یک نماینده: مجلس درباره حادثه نفتکش سانچی، اهمال احتمالی دولتی ها را بررسی می کند

تداوم آتش در وقت طلایی
سمیرا ابراهیمی
6 روز از تصادف دریایی نفتکش ایرانی و کشتی حامل غلات چینی در آب های چین می‌گذرد و آتشی که نفتکش ایرانی را گرفتار خود کرده، رو به خاموشی نمی‌رود. البته سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت نفتکش ایران که اخیرا به این محل اعزام شده‌است، خبر از احتمال خاموش شدن این آتش تا به امروز داده است.
وی با تاکید بر اینکه حرارت نفتکش در حال حاضر بسیار بالاست، گفت: تیم‌های امداد و نجات منتظر دستور هستند تا در صورت مطلوب شدن شرایط به داخل کشتی وارد شوند. گروه اعزامی از سوی ایران نیز به محل نزدیدک شده اند.


کیان ارثی با بیان اینکه تیم امداد چینی به استقبال تیم امداد ایرانی خواهد رفت، اظهار کرد: قرار است این دو تیم با یکدیگر جلسه مشترکی داشته باشند. تلاش می‌شود سرعت بیشتر شود زیرا با این شرایط آتش امکان هلی بورن نیست. از سوی دیگر فاصله با مرزهای خشکی زیاد است و سوخت هواپیما پاسخگو نیست.
او تصریح کرد: اگر حرارت کشتی پایین بیاید، امکان ورود به کشتی فراهم می‌شود. برای این کار 10 نفر از گروه ایرانی و تیم امداد و نجات چین در حالت آماده‌باش هستند. همچنین از ژاپن درخواست شده که در صورت نیاز از هلی‌کوپترهای آنها استفاده کنیم.
همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی منصوب شده است، در دیدار با پانگ سن، سفیر چین در ایران از بهتر شدن شرایط خبر داد و گفت: چند نفر از نیروهای شرکت ملی نفتکش توانسته‌اند در مرکز عملیات مهار آتش در چین حضور داشته باشند که این موضوع می‌تواند شرایط را بهتر کرده و باعث اطمینان بخشی شود. به گفته وی جریان باد به صورتی است که نفتکش را به سوی آب‌های ژاپن منتقل می‌کند و تلاش شده کشتی‌های آتش خوار ژاپنی نیز وارد عملیات شوند.
ربیعی از سفیر چین درخواست کرد هماهنگی لازم برای آغاز فعالیت کشتی ژاپنی در مهار آتش انجام شود و افزود: ایران انتظار دارد در صورتی که نفتکش سانچی به طرف آب‌های ژاپن رفت، چین همچنان در عملیات مهار آتش همکاری داشته باشد و ناهماهنگی در تعاملات بین‌المللی در عملیات مهار آتش تاثیری نداشته باشد.
این صحبت ها از سوی ربیعی در حالی مطرح می شود که سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به رویترز گفته است: مقامات چینی پیشنهاد گارد ساحلی ژا‍پن برای کمک را رد و اعلام کردند اگر لازم بود درخواست کمک خواهند کرد.
همچنین محمد راستاد، معاون وزیر راه و رئیس سازمان بنادر و دریا نوردی که به عنوان سخنگوی این کمیته، خبر داد که ربیعی جمعه شب برای پیگیری عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی عازم چین می شود.
در روزهای اخیر صحبت‌های غیر رسمی و شایعه محور زیادی از عدم همکاری به جا و کافی چینی‌ها در حل این بحران مطرح شده است که از زد و بند شرکت‌های بیمه برای ارائه اطلاعات نادرست در خصوص چگونگی وقوع حادثه، تمایل برای خاموش نشدن کشتی و انتقال آلودگی ناشی از آن به آبهای چین و ... را در بر دارد. صحبت‌های گارد ساحلی ژاپن در خصوص رد پیشنهاد چینی‌ها نیز صحه‌ای بر مدعای کارشکنی چینی‌ها در حل این بحران است، به خصوص که گفته می‌شود عامل مقصر در این تصادف دریایی، کشتی چینی بوده‌است.
حسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش نیز در روزهای ابتدایی این حادثه با اشاره به عدم همکاری دولت چین برای اطفای حریق گفت: دولت چین قول داده نیمه شب به وقت ایران و ساعت ۴ صبح به وقت محلی تیم اطفای حریق خود را وارد عمل کند. چین امکانات خوبی اطراف نفتکش آتش‌گرفته جمع کرده اما مشخص نیست چرا از این امکانات استفاده نمی‌کند.
همچنین قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: 9 آتش‌خوار چینی چند روز است که در اطراف کشتی مستقر هستند اما به نظر می‌رسد چینی‌ها به دو دلیل تعلل دارند. یک دلیل این است که تمایل دارند محموله مواد شیمیایی سوخته و در آب پخش نشود تا مشکلاتی را برای سواحل چین به وجود نیاورد. مسئله دیگر هم تولید گازهای سمی است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به این مباحث پیشنهاد می‌کنیم که معاون اول رئیس‌جمهوری با نخست وزیر چین تماسی را برقرار کند تا نسبت به انجام عملیات تسریع داشته‌باشند.
