حمایت اعضای اتحادیه اروپا ازتوافق هسته‌ای قدرت‌های اروپایی از آمریکا خواستند برجام را حفظ کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره‌مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها تاکید کردند.
موگرینی پس از جلسه مشترک با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا همواره موضع روشنی درباره برجام داشته است چنانکه در اکتبر سال گذشته در جلسه وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح شد. برجام نتیجه داده و آژانس در 9 گزارش تایید کرده که ایران بطور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ادامه اجرای کامل برجام تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز خواهد بود و این مساله به طور منظم در کمیسیون مشترک برجام مورد بحث قرار می‌گیرد.
وی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه و مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت است و یکی از عناصر کلیدی ساختار منع اشاعه هسته‌ای جهانی است و برای امنیت منطقه و اروپا حیاتی است.


موگرینی تاکید کرد: برجام متضمن منافع امنیتی راهبردی اروپا می‌باشد و اتحادیه اروپا متعهد است که برجام را به عنوان یک عنصر کلیدی ساختار بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای حفظ کند.
وی افزود: اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای کامل و موثر برجام است و در این زمینه خواستار تضمین این هستیم که لغو تحریم‌های هسته‌ای تاثیر مثبتی بر روابط اقتصادی و تجاری با ایران و مزایایی برای مردم ایران داشته باشد.
موگرینی در پایان اظهارات خود گفت: هر چند در خصوص سایر مسائل مانند موشک‌های بالستیک و تنش‌های منطقه‌ای ابراز نگرانی کرده‌ایم اما این مسائل خارجی از حوزه توافق هسته‌ای قرار دارند. ما همچنین به طور خیلی مختصر رویدادهای داخلی اخیر ایران را مورد بحث قرار دادیم. اتحاد جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام به عنوان توافقی که جهان را امن‌تر کرده ضروری است و از همه طرف‌ها انتظار داریم که به اجرای کامل این توافق ادامه دهند.
* وزیر خارجه فرانسه: برجام هیچ جایگزینی ندارد
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران در بروکسل برجام را عنصری حیاتی برای منع اشاعه هسته‌ای دانست و ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل برجام گفت: از نظر ما این توافق هیچ جایگزینی ندارد و از این رو لازم است که همه طرف‌ها به این توافق پایبند باشند و ما هیچ دلیلی برای جدا شدن به هیچ شکلی از این توافق نمی‌بینیم بخصوص که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران را تایید کرده است.
وی افزود: ضروری است که همه طرف‌ها به تمام شروط توافق پایبند باشند و ضروری است که متحدان آمریکایی ما نیز همین کار را انجام دهند و تاکید می‌کنیم که هیچ دلیلی برای جدا شدن از این نیروی مثبتی که پس از امضای برجام حاصل شده است وجود ندارد.
وزیر امور خارجه فرانسه افزود: همانطور که توافق شده است، تحریم‌ها باید همچنان لغو شده باقی بمانند البته به این معنی نیست که ما هیچ اختلاف دیگری (با ایران) نداریم. چنانکه نماینده عالی (موگرینی) گفت، ما در خصوص برنامه موشکی و اقدام‌های منطقه‌ای ایران مساله داریم و باید به آنها بپردازیم اما این مسائل ارتباطی با برجام ندارند. مساله مهم در اینجا تبعیت از شروط برجام است که ابزار بسیار مهمی برای حفظ صلح در منطقه و جهان است.
* وزیر خارجه آلمان: خدشه به برجام سیگنال خطرناکی به جهان ارسال می‌کند
زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز با تاکید بر رویکرد مشترک با سایر وزیران اروپایی گفت: ما می‌خواهیم از برجام دربرابر هرگونه تصمیم مخدوش‌کننده‌ای ازسوی هر کدام از طرفها محافظت کنیم.
وی افزود: مساله ضروری ارسال این سیگنال است که با رویکردهای دیپلماتیک میتوان از تولید سلاحهای هسته‌ای جلوگیری کرد بخصوص در زمانی که در سایر نقاط جهان بحثهای هسته‌ای در جریان است و در این شرایط خدشه‌دار شدن برجام سیگنال بسیار خطرناکی به جهان ارسال خواهد کرد.
