جعفر قادری = اقتصاددان

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنان دو شب پیش خود در تلویزیون با اشاره به اهمیت فروش اموال مازاد بانک‌ها گفت: «با بانک‌ها توافق کرده‌ایم که در هشت ماه آنها 20 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های منجمد خود را بفروشند.»
وی همچنین گفت: «در سه سال گذشته بانک‌ها فقط 10 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را فروخته بودند.»
واقعیت این است که بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها در اموال و دارایی‌های آنها به ویژه دارایی‌هایی که در شرکت‌های مختلف دارند حبس شده است و طبعا اگر فروش اموال مازاد بانک‌ها و یا فروش سهام مازاد بر آن بخشی که قانون مشخص کرده انجام شود، نقدینگی بانک‌ها را افزایش داده و قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه عرضه بیشتر اموال و دارایی‌های بانک‌ها در بازار بورس نیز موجب رونق بازار سرمایه می‌شود.
البته ممکن است بهانه بانک‌ها این باشد که الان، دوره رکود است و با فروش اموال و املاک، آنها مجبور شوند که زیانی در دفاتر خود ثبت کنند.


به نظر من، این توجیه خیلی قابل قبول نیست چون به این زودی‌ها امیدی برای رونق مسکن و املاک وجود ندارد. بنابراین اگر بانک‌ها املاک خود را زودتر به فروش برسانند هم به‌نفع خودشان و هم به نفع
جامعه است.از طرف دیگر، یک استدلال دیگر بانک‌ها برای عدم تمایل به فروش املاک و اموال خود این است که می‌گویند در شرایط رکود کنونی، درصدی از کسانی که تسهیلات بانکی می‌گیرند قادر به بازپرداخت اقساط این وام‌ها نیستند. من معتقدم که برای این موضوع، راه‌حل وجود دارد. اگر از کسانی که تسهیلات می‌گیرند، تضمین‌های کافی گرفته شود و به بنگاه‌ها و مجموعه‌هایی که بانک‌ها مطمئن هستند می‌توانند از عهده پرداخت اقساط وام‌ها برآیند وام داده شود و همچنین از پارتی‌بازی‌ها در این خصوص جلوگیری شود آنگاه نگرانی بانک‌ها برطرف خواهد شد و وام‌گیرندگان می‌توانند به موقع اقساط را پرداخت کنند. همان طور که اشاره شد هرچه بانک‌ها اموال منجمد خود را بیشتر بفروشند قدرت وام‌دهی آنها بالاتر می‌رود و می‌توانند به متقاضیان بیشتری وام پرداخت کنند.