مجید ابهری = رفتارشناس

در روزهایی که تهران و بسیاری از کلانشهرها دچار آلودگی هوا بودند و البته هنوزم گاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بعضی از مسئولان سطوح بالا به جای چاره اندیشی دست به دعا بر داشته و می‌گفتندکه فقط باید دعا کنیم که باد قوی یا باران بیاید تا هوا تمیز شود. این در حالی است که بعضی از اتوبوس‌ها در تهران به اندازه یک واحد تولیدی دودسازی کرده و گاه خیابان را تاریک می‌کنند، اتومبیل‌هایی در سطح شهر تردد می‌کنند که باید از رده خارج شوند و هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی به همان روال سابق حرکت می‌کند، یعنی به جای افزایش خودروهای هیبریدی و اتوبوس‌های سالم و نو (که جزء تعهدات و بدهی‌های دولت به شهرداری است) اتوبوس‌هایی که قبلا دست دوم از کشورهای دیگر وارد
شده‌اند در خیابان‌های تهران مشغول مانور دادن هستند. جالب اینجاست که در این شرایط و بنا به گفته مسئولان مربوطه فقط باید دعا کنیم که دولت هر چه زودتر پول شهرداری را بدهد ، دعا کنیم که چاره‌ای برای باتلاق جازموریان، تالاب‌های خوزستان، دریاچه ارومیه وخشکسالی‌های سیستان که سبب شده گرد و غبار و ریزگردها زندگی مردم را مختل کند چاره ای اندیشه شود یا دعا کنیم که ایست‌های قلبی بر اثر آلودگی هوا کمتر شود! حالا که موارد متعددی برای دعا وجود دارد بهتر است که وزارتی به نام وزارت دعا تشکیل شود! و به جای این همه کارشناس، سازمان و بودجه‌های هنگفت، در این وزارتخانه افرادی که دعاهای مختلفی را بلد هستند جمع شوند و برای باریدن باران، کاهش آلودگی هوا، کاسته شدن از اتوبوس‌های دودزا، دعای دسته جمعی انجام دهند. همچنین همایش دعا برای شهرهای دیگر که به آلودگی هوا دچار هستند برگزار کنند. جای تاسف دارد که به جای اندیشیدن راه حل مناسب، نهادهای سازنده و کاربردی در این زمان متوسل این شوند که از مردم بخواهند دعا کنند.
مردم که خود بهترین دعاها را بلد بوده و هستند، پس نقش مسئولان و بودجه‌های هنگفت در این زمینه چیست؟ البته در تاثیر و جایگاه ارزشمند دعا هیچ شکی وجود ندارد اما برای بسیاری از کارها باید از تکنیک تکنولوژی پیشرفته استفاده کرد نه اینکه بیمار را با سکته قلبی رها کنیم و از همراهان وی بخواهیم که دعا کنند. همراه با معالجه و درمان دعا هم لازم است. بنابراین بهتر است مردم در حالی که بسیار ناراحت از گرانی و بعضی از تبعیض‌ها و شکاف‌ها هستند دیگر با این گونه عبارات نمک بر زخم‌شان پاشیده نشود.