* وزیر امور خارجه انگلیس: مردم ایران باید شاهد مزایای اقتصادی برجام باشند
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز پس از جلسه مشترک طرف اروپایی با ظریف در بروکسل، گفت: برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک است و ایران بنا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این توافق پایبند بوده و این مساله برای ما بسیار مهم است.
وی افزود: مساله مهم دیگر این است که ایران نشان دهد یک همسایه خوب در منطقه است که البته این موضوع با برجام مرتبط نیست اما به موازات برجام است. ما باید بر این تمرکز کنیم که ایران از چه طریقی می‌تواند به حل بحران یمن و پیشبرد صلح در سوریه و حل سایر مسائل در منطقه کمک کند.
وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: تا کنون هیچ کسی جایگزین بهتری از برجام مطرح نکرده است؛این وظیفه مخالفان برجام بوده که جایگزین بهتری ارائه کنند که تاکنون چنین اتفاقی صورت نگرفته است.
وی افزود: مساله مهم دیگر این است که بتوانیم اجرای برجام را ادامه دهیم،مردم ایران باید شاهد مزایای اقتصادی برجام باشند.
وی همچنین اظهار کرد: آنهایی که با برجام مخالفند باید راه حل بهتری ارائه کنند که ما تا کنون چنین راه حلی ندیده‌ایم. من همچنین فکر می‌کنم اگر بتوانیم این توافقنامه را حفظ کنیم، چیزی که خیلی امیدوارم می‌توانیم انجام دهیم.
جانسون ادامه داد: مردم ایران هم باید منافع اقتصادی حاصل از برجام را ببینند. به همین علت ما و دولت انگلیس به همراه یکدیگر و به همراه دوستان و شرکایمان در فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی، همچنان به تلاشهایمان ادامه می‌دهیم تا تداوم برجام را حفظ کنیم.
* ظریف: هر حرکت تضعیف‌کننده برجام غیرقابل قبول است
وزیر امور خارجه کشورمان هم با تاکید بر اجماع قوی امروز در بروکسل گفت: هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیرقابل قبول است.
دکتر محمد جواد ظریف در توئیتی درمورد نشست خود با مقامات اروپایی در بروکسل نوشت:
"اجماع قوی" امروز در بروکسل:
1- ایران به برجام پایبند است
2- مردم ایران کاملا حق دارند از مزایای برجام بهره‌مند شوند
3- هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیر قابل قبول است، سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا به خوبی آگاه‌اند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است.
نشست مشترک وزیر امور خارجه ایران با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و در این نشست تداوم اجرای برجام مورد بحث قرار گرفت.
طرفین در این نشست درباره اقدام‌های لازم در شرایط کنونی به منظور تداوم اجرا و پایبندی همه طرف‌های برجام گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف‌ها، بویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرایط کنونی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بعد از دیدار با همتای روسی خود در مسکو در صفحه توئیتر خود نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران (به تعهداتش در برجام) را تایید کرده است، اما ادامه این روند مستلزم متعهد بودن کامل آمریکا است.
دکتر ظریف نوشت: با وزیر خارجه لاوروف در مسکو رایزنی داشتیم و پس از آن برای مذاکره با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و دیدار با فدریکا موگرینی (مسئول عالی سیاست خارجه اتحادیه اروپا) عازم بروکسل خواهم شد.
ظریف ادامه داد: همگان بر ضرورت این امر که تمامی طرف‌ها باید به تعهدات خود ذیل برجام پایبند باشند، توافق دارند.
ظریف چهارشنبه شب پیش از عزیمت به سمت اروپا، در جمع خبرنگاران در مسکو حاضر شده و در همین رابطه گفته بود: یکی از سیاست‌های ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) غیرقابل پیش‌بینی بودن او است، البته ایشان (ترامپ) این سیاست را به جایی رسانده است که آمریکا دیگر برای شرکای خود هم مورد اعتماد نیست.
وی ادامه داد: جامعه بین‌المللی کاملا به روشنی نشان داده است که از سیاست‌های آمریکا حمایت نمی‌کند و در واقع سیاست‌های این کشور را مخرب می‌داند.
