تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ملت ایران در این هفته و در جریان حوادث اخیر یکبار دیگر سنگ تمام گذاشت و نشان داد که مرز بین انتقاد و تنش آفرینی را می‌داند و بین مطالبات به حق مردمی و تحرکات آشوبگرانه تفکیک قائل است.
هر چند در هفته جاری غائله‌ای که دشمن از تلاطم موج مطالب به حق مردم آفرید، فروکش نمود ولی نباید فراموش کرد که مردم با مسائل و مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند که باید به دقت توسط مسئولین رصد شده و پیش از آنکه به کف خیابان‌ها کشیده شده و مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد، بدان توجه شود. از این جهت مسئولان نظام باید به طور جدی و عمیق - به دور از ظاهرسازی – در پی ایجاد سازوکاری برای مهیاسازی فضای نقد و انتقادپذیری بوده و فضا را برای تحقق نظام مردمسالاری دینی فراهم کنند. طبعاً نارضایتی از یک نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، امری غیرمنتظره و نامتعارف نیست، منتهی اگر این نارضایتی‌ها مسیر بیان درست و اصولی نیابد، زمینه برای تشنج سیاسی فراهم می‌شود. بنابراین مهیاسازی فوری فضای نقد و انتقاد سازنده باید به مثابه ابزاری قدرتمند در برابر دشمنانی استفاده شود که هر لحظه در پی ایجاد درگیری و تنش در جامعه هستند.
از رویدادهای هفته جاری باید به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم در تجلیل و تحسین از حرکت عظیم مردم این شهر در 19 دی سال 56 اشاره کرد که طی آن ایشان به تشریح ابعاد و لایه‌های مختلف توطئه دشمنان برای سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم پرداخته و افزودند: «سر آمریکا در قضایای اخیر برای موج سواری بر مطالبات به حق مردم به سنگ خورد و هر چند این کارشان بی‌تقاص نخواهد ماند ولی اگر مسئولان ضعف‌ها را برطرف کنند، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»


در این هفته یکسال از فقدان اسطوره انقلاب و انقلابی اخلاق محور یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سپری شد؛ شخصیتی که علاوه بر مبارزات خستگی ناپذیر در قبل از انقلاب و نقش ستودنی‌ وی در پیروزی انقلاب و همراهی‌ با امام، در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن نیز نقشی اساسی در حفظ وحدت و آبادانی کشور داشت و با اندیشه راهبردی و نگاه تیزبین خود، در برهه‌های حساس، عاملی برای حل مشکلات کشور و پشت سر گذاشتن بحران‌های مختلف و عبور از فراز و نشیب‌های گوناگون داشت.
عنوان «سردار سازندگی» را باید به حق، برازنده شخصیتی دانست که لحظه‌ای از فکر توسعه و پیشرفت ایران غفلت نکرد و در دوران مبارزه همواره در کنار امام قرار داشت و پس از پیروزی انقلاب، مسائل داخلی و خارجی را با مصلحت اندیشی و صبوری حل کرد و همواره به فکر ایجاد الگویی فرهنگی و سازنده از انقلاب اسلامی برای مسلمانان جهان بود.
اکنون یکسال پس از فقدان این شخصیت «سد شکن»، «برنامه محور» و «راهگشا»، بهتر می‌توان فهمید که انقلاب، چه شخصیت بزرگی را از دست داده است؛ وزنه‌ای که عامل ایجاد تعادل بین آرمان گرایی و واقع نگری بود و در خروج از بن بست‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کرد.
