پایان کار شاهزاده تاریکی

استیو بنن که در دورانی که از نفوذ بالایی در کاخ سفید برخوردار بود به او لقب شاهزاده تاریکی داده بودند، این روزها به یک بحران سیاسی تبدیل شده است‌.
پایان کار استیو بنن بعد از دو اشتباه استراتژیک بسیار تراژیک شد‌. استیو بنن ستیز شخصی با دونالد ترامپ را آغاز کرد اما فراموش کرد که قدرتش تنها به دلیل وابستگی و نزدیکی‌اش به رییس‌جمهور آمریکا بوده و اکنون با تیره شدن روابطش با ترامپ همه چیز نابود شده است‌.
استراتژیست ارشد سابق دونالد ترامپ که بخش مهمی از شهرتش را از طریق نشریه دست راستی و جنجالی برایتبارت به دست آورده، اعلام کرده از این سازمان خبری جدا می‌شود‌. این تصمیم بنن تنها چند روز پس از جنجالی اتخاذ شده که طی آن، این چهره سرشناس راست ملی‌گرا با اظهاراتش درباره خائنانه بودن دیدار پسر ارشد ترامپ با یک وکیل روس‌ خبرساز شده بود‌.
آن اظهارات که در کتاب تازه‌منتشرشده «آتش و خشم؛ درون کاخ‌سفید دونالد ترامپ» نوشته مایکل وولف منتشر شده تا آنجا خبرساز شد که ترامپ در واکنشی تند نسبت به آن گفت: استیو بنن همان موقع که سمتش را در کاخ سفید از دست داد، عقلش را هم از دست داد‌.


رییس‌جمهور آمریکا که بسیاری بنن را یکی از ارکان موفقیت او در انتخابات سال گذشته می‌دانند، در چند روز گذشته بارها به کنایه از مشاور سابقش تحت عنوان استیو آشفته یاد کرده و وکلای او بنن را به شکایت حقوقی تهدید کرده‌اند‌.
استیو بنن در تابستان سال ۲۰۱۶ و هنگامی که ترامپ رسما نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود به عنوان رییس ستاد وارد حلقه یاران ترامپ شد و پس از ورود او به کاخ‌سفید هم به عنوان استراتژیست ارشد ترامپ معرفی شد‌. او حتی برای مدتی، برخلاف رویه و سنت روسای جمهور آمریکا، به دستور ترامپ صاحب کرسی در جلسات شورای امنیت ملی کاخ سفید شد‌.
با وجود این، تابستان گذشته پس از حدود شش ماه حضور در کاخ‌سفید، استیو بنن که از زمان پیوستن ژنرال جان کلی به عنوان رییس دفتر جدید ترامپ موقعیتش متزلزل شده بود، ناچار به ترک واشنگتن شد اما اعلام کرد همچنان وفادار و حامی رییس‌جمهور باقی خواهد ماند و در خارج از کاخ‌سفید به جنگ علیه دشمنان ترامپ ادامه می‌دهد‌.
بنن روز هفتم ژانویه با عقب‌نشینی از اظهاراتش در کتاب مایکل وولف، گفت پسر ترامپ را میهن‌پرست می‌داند و منظورش از عمل خائنانه، انتقاد از پل منافارت، رییس وقت ستاد ترامپ بوده است استیو بنن بلافاصله پس از اخراج از کاخ سفید به برایتبارت بازگشت‌.
او حتی در ماه دسامبر گذشته به نفع قاضی روی مور، نامزد سناتوری ایالت آلاباما، بارها سخنرانی کرد و در آنجا علت حمایت خود از قاضی مور را نیاز دونالد ترامپ به سناتورهایی چون او برشمرد‌.
سه‌شنبه گذشته سازمان خبری برایتبارت با انتشار اطلاعیه‌ای جدایی استیو بنن، از معماران اصلی این رسانه را تایید کرد و نوشت این موسسه و وکلای بنن در حال مذاکره بر سر جدایی مصالحه‌آمیز او هستند‌. بنن هم در واکنش به این جدایی گفته: به آنچه برایتبارت در مدت زمان کوتاهی کسب کرد مغرورم‌. آنها در کوتاه زمانی توانستند یک پایگاه خبری در حد و اندازه معیارهای جهانی ایجاد کنند‌.
این در حالی است که بسیاری برایتبارت را یک موسسه خبری مناقشه‌برانگیز می‌دانند که به تریبونی برای انتشار اخبار جهت‌دار و جعلی علیه مسلمانان، مهاجران و پرداختن به عقاید راست افراطی تبدیل شده است‌. چند روز پیش خانواده متمول مرسی‌یر که از حامیان مالی اصلی دونالد ترامپ و استیو بنن بودند اعلام کردند در پی اظهارنظرها منتسب به او در کتاب مایکل وولف، دیگر از بنن حمایت نخواهند کرد‌.
استیو بنن که در دورانی که از نفوذ بالایی در کاخ سفید برخوردار بود به او لقب شاهزاده تاریکی داده بودند، این روزها به یک بحران سیاسی تبدیل شده است‌.
پایان کار استیو بنن بعد از دو اشتباه استراتژیک بسیار تراژیک شد‌. استیو بنن ستیز شخصی با دونالد ترامپ را آغاز کرد، اما فراموش کرد که قدرتش تنها به دلیل وابستگی و نزدیکی‌اش به رییس‌جمهور آمریکا بوده و اکنون با تیره شدن روابطش با ترامپ همه چیز نابود شده است‌.
