها به تأیید دستگاه‌های ذی ربط رسیده و مجوزهای مربوطه را دریافت کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
به گزارش تسنیم، در این زمینه حمید قنبری معاون اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی نیز در گفت وگو با شبکه یک سیما توضیح داد: متقاضیان استفاده از این تسهیلات می‌توانند به بانک‌های عامل صنعت و معدن وخاورمیانه برای استفاده از این تسهیلات مراجعه کنند. ضمن این که بانک‌های دیگر نیز به زودی وارد چرخه پرداخت این تسهیلات می‌شوند. بازپرداخت این تسهیلات نیز به یورو خواهد بود.پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ در ماه‌های اخیر، ایتالیا هفتمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد می‌شود و بدین ترتیب، رقم فاینانس ها به بیش از 40 میلیارد دلار، افزایش می یابد.


در این حال ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی، پیام فاینانس‌ها را اطمینان از ثبات مالی ایران دانست و گفت: به رغم این که در سال های قبل، به دلیل تحریم امکان تسویه اقساط فاینانس‌ فراهم نبود، اکنون همه بدهی‌ها تسویه شده است. وی تسویه تعهدات معوق بعد از برجام را زمینه ساز بهبود رتبه اعتباری کشور دانسته که این موضوع منجر به اعتماد جامعه بین الملل درباره   ثبات و امنیت بلند مدت اقتصادی ایران و در نتیجه اعلام آمادگی کشورهای مختلف برای ارائه خطوط اعتباری به ایران شده است.
وی با اشاره به قرارداد اخیر با ایتالیا به عنوان بزرگ ترین قرارداد وام با یک وام دهنده اروپایی، از مذاکرات تأمین مالی با کشورهای فرانسه، ژاپن، آلمان و اتریش برای تعریف خطوط اعتباری جدید خبر داد.