امروز به فاصله اندکی از فقدان این انقلابی بزرگ، پرده از چهره فتنه گران وعوام فریبان افتاده و مردم به نقش و اهمیت تفکرات این انقلابی بزرگ پی برده‌اند. هر چند این استبصار، امر مبارکی است ولی سوگمندانه باید گفت که کشور، ملت و نظام برای رسیدن به چنین دستاوردی، بهای سنگینی پرداخت و نشناختن قدر چنین شخصیت‌هایی تاثیرگذار، جامعه را از چنین نخبه‌ها و توان گره گشایی شان محروم کرد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از نیم قرن مجاهدت، سال گذشته از میان ما رفت و جای خالی او تا مدت‌ها در مجموعه نظام و در میان مردم خالی خواهد ماند ولی صبوری، مردمداری، مشی متعهدانه، آزاداندیشی، دوراندیشی، تعامل و تعادل او در رفتارهای سیاسی از وی چهره‌ای ساخت که سال‌ها در اذهان مردم خواهد ماند. از این گذشته او که در مهم‌ترین رویدادهای انقلاب حضوری موثر و تعیین‌کننده داشت در سال‌های اخیر دغدغه‌هایی داشت که نباید آنها را فراموش کرد بلکه باید در استمرار مسیر انقلاب به آن توجه داشت. هر چند او که شناسنامه انقلاب بود هنوز هم مظلوم است و حتی کسانی که به برکت حمایت وی به قدرت رسیده اند حرکتی برای قدردانی ازاو نمی کنند و حاضر نیستند دین خود را به او ادا کنند.
در این هفته موج برجام به دلیل دیوانگی‌های رئیس‌جمهور نامتعادل آمریکا مجدداً از اهمیت ویژه‌ای برخودار شد. از مجموعه اظهارات و اقدامات ترامپ و تیم همراه او در پرداختن دوباره به موضوع برجام، چنین بر آید که او به دنبال لطمه زدن به توافق هسته‌ای و یا خروج از آن است که می‌توان آنرا در نوع بهانه‌های کودکانه و واکنش‌های غیرمسئولانه کاخ سفید مشاهده کرد. از این جهت جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به جامعه بین الملل نسبت به این اقدام ترامپ، اعلام کرد پاسخ سنگینی در انتظار واشنگتن خواهد بود. در همین راستا وزیر خارجه کشورمان دیروز به مسکو رفت و امروز با وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در بروکسل دیدار می‌کند تا ضمن انعکاس هشدارهای تهران نسبت به اقدام احتمالی آمریکا برای بی‌اعتبار کردن برجام رایزنی کند. این درحالی است که این سه کشور اروپایی به نمایندگی از اتحادیه اروپا، به عنوان امضا کنندگان توافق برجام، همچنان تاکید دارند که به طور کامل به آن پایبند هستند.
اوایل این هفته صحنه بین‌المللی شاهد یک شکست و رسوایی جدید برای آمریکا در شورای امنیت بود. نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران که با اصرار آمریکا برگزار شد بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. این جلسه در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوءاستفاده از شورای امنیت تبدیل شد و اکثریت اعضا به جای اینکه به درخواست آمریکا درباره مسائل اخیر ایران وقعی بنهند، به دفاع از توافق هسته‌ای پرداختند. به دنبال حوادث هفته گذشته در ایران و بروز برخی ناآرامی‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا ماسک دفاع از مردم ایران به چهره زد و به دنبال آن «نیکی هیلی» نماینده افراطی آمریکا در سازمان ملل نیز وارد میدان شد تا بلکه بتوانند از این فضاسازی به نفع آمریکا بهره‌برداری کنند که در صحنه عمل چنین نشد و آمریکا دچار یک انزوای کم سابقه گردید. در واقع ترامپ و همفکرانش امیدوار بودند با هوچی گری بهانه‌ای پیدا کنند تا با کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت، ناکامی‌های سیاسی خود را در پشت این طرح پنهان سازند. برای ناظران سیاسی هنوز هم جای تعجب است که ترامپ و دستیارانش براساس چه محاسبه‌ای این موضوع را مطرح کردند و واقعیت‌های موجود جهانی را نادیده گرفتند و در نهایت دچار این شکست مفتضح شدند.
