لزوم آموزش رفتارهاي اعتراض مدني به مردم


رئيس خانه احزاب با انتقاد از موضع صدا و سيما در اعتراضات اخير گفت: صدا سيما سياستي پيش گرفت که اين‌ها عامل بيگانه بودند، اگر اين‌ها عامل بيگانه بودند، آيا با غربي‌ها و رييس جمهورآمريکا و نخست وزير اسرائيل ارتباط داشتند؟ به گزارش ايلنا حسين کمالي در پنجمين کنگره حزب همبستگي ايران اسلامي‌به خاطرات خود با مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني اشاره کرد و گفت: بنده از نزديک در خدمت رئيس خانه احزاب با انتقاد از موضع صدا و سيما در اعتراضات اخير گفت: صدا سيما سياستي پيش گرفت که اين‌ها عامل بيگانه بودند، اگر اين‌ها عامل بيگانه بودند، آيا با غربي‌ها و رييس جمهورآمريکا و نخست وزير اسرائيل ارتباط داشتند؟
به گزارش ايلنا حسين کمالي در پنجمين کنگره حزب همبستگي ايران اسلامي‌به خاطرات خود با مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني اشاره کرد و گفت: بنده از نزديک در خدمت آقاي‌هاشمي‌بودم و خاطرات زيادي دارم که برخي محرمانه است که گفتن آن شايد براي بعضي مشکل ايجاد کند.
وزير کار دولت‌هاشمي‌و خاتمي‌به حوادث سال ۸۸ اشاره کرد و گفت وقتي مسئله نماز جمعه پيش آمد، آقاي‌هاشمي‌با افراد زيادي مشورت مي‌کردند و با من هم مشورت کردند. به ايشان گفتم مسائل که به اين شکل حل و فصل نمي‌شود. بايد گفتگوي ملي صورت گيرد و به آرامي‌مسايل را در جامعه مطرح کنيم و حضور شما مي‌تواند تاثير داشته باشد اما ايشان گفتند اين مسائل براي من اعتقادي است و نمي‌توانم از اعتقاداتم عبور کنم و در آن خطبه‌اي که در نماز جمعه خواندند به دنبال آن بحث بود. 
رئيس خانه احزاب به فعاليت‌هاي اين مجموعه اشاره کرد و گفت در خانه احزاب سه قانون جرم سياسي، قانون تشکيل احزاب و قانون انتخابات را مورد بررسي قرا داديم.
وي با انتقاد از سيستم فعاليت احزاب در کشور گفت: اين فعاليت‌ها کافي و خوب نيست ضمن اينکه نگاه احزاب در حاکميت مطلوب نيست. همه چيز بايد در جهت فعاليت احزاب شکل گيرد. متاسفانه احزاب به درستي آموزش نديدند که بتوانند در سيستم رقابتي و برنامه‌اي کار و فعاليت کنند. وي به جاي خالي نقش احزاب در کشور اشاره کرد و گفت بعد از وقايع اخير برخي احزاب گفتند بايد گفتگو‌هايي صورت گيرد اما بعضي اصولگرايان گفتند اول بايد تکليفشان را در ۸۸ مشخص کنند بعد براي گفتگو بنشينند. من فکر مي‌کنيم شايد عاقلانه اين باشد که به جاي حرف کودکانه و ساده لوحانه به حرف مردم گوش مي‌داديم. به هر حال عده‌اي آمدند و اعتراض کردند و مسائلي داشتند. آيا جايي تجزيه علمي‌شد که اين مردم براي چه به خيابان‌ها آمدند و چه گفتند؟ کمالي به انتقاد از رويه صدا و سيما در پوشش اعتراضات اخير گفت صداوسيما سياستي پيش گرفت که اين‌ها عامل بيگانه بودند. اما اگر اين‌ها عامل بيگانه بودند، آيا با غربي‌ها و رييس جمهورآمريکا و نخست وزير اسرائيل ارتباط داشتند؟ آيا نمي‌خواهيم يک بار هم که شده با مسائل اجتماعي روبرو شويم؟
 اين فعال سياسي اصلاح طلب تصريح کرد: زمينه‌هايي به وجود آمده و عده‌اي در خيابان اعتراض کردند. گرچه روشي که اتخاذ شد مبني بر آتش زدن و داد و بيداد درست نبود اما دليلش اين است که روش منطقي را در جامعه ترويج نکرديم و موقعيتي به وجود نياورديم که افراد به شکل مناسب حرفشان را به گوش مسئولان برسانند. در حالت عادي چقدر به مشکلات مردم رسيدگي کرديم؟ چند ميليون بيکار در کشور داريم چقدر دچار افسردگي و اعتياد و طلاق شده‌اند؟ اين مسائل را بايد مهم شمرد و ارزيابي آن توسط دولت و حکومت صورت بگيرد.
 وي افزود: وقتي افراد اعتراض مي‌کنند، نمي‌آييم ببينيم مشکل چيست و راه حل پيدا کنيم زود مي‌گوييم وابسته عامل بيگانه هستيد و بد‌ترين سياست‌ها را پيش مي‌گيريم. به فرزندان مملکت اتهام مي‌زنيم عامل بيگانه هستيد و مي‌خواهيم مشکلات را اينگونه حل کنيم.
 کمالي تصريح کرد گفته شده احزاب و گروه‌ها، برنامه در کليه مسايل ندارند اما ما برنامه داشتيم و مدت‌ها کار کرديم و برنامه ما در زمينه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع ارائه شد اما نتيجه نگرفتيم چون برنامه‌ها به صورتي نيست که رقابت به صورت سياست احزاب باشد و برنامه‌ها باهم رقابت کنند و هنوز ياد نگرفتيم براساس برنامه پيش رويم و مسائل را به شيوه مدني و درست حل و فصل کنيم.