شناسایی افراد در معرض خودکشی

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد راه‌اندازی سامانه شناسایی افراد در معرض خودکشی خبر داد. احمد میدری افزود: با کمک موسسات مردم نهاد می‌توان سامانه‌ای راه‌اندازی کرد که با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت آموزش‌ و پرورش،‌ سازمان هلال احمر و مراکز فوریت‌های پزشکی افرادی که در معرض خودکشی هستند، شناسایی شوند. در تیر سال جاری، رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره بیشترین شیوه‌های خودکشی در کشور، گفت: ۵۲‌درصد شیوه خودکشی‌ها حلق آویز، ۱۷درصد مسمومیت با سم، هفت‌درصد دارویی، شش‌درصد سلاح گرم، ۶/۵درصد سوختگی و چهار‌درصد سقوط از بلندی بوده است. احمد شجاعی درباره بیشترین سن خودکشی افزود: ۲۵‌درصد رنج سنی مرتبط با ۳۰ تا ۳۹ سالگی، ۲۱/۹‌درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال، ۱۶‌درصد ۵۰ سال بوده است. ۷/۵‌درصد زیر ۱۸ سال بوده است. این در حالی است که در کشور ما میزان خودکشی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا از فراوانی اندکی برخوردار است. درضمن با بررسی میزان نرخ خودکشی در بین استان‌های کشور باید اذعان کرد که ایلام بیشترین فراوانی خودکشی را در بین دیگر استان‌های کشور دارد.
پوشش افراد در معرض خودکشی
روز گذشته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین جلسه کارگروه آسیب شناسی و مسائل اجتماعی گفت: پس از شناسایی افراد در معرض تهدید، سمن‌ها می‌توانند این افراد را تحت پوشش قرار دهند. میدری پیشنهاد راه‌اندازی سامانه ثبت ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی افرادی که خودکشی کرده‌اند را در سازمان پزشکی قانونی مطرح کرد. به گزارش مهر، او تاکیدکرد: می‌توان با کسب اطلاعات از خانواده‌های افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، پایگاه اطلاع‌رسانی رفاه ایرانیان را تکمیل کرد تا در این زمینه به راهکارهای مناسبی دست یافت.
میانگین سنی خودکشی‌کنندگان در ایران


در شهریور سال جاری، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره میانگین سنی اقدام به خودکشی در کشور گفت: در برخی از کشورهای دنیا اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی در بزرگسالان بیش از سایر افراد صورت می‌گیرد. این در حالی است که در ایران میانگین سنی افرادی که اقدام به خودکشی یا خودکشی کامل می‌کنند کمتر از ۳۰ سال است. در این میان نمی‌توان مدعی شد که زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می‌کنند، اما به‌طور کلی خودکشی در جامعه شهری بیش از جامعه روستایی است. سید حسن موسوی چلک افزود: معمولا در محیط‌های شهری و در میان افراد مجرد، آمار خودکشی بیش از سایر افراد جامعه است. او درباره دلایل خودکشی در کشور تاکید کرد: خودکشی علت‌های متعدد دارد و علل فردی، اقتصادی و حتی در برخی مواقع «اعتراض» می‌تواند علت خودکشی باشد. با این حال شکست‌های عشقی و شغلی نیز از جمله دلایل خودکشی هستند. نرخ خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی بیش از سایرین است. به‌طور کلی «دلایل فردی» از جمله علل قالب گرایش افراد به خودکشی است، اما مسائل اقتصادی نیز می‌تواند تا حدی در این زمینه تاثیرگذار باشد.
اطلاع‌رسانی در زمینه خودکشی
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره باید و نبایدهای اطلاع‌رسانی در زمینه خودکشی گفت: باید سیاست اطلاع‌رسانی مناسبی درباره خودکشی در کشور اتخاذ کنیم. همان‌طور که در سایر کشورهای دنیا نیز جزئیات خودکشی‌ها را منتشر نکرده و بیشتر بر آموزش‌های پیشگیری تاکید می‌کنند. در این میان در ایران شبکه‌های مجازی از رسانه‌های رسمی پیشی گرفته و رسانه‌های رسمی نیز برای عقب نماندن از این قافله گاهی به انتشار جزئیات چنین اخباری می‌پردازند که رویکرد مناسبی نیست، زیرا رسانه باید علاوه بر انتشار چنین مواردی با رعایت عدم ورود به جزئیات، آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این آسیب‌ها را نیز منتشر کند، اما در ایران در این زمینه هیچ‌سیاست رسانه‌ای وجود ندارد. موسوی چلک در ادامه بر توسعه آموزش‌های پیشگیرانه و تسهیل دسترسی افراد به خدمات در حوزه خودکشی تاکید کرد و گفت: اورژانس اجتماعی خدمات موثری را در زمینه پیشگیری از خودکشی و مداخله دراین موضوع می‌تواند ارائه کند. در برخی از کشورهای دنیا خط تلفنی ویژه برای موارد خودکشی پیش‌بینی شده است. در ایران نیز افراد با شماره‌گیری ۱۲۳(اورژانس اجتماعی) و در برخی موارد با شماره‌گیری ۱۴۸۰می‌تواند از خدمات روانشناسی و مددکاری و مداخله در بحران بهره‌مند شود. بر اساس نظریه همبستگی امیل دورکیم، جامعه‌شناس خودکشی با کاهش همبستگی‌های اجتماعی در جوامع افزایش یافته و افزایش این پدیده در بین افراد مجرد بیش از متاهل‌هاست.