این هفته روابط آمریکا و پاکستان، در پی اتهامات آمریکا به اسلام آباد و قطع کمک‌های مالی، به تیرگی گرایید. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن عمده کمک‌های خود به پاکستان را به حالت تعلیق در می‌آورد. آمریکا دولت پاکستان را متهم کرده است که از تروریسم حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریست‌ها جدی نیست بلکه تظاهر به آن می‌کند. در پاسخ، وزیر خارجه پاکستان، آمریکا را دوستی دانست که همیشه خیانت می‌کند. وی تاکید کرد که پاکستان دیگر با آمریکا هیچگونه ائتلافی ندارد. وزیر خارجه پاکستان اضافه کرد آمریکا دیگر دوست پاکستان نیست و کشورهای دیگر هستند که می‌توانند متحد پاکستان شوند. «عمران خان» رهبر جنبش «تحریک انصاف» نیز اعلام کرد وقت آن رسیده است تا پاکستان ارتباطش را با آمریکا قطع کند. در همین ارتباط سخنگوی ارتش پاکستان نیز گفت کمک امنیتی آمریکا را به بهای خرد شدن عزت ملی نمی‌خواهیم.
این هفته منابع غربی فاش کردند که آمریکا درحال تدوین یک سیاست جدید درباره سوریه است. براساس این سیاست، آمریکا بر روی نیروهای کرد سوریه به عنوان جایگزین دولت مرکزی سرمایه‌گذاری می‌کند. این طرح شامل ربط دادن بازسازی سوریه به انتقال قدرت در این کشور است. چندی پیش «جیمز مانیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن دیپلمات‌هایی به مناطق تحت سیطره نیروهای کرد سوریه می‌فرستد تا هماهنگ با کارشناسان نظامی آمریکایی در سوریه عمل کنند.
براساس اطلاعات موجود، آمریکا در مرحله اول قصد دارد نیروهای شبه نظامی کرد سوریه را از همه لحاظ تسلیح و شمار آنها را تا 30 هزار نفر افزایش دهد. حمایت نظامی هوایی از مناطق تحت کنترل کردهای هم پیمان آمریکا و حمایت دیپلماتیک بین‌المللی از کردهای سوریه در مجامع جهانی از دیگر مواردی است که در طرح آمریکا گنجانده شده است.
این تحرکات درحالی صورت می‌ گیرد که دولت سوریه با پیروزی‌های مهم نظامی و سیاسی، در قدرتمندترین شرایط در طول چند سال اخیر و پس از شروع بحران داخلی قرار دارد و به تایید کارشناسان، با توجه به واقعیت‌های موجود این طرح آمریکا نیز با شکست مواجه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم؛ مطالبات بحق مردم، از حرکات تخریبگرانه جداست رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم؛ مطالبات بحق مردم، از حرکات تخریبگرانه جداست براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث؛ تخفیف بیمه شخص ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود افشای تلاش مذبوحانه جریان‌های انحرافی برای زیر سوال بردن رهبری بعد از امام مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی: آیت الله هاشمی رفسنجانی در نوشتن خاطرات ملاحظه کسی را نمی کرد به همین دلیل عده ای از این خاطرات می ترسند تحلیل سیاسی هفته ‎اقدام عجیب در سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ‎تاکید مصاحبه شونده، واکنش عطریانفر و مسیح مهاجری: ‎"گفتگوی هاشمی وبهشتی واقعیت داشت" سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس: دولت مجاز به انتشار اسناد خزانه اسلامی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی شد دکتر ظریف در بدو ورود به مسکو: جامعه جهانی در برابر هر اقدام خلاف برجامی آمریکا ایستادگی کند رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: حل مشکلات اقتصادی و تامین حقوق شهروندان دستور کار اصلی دولت است دکتر ظریف در بدو ورود به مسکو: جامعه جهانی در برابر هر اقدام خلاف برجامی آمریکا ایستادگی کند وزارت شیلات کره جنوبی: تانکر نفت ایرانی 2 هفته تا یک ماه دیگر خواهد سوخت اعطای مدال افتخار آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به معاون وزیر بهداشت دکتر ظریف در بدو ورود به مسکو: جامعه جهانی در برابر هر اقدام خلاف برجامی آمریکا ایستادگی کند دکتر ظریف در بدو ورود به مسکو: جامعه جهانی در برابر هر اقدام خلاف برجامی آمریکا ایستادگی کند دکتر ظریف در بدو ورود به مسکو: جامعه جهانی در برابر هر اقدام خلاف برجامی آمریکا ایستادگی کند