درخواست بازديد از اوين

گروه سیاست: در ناآرامي‌هاي اخير در مجموع  130 دانشجو بازداشت شده‌‌اند که حالا به گفته وزير علوم حدود 15 تا 20 نفرشان در بازداشت به سر مي‌برند.
در همين حال معاون فرهنگي دانشگاه تهران هم خبر داده که 18 دانشجوي بازداشتي دانشگاه تهران آزاد شده‌اند. هرچند هنوز 23 نفرشان در حبس‌اند. رئيس فراکسيون اميد هم خبر داده که به جز يکي، دو دانش‌آموز سایر دانش‌آموزان آزاد شده‌اند. با اين حال زندان اوين کماکان پذيراي افراد مختلفي است و خانواده‌هاي نگران همچنان در مقابل اوين در انتظار به سر می‌برند. آن هم در اين روزهاي سرد. رئيس فراکسيون اميد با نمايندگان مجمع تهران جلسه داشته و ماحصل آن درخواست بازديد از اوين بوده و ارائه چند گزارش کار. 
محمدرضا عارف همچنين درباره پيگيري وضعيت افرادي که گفته مي‌شود در زندان فوت شده‌‌اند نيز گفته: «مجمع نمايندگان تهران براي بازديد از بازداشتگاه اوين درخواست داده و اگر اين کميته بتواند از زندان اوين بازديد کند، به‌طور طبيعي مسائلي مانند فوت‌شدن برخي از بازداشت‌شدگان نيز پيگيري مي‌شود».
ديروز هم «فاطمه سعيدي» نماينده تهران به «ايسنا» گفت: «خبرهاي خوبي به کميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده رسيده؛ از جمله اينکه ۱۰ تا ۱۵ نفر از دانشجويان که عمدتا از دانشگاه تهران بوده‌اند، آزاد شده‌اند. البته هنوز دانشجوياني در بازداشت هستند و آمار مختلفي درباره آنها وجود دارد اما اميدواريم با عطوفت دستگاه امنيتي و نگاه پدرانه به دانشجويان، باقي آنها نيز آزاد شوند». وزير کشور ديروز هم خبرنگاران را بي‌پاسخ گذاشت و اعلام نظر درباره وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير را به آينده موکول کرد: «درباره اين موضوع به موقع حرف مي‌زنم». در نامه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمدجعفر منتظري به دادستان‌هاي عمومي، انقلاب و نظامي سراسر کشور آمده: «همان‌گونه که اعلام شد نسبت به دستگيرشدگان و متهمان فاقد سابقه کيفري بر اساس قانون همراه با رأفت اسلامي و نسبت به عوامل اصلي از قبيل مرتبطان با بيگانگان و مرتکبين قتل و تخريب و تحريق بر اساس قانون و توأم با قاطعيت و سرعت رسيدگي و همچنان مراقب حرکات و توطئه‌هاي دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب باشيد».
15 تا 20 دانشجو در زندان‌اند


منصور غلامي، وزير علوم هم در حاشيه جلسه هيئت دولت گفته: «جمع دانشجويان بازداشتي‌ که تاکنون به ما اطلاع‌ داده‌اند، در کل کشور ۱۳۰ نفر بوده است. بيشتر اين افراد آزاد شده‌اند اما حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر  همچنان در بازداشت هستند». به گفته وزير علوم «با صحبتي که با وزير اطلاعات و وزير کشور داشتيم قرار شد بر اساس دستور رئيس‌جمهور دانشجوياني که هنوز در بازداشت به سر مي‌‌برند، طي امروز و فردا آزاد شوند». در همين حال مجيد سرسنگي، معاون فرهنگي دانشگاه تهران از آزادي 18 دانشجوي بازداشت‌شده خبر داده و دربند‌ماندن 23 نفر ديگر. با اين حال  اخبار رسيده از بهارستان نشان از پيگيري مداوم براي آزادي دانشجويان دارد. نشست خبري محمدرضا عارف فرصتي است تا خبرنگاران رودرروي رئيس فراکسيون اميد از پيگيري اصلاح‌طلبان براي رسيدگي به وضعيت بازداشت‌ها بپرسند.
نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي گزارش خوبي دادند
محمدرضا عارف در حاشيه نشست مجمع 35‌نفره تهران با سازمان اطلاعات استان تهران به ميان خبرنگاران آمده و گفته: «مجمع تهران که از 35 نفر از نمايندگان استان تهران در مجلس شوراي اسلامي تشکيل شده جلسه‌هاي متعددي را با دستگاه‌هاي اجرائي برگزار مي‌کند که چهارشنبه،20 دي نيز جلسه‌اي را با سازمان اطلاعات تهران برگزار کرد و بيشتر در مورد حوادث اخير بحث شد». رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: مسئولان سازمان اطلاعات استان تهران در مورد اقداماتي که اين سازمان در کنار ساير نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي مانند نيروي انتظامي انجام داده، گزارش خوبي را مطرح کردند و بحث‌هاي خوبي با نمايندگان انجام شد و مقرار شد تا اين موضوعات پيگيري شود.
به جز  يکي، 2 نفر همه دانش‌آموزان آزاد شده‌اند
او با بيان اينکه مقرر شد با برگزاري جلسه‌هاي متعدد علل اين مسائل ريشه‌يابي شود تا بتوان مشکلات و مسائل مردم به‌خصوص بخش‌هاي اقتصادي و معيشتي را حل کرد، افزوده: «از آنجايي که اعتراض‌ها در قانون اساسي مشروعيت دارد و بايد به آن احترام بگذاريم و اجازه دهيم تا مردم اعتراضات و نقدهاي خود را مطرح کنند، از ابتدا نيز اين بحث مطرح بود که حساب مردم معترض را بايد از حساب افرادي که به دنبال تخريب و اغتشاش هستند، جدا کنيم که روند خوبي در مسير طي مي‌شود». عارف همچنين با بيان اينکه کارگروهي را تشکيل داده بوديم تا در فاز اول پيگير وضعيت دانش‌آموزان و دانشجويان بازداشت‌شده باشد، تأکيد کرده «گزارش‌هايي که در رابطه با دانش‌آموزان داريم جز يکي، دو مورد که در بازداشت هستند، تقريبا مسئله‌اي باقي نمانده و بقيه آزاد شده‌اند».
آزادي بدون وثيقه
منصور غلامي در حاشيه جلسه روز گذشته هيئت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ايلنا در مورد آخرين وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده در حوادث اخير و تعداد اين افراد گفته: «با توجه به اينکه برخي از اين دانشجويان آزاد شدند، آمار دقيقي از تعداد دانشجوياني که هنوز در بازداشت هستند، در دست نيست اما تعداد آنها کم است. با صحبتي که با وزير اطلاعات و وزير کشور داشتيم قرار شد بر اساس دستور رئيس‌جمهور اين تعداد هم  به‌زودي و طي امروز و فردا آزاد شوند». غلامي در پاسخ به اينکه عليرضا رحيمي، عضو کميسيون امنيت ملي اعلام کرده که وزير اطلاعات قول داده تا در زمان امتحانات دانشجويان بدون وثيقه آزاد شوند،‌ افزوده است: «بله؛ همين‌طور است. آقاي علوي روز گذشته (سه‌شنبه) و امروز (چهارشنبه) در هيئت دولت به من هم قول دادند و اميدواريم اين مسئله اتقاق افتد».
هيچ دانشجوي بازداشتي‌ای ستاره‌دار نمي‌شود
او همچنين درباره اينکه آيا دانشجويان بازداشتي ستاره‌دار خواهند شد يا خير نيز تأکيد کرده است: «کلا بحث ستاره‌دارشدن دانشجويان را برداشته‌ايم. مفهوم ستاره براي زماني بود که دانشجويان را به‌شکلي زير نظر مي‌گرفتند». غلامي در پاسخ به اين پرسش که آيا براي دانشجويان بازداشتي پرونده کيفري تشکيل خواهد شد نيز گفته: «اگر فردي مرتکب جرمي نشده و شواهد و مدارکي عليه او نباشد، قطعا پرونده‌اي تشکيل نخواهد شد.  تأکيد رئيس‌جمهور نيز بر اين است که صرف بازداشت، براي هيچ‌کس پرونده‌سازي نشود. در مورد وثيقه هم مقرر شد اگر فردي وثيقه نداشت، با کفالت يا ضمانت يک نفر آزاد شود. با دادستان صحبت  کرديم که قول دادند نهايت کمک را در اين زمينه داشته باشند».
