چيني‌ها همكاري نمي كنند

یک مقام دولت چین روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که در اثر برخورد تانکر ایرانی حامل نفت با یک کشتی چینی در آب‌های شرقی این کشور کشتی ایرانی دچار حریق و انفجار شده است. 30 خدمه ایرانی تانکر و دو بنگلادشی در پی این حادثه ناپدید شده‌اند. این کشتی از ایران در مسیر کره‌جنوبی در حرکت بود و ۱۳۶‌هزار تن میعانات گازی و نفت خام سبک با خود حمل می‌کرد که این میزان با یک‌میلیون بشکه نفت به ارزش ۶۰‌میلیون دلار برابر است. در حال حاضر شرایط کشتی تا حدودی متعادل‌تر شده است و این کشتی که انحراف ۲۵ درجه‌ای به سمت راست داشت درحال‌حاضر به‌علت ورود آب به حالت عمود برگشته است. خبرهای رسیده از تداوم آتش‌سوزی نفتکش ۱۶۰‌هزار تنی سانچی و احتیاط بیش از اندازه چین در اطفاء حریق حکایت دارد. طبق قوانین بین‌المللی، چین به‌عنوان کشوری که حادثه در آب‌های آن رخ داده است، وظیفه رسیدگی به حادثه را بر عهده دارد.گفته می‌شود شرایط نامناسب جوی نیز در کند شدن امدادرسانی تاثیرگذار بوده است. با این حال آن‌طور که سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» اعلام کرده بود، شرکت ملی نفتکش ایران با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش حادثه دیده ایرانی توافق کرده است. این شرکت ژاپنی، روز سه شنبه تجهیزات خود را به سمت محل حادثه حرکت داده است.
چین همکاری نمی‌کند
در حالی خبر وقوع انفجار در نفتکش ایرانی منتشر شد که سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی گفت: چینی‌ها به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاده عملیات اطفای حریق را متوقف کردند. محسن بهرامی با اعلام اینکه چینی‌ها عملیات اطفای حریق را متوقف کردند، اظهار داشت: چینی‌ها به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاد عملیات اطفای حریق را متوقف کردند و منتظرند که شرایط بهتر شود. وی افزود: ما به‌شدت پیگیر هستیم که هر چه سریع‌تر عملیات خاموش کردن آتش شروع شود ولی فعلا شرایط به این شکل است. سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی با بیان اینکه چینی‌ها اقدامات ریسک‌پذیر را انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم که ریسک کار را بپذیرند و با یک انفجار کوچک آتش‌خوارها را عقب نبرند.
امکان مهار آتش در 2 تا 3 روز


سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره برخی اخبار مبنی بر طول کشیدن آتش سوزی نفتکش از دو هفته تا یک ماه آینده نیز اظهار داشت: در صورتی که کاری برای مهار آتش انجام نداده و اجازه دهند که آتش به خودی خود و پس از پایان یافتن محموله میعانات گازی خاموش شود، دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد. بهرامی تاکید کرد: اما اگر چینی‌ها عملیات اطفای آتش را جدی بگیرند، در مدت دو تا سه روز می‌توان آتش را خاموش کرد. او یادآور شد: از وضعیت مخازن داخل آتش خبری در دست نبوده و مشخص نیست که آیا مخازن، سوراخ شده و محتویات آنها نشت کرده است یا خیر؟ سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» گفت: چینی‌ها اکنون، وضعیت جوی و انفجار محدود در عرشه نفتکش را بهانه کرده و عملیات را متوقف کرده‌اند.
درخواست از نیروی دریایی ارتش
سخنگوی کمیته اضطرار سانچی یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه تحت کنترل چینی‌هاست و اختیار و حاکمیت در دست آنهاست ما امکان ورود مستقیم به عملیات را نداریم، ضمن اینکه اگر بخواهیم کشتی ایرانی گسیل کنیم 15 روز زمان می‌برد، اما طبق قراردادی که با ژاپنی‌ها بسته‌ایم یک واحد آتشخوار که ظرفیت حمل 80‌هزار لیتر محصول شیمیایی کف دارد امروز به منطقه خواهد رسید. او تاکید کرد: نفرات ما در دفتر MRCC شانگ‌های مشغول اعمال فشار بر چینی‌ها هستند که هر چه سریع‌تر دوباره عملیات اطفای حریق را آغاز کنند. کاپیتان بهرامی ادامه داد: از نیروی دریایی ارتش نیز درخواست کردیم که به منطقه اعزام شوند و در حال حاضر مشغول رایزنی با آنها هستیم.
