پکن عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی را متوقف کرد؛

گروه انرژی- با گذشت چهار روز از حادثه نفتکش ایرانی همچنان از سرنوشت ۳۱ نفر این شرکت خبری در دست نیست این در حالی است که خانواده‌های مفقودین با تجمع در ساختمان شرکت ملی نفتکش ضمن انتقاد از وزارت امور خارجه و سفارت ایران در چین به دلیل عدم پیگیری این سانحه از دولت چین خواستار ورود روحانی؛ رییس‌جمهور به این موضوع شدند.
چینی‌ها هم که قرار بود عملیات اطفای حریق را برعهده بگیرند، به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاده عملیات اطفای حریق را متوقف کردند و اعلام کردند که ایران اولویت ما نیست.
مقامات چینی اعلام کردند وقوع انفجار در نفتکش ایرانی سانحه‌دیده در نزدیکی سواحل شانگهای، مقامات دریایی را ناچار کرد عملیات اطفای حریق و جست‌و‌جو برای خدمه مفقود این کشتی را متوقف کنند.
وزارت حمل‌و‌نقل چین اعلام کرد کشتی‌های امدادرسانی پس از انفجاری که روز چهارشنبه در نفتکش سانچی روی داد، به فاصله مطمئنی از این کشتی قرار گرفتند. انفجار اخیر جدیدترین مانع بر سر راه تلاش‌های چند کشور برای خاموش کردن آتش این نفتکش است که برای چهارمین روز همچنان ادامه دارد.


در این میان سخنگوی شرکت ملی نفتکش از اعزام ۱۲ نفر از تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای مشارکت در اطفای حریق نفتکش ایرانی خبر داد و گفت: باتوجه اینکه چینی‌ها رقیب ما هستند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات‌شان را در مورد چگونگی حادثه در اختیارمان قرار ندهند.
محسن بهرامی با اشاره به تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی که با نفتکش ایرانی برخورد کرده بود، اظهار کرد: این کشتی قرار بود روز سه‌شنبه به بندر برسد و عملیات تحقیق و جست‌وجو از پرسنل آن آغاز شود اما از آنجاکه در حال حاضر آنها رقیب ایران محسوب می‌شوند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات خود را در اختیار ما قرار ندهند.
وی با بیان اینکه عملیات‌ اطفای حریق که ساعت ۵ بامداد به وقت ایران آغاز شده بود حدود ساعت ۱۰ صبح متوقف شد، گفت:‌ احتمالا عملیات اطفای حریق از ابتدای صبح روز پنجشنبه یعنی ساعت ۳‌ تا ۴ بامداد به وقت ایران آغاز شود.سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به مذاکره با ژاپن برای مشارکت در عملیات اطفای حریق گفت: تیم ژاپن احتمالا فردا صبح به محل حادثه برسد. البته چنانچه بخواهند در عملیات اطفای حریق مشارکت کنند، از آنجاکه کنترل منطقه به دست چین است، باید عملیات خود را با هماهنگی و همکاری چین آغاز کنند.بهرامی در مورد اعزام تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به محل حادثه نیز توضیح داد: ۱۲ نفر از تکاوران نیروی دریایی امشب به مقصد چین پرواز دارند و احتمالا فردا در شانگهای خواهند بود. چنانچه شرایط مساعد باشد زودتر از ۱۰ ساعت از شانگهای با هلی‌برد به محل حادثه می‌رسند.
این در حالی است که یک مقام وزارت اقیانوس‌ها و ماهیگیری کره‌جنوبی از احتمال ادامه آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین تا حدود یک ماه آینده خبر داد.
‌‌پارک سونگ‌دونگ‌ گفت: با توجه به موارد پیشین تصادف نفتکش‌ها، احتمال می‌رود آتش‌سوزی (نفتکش ایرانی) تا دو هفته یا یک ماه دیگر ادامه داشته باشد.