نعمتي: هر 3فراکسيون مجلس مي‌خواهند کميته حقيقت‌ياب تشکيل شود
بهروز نعمتي، عضو هيئت‌رئيسه مجلس، درباره پيگيري‌هاي انجام‌شده براي وضعيت بازداشت‌شده‌هاي وقايع اخير، به جلساتش با مسئولان امنيتي اشاره کرد و گفت: «در جلساتي که با مسئولان امنيتي داشتم آنها جمع‌بندي‌شان اين بود که کارها انجام شده و فکر مي‌کنم که ديگر در حال خاتمه است». سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس در گفت‌وگو با «شرق» بازداشت‌شده‌ها را به سه گروه تقسيم کرد و گفت: «گروه اول آنهايي بودند که از عوامل بودند و در تخريب و آتش‌زدن اماکن عمومي و تحريک مردم نقش داشتند؛ گروه دوم افرادي بودند که تحت تأثير جو قرار گرفتند و گروه سوم افرادي بودند که براي موضوعات اقتصادي و مطالبات عمومي بازداشت شده‌اند». او درباره تعداد هر گروه هم توضيح داد که گروه اول تعدادشان کم است؛ گروه دوم، تعدادشان بيشتر و حدود چهار، پنج برابر گروه اول هستند که هماهنگي‌هايي با قوه‌‌ قضائيه صورت گرفته تا آخر هفته تعيين تکليف شوند. او درباره بازداشتي‌هاي گروه سوم تقسيم‌بندي‌اش هم گفت که اين افراد همان روزهاي اول با تعهد آزاد شدند يا دو، سه روز اول آزاد شدند. او بار ديگر تأکيد کرد که «در جلساتي که با دو مجموعه امنيتي داشتم، نظرشان بر اين بود که گروه دوم هرچه سريع‌تر تعيين تکليف شوند». او درباره اينکه منظور از تعيين‌تکليف آزادي با وثيقه است يا چيز ديگري نیز گفت: «ممکن است يکي با وثيقه يا يکي هم با تعهد آزاد شود؛ تعيين تکليف با توجه به تحقيقاتي که انجام‌شده صورت مي‌گيرد». نعمتي درباره کشته‌شدگان از جمله «سينا قنبري» هم به مقامات قضائي ارجاع داد و گفت: «قوه‌ قضائيه و مسئولان سازمان زندان‌ها بايد توضيح بدهند چون اطلاعاتشان دقيق‌تر است». او به مأموريتي که علي لاريجاني به کميسيون‌هاي امنيت ملي و آموزش مجلس محول کرده بود، اشاره کرد و گفت که رئيس مجلس اين دو کميسيون را مأمور پيگيري کرده است و در همين راستا کميسيون امنيت ملي سه‌شنبه، جلسه مفصلي با نهادهاي امنيتي و قضائي داشتند. نماينده تهران در مجلس درباره تشکيل کميته حقيقت‌ياب در مجلس براي پيگيري اين مسائل هم گفت: «الان همه خواستار تشکيل و عضويت در اين کميته هستند اما به نظرم بايد با آرامش بيشتري پيگيري شود؛ البته بايد به خواست مجلس هم باشد». او افزود: «نماينده‌ها از همه گروه‌هاي سياسي مجلس اين خواسته را دارند و البته قوه‌قضائيه و نهادهاي امنيتي هم بايد نظرشان را درباره نوع ارتباط اين کميته بگويند». نعمتي درباره ترکيب کميته احتمالي هم گفت: «با توجه به اينکه هر سه فراکسيون مجلس مي‌خواهند اين اتفاق بيفتد، معتقدم که بايد هر سه فراکسيون با يکديگر بنشينند و از هر فراکسيون نفراتي که تجربياتي در اين زمينه دارند، انتخاب شوند؛ البته مشروط به اينکه قوه قضائيه و نهادهاي امنيتي هم تأييد کنند». او در مورد علت لزوم تأييد قوه قضائيه و نهادهاي امنيتي نیز گفت: «نوع ارتباط مهم است؛ چون مثلا ممکن است قوه‌قضائيه بگويد اين ارتباط را اين‌گونه قبول ندارم؛ براي همين بايد راهکار مشخص شود».