آلایندگی و بیمه نفتکش سانچی
به گفته بهرامی، نفتکش سانچی از بهترین نفتکش‌ها از نوع خود در جهان بوده و شرکت‌های معتبر بین‌المللی که این نفتکش را بیمه کرده‌اند نیز با استانداردها و شاخص‌های بسیار سختگیرانه این کار را انجام داده‌اند. او درباره بیمه این نفتکش حادثه دیده گفت: بیمه شخص ثالث و آلوده‌کننده‌ها از سوی یک شرکت معتبر انگلیسی و بیمه تجهیزات و بدنه کشتی از سوی یک شرکت معتبر اسکاندیناوی بوده است. بهرامی افزود: بیمه محموله نفتکش به‌صورت FOB بوده، یعنی تعهدات فروشنده از زمان بارگیری محموله روی کشتی تمام شده و خریدار کره‌ای پیگیر بیمه محموله خواهد بود. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درمورد پیش‌بینی میزان خسارت این حادثه گفت: قیمت محموله نفتکش کمتر از ۶۰‌میلیون دلار بوده و با توجه به سن این نفتکش ارزش آن کمتر از ۳۲‌میلیون دلار بوده است. اما از آنجا که قیمت روز این نفتکش چیزی حدود ۷۰‌میلیون دلار است، چنانچه شرکت ملی نفتکش ایران قصد جایگزین کردن این نفتکش را داشته باشد، باید علاوه بر مبلغ دریافتی از بیمه، مابه‌التفاوتی نیز بپردازد. بهرامی درمورد احتمال آلودگی دریا در این حادثه تصریح کرد: تا به امروز چیزی به‌عنوان لکه نفتی دیده نشده است، اما در صورت بروز هرگونه آلودگی نیز بیمه‌ها باید پاسخگو باشند.
کمسیون انرژی پیگیری می‌کند
یک عضو کمسیون انرژی مجلس در مورد مسائل حقوقی رسیدگی به این مساله به «آرمان» می‌گوید: با توجه به شرایطی که در حال حاضر کشتی‌های هر دو کشور دارند نمی‌توان اظهار نظر کرد و باید ببنیم چه اطلاعاتی ضبط شده. در این زمان است که می‌توانیم بگوییم مقصر کشتی چینی بوده یا نفتکش ایرانی. اسدا... قره‌خانی می‌افزاید: بخش بعدی مربوط به بیمه است، چراکه هم نفتکش ایرانی، هم سرنشین ها، کاپیتان و مجموعه افراد داخل کشتی و هم محموله‌های داخل آن که به سمت کره می‌رفت بیمه بوده‌اند. 70‌درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش متعلق به یک شرکت بیمه نروژی بوده و 30‌درصد نیز پوشش بیمه داخلی بوده است. او می‌افزاید: در حال حاضر این موارد برای ما خیلی مهم نیست، بلکه مهم نیروهای انسانی هستند که در آنجا گرفتار شدند. تمام هم و غم شرکت ملی نفت و سایر مسئولان این است که اگر آنها در طبقه پایین محبوس شدند، نجات یابند. مرحله دوم خاموش کردن آتش و مرحله بعد موارد حقوقی، خسارات و... را دنبال می‌کنیم. این نماینده مجلس در مورد بررسی کمسیون انرژی می‌گوید: ما گزارشی از شرکت ملی نفتکش ایران خواهیم خواست و با دعوت از آنها می‌خواهیم گزارش مکتوب خود را ارائه دهند و سپس کمسیون انرژی اظهارات خود را در مورد مسائل حقوقی بیان خواهد کرد.
آتش‌نشان ژاپنی
معاون کنسولی وزیر خارجه آخرین اقدامات ایران درباره نفتکش سانچی را تشریح کرد و گفت: طبق تماسی که با سرکنسول ایران در شانگهای داشتم گفتند که امیدواریم تا غروب چهارشنبه (دیروز) آتش مهار شود. حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت نفتکش آسیب‌دیده و وضعیت مبهم سرنشینان آن گفت: هیاتی از تهران اعزام شده و نمایندگان کشتیرانی و شرکت نفتکش در آنجا حضور دارند و در حال مذاکره در کمیته بحران هستند. وی افزود: کمیته اضطراری کشتیرانی چین در حال مذاکره هستند تا گروه نجات قوی بفرستند تا بتوانند اقدامی برای نجات احتمالی انجام دهند. معاون کنسولی وزیر خارجه اعلام کرد: از ژاپن هم یک کشتی آتشنشان حرکت کرده و تا هفت صبح پنچشنبه به وقت شانگهای به محل حادثه می‌رسد. ما هم اعلام کرده‌ایم آماده‌ایم تیم کمکی از ایران اعزام کنیم و اگر ریسک بالا هم داشته باشد حاضریم این خطر را به جان بخریم. قشقاوی یادآور شد: غیراز یک پیکر که سه‌شبه در آب‌ها پیدا شد، از سرنوشت افراد دیگر اطلاعی نیست. وی تاکید کرد: از لحاظ تکنولوژی چینی‌ها کمتر از آمریکا نیستند و به محل حادثه هم نزدیکتر هستند. ژاپنی‌ها هم در این زمینه قوی هستند. معاون کنسولی وزیر خارجه در پایان گفت: اگر سرنشینان و خدمه نفتکش سانچی توانسته باشند خودشان را به قسمت زیرین نفتکش و موتورخانه برسانند، احتمال زنده ماندن آنها بیشتر خواهد شد چراکه این قسمت به آب نزدیکتر است.