کودک نوپای خودخواه

فاطمه رحیمی- با نزدیک شدن به 20 ژانویه 2018، ریاست‌جمهوری ترامپ یک ساله می‌شود؛ میلیاردری که از برج نیویورک خود و بدون هیچ پیشینه سیاسی وارد عرصه سیاست شد و جهان را غافلگیر کرد، حال پس از نزدیک به یک سال، وارد بحران اساسی چه در داخل و چه خارج از مرزها شده است‌. از رسوایی‌های جنسی گرفته تا اخراج تیمش از کاخ سفید، از هم پاشیدن حلقه یاران نزدیکش به ویژه استراتژیست ارشد خود، استیو بنن بگذریم به «روس گیت» می‌رسیم که حتی ممکن است او را به پرتگاه استیضاح بکشاند‌.
تنش لفظی او با کره‌شمالی و تهدیدها برای خروج از برجام و تحریم‌های جدید علیه ایران هم از جدیدترین جنجال‌های او در عرصه سیاست است‌. اکونومیست در جدیدترین شماره خود به یک سالگی ریاست‌جمهوری ترامپ پرداخته که در ادامه می‌خوانید‌.
ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تقریبا یک ساله شد و برای حس کردنش باید خود را نیشگون بگیرید‌. داستان سخن چینانه مایکل وولف از کاخ سفید در «آتش و خشم» که با مشتی به صورت ترامپ به استقبال سالگرد ریاست‌جمهوری اش رفت، رهبر جهان آزاد را به عنوان یک امپراتور-کودک نوپای خشمگین خودخواه به تصویر کشیده که از سوی کارمندان خودش هم مناسب این پست به نظر نمی‌رسد‌. آمریکا غرق در بحث عقلانیت این رییس‌جمهور است‌. ترامپ که به نظر می‌رسد نتوانسته خود را کنترل کند، با فریاد نبوغ خود در توئیتر و تهدید کره‌شمالی و اغراق در مورد سطح تاثیرگذاری دکمه بمب هسته‌ای خود، به این آتش دامن می‌زند‌.
برای بررسی میزان صلاحیت او برای ریاست‌جمهوری، تمرکز بر شخصیت ترامپ عاقلانه و ضروری است، اما با توجه به سابقه ریاست‌جمهوری‌اش تا به امروز، این اقدام ناقص و یک انحراف خطرناک است‌. برای دیدن دلیل ناقص بودن آن نخست این مساله را در نظر بگیرید که اقتصاد آمریکا با رشد 2/3 درصدی در سه ماهه سوم، در شرایط خوبی است‌. رشد حقوق کارگران در حال جلو زدن از باقی اقتصاد است‌. از زمان رفتن باراک اوباما، نرخ بیکاری روندی رو به کاهش داشته و بازار سهام رشد کرده است‌. ترامپ خوش‌شانس است- اقتصاد جهان شاهد قوی‌ترین رشد هماهنگ خود از سال 2010 تاکنون است، اما او با اقناع کردن شرکتی که طرفدار آن است، به شانس خود افزوده است‌.


باوجود کمپین پر سروصدای ترامپ، وی بدترین تهدیدهای خود را اجرایی نکرده است‌. او به عنوان یک نامزد درمورد اعمال تعرفه 45 درصدی بر کالاهای چینی و بازنویسی یا لغو توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی با کانادا و مکزیک صحبت کرده بود‌. ممکن است به زودی در این دو جبهه مشکلاتی ایجاد شود، اما در این مقیاس نخواهد بود‌. وی همچنین ناتو را منسوخ شده خواند و پیشنهاد دیپورت کردن 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را مطرح کرد‌. با این حال تاکنون این پیمان غربی تداوم داشته و سطح دیپورت‌ها در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2017 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است‌.
همانطور که طی یک سال گذشته نوشتیم، ترامپ برای رهبری یک کشور بزرگ مردی ناقص است‌. آمریکا از ریاست‌جمهوری او ضربه می‌خورد، اما پس از یک دوره مشخص، پرداختن به عدم تناسب وی با پست ریاست‌جمهوری، اقدامی است در جهت تحقق یک آرزو، چراکه مبتنی بر آرزوی خروج زودهنگام وی از قدرت است‌.
در حال حاضر این خواسته یک فانتزی است‌. تحقیق مولر در مورد ارتباط کمپین انتخاباتی وی با روسیه باید روند خود را طی کند‌. تنها در این صورت است که آمریکا می‌تواند امیدوار به بررسی این نکته باشد که آیا عمل او نیازمند استیضاح است یا خیر‌. برکنار کردن ترامپ از طریق اصلاحیه بیست و پنجم حتی از این هم سخت‌تر خواهد بود‌.
ترامپ در سال نخست، رییس‌جمهور ضعیفی بوده، در سال دوم ممکن است آمریکا را با صدمه جدی روبه‌رو کند‌. سریال ریاست‌جمهوری او سرگرم‌کننده است، اما او و دولتش باید به درستی درباره آنچه واقعا انجام می‌دهند، توضیح دهند‌.
سایر اخبار این روزنامه