* گفتگوی ظریف با همتای فرانسوی در بروکسل
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح پنجشنبه در بروکسل با "ژان ایو لودریان" همتای فرانسوی دیدار و با او درباره روند اجرای برجام گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار بر اهمیت اجرای برجام و عزم فرانسه در این زمینه تاکید کرد.
طرفین همچنین بر اهمیت ثبات و امنیت منطقه و پیشبرد راه‌های مسالمت آمیز حل بحران‌های منطقه‌ای از راه گفت وگو و رایزنی‌های سیاسی تاکید کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با تشکر از دعوتش به تهران، گفت بزودی به تهران سفر خواهد کرد.
* مکرون در تماس تلفنی با ترامپ خواستار پایبندی طرف‌ها به برجام شد
خبر دیگر اینکه "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود "دونالد ترامپ" بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.
کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهوری بر عزم فرانسه برای اجرای دقیق توافق نامه و لزوم رعایت آن توسط همه طرف‌ها تاکید کرد.
تماس تلفنی مکرون و ترامپ درحالی است که رئیس جمهوری آمریکا باید در مورد تعلیق تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند.
دونالد ترامپ در 12 اکتبر برخلاف گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به این تعهدات، تصمیم گرفت تا اجرای تعهدات ازسوی ایران را تایید نکند. به دنبال این مساله، کنگره 60 روز فرصت داشت تا درباره بازگشت تحریم‌هایی که به موجب برجام تعلیق شده بودند، تصمیم بگیرد.
کنگره آمریکا با پایان یافتن این مهلت، هیچ تصمیمی نگرفت و دوباره نوبت ترامپ است که در پایان 90 روز دیگر، در این باره تصمیم‌گیری کند.
با این حال اعضای اتحادیه اروپا بر اجرای تعهدات برجامی همه کشورهای عضو از جمله آمریکا تاکید کرده‌اند و نسبت به تخریب این توافق بین‌المللی هشدار داده‌اند.
* بلومبرگ: ترامپ تصمیم گرفته تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند
در همین حال بلومبرگ دیروز گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که با تمدید تعلیق تحریم‌ها، توافق هسته‌ای 2015 میلادی را دست نخورده نگه دارد و به کاخ سفید و کنگره فرصت بیشتری بدهد تا طرحی در مورد وضع محدودیت‌های جدید علیه ایران تدوین کند.
این تصمیم بنا به توصیه تمام تیم امنیت ملی وی شامل «هربرت ریموند مک مستر» مشاور امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به ترامپ اتخاذ شد.
همچنین خبرنگار بلومبرگ دیروز در توئیتی اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند.
"نیکولاس وادهمز" خبرنگار سیاست خارجی بلومبرگ با اعلام اینکه «ترامپ تصمیم گرفته است تعلیق تحریم‌ها را علیه ایران تمدید کند» در توئیتر: این تصمیم اتخاذ شده و کاخ سفید آن را اعلام می‌کند.
پیشتر برخی منابع اعلام کرده بودند که آمریکا ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند اما بلومبرگ نوشت «هنوز معلوم نیست که دولت آمریکا فورا تصمیم به اعمال تحریم‌های جدید خواهد گرفت یا نه.»
اما روزنامه نیویوک تایمز نوشت ترامپ تصویب کرد که تحریم‌های هدفمندی علیه چند مقام ایرانی به دلیل فساد و نقض حقوق که برخی از آنها مربوط به حوادث اخیر است، وضع شود.
این روزنامه همچنین نوشت ترامپ تصمیم گرفته است تا به کنگره و متحدان اروپایی‌اش ضرب الاجلی بدهد که توافق را بهبود ببخشند یا آمریکا را از آن خارج کنند.
این روزنامه افزود که چند مقام آگاه گفتند انتظار می‌رود ترامپ به کنگره هشدار دهد که اگر مصوبه‌ای برای تشدید توافق هسته‌ای ارائه ندهد در آینده بار دیگر تعلیق تحریم‌ها را تعلیق نخواهد کرد.
ترامپ و مشاوران ارشد امنیت ملی آمریکا بعدازظهر پنجشنبه (به وقت محلی) گردهم آمدند تا درباره این مساله تصمیم‌گیری کنند.