آتش تا چند روز آینده مهار می‌شود
در همین حال معاون سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: اگر انفجار دیگری طی چند ساعت آینده رخ ندهد، احتمال کنترل یا خاموش شدن آتش‌سوزی نفتکش ایرانی، طی روزهای آینده وجود دارد.هادی حق‌شناس درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی سانحه‌دیده گفت: تا‌کنون پیکر ملوان دیگری یافت‌ نشده است و جست‌وجو برای یافتن سایر دریانوردان مفقودشده، ادامه دارد.وی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی ادامه دارد، درباره اظهارنظر کره‌ای‌ها که اعلام کرده بودند آتش‌سوزی ممکن است یک ماه به طول بینجامد، گفت: این اظهارات قابل پذیرش نیست و اگر انفجار دیگری تا سه یا چهار ساعت آینده رخ ندهد، احتمال اطفای حریق تا چند روز آینده وجود دارد.معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: عصر روز سه‌شنبه در یکی از مخازن این نفتکش، انفجاری رخ داد که سبب شعله‌ورترشدن آتش شد. این در حالی است که آتش در حال فروکش کردن بود که ناگهان انفجار دیروز، مجددا عملیات اطفای حریق را با کندی مواجه کرد‌ ولی امیدواریم دیگر انفجاری در این کشتی رخ ندهد و بتوانیم به سرعت، آتش این کشتی را کنترل کنیم.وی درباره سرنوشت باقیمانده ملوانان مفقود شده و احتمال حضور آنها در داخل کشتی گفت: نمی‌توان هیچ چیزی را به صورت قطعی تایید یا رد کرد‌ اما با توجه به اینکه تا‌کنون، با وجود جست‌وجوها، هیچ اثری از دریانوردان کشتی سانچی یافت نشده، احتمال محبوس شدن آنها در موتورخانه نفتکش را افزایش می‌دهد. البته باید ابتدا حریق کنترل شود تا بتوانیم وارد کشتی ‌شویم و درباره سرنوشت آنها نظر ‌دهیم.عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره کاستی عملکرد چینی‌ها برای تسریع در اجرای عملیات اطفای حریق، خاطرنشان کرد: مقامات ارشد سیاسی کشور و وزارت امور خارجه، از طریق گفت وگوهای سیاسی در حال فشار آوردن به دولت چین برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات و اطفای حریق هستند.
هنوز امید داریم
با این حال سرکنسول ایران در شانگهای چین می‌گوید: قسمت فرماندهی نفتکش حادثه‌دیده ایرانی در آب‌های چین آتش گرفته و از بین رفت اما هنوز برای نجات خدمه این شناور امیدواریم و تلاش در این زمینه ادامه دارد.
علیرضا آیروش اظهار کرد: آخرین خبر در مورد این حادثه از قسمت فرماندهی کشتی هم مربوط به آلارم یا زنگ خطر است که ناخدای کشتی چند لحظه قبل از برخورد دو کشتی به صدا در آورده بود.او گفت: از آن لحظه به بعد هیچ خبری از فرمانده و خدمه کشتی ایرانی نداریم.
وی افزود: با این وجود نمی‌توانیم در مورد فوت مفقود‌شدگان اظهار‌نظر کنیم و تلاش‌ها به صورت جدی برای یافتن آنها ادامه دارد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین گفت: اولویت نخست ما نجات خدمه کشتی ایرانی است.وی تصریح کرد: برای رسیدگی به وضعیت مفقود‌شدگان نفتکش‌، کمیته بحران در شانگهای و همچنین اداره دریانوردی چین تشکیل شده و تمام امکانات برای یافتن و نجات خدمه به‌کار گرفته شده است.او گفت: دولت چین به تمام کشتی‌های عبوری، ماهیگیری و محلی دستور داده چنانچه علائم یا نشانه‌هایی از خدمه و سرنشینان این کشتی نفتکش را مشاهده کردند ضمن اطلاع به اداره دریانوردی، نسبت به نجات آنها سریعا اقدام کنند.وی با اشاره به اینکه اولین کشتی نجات ساعت شش و دومین هم ساعت هشت صبح به محل اعزام شده است‌، گفت: با توجه به محموله نفتکش که مواد سوختی و آتش آن انفجاری است کشتی‌های آتش‌نشانی عادی قادر به خاموش کردن آتش کشتی نیستند.
آیروش گفت: نفت این نفتکش تا شعاع هزار متر وارد دریا شده و به دلیل اینکه قدرت پرتاب کشتی‌های عادی قادر به رسیدن به نفتکش نیست چند کشتی بزرگ در حال حرکت به محل هستند.به گفته وی کشتی همچنان در حال سوختن است و کشتی‌های آتش‌نشانی بزرگ برای خاموش کردن آن در راه هستند که نخستین آن ساعت 17عصر امروز و دومین هم ساعت 20 به محل می‌رسد.او با بیان اینکه موضوع در سطح عالی در چین در حال پیگیری است‌، گفت: موضوع به اطلاع نخست‌وزیر چین رسیده و او نیز دستورات لازم برای نجات خدمه ایرانی این کشتی را صادر کرده است.سرکنسول ایران در شانگهای در مورد نحوه برخورد دو کشتی گفت: کشتی چینی هنگ‌کنگی باری فله‌ای از وسط به نفتکش ایران برخورد کرده است.آیروش افزود: خدمه کشتی چینی خود را به داخل آب پرتاب کرده و توسط کشتی‌های عبوری، نجات یافتند.