تیره شدن روابط بین ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و استیو بنن نه‌تنها بر روابط و سیاست‌های داخلی بلکه بر سیاست‌های خارجی واشنگتن هم تاثیرگذار است‌. ترامپ ماجراجویی‌های مشاور ارشد خود را به شدت سرکوب کرده و گفته او ارتباطی با رییس‌جمهور شدنش ندارد‌.
نکته مهم در پیام ترامپ، دوری جستن از فلسفه بنن است‌. ترامپ گفته بود کاخ سفید در پی کمک نامزدهای جمهوریخواه کنگره است؛ کسانی که به دنبال ساختن ایالات متحده آمریکا هستند نه کسانی که برای سوزاندن و نابودی آن تلاش می‌کنند‌. با این سخنان ترامپ دست کنگره برای افزایش فشار به استیو بنن باز شد اما آنچه خشم و ناراحتی ترامپ از استیو بنن را بیشتر کرد، سخنانی بود که او در کتاب آتش و خشم از مایکل وولف مطرح کرد؛ کتابی که با وجود تلاش‌های ترامپ برای ممانعت از انتشار آن، پیش از موعد مقرر منتشر شد‌.
این در حالی است که کاخ سفید ادعاهای مطرح‌شده در این کتاب را دروغ و کذب توصیف کرد اما باوجود این واکنش‌ها فروش این کتاب با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد‌. در همین راستا ترامپ گفت به هیچ‌وجه اجازه ورود نویسنده دیوانه این کتاب را به کاخ سفید نمی‌دهد‌.
ترامپ گفته به هیچ وجه با او در خصوص این کتاب گفت‌وگو نمی‌کند، او مدعی شد که این کتاب سرشار از دروغ، تحریف و اظهارات مطرح‌شده در آن بدون سند و مدرک است‌. ترامپ در این باره گفته بود تاریخ این مرد را بررسی کنید و آینده آن را نیز ببینید‌. در این اظهار نظر ترامپ مشخص نشد منظور او استیو بنن یا ناشری است که کتاب آتش و خشم وولف را منتشر کرد‌.
وولف در کتاب آتش و خشم نوشته استیو بنن به شدت مخالف با دخالت نظامی آمریکا در امور سایر کشورها بود، در همین راستا استیو بنن از اینکه ترامپ، کره‌شمالی را تهدید کرد، انتقاد کرد‌. ترامپ برای تضعیف موقعیت بنن اقداماتی چون انتقال سفارت آمریکا به قدس و قوانین مالیاتی را دستور کار قرار داد اما با این وجود بنن چه‌بسا ساقط شود ولی نقش او پایان نمی‌یابد و چه بسا در صورتی که ترامپ در سال‌های آینده نیز دچار لغزش شود بار دیگر بازمی‌گردد‌.
استیو بنن کیست
بنن در یک خانواده‌‌ کاتولیک ایرلندی‌تبار، یقه‌آبی و دموکرات طرفدار جان ‌اف‌کندی بزرگ‌ شده است‌. او چند سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه ‌هاروارد است و سابقه کار با شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس را نیز دارد و پیش از اینکه خودش به فیلمسازی رو‌ آورد، سرمایه‌گذار ‌هالیوود بوده است‌. او کمتر مصاحبه می‌کند و بیشتر در سایه است‌ اما در یکی از معدود مصاحبه‌هایش، در مورد تاریکی گفته است که تاریکی مطلوب و مطبوع است‌. او با نام‌ بردن از مظاهر مختلف تاریکی مانند دیک چنی، دارت ویدر و شیطان قدرت را در تاریکی تعریف می‌‌کند‌.
بنن خود را یک لنینیست می‌خواند که می‌خواهد کلیت سیستم حاکم کنونی آمریکا را در هم شکند‌. او خود را نه یک ناسیونالیست سفید بلکه صرفا یک ناسیونالیست معرفی می‌کند، خصوصا ناسیونالیست اقتصادی‌. از صحبت‌هایش برمی‌آید که به شدت نگران قشر متوسط و کارگری جامعه است‌. او بر این باور است که جهانی‌شدن سبب شده این قشر با بیکاری مفرط دست‌وپنجه نرم کند‌.
سایر اخبار این روزنامه
رسانه ملی از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی خودداری کند ترامپ هم نمی‌داند درباره برجام چه کار کند پکن عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی را متوقف کرد؛ پایان کار شاهزاده تاریکی واریز سود مردگان سهام عدالت دیوان عدالت اداری رای به خروج از آثار ملی داد؛ گزارش ساختگی رسانه ملی درباره تلگرام دردسر‌ساز شد؛ مصطفی اقلیما، آسیب‌شناس در خصوص تجمعات اعتراضی اخیر عنوان کرد: صداوسیمای مظلوم! داستان‌های من و ارشاد! «جهان‌صنعت» مشکلات کارفرما و کارگر را در صنعت ایران بررسی می‌کند؛ موضع گیری رییس کل بانک مرکزی در مقابل افزایش نرخ ارز؛ ریاکاری به سبک واشنگتن تعلل شورای اقتصاد در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی؛ پیامد تصمیم برجامی ترامپ برای محور آمریکا-اروپا در اولویت توسعه سیاسی پیامد تصمیم برجامی ترامپ برای محور آمریکا-اروپا تقابل ترکیه با ایران و روسیه بر سر حمله به «مناطق امن» در سوریه برانکو پس از تمدید 2 ساله با پرسپولیس: بحران جدی در انتظار اقتصاد کشور