تشکیل ستاد مشترک ایران، چین و ژاپن در شانگهای برای امداد‌رسانی به نفتکش حادثه‌دیده ایرانی


   
   مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی از تشکیل ستاد مشترک بین سه کشور ایران، چین و ژاپن در شانگهای خبر داد و با خانواده دریانوردان ایرانی دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی که با حکم رئیس‌جمهور به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی تعیین شده است، دیروز با سفیر ژاپن در ایران دیدار کرد. وی درمورد اطفای حریق نفتکش ایرانی با تاکید بر اینکه هنوز وقت طلایی ما تمام نشده است، اظهار کرد که عملیات به شدت ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش خواهند شد.
ربیعی از تشکیل ستاد مشترک بین سه کشور ایران، چین و ژاپن در شانگهای خبر داد و گفت: این ستاد عملیاتی فرآیند اطفای حریق را بررسی می‌کند.


وی با ‌اشاره به مفقود شدن ۳۲ پرسنل نفتکش گفت: پس از آنکه پیکر یکی از مفقودین پیدا شد خبر خاص دیگری از ۳۱ پرسنل در دست نیست. شبیه سازی‌ها در حال انجام است و امیدواریم با پایین آمدن دمای کشتی نیروها بتوانند وارد شوند.
ربیعی پس از دیدار روز جمعه با سفیر ژاپن و همچنین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و کاپیتانی که برای بررسی وضعیت فنی نفتکش سانچی در آب‌های چین حضور دارد، در جمع خانواده دریانوردان مفقود شده حضور پیدا کرد.
نماینده رئیس‌جمهور و رئیس‌کمیته پیگیری وضعیت نفتکش سانچی در این دیدار به نگرانی‌های خانواده دریانوردان ایرانی گوش کرده و درخواست‌های آنها را مورد پیگیری قرار داد.
گفتنی است کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در گفت‌وگویی که با علی ربیعی داشته، ضمن‌اشاره به همکاری تیمهای ایرانی و چینی، با تاکید بر اینکه چینی‌ها عملیات اطفای حریق را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنند تصریح کرده است: اگر حرارت کشتی پایین آمد امکان ورود به کشتی فراهم می‌شود. برای اینکار 10 نفر از گروه ایرانی و تیم امداد و نجات چین در حالت آماده‌باش هستند. همچنین از ژاپن درخواست شده که در صورت نیاز از هلی‌کوپترهای آنها استفاده کنیم.
همچنین بر اساس گزارشی که کاپیتان ایرانی مستقر در محل حریق در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌کمیته پیگیری از شرایط ارائه کرد، اعلام شد از آنجایی که عملیات اطفا با جدیت بیشتری ادامه دارد امید می‌رود آتش تا ظهر شنبه خاموش شود.نفتکش ایرانی که هفته گذشته با یک کشتی چینی برخورد کرده و دچار آتش‌سوزی شده بود و 32 پرسنل آن مفقود شده بودند بر اثر جریان باد در حال نزدیک شدن به مرزهای آبی ژاپن است. این در حالی است که کارشناسان هنوز از نجات سرنشینان قطع امید نکرده‌اند.