شمارش معکوس تا آغاز تصمیم برجامی آمریکا

آرمان - هستی قاسمی: طی ماه‌های قبل وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، پایبندی ایران به برجام را رد کرد، تعجب همگان را در پی داشت. زیرا او در حالی دست به این اقدام عجیب زد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع نظارت بر اجرای برجام، بارها در گزارش‌های خود پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. ترامپ یکبار دیگر در روز جمعه 12 ژانویه 2018 میلادی باید پایبندی ایران به توافق را اعلام کند. رئیس جمهور آمریکا باید درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم بگیرد و از آنجا که عدم تمدید تعلیق‌های ایران به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است حامیان توافق هسته‌ای نگرانند که مبادا دونالد ترامپ دست به اقدام زیانباری بزند که منافع همه طرف‌های برجام را به خطر بیندازند. به همین دلیل ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین آمریکا طی یک پیام توئیتری به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به پیامدهای خروج یکجانبه آمریکا از برجام هشدار داد و آن را به نفع ایران دانست و در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر ما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم، کاری که انجام می‌دهیم این است که یک هدیه به این کشور تقدیم می‌کنیم. بر این اساس رایزنی‌ها و هشدار‌ها طی روزهای اخیر در این باره افزایش یافته است تا آنجا که وزیر خارجه کشورمان روز گذشته جهت مذاکرات برجامی به مسکو سفر کرده و برای امروز پنجشنبه نیز به دعوت فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلژیک می‌رود و در بروکسل به همراه وزرای امورخارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌دهند. علاوه بر این، گفتنی است که به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، یک مقام کاخ سفید گفت که احتمال دارد تصمیم‌گیری در باره توافق هسته‌ای از سوی ترامپ تا هفته آینده به تعویق افتد.
احتمال تعویق
بر اساس این گزارش، برای دونالد ترامپ که باید درباره تایید پایبندی ایران به برجام تصمیم بگیرد، یک گزاره بیش از هر چیز بسیار محتمل است؛ او پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و با ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد و موافقت او با تمدید تعلیق تحریم‌ها به مفهوم تمایل آمریکا برای ماندن در برجام است. مساله‌ای که حامیان برجام مدت‌هاست درباره ضرورت حفظ توافق به دولت آمریکا هشدار می‌دهند. بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ترامپ روز جمعه تصمیم خود را در مورد اینکه آیا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت یا خیر، اعلام می‌کند. به نقل از رویترز، به گفته دیوید گلدشتین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ترامپ قرار است پیش از اعلام تصمیم خود در هفته جاری با رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع خود در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. او گفت: ما انتظار داریم که رئیس ‌جمهور روز جمعه تصمیم خود را اعلام کند و در این مورد گفت‌وگوهایی در حال انجام است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مرجع نظارت بر اجرای برجام است، بارها در گزارش‌های خود پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.
رایزنی‌ها و هشدارها


از مدت‌ها پیش به ویژه طی روزهای اخیر، رایزنی‌ها و مذاکرات اعضای توافق هسته‌ای با کاخ سفید برای اتخاذ تصمیمی صحیح افزایش یافته است و همچنین وزیر خارجه کشورمان با هدف رایزنی و مذاکره با همتای خارجی خود روز گذشته به مسکو سفر کرده و برای امروز نیز بنا به دعوت موگرینی به بروکسل می‌رود تا درباره آخرین تحولات برجام و احتمالا فشار بر روی آمریکا جهت اتخاذ تصمیمی صحیح با یکدیگر به مذاکره بپردازند. بر این اساس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر فوق اظهار کرد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رایزنی‌های مستمر وزرای امور خارجه روسیه و ایران به‌ویژه در خصوص برجام چهارشنبه به مسکو سفر کرد. او افزود: ظریف همچنین روز پنجشنبه بنا به دعوت خانم فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلژیک می‌رود و در بروکسل به همراه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهند داد. وزیر انرژی پیشین آمریکا گفت که خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای یک هدیه به ایران است. ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر ما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم، کاری که انجام می‌دهیم این است که یک هدیه به این کشور تقدیم می‌کنیم. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه خروج از برجام حل مساله کره شمالی را سخت‌تر می‌کند، گفت: با دموکرات‌ها و متحدان اروپایی برای دستیابی به قانونی برای رسیدگی به توافق هسته‌ای به نقطه خوبی رسیده‌ایم. به نقل از پایگاه خبری هیل، باب کورکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد: خروج از توافق هسته‌ای پیامدهایی برای بحران کنونی با کره شمالی خواهد داشت. کورکر ادامه داد: من امیدوارم که بتوانیم وارد یک توافق الزام‌آور با کره شمالی شویم. اگر باور این گونه باشد که ما حتی در صورت نبود یک نقض آشکار از یک توافق نظامی خارج می‌شویم، مردم به سختی باور خواهند کرد که ما به یک توافق دیگر پایبند می‌مانیم.