نجات جان خدمه کشتی درگیر علم پیچیده‌
نفتکش سانچی در زمان برخورد با کشتی باری ۳۲ خدمه داشت که تنها پیکر یکی از آنها روز دوشنبه در نزدیکی کشتی پیدا شد و برای شناسایی به شانگهای منتقل شد. باقی خدمه که شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی هستند، همچنان مفقود هستند.
با وجود وزش باد شدید در این منطقه، موج‌های خروشان و مواد سمی نشت کرده از کشتی، در منطقه‌ای به وسعت 3100 کیلومتر مربع به دنبال یافتن 31 خدمه گمشده این نفتکش و همچنین مهار آتش هستند. این در حالی است که نگرانی‌ها از احتمال انفجار یا غرق شدن کشتی نیز رو به افزایش است.
در این شرایط و با توجه به گزارش هایی که از محل حادثه و شرایط محیطی آن موجود است، ربیعی در پاسخ به این سوال که می‌توان به پیدا شدن مفقودین امیدوار بود یا خیر گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما نمی‌خواهیم خبر نگران کننده بدهیم. باید به خانواده‌های مفقودین آرامش بدهیم. ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم. در این راستا با سفیر چین و ژاپن صحبت‌های لازم شده‌است. من هنگامی که از کارشناسان درمورد وضعیت پرسنل می‌پرسم به من پاسخ می‌دهند که پیش‌بینی این موضوع نیاز به علم پیچیده‌ای دارد. ما هنوز وقت طلایی داریم و هرچه در توان داشتیم انجام داده‌ایم. پنجشنبه شب هم نیروهای امداد و نجات به محل رسیدند.
کدام وقت طلایی؟
شاید وزیر رفاه که به دلیل سهامداری عمده ای که زیرمجموعه های این وزارتخانه در شرکت ملی نفتکش دارد، مسئولیت زیادی را هم بر عهده دارند، نگرش متفاوتی در خصوص وقت طلایی نسبت به سایرین دارد. به گفته کارشناسان، خوشبینانه‌ترین حالتی که ممکن است رخ داده‌باشد، این است که مفقودین در موتورخانه باشند و به دلیل این که موتورخانه در قسمت زیرین کشتی و درون آب است، آتش به آن قسمت رسوخ نکرده و خدمه نیز زنده و سالم باشند. با این حال 6 روز بی آب و غذا زنده ماندن، چندان نزدیک به ذهن نیست.
در این رابطه حسن بهرام نیا، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: وزارت کار به عنوان سهامدار شرکت نفت کش باید در قبال نیروی انسانی و سرمایه خود مسئول باشد. با این حال فرصتی باقی نمانده است که جان این افراد را نجات دهند. به نظر می رسد که اگر از زمان به درستی استفاده نشود، فرصت باقیمانده به قیمت از دست دادن جان این افراد باشد. او در ادامه به مسئولیت وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت راه نیز باید پیگیری‌های کاملی از مجراهای قانونی خود به عمل آورد. همچنین با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی بین ایران و چین، فارغ از نگاه ملیتی، به حل این بحران کمک کنیم.
بهرام نیا در ادامه گفت که در روز شنبه یا یکشنبه، کمیسیون انرژی مجلس تمام موارد این موضوع را بررسی می کند و اگر اثبات شود که اهمالی از سوی وزرای دولت رخ داده، با توجه به شرایط مجلس، احتمال دارد که سوال از وزیر یا استیضاح وزیر نیز مطرح شود. اما هنوز قطعیتی در خصوص این موضوع وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
هدف آمریکا از ایجاد ناامنی برای برجام چیست و این سیاست چقدر موثر خواهد ماند؟ ترامپ و بازیِ تهدید برجام اصولگرایان چگونه مشغول بازسازی و آماده سازی خود برای تداوم حضور در عرصه سیاسی هستند؟ یک نماینده: مجلس درباره حادثه نفتکش سانچی، اهمال احتمالی دولتی ها را بررسی می کند محمدعلی وکیلی نگاهی به عوامل واگرایی «ابتکار» سهم ژانرهای سینمایی از گیشه را بررسی می کند کمدی همچنان می تازد توضیحات دادستان کل کشور درباره خودکشی‌های اخیر در زندان‌ها پیشگویی 64 سال پیش نیما یوشیج درباره خانه‌اش به حقیقت می‌پیوندد؟ سایه سیاه ابر غم بر سر خانه نیما بیانیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حواشی اخیر مربوط به برخی اعضای این مجمع عضو کمیسیون امنیت‌‌ملی و سیاست خارجی مجلس درگفت‌وگو با «ابتکار»: هر تحرک بین‌المللی بر سیاست داخلی و خارجی کشورها اثرگذار است «ابتکار» از 3 گرمخانه زنان و مردان در تهران گزارش می‌دهد شب‌گریزی‌ خیابان‌‌خواب‌ها‌ی پایتخت