آیروش اظهار امیدواری کرد که تلاش‌ها برای یافتن و نجات خدمه به نتیجه برسد .
وی با بیان اینکه عملیات جست و جو از ساعت شش صبح دیروز آغاز شده است‌، گفت: به همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه اعلام آماده‌باش شده است.
سفارش محموله جدید
از سوی دیگر بعد از حادثه برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی و آتش گرفتن این محموله، شرکت ‌هانوها توتال پتروچمیکال کره‌جنوبی، به عنوان مشتری این محموله خرید نفتا را سرعت بخشیده است.
مدیران صنعت کشتیرانی گفتند، بعد از حادثه برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی و آتش گرفتن این محموله، شرکت ‌هانوها توتال پتروچمیکال کره‌جنوبی، به عنوان مشتری این محموله خرید نفتا را سرعت بخشیده و اولین محموله نفتای 75 هزار تنی برای این شرکت در حدود 20 ژانویه از خلیج‌فارس بارگیری خواهد شد.به گفته مدیران مطلع، از همان ساعات اولیه بعد از وقوع تصادف و آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی، ‌هانوها توتال به دنبال یک تانکر ال‌آر 2 برای بارگیری نفتا از خاورمیانه بود.
یک دلال بازار انرژی در سنگاپور در این باره گفت: «آنها ترتیب تهیه یک کشتی ال‌آر 2 را داده‌اند و بنای اولیه این است که در حدود 20 ژانویه یک محموله نفتا بارگیری شود.» این اولین محموله نفتای شرکت‌هانوها توتال بعد از حادثه پیش آمده برای نفتکش ایرانی است.
یک منبع آگاه در توکیو گفت، نفتکش کلئون با پرچم جزایر مارشال توسط شرکت‌هانوها برای بارگیری 75 هزار تن نفتا در خلیج‌فارس مستقر شده است.یک تانکر سوئز مکس ایرانی حامل نزدیک به یک میلیون بشکه میعانات تولید شده در پارس جنوبی قرار بود محموله خود را تحویل شرکت‌ هانوها توتال بدهد اما اواخر روز شنبه بر اثر برخورد با یک کشتی باری چینی در نزدیکی سواحل شانگهای دچار آتش‌سوزی شد. ظرفیت نفتکش‌های سوئز مکس معمولا 140 هزار تن است، در حالی که کشتی‌های ال‌آر 2 ظرفیت حمل تقریبا 90 هزار تن فرآورده‌های نفتی را دارند.هانوها توتال گفته که این شرکت یک برنامه اضطراری را اجرا خواهد کرد و میعانات ذخیره کافی در اختیار دارد، اما ممکن است احتیاج به جایگزینی این محموله با محموله تحویل سریع دیگری از بازار منطقه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رسانه ملی از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی خودداری کند ترامپ هم نمی‌داند درباره برجام چه کار کند پکن عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی را متوقف کرد؛ پایان کار شاهزاده تاریکی واریز سود مردگان سهام عدالت دیوان عدالت اداری رای به خروج از آثار ملی داد؛ گزارش ساختگی رسانه ملی درباره تلگرام دردسر‌ساز شد؛ مصطفی اقلیما، آسیب‌شناس در خصوص تجمعات اعتراضی اخیر عنوان کرد: صداوسیمای مظلوم! داستان‌های من و ارشاد! «جهان‌صنعت» مشکلات کارفرما و کارگر را در صنعت ایران بررسی می‌کند؛ موضع گیری رییس کل بانک مرکزی در مقابل افزایش نرخ ارز؛ ریاکاری به سبک واشنگتن تعلل شورای اقتصاد در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی؛ پیامد تصمیم برجامی ترامپ برای محور آمریکا-اروپا در اولویت توسعه سیاسی پیامد تصمیم برجامی ترامپ برای محور آمریکا-اروپا تقابل ترکیه با ایران و روسیه بر سر حمله به «مناطق امن» در سوریه برانکو پس از تمدید 2 ساله با پرسپولیس: بحران جدی در انتظار اقتصاد کشور