بزرگداشت نخستین‌سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی



مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح پنجشنبه با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء قم به‌عنوان سخنران اصلی به تشریح ابعاد شخصیتی و تأثیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انقلاب و اداره کشور پرداخت.
وی گفت: تأکید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره اسلام، نظام، انقلاب اسلامی ایران و ارتقای کشور به جایگاه رفیع و شایسته ملت بود و تا پای عمر بر این عهد استوار ماند که قابل تقدیر است. جوادی آملی با اشاره به‌حضور مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این حضور باعث شد همه هیاهوها، بی‌مهری‌ها و کم لطفی‌ها به کناری برود و سیمای درخشان آیت‌الله هاشمی که در هر میدان و صحنه همواره شاخص و نمونه بود به جهان نشان داده شود.  رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء قم ادامه داد: امروز همه از عقلانیت آیت‌الله هاشمی در نظر و اعتدال و عمل می‌گویند که کاملاً مطلب حقی است و همواره افراط و تفریط جوامع را از بین برده و به چالش کشانده است و جلو موفقیت آنها را می‌گیرد. جوادی آملی اضافه کرد: فریاد و ناله آیت‌الله هاشمی، چه زمانی که فرصت خطبه خواندن داشت و چه آن وقت که نداشت و ناله سر می‌داد، بر اعتدال، تأکید داشت و می‌دانست که جامعه و نظام با این روش می‌تواند به جایی برسد و عقلانیت و فهم اجتماعی و کارشناسی در امر دین و جامعه اگر نباشد، قطعاً سقوط دیر یا زود احیاناً اتفاق خواهد افتاد. در این مراسم پیش از سخنان حجت‌الاسلام جوادی آملی، محسن هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله هاشمی طی سخنانی از همدری و حضور مردم درمراسم‌ بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کرد.   در این مراسم همچنین وزیر ارشاد با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را باید به‌عنوان شناسنامه انقلاب اسلامی تعریف کرد، گفت: ایشان بیش از50 سال، از سال 41 تا زمان وفات، با انقلاب زیست، با انقلاب حرکت کرد، انقلابی بود وانقلابی ماند.


سیدعباس صالحی در حاشیه مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مدرسه عالی شهید مطهری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در کنار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و امام راحل به‌عنوان پیرو و یار، خدمات قابل توجهی را برای پیروزی، تأسیس و توسعه انقلاب اسلامی داشتند. وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عالم دینی و محقق اسلامی بودند، افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تفسیر راهنما و نوشته‌های متعددشان در تاریخ مکتوب ایران جایگاه خاصی داشتند و خواهند داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سال‌های متمادی تحصیلی، تحقیقی و در ایامی که در زندان می‌زیست و ایامی که فرصت داشت یکی از محققان خوب و برجسته دینی و اسلامی بود. صالحی با تأکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را باید به‌عنوان مدیر برجسته اهل جمهوری اسلامی شناخت، گفت: ایشان در شورای انقلاب، در دوران جنگ و در دوران سازندگی، با انقلاب اسلامی پیوند و گره خوردگی داشت و انقلاب با نام او پیوند خورده است و با نام او مانده و خواهد بود.  بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در حاشیه مراسم گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رابطه مستمر و بسیار قوی با بدنه فن سالار، تکنوکرات و بوروکرات‌های کشور برقرار کرده بود و سخنان آنان را می‌شنید و درک می‌کرد.

نیم نگاه
سردار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی: همه تلاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این بود که جمهوری اسلامی با ایده‌ها و روش‌های نو بتواند استحکام خود را هر چه بیشتر پیدا کند.
محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان: درباره بعد شخصیتی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که کمتر گفته می‌شود بعد علمی و آثار برجای مانده از ایشان است چرا که تفسیر راهنما که نوع جدیدی از برداشت از کلام الهی است و برای جوان‌ها و دانشگاهیان و طلاب قابل استفاده است.
سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در امور دفاعی: آیت‌الله هاشمی در آرزوی برپایی نظامی مبتنی بر الگوی اسلامی بودند و در این راه هم همه مصائب و سختی‌ها را بر جان و دل خود خریدند.