تجمعات با فراخوان <حزب‌الله> مشهد و هواداران احمدی‌نژاد آغاز شد



پنجمین کنگره حزب همبستگی ایران پنجشنبه گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. به گزارش «ایران»، در این کنگره که با حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شد، علی مطهری نایب رئیس مجلس، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران، محمد سالاری قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی و عضو شورای شهر به سخنرانی پرداختند.
 هاشمی یک مصلح اجتماعی بود


علی مطهری در ابتدای سخنان خود با یادآوری نخستین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به  شخصیت وی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم برای مرحوم‌ هاشمی عنوانی ذکر کنیم، باید کلمه «مصلح اجتماعی» را ذکر کنیم. وی ادامه داد: ما در این سال‌های آخر دیدیم که مرحوم‌ هاشمی آنجایی که احساس کرد جامعه راه انحرافی را می‌رود، ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد ودر نهایت پیروز شد و کاری کرد که جریان حاکم در سال 92 کنار رفت.
هاشمی متملق نبود
مطهری برداشت درست از اصل «ولایت فقیه» را یک اصل دانست و افزود: ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست که یک نفر فکر کند و بقیه عمل کنند؛ بلکه همه باید فکر کنند و همه عمل کنند و در نهایت حکم ولایت فقیه ملاک باشد؛ لذا جایی که خطایی رخ می‌دهد، باید حرف‌مان را بزنیم.  این نیست که ساکت باشیم و صرفاً تملق و چاپلوسی کنیم. به نظرم نامه‌ای که‌ هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ به رهبری نوشتند، سند افتخاری است؛ ایشان تأکید کردند اگر از اینجا جلوی او (احمدی‌نژاد) را نگیریم، نمی‌توانیم کاری کنیم و دیدیم حرف‌شان هم درست بود.
نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه ریشه حوادث، جنگ قدرت بین افراد است، تصریح کرد: اگر به ایام انتخابات توجه کنید، می‌بینید ریشه آنجاست. رفتار قالیباف و روحانی و به صورت کمتر رئیسی، تأثیر خود را در جامعه  گذاشت. اینکه بگویند فلان پول را کجا بردی؟ و خانه را از کجا آوردی؟ نتیجه‌اش این می‌شود.
اگر لازم است، بنزین گران شود
مطهری در ادامه به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از حوادث اخیر، مجلس و دولت نباید منفعل شود. اگر لازم است بنزین گران شود، بشود. این طور نباشد بعد چند تظاهرات، عقب‌نشینی کنند.
مصلحت جامعه اقتضا می‌کند بنزین گران شود و یارانه برخی قطع شود. وی افزود: دیدیم در عربستان بنزین گران شد. البته امتیازاتی در نظر گرفتند. امروز فضای خوبی در مجلس و دولت حاکم نیست. انفعالی عمل می‌کنند. ممکن است عده‌ای بگویند با دوتا تظاهرات می‌توان نظر حکومت را تغییر داد.
ارتباط مسئولان با جوانان کم است
عضو فراکسیون امید با اشاره به تفاوت‌های سال 88 و 96 تصریح کرد:  کسی در سال 88 جرأت نمی‌کرد بگوید اعتراض را باید به رسمیت بشناسیم، اما امروز اصولگرایان هم این موضوع را می‌گویند. مطهری با بیان اینکه اعتراض به معنی مخالفت با ولی فقیه نیست، ابراز داشت: ما از شعار مردم و توهین مردم به مقامات نباید بترسیم.
اگر اجازه اعتراض ندهیم، به تخریب ختم می‌شود. باید این کار اصلاح شود که یک گام به جلو گذاشتیم. وی با بیان اینکه «مسئولان ما با جوانان و دانشجویان ارتباط خوبی ندارند» ادامه داد: می‌بینیم پاسخ دادن به جوانان چه مقدار مؤثر است، اما متأسفانه ارتباط‌ها کم است.
باید دوستان نگاه خود را به معترضان 88 تغییر دهند
وی با تأکید بر اینکه «جوانان را به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی تقسیم نکنیم» ابراز داشت: امام (ره) همان جوانان بظاهر غیر ارزشی خور را به تظاهرات علیه شاه کشاند و بعداً اینها به جبهه جنگ رفتند. نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه «عدم حضور معترضان سال 88 درتظاهرات اخیر دلیل بر این است که اتهامات برانداز برای آنها غلط است» عنوان کرد: اگر اینها برانداز بودند، بهترین فرصت بود؛ اما کسی وارد نشد. باید دوستان نگاه خود را به معترضان 88 تغییر دهند.
نظامی‌ها به سیاست ورود نکنند
مطهری درباره نگاه ارکان مختلف نظام به سیاست با نقل خاطره‌ای از ابتدای انقلاب گفت: یک بار زمان امام، فرمانده سپاه در رابطه با اتفاقات مجلس حرف زد. امام با عصبانیت گفت به سپاه چه که در مجلس چه می‌گذرد؟ سپاه نباید در سیاست وارد شود. مصلحت خود نظامیان نیست. متأسفانه برخی نظامیان هم وارد سیاست می‌شوند. عملکرد حزبی دارند که  به صلاح کشور نیست.
نهاد‌های انقلابی مالیات بدهند
این عضو هیأت رئیسه مجلس درخصوص نهادهای انقلابی مانند ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان بیان کرد: این نهادها موقت بودند ولی اکنون به کارتل اقتصادی تبدیل شدند. همه نهادها باید مالیات بدهند، معنی ندارد بگوییم آستان قدس رضوی معاف از مالیات است.
واکنش شکست خوردگان انتخابات
محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران  نیز یکی دیگر از سخنرانان این کنگره بود. سالاری درباره ریشه اعتراضات اخیر در کشور گفت: نتایج انتخابات سال ۹۶ خیلی زود با واکنش شکست خوردگان از مردم مواجه شد و موج تخریب  و سیاه نمایی‌ و القای «نا‌کارآمدی دولت در حل مشکلات کشور» با حمایت بی‌چون و چرا در برخی از تریبون‌های رسمی صورت گرفت و بخش عمده‌ای از اعتراض‌های چند روز اخیر ریشه در چنین طرح‌هایی داشته است. وی افزود: در حوادث اخیر آنچه مورد اهمیت است، باور مطالبات بحق مردم بویژه در زمینه معیشت است. مشکلاتی که البته محدود کردن آن صرفاً به دولت روحانی، انتقام‌گیری فرصت‌طلبانه است؛ اما این مشکلات نافی مسئولیت دولت و کابینه برای تحقق شعارهای انتخاباتی نیست.
گفتنی است در این مراسم، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت، محسن‌ هاشمی رئیس شورای شهر تهران، احمد مازنی نماینده تهران در مجلس، حسین کمالی رئیس خانه احزاب و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ابراهیم اصغرزاده عضو حزب همبستگی و محمد سالاری قائم مقام حزب همبستگی و الهه کولایی استاد دانشگاه حضور داشتند.

نیم نگاه
آغاز تجمعات از فراخوان سایت «حزب‌الله» مشهد و هواداران احمدی نژاد
علی مطهری پنجشنبه گذشته در پاسخ به سؤال انصاف نیوز درباره ریشه اعتراضات اخیر گفته آن کسانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند یکی «سایت حزب الله مشهد» بوده که اینها قبلاً کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کرده‌اند و دیگری هم پیروان آقای احمدی‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند. وی ادامه داد: آقای علم‌الهدی هم در نماز جمعه‌ (دو هفته پیش) گفته بود که بخش اولش یعنی شعار «مرگ بر روحانی» خوب بود،
اما بقیه‌اش خوب نبود که البته این حرف خوبی نیست.