قول وزير علوم برای‌آزادی‌دانشجویان

آرمان- فاطمه رضایی: در پی اعتراضات اخیر و همچنین دستگیری تعدادی از معترضان که برخی دانشجو و دانش‌آموز بودند، نهادهای دولتی و غیردولتی زیادی پیگیر وضعیت بازداشتی‌ها شدند. طبق گزارش ایسنا پس از آرام گرفتن اوضاع کشور، وزیرعلوم در روز 12 دی اعلام کرد: از امروز تعدادی از دستگیرشدگان آزاد شدند و سایرین هم به مرور آزاد خواهند شد و تاکنون روزانه عده‌ای پس از تایید هویتشان آزاد شده‌اند. طبق آمارهای داده شده براساس پیگیری‌های رئیس‌جمهور و سایر نهادها و تشکل‌ها، اکثریت بازداشت‌ شده‌ها آزاد شده‌اند و مابقی نیز به‌زودی آزاد خواهند ‌شد. معصومه ابتکار در صفحه توییتر خود خبر از پیگیری مستقیم دکتر روحانی در جلسه اخیر هیات دولت درباره موضوع داد که محتوای خبر چنین بود: «دیشب در مورد حوادث اخیر در دولت صحبت کردم. رئیس جمهور بر آزادی مابقی دانشجویان بازداشت شده و رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده تاکید داشتند.»
فراکسیون امید
همچنین به‌تازگی رئیس فراکسیون امید مجلس، نشست مجمع ۳۵ نفره نمایندگان تهران با سازمان اطلاعات استان تهران را تشریح کرد. محمدرضا عارف در حاشیه نشست مجمع تهران با سازمان اطلاعات استان تهران، در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: مجمع تهران که از ۳۵ نفر از نمایندگان استان تهران در مجلس تشکیل شده جلسات متعددی را با دستگاه‌های اجرائی برگزار می‌کند که چهارشنبه،۲۰ دی ماه نیز جلسه‌ای را با سازمان اطلاعات تهران ترتیب داد که بحث اصلی بیشتر حول محوریت حوادث اخیر بود. رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: مسئولان سازمان اطلاعات استان تهران در مورد اقداماتی که این سازمان در کنار سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مانند نیروی انتظامی انجام داده، گزارش خوبی را مطرح کردند و بحث‌های خوبی با نمایندگان انجام و مقرر شد تا این موضوعات پیگیری شود. عارف با بیان اینکه مقرر شد تا با برگزاری جلسات متعدد علل این مسائل ریشه‌یابی شود تا بتوان مشکلات و مسائل مردم به خصوص بخش‌های اقتصادی و معیشتی را حل کرد، افزود: از آنجایی که اعتراضات در قانون اساسی مشروعیت دارد و باید به آن احترام بگذاریم و اجازه دهیم تا مردم اعتراضات و نقدهای خود را مطرح کنند، از ابتدا نیز این بحث مطرح بود که حساب مردم معترض را باید از حساب افرادی که به دنبال تخریب و اغتشاش هستند، جدا کنیم که روند خوبی در این مسیر طی می‌شود. نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه کارگروهی را تشکیل داده بودیم تا در فاز اول پیگیر وضعیت دانش آموزان و دانشجویان بازداشت ‌شده باشد، خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که در رابطه با دانش آموزان داریم جز یکی دو مورد که در بازداشت هستند، تقریبا مساله‌ای باقی نمانده و بقیه آزاد شده‌اند. رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس، با اشاره به اینکه در مورد دانشجویان نیز روند خوبی دنبال می‌شود که امیدوارم هر چه سریع‌تر با توجه به اینکه در فصل امتحانات قرار داریم مساله حل شود، ادامه داد: این کمیته وضعیت سایر بازداشت‌شدگان را نیز پیگیری می‌کند. تقاضای نمایندگان عضو مجمع ۳۵ نفره استان تهران در جلسه با مسئولان سازمان اطلاعات استان این بود که هماهنگی‌های لازم انجام شود تا بازدیدی از بازداشتگاه اوین داشته باشند و در جریان مسائل و مشکلاتی که مطرح است، قرار گیرند. مقرر شد تا مسئولان وزارت اطلاعات پیگیری کنند تا این بازدید در اولین فرصت انجام شود و نمایندگان گزارشی را در این زمینه به مردم ارائه کنند.
پیگیری وزیر علوم


وزیر علوم گفت: براساس آمار موجود در کل کشور نزدیک به 130 نفر دانشجو در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند که از این تعداد حدود 15 الی 20 نفر هنوز در بازداشت هستند. منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت دانشجویان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر اظهار کرد: براساس صحبت‌هایی که با وزرای اطلاعات و کشور داشته‌ایم و بنا به دستور رئیس‌جمهوری دانشجویانی که تاکنون در بازداشت بسر می‌برند، در روزهای آینده آزاد خواهند شد. غلامی با تاکید بر اینکه درخواست وزارت علوم آزادی دانشجویان بازداشتی در اولین فرصت ممکن است، برطبق گزارش ایسنا به تعداد این دانشجویان اشاره کرد و گفت: براساس آماری که به من ارائه شده است در مجموع در جریان اعتراضات اخیر در کل کشور تعداد 130 نفر دانشجو بازداشت شده‌اند و براساس همین آمار در حال حاضر تنها 15 الی 20 نفر هنوز در بازداشت بسر می‌برند. وی با اشاره به قول وزیر اطلاعات مبنی بر آزادی دانشجویان تا قبل از شروع شدن امتحانات ترم دانشگاهی، درباره احتمال ستاره‌دار شدن این دانشجویان تاکید کرد: در حال حاضر موضوعی به نام ستاره‌دار شدن دانشجویان مطرح نیست. مفهوم ستاره‌دار بودن دانشجویان برای زمان و شرایطی بود که دانشجویان تحت نظر قرار می‌گرفتند اما الان برای افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند این موضوع مطرح نیست. وزیر علوم همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تشکیل پرونده قضائی برای دانشجویان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر اعلام داشت: اگر برای فردی شواهد و مدارک ارتکاب جرم وجود نداشته باشد، هیچ پرونده‌ای برای او تشکیل نخواهد شد. در همین زمینه تاکید رئیس‌جمهوری نیز بر این است که صرف بازداشت برای کسی ملزم به تشکیل پرونده قضائی نشود. غلامی درباره احتمال برعهده گرفتن وثیقه برای آزادی موقت دانشجویان بازداشتی از سوی دانشگاه‌های محل تحصیل خاطر نشان کرد: در این زمینه قوانین مشخصی وجود دارد و قرار شده که اگر فردی وثیقه لازم برای آزادی را در اختیار نداشت با کفالت و ضمانت امکان آزادی‌اش فراهم شود. در این زمینه با قوه قضائیه و دادستانی صحبت‌هایی داشته‌ایم و ایشان قول نهایت کمک را داده‌اند. وزیر کشور نیز در مواجهه با پرسش‌هایی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره درباره بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در سطح کشور گفت: ان‌شاءا... در این زمینه به موقع صحبت می‌کنم. عبدالرضا رحمانی فضلی اما از بیان توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد. مسئولان قضائی سابقا تاکید داشته‌اند که افرادی که به دلیل هیجانات موجود و فریب خوردگی اقدام به ایجاد آشوب در کشور کرده‌اند، آزاد خواهند شد.