تمدید تعلیق تحریم ها

گروه سیاسی- وزیرامور خارجه کشورمان پس از سفر به روسیه و دیدار با مقامات این کشور، به بروکسل مقر اتحادیه اروپا رفت تا در نشستی مشترک با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان درباره توافق هسته‌ای رایزنی و گفت‌وگو کند‌؛ سفری که در آن وزرای خارجه کشورهای اروپایی این اطمینان را به ایران دادند که بر حفظ و تداوم برجام در کنار ایران پافشاری می‌کنند‌؛ نشستی که تا حدودی بر تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها در قبال آینده برجام موثر بوده است‌. این نشست بدون حضور خبرنگاران برگزار شد اما محمد جواد ظریف درباره نتایج آن در صفحه توئیتر خود نوشت‌: اجماع قوی در بروکسل‌. وی در ادامه افزود‌: ایران به برجام پایبند است. مردم ایران کاملا حق دارند از تمامی مزایای برجام بهره‌مند شوند. هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیرقابل قبول است‌. سه کشور اروپایی( فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپایی به خوبی آگاه‌ هستند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است‌. دیگر اعضای حاضر در این نشست نیز نظرات خود را درباره این نشست اعلام کردند؛ فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی گفت توافق هسته‌ای با ایران، نتیجه‌بخش بوده و اروپا مصمم به حفظ برجام است‌. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم تاکید کرد که تاکنون کسی جایگزین بهتری برای برجام مطرح نکرده است و مسایل منطقه‌ای باید به موازات برجام مطرح شود‌. برجام یک دستاورد دیپلماتیک چشمگیر است و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است‌. این دیپلمات بریتانیایی با بیان اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را تایید کرده است، گفت‌: در عین حال، ایران باید نشان دهد که همسایه‌ای خوب در منطقه است‌. مسایل و نگرانی‌های مشروع دیگر را باید به موازات و نه به عنوان بخشی از برجام، مطرح کنیم‌.
زبگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هم هشدار داد لغو برجام پیام بسیار خطرناکی ارسال می‌کند و گفت‌: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده و شواهدی که این مساله را نقض کند، وجود ندارد‌. ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه هم گفت‌: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرده، هیچ دلیلی برای خروج از این توافق نمی‌بینیم‌. ایران باید به‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اما این امر درباره شرکای آمریکایی ما نیز صدق می‌کند و آنها نیز باید به این توافق پایبند باشند‌. همچنین محمدجواد ظریف علاوه بر این نشست به‌طور جداگانه با وزرای خارجه کشورهای انگلستان، آلمان، بلژیک و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و درباره مسایل مختلف گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد‌.
اجماع یکپارچه بین‌المللی بر سر حفظ برجام
وزیر امورخارجه کشورمان در پایان سفرهای خود به روسیه و بلژیک در فرودگاه بروکسل در جمع خبرنگاران گفت‌: آنچه در جلسات روزهای گذشته مشخص بود، اجماع یکپارچه بین‌المللی بر این مبنا است که هر حرکتی که به تخریب برجام منجر شود و توافق هسته‌ای را دستخوش تغییر کند، قابل قبول نیست و با آن مقابله خواهند کرد‌. وی با اشاره به رایزنی برجامی‌اش در مسکو اظهار داشت‌: در مسکو، نظر روسیه و وزیر خارجه این کشور کاملا روشن و به صورت مشخص بیان شد‌. در بروکسل هم هر سه کشور اروپایی عضو مذاکرات برجام و همچنین فدریکا موگرینی در جلسه‌‌ای که با ما داشتند، تاکید کردند همه تلاش‌شان را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمام منافع برجام به کار خواهند برد‌. رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد‌: ایالات متحده باید این کار را انجام دهد و بعد از آنکه تمدید تعلیق تحریم‌ها را انجام داد، همان‌طور که متعهد به این کار هستند، اتحادیه اروپا متعهد شده است که اقداماتش را برای تضمین بهره‌مندی مردم از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند‌. ظریف درباره جلسه با اروپایی‌ها افزود‌:‌ درباره برخی از روش‌ها مخصوصا روش‌هایی که برای فائق آمدن بر تحریم‌های بانکی وجود دارد، بحث شد‌. در مصاحبه‌ای که آنها هم انجام دادند، تاکید کردند ایران به برجام پایبند بوده است و این پایبندی را باید آژانس تایید کند که بارها این کار را نیز انجام داده است‌. وی با تاکید بر اینکه ایران این حق را دارد که از تمام حقش بهره‌مند شود، اظهار کرد‌: به آنها تاکید کردیم که برای پایبند ماندن ایران لازم است همه طرفین به ویژه ایالات متحده به تعهدات برجام کاملا پایبند بمانند و آن را اجرا کنند‌. همچنین لازم است اتحادیه اروپا علاوه بر حمایت‌های علنی و گفتاری اقدامات عملی خود را تقویت کند تا مردم از برجام بهره‌مند شوند‌. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد‌:‌ به نظر من پیام یکپارچه و محکمی ارسال شده است‌. باید دید نتیجه ‌آن چه خواهد شد‌. همان‌طور که بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی بارها نشان داده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است اما همزمان نشان داده انتخاب‌های متعددی دارد و آن انتخاب‌ها حتما در جهت حفظ مصالح و منافع ملت ایران است‌.


پایان مهلت تصمیم ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران
این سفر همزمان با پایان یافتن مهلت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران صورت گرفت‌. بر اساس توافق هسته‌ای ایران، رییس‌جمهور آمریکا در بازه‌های ۱۲۰ روزه باید درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم بگیرد که آیا ایران توانسته منافع آمریکا را تامین کند یا نه. این مهلت روز گذشته به پایان رسید‌. پیش از این تصمیم‌گیری، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا تهدید کرده بود که باید منتظر تحریم‌های جدیدی از سوی کاخ سفید باشید‌. وی گفته بود: همچنان آنها را زیر نظر داریم‌. تحریم‌هایی را آماده کرده‌ایم و فکر می‌کنم می‌توانید منتظر باشید که تحریم‌های جدیدی از راه برسد‌. علاوه بر این یک مقام رسمی دیگر آمریکا، چهارشنبه اعلام کرده بود که اگر ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، ممکن است تحریم‌های هدفمند دیگری را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران اعلام کند‌. وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته بود دونالد ترامپ به روشنی بر لزوم تغییر در توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده است‌. با این حال در نهایت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تمدید تعلیق تحریم‌ها را دوباره تایید کرد تا همچون گذشته تنها دست به شلوغ‌کاری در فضای بین‌الملل زده باشد؛ شیوه‌ای که تقریبا در ماه‌های گذشته در پیش گرفته بود‌. مقامات آمریکایی پیش از این برای آنکه بتوانند جامعه بین‌الملل را علیه ایران تحریک کنند نشستی فوق‌العاده در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل دادند تا بتوانند مصوبه‌ای را علیه ایران تصویب کنند که این اقدام آنها در نهایت با مخالفت اکثریت اعضا راه به جایی نبرد و آنها در این نشست با شکستی سنگین مواجه شدند چراکه هیچ یکی از طرف‌های اروپایی از آنها حمایت نکردند‌. بنابراین در این شرایط مقامات ایران برای حفظ برجام پیش از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا با مقامات اروپایی دیدار و رایزنی کرد تا بتواند به گفته محمدجواد ظریف پیامی مهم برای مقامات کاخ سفید بفرستد‌. این پیام حاوی آن بود که اروپایی‌ها در این زمینه در کنار ایران هستند و آمریکایی‌ها در صورت خلف وعده در انزوا قرار می‌گیرند؛ مساله‌ای که در چندماه اخیر آن را در فضای بین‌الملل تجربه کردند‌. با این حال تایید دوباره تداوم لغو تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها چندان هم دور از انتظار نبود چراکه بسیاری از رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های آمریکایی از پیش این مساله را خبر داده بودند‌.
بلومبرگ گزارش داد رییس‌جمهور آمریکا لغو تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان تهران و گروه 1+5 را تمدید می‌کند چرا که یکی از خبرنگاران بلومبرگ با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود نوشت که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا لغو تحریم‌های ایران براساس برجام